Ponyfar - fup eller fakta

20-01-2020 10:15, af Thomas Pelle Veng

Siden min datter begyndte at gå til ridning, har jeg lært rigtigt meget. Min kone og datter har kunnet svare på de fleste af mine mange, mange, mange spørgsmål, men ikke dem alle. I de tilfælde, hvor de ikke har kendt svarene, har jeg fundet dem på internettet

Copyright Ridehesten.com

Jeg har for eksempel lært, at verdens højeste hest er 210 cm høj, og at heste kun sover 2.5 til 3 timer i døgnet. Men eftersom en stor del af min viden om rideverdenen kommer fra internettet, har jeg også fået tilegnet mig en masse, lad os bare sige det som det er, fuldstændig ubrugelig viden.

Faktisk er nogle af de informationer, jeg har samlet op på vejen, så underlige, at jeg tvivler på, om de er sande. Jeg har delt dem op i tre grupper:

  • ZOO
  • Almen viden… eller noget
  • “Hestelove” i USA

Måske du ved, hvad der er op og ned på udsagnene nedenfor, for jeg er i tvivl:

ZOO
Elefant: Man siger, at heste har en bedre hukommelse end elefanter. Hvorfor dælen kan de så ikke lære, at den der irriterende plastikpose, som fra tid til anden finder vej til stævnepladsen, ikke er farlig.

Giraf: Samme Kloge-Åge har også pointeret, at en giraf løber hurtigere end en hest... doh. Selvfølgelig løber den hurtigere. Dens ben er jo ligesom også en kilometer lange. Hvor lang tid mon det tager at lægge bandager på sådan en bandit? Og held og lykke med at få biddet i.

Almen viden… eller noget
Hastighed:
Ifølge internettet kan en hest løbe op til 88 km/t. Det er 8 km/t hurtigere, end jeg må køre med hestetraileren. Jeg føler mig lidt til grin.... er der nogen, som vil købe en hestetrailer?

Farveblind: Hestens farvesyn minder om det, man finder hos mennesker med rød-grøn farveblindhed. Det er måske derfor, de er ligeglade med, om rosetten er rød, blå eller grøn.

Australien: Der har kun været heste i Australien i 232 år, og de australske heste har ry for at være blandt de mest hårdføre heste i verden. Lad os håbe, de overlever brandene, som hærger landet i disse måneder.

“Hestelove” i USA
Grim hest: I byen Wilbur risikerer du at få en bøde på 300 USD, hvis du rider på en ”grim hest”. ;0)

Pony på pub: I byen Burns er det tilladt for heste at komme ind på byens pubber sammen med deres ejere - hvis altså ejeren har betalt for dens indgang.

Paraply: I byen New York er det ulovligt at slå en paraply op under tilstedeværelsen af en hest. Det giver god mening, men ligefrem at gøre det ulovligt.

Badekar: I Oklahoma er det ulovligt at lade et æsel sove i et badekar efter klokken 19.00 ... jeg ved ikke, hvad jeg skal sige.

Nå hvad siger du? Er der hold i udsagnene, eller er de det rene fup?

Hvis du kender til flere mærkelige udsagn, som dem ovenfor, og du ønsker at dele dem med os andre, er du meget velkommen til at præsentere dem i den åbne Facebookgruppe, som hedder Ponyfar.

Jeg kan ikke love dig, at du bliver klogere. Men jeg kan godt garantere, at du bliver sjovere at stå ved siden af til det næste stævne.

Hilsen

Ponyfar

Læs også

Ponyfar på skolebænken #1

22-03-2020 14:36, af Thomas Pelle Veng

Jeg husker tydeligt min første skoledag i stalden. Håret var nyklippet, jeg havde mine fine hvide sneakers på, og jeg kunne næsten ikke vente med at møde alle min nye klassekammerater

Ponyfar – Ridepiger er dejlige men …

14-02-2020 09:24, af Thomas Pelle Veng

Der er gennem årene skrevet rigtigt meget om, hvordan kærester og ægtemænd skal indordne sig, hvis de ønsker at være sammen med en ridepige

Ponyfar - Man sælger da ikke et familiemedlem, gør man?

