Ponyfar - fup eller fakta

20-01-2020 10:15, af Thomas Pelle Veng

Siden min datter begyndte at gå til ridning, har jeg lært rigtigt meget. Min kone og datter har kunnet svare på de fleste af mine mange, mange, mange spørgsmål, men ikke dem alle. I de tilfælde, hvor de ikke har kendt svarene, har jeg fundet dem på internettet

Copyright Ridehesten.com

Jeg har for eksempel lært, at verdens højeste hest er 210 cm høj, og at heste kun sover 2.5 til 3 timer i døgnet. Men eftersom en stor del af min viden om rideverdenen kommer fra internettet, har jeg også fået tilegnet mig en masse, lad os bare sige det som det er, fuldstændig ubrugelig viden.

Faktisk er nogle af de informationer, jeg har samlet op på vejen, så underlige, at jeg tvivler på, om de er sande. Jeg har delt dem op i tre grupper:

  • ZOO
  • Almen viden… eller noget
  • “Hestelove” i USA

Måske du ved, hvad der er op og ned på udsagnene nedenfor, for jeg er i tvivl:

ZOO
Elefant: Man siger, at heste har en bedre hukommelse end elefanter. Hvorfor dælen kan de så ikke lære, at den der irriterende plastikpose, som fra tid til anden finder vej til stævnepladsen, ikke er farlig.

Giraf: Samme Kloge-Åge har også pointeret, at en giraf løber hurtigere end en hest... doh. Selvfølgelig løber den hurtigere. Dens ben er jo ligesom også en kilometer lange. Hvor lang tid mon det tager at lægge bandager på sådan en bandit? Og held og lykke med at få biddet i.

Almen viden… eller noget
Hastighed:
Ifølge internettet kan en hest løbe op til 88 km/t. Det er 8 km/t hurtigere, end jeg må køre med hestetraileren. Jeg føler mig lidt til grin.... er der nogen, som vil købe en hestetrailer?

Farveblind: Hestens farvesyn minder om det, man finder hos mennesker med rød-grøn farveblindhed. Det er måske derfor, de er ligeglade med, om rosetten er rød, blå eller grøn.

Australien: Der har kun været heste i Australien i 232 år, og de australske heste har ry for at være blandt de mest hårdføre heste i verden. Lad os håbe, de overlever brandene, som hærger landet i disse måneder.

“Hestelove” i USA
Grim hest: I byen Wilbur risikerer du at få en bøde på 300 USD, hvis du rider på en ”grim hest”. ;0)

Pony på pub: I byen Burns er det tilladt for heste at komme ind på byens pubber sammen med deres ejere - hvis altså ejeren har betalt for dens indgang.

Paraply: I byen New York er det ulovligt at slå en paraply op under tilstedeværelsen af en hest. Det giver god mening, men ligefrem at gøre det ulovligt.

Badekar: I Oklahoma er det ulovligt at lade et æsel sove i et badekar efter klokken 19.00 ... jeg ved ikke, hvad jeg skal sige.

Nå hvad siger du? Er der hold i udsagnene, eller er de det rene fup?

Hvis du kender til flere mærkelige udsagn, som dem ovenfor, og du ønsker at dele dem med os andre, er du meget velkommen til at præsentere dem i den åbne Facebookgruppe, som hedder Ponyfar.

Jeg kan ikke love dig, at du bliver klogere. Men jeg kan godt garantere, at du bliver sjovere at stå ved siden af til det næste stævne.

Hilsen

Ponyfar

Læs også

Ponyfar – Ridepiger er dejlige men …

14-02-2020 09:24, af Thomas Pelle Veng

Der er gennem årene skrevet rigtigt meget om, hvordan kærester og ægtemænd skal indordne sig, hvis de ønsker at være sammen med en ridepige

Ponyfar - Man sælger da ikke et familiemedlem, gør man?

03-02-2020 12:46, af Thomas Pelle Veng

For de fleste af os er nytårsaften en festlig begivenhed. Champagne, sikkerhedsbriller og kransekager. Rammen er sat, og begyndelsen på noget nyt og spændende er lige om hjørnet

Ponyfar - Tømmermænd og galop uden BH

06-01-2020 11:57, af Thomas Pelle Veng

Der lå jeg så. Klokken var 10, og kalenderen skrev 1. januar 2020. Jeg havde ondt i manken og ånde som en hest. Ærligt talt så virkede det ikke som om, at dagen kunne blive meget værre. Hvor tog jeg dog fejl

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Camilla Tiefensee Schrøder

Webredaktør og nyhedsvagt

Camilla Tiefensee Schrøder
27 14 19 10
cts@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Regerende verdensmester er død

14-02-2020 10:19, af Thomas Bach Jensen

Vinder af verdensmesterskabet for 6-årige dressurheste i Ermelo i 2019, Zonik-sønnen Zucchero, er død af kolik knap 7 år gammel

Rytter råber op: Stop med at dytte af os!

17-02-2020 17:14, af Camilla Tiefensee Schrøder

Efter en ridetur, hvor en bilist trykkede hornet i bund og gassede op lige ved siden af hestene, satte Mette Kofoed sig ned og skrev et opslag på facebook. Hendes budskab er nu gået viralt

Farvel til Romanov

20-02-2020 10:05, af Britt Carlsen

Hvornår er det tid til at sige farvel til en elsket hest? Aldrig, vil de fleste sige, men på et tidspunkt kommer det så vidt, at det er et ansvar, vi må påtage os som hesteejere. I dag blev der sagt farvel til en af de betydende avlshingste og sportsheste, Glock's (Blue Hors) Romanov

Verdens måske ældste hest er død

17-02-2020 15:04, af Camilla Tiefensee Schrøder

Den australske quarter-pinto Calypso var fyldt 50 år, men alligevel kom dødsfaldet som en overraskelse for ejeren, da hesten var frisk og glad helt til det sidste

OL-hingsten Desperados pludseligt død