Ponyfar - fup eller fakta

20-01-2020 10:15, af Thomas Pelle Veng

Siden min datter begyndte at gå til ridning, har jeg lært rigtigt meget. Min kone og datter har kunnet svare på de fleste af mine mange, mange, mange spørgsmål, men ikke dem alle. I de tilfælde, hvor de ikke har kendt svarene, har jeg fundet dem på internettet

Copyright Ridehesten.com

Jeg har for eksempel lært, at verdens højeste hest er 210 cm høj, og at heste kun sover 2.5 til 3 timer i døgnet. Men eftersom en stor del af min viden om rideverdenen kommer fra internettet, har jeg også fået tilegnet mig en masse, lad os bare sige det som det er, fuldstændig ubrugelig viden.

Faktisk er nogle af de informationer, jeg har samlet op på vejen, så underlige, at jeg tvivler på, om de er sande. Jeg har delt dem op i tre grupper:

  • ZOO
  • Almen viden… eller noget
  • “Hestelove” i USA

Måske du ved, hvad der er op og ned på udsagnene nedenfor, for jeg er i tvivl:

ZOO
Elefant: Man siger, at heste har en bedre hukommelse end elefanter. Hvorfor dælen kan de så ikke lære, at den der irriterende plastikpose, som fra tid til anden finder vej til stævnepladsen, ikke er farlig.

Giraf: Samme Kloge-Åge har også pointeret, at en giraf løber hurtigere end en hest... doh. Selvfølgelig løber den hurtigere. Dens ben er jo ligesom også en kilometer lange. Hvor lang tid mon det tager at lægge bandager på sådan en bandit? Og held og lykke med at få biddet i.

Almen viden… eller noget
Hastighed:
Ifølge internettet kan en hest løbe op til 88 km/t. Det er 8 km/t hurtigere, end jeg må køre med hestetraileren. Jeg føler mig lidt til grin.... er der nogen, som vil købe en hestetrailer?

Farveblind: Hestens farvesyn minder om det, man finder hos mennesker med rød-grøn farveblindhed. Det er måske derfor, de er ligeglade med, om rosetten er rød, blå eller grøn.

Australien: Der har kun været heste i Australien i 232 år, og de australske heste har ry for at være blandt de mest hårdføre heste i verden. Lad os håbe, de overlever brandene, som hærger landet i disse måneder.

“Hestelove” i USA
Grim hest: I byen Wilbur risikerer du at få en bøde på 300 USD, hvis du rider på en ”grim hest”. ;0)

Pony på pub: I byen Burns er det tilladt for heste at komme ind på byens pubber sammen med deres ejere - hvis altså ejeren har betalt for dens indgang.

Paraply: I byen New York er det ulovligt at slå en paraply op under tilstedeværelsen af en hest. Det giver god mening, men ligefrem at gøre det ulovligt.

Badekar: I Oklahoma er det ulovligt at lade et æsel sove i et badekar efter klokken 19.00 ... jeg ved ikke, hvad jeg skal sige.

Nå hvad siger du? Er der hold i udsagnene, eller er de det rene fup?

Hvis du kender til flere mærkelige udsagn, som dem ovenfor, og du ønsker at dele dem med os andre, er du meget velkommen til at præsentere dem i den åbne Facebookgruppe, som hedder Ponyfar.

Jeg kan ikke love dig, at du bliver klogere. Men jeg kan godt garantere, at du bliver sjovere at stå ved siden af til det næste stævne.

Hilsen

Ponyfar

Læs også

Ponyfar - På jagt med Severo Jurado Lopez

13-08-2020 08:02, af Thomas Pelle Veng

I min evige jagt på historien om den sjældne, men stolte og muligvis udrydningstruede race, har jeg valgt at vende kikkerten mod syd. Findes denne smukke race overhovedet uden for Danmarks grænser? Og hvis det er tilfældet, hvordan adskiller den sig så fra sin halvskallede og topmavede artsfælle her i Danmark?

Ponyfar - Tour De Dufour

05-07-2020 06:35, af Thomas Pelle Veng

Thomas Pelle Veng, kendt fra sine blogindlæg som Ponyfar, møder flere af ridesportens profiler til en snak om deres "ponyfar". Her kan du læse om Ponyfars møde med Cathrine Dufour

Ponyfar - Digital stalking to Go!

26-06-2020 16:55, af Ponyfar

Ponyfar, kender du de to apps, der hedder ”DRF Dressur” og ”Equipe”? Hvis ikke så er det vist på tide....

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Thomas Bach Jensen

Webredaktør og nyhedsvagt

Thomas Bach Jensen
20 33 86 83
tbj@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Tophesten Hedelunds Anakin er ikke mere

25-10-2020 08:38, af Thomas Bach Jensen

Dressurrytter Ditte Mikkelsen har mistet sin 5-årige tophest Hedelunds Anakin , der var en af kandidaterne til UVM-deltagelsen i kommende uge

Hestemisbruger taget på fersk gerning

25-10-2020 14:09, af Thomas Bach Jensen

Natten til torsdag havde en 28-årig mand skaffet sig adgang til en stald, men blev af staldens ejer afsløret i at berøre en af hestene. Efter en halvtimes jagt kunne Nordsjællands Politi anholde manden, der står over for en række alvorlige sigtelser, herunder overtrædelse af dyreværnsloven

Det betyder de nye restriktioner for ridesporten

26-10-2020 14:47, af Annika Knudsen Lorentsen

Siden i fredags har hestebranchen ventet spændt på hvad de nye corona-restriktioner får af betydning for ridesporten, og Dansk Ride Forbund har nu offentliggjort en række svar på de oftest stillede spørgsmål, i forhold til de nye restriktioner, som berører både ridestævner og almindelig klubdrift

Ryttere jagtet af vred lodsejer i bil

27-10-2020 10:45, af Annika Knudsen Lorentsen

Fire personer var tidligere på året ude at ride i skoven ved Restrup Enge, hvor de blev jagtet af en lodsejer i bil, hvilket resulterede i, at en faldt af og pådrog sig flere voldsomme skader - i morgen skal sagen for retten

Hvad betyder ny COVID-19-situation for ridesporten?

23-10-2020 19:34, af Thomas Bach Jensen

På aftenens pressemøde offentliggjorde myndighederne en række stramninger af de gældende COVID-19-retningslinjer og indførte desuden en række nye tiltag. Dansk Ride Forbund går i dialog med Dansk Idrætsforbund for hurtigst muligt at kunne give en videre udmelding

Landstræneren og eleven går sammen

21-10-2020 18:30, af Hannah Duelund Liltoft

Dennis Fisker der i uge 42 var repræsenteret til World Cup stævnet på Vilhelmsborg er en travl herre. Tirsdag aften gav han en lektion i opdragelse af forældre og et anderledes indblik i livet som landstræner

Præmiehingst til Danmark (VIDEO)

23-10-2020 16:16, af Hannah Duelund Liltoft

En af præmiehingstene fra Hannoveranerhingstekåringen, blev efterfølgende udbudt på den spektakulære auktion over springhingste i Verden, Torsdag aften. Én af hingstene endte på dansk grund

Endnu en præmieret springhingst til Danmark (VIDEO)

23-10-2020 20:34, af Thomas Bach Jensen
Avl|

Danske springhesteavlere bliver forkælet med nye spændende springhingste til Danmark. Det forlyder nu, at ikke blot en men hele to præmiehingste fra Verden er kommet på danske hænder. Det gælder nemlig også den skimlede Zirocco Blue-søn

Tyskland har sat et stærkt UVM-hold