03-02-2020 12:46, af Thomas Pelle Veng

For de fleste af os er nytårsaften en festlig begivenhed. Champagne, sikkerhedsbriller og kransekager. Rammen er sat, og begyndelsen på noget nyt og spændende er lige om hjørnet

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Annika Knudsen Lorentsen

Webredaktør og nyhedsvagt

Annika Knudsen Lorentsen
25 28 60 63
akl@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Politi: I disse tilfælde må du benytte ridehallen

20-03-2020 12:34, af Annika Knudsen Lorentsen

Der er lavet forbud mod alle indendørs sportsaktiviteter, og det gælder også brugen af ridehaller landet over - der er dog nogle undtagelser hvor ridehallen alligevel må benyttes

HOSK takler corona-situationen med respekt

21-03-2020 08:06, af Annika Knudsen Lorentsen

Det er en svær tid for landets rideklubber, for det er svært at vide præcis hvilke regler og retningslinjer man skal følge i forhold til corona-restriktionerne. I Holstebro Sportsrideklub takler man situationen med respekt for både myndighederne og hestenes velfærd

BREAKING: OL 2020 udsættes til næste år

24-03-2020 13:56, af Annika Knudsen Lorentsen

Det er nu officielt, at OL i Tokyo 2020 udsættes til 2021 - det er IOC-præsident Thomas Bach og Japans premierminister nu blevet enige om

Helgstrands tidligere Grand Prix-hest Carabas er død

24-03-2020 10:39, af Annika Knudsen Lorentsen

Grand Prix-hingsten Carabas er død i en alder af 22 år, det meddeler familien på Helenenhof, som har ejet hingsten de sidste mange år

Ungdomslandsholdshesten Donna Fetti er død

24-03-2020 09:59, af Annika Knudsen Lorentsen

Langkjærgaard's Donna Fetti er død i en alder af 19 år efter en succesfuld karriere først som ung under Andreas Helgstrand og Anna Kasprzak og senere på det danske ungdomslandshold under Mille Larsen Warncke og Victoria Kuusisto Pedersen

Søren Vallentin: Ud og nyd det gode vejr

22-03-2020 11:35, af Annika Knudsen Lorentsen

Berider Søren Vallentin foreslår alle der har muligheden for at ride udendøre, at nyde det gode vejr og få det bedste ud af situationen vi befinder os i på grund af corona - og så anbefaler han at klubber såvel som private skære ned på omkostningerne, så man kan holde forretningen kørende så længe som muligt

Vi skal afsted til ridestævne i morgen

21-03-2020 12:45, af Annika Knudsen Lorentsen

Mette Vester Reymert er bosat i Sverige, og hun fortæller, at i Sverige fortsætter mange ting som normalt, dog med enkelte restriktioner på grund af corona-pandemien. Så i morgen tager Mette og hendes klub afsted med 8 ponyer til holdkonkurrence nær Göteborg

Kære forældre til en rytter

19-03-2020 11:01, af Lars Mars

Det kan kræve store ressourcer af forældre i disse corona-tider – her vil jeg dog nøjes mig at skabe fokus på forældres rolle til rytteren og ”mennesket inde i rytteren”.

Hest til salg og fremvisning under corona

27-03-2020 09:30, af Annika Knudsen Lorentsen

Som hobby rytter, er der ofte mange ting der spiller ind, når økonomi og heste skal forsøge at løbe rundt, for os er det en hobby man gerne investere i, men hvad med de professionelle og hvad med salg af heste, her i uge 3, af corona-krisen i Danmark?

Corona-hilsen fra landstræner Dennis Fisker (video)

21-03-2020 13:26, af Annika Knudsen Lorentsen

Disse dage er en udfordring for mange ryttere, som er underlagt de restriktioner som regeringen har indført i forhold til indendørs sportsaktiviteter, men landstræner for pony, junior- og ungryttere i dressur, Dennis Fisker forsøger at få noget positivt ud af situationen