Ponyfar - røde sløjfer og enefold

08-04-2020 14:20, af Thomas Pelle Veng

Det er nu mere end fire uger siden, at jeg har være ude af min boks. Med undtagelse af nogle lange ture med hundene, og et par ugentlige besøg i den lokale SuperBrugsen, som altid foregår med en rød sløjfe om armen i fuld gallop og med skyklapper på, så er det bare ikke helt det samme som i gamle dage

Copyright Ridehesten.com
Se flere nyheder efter annoncen

Jeg har nu været ponyfar i syv år, så jeg tør godt sige, at jeg har haft min indgræsningsperiode. Faktisk er jeg blevet tilredet så godt, at jeg var begyndt at se frem til de lange og uendeligt mange weekender med stævner og staldvagter, og selv det at skulle være i stævneberedskab fra klokken 04:00 til 22:00 og bakke med en hestetrailer er noget, jeg er begyndt at savne.

Det er efterhånden blevet svært at skelne dagene fra hinanden herhjemme i casa del Ponyfar. Arbejde og fritid er blevet blandet sammen på en måde, som gør det svært at holde  ø-kulleren ude, og selv Ponyfars madpyramide fra bogen En guide til livet som PONYFAR, er begyndt at få overtaget. Gjorden er udvidet med et par huller, og som til ridestævnerne tager jeg nu mig selv i at sidde med en cola i hånden kl. 10 om formiddagen uden at ane, hvor den kom fra.

Blomsterne i haven er som de øl-glade aarhusianere og oste-tossede københavnere fuldstændig ligeglade med statsministerens forbud. De står tæt og i kø i kampen om at mærke forårssolen på deres blade, og som lokkende sirener minder de mig om, hvordan det var at sidde tæt i ridehuset med hvert sit varmetæppe og en dampende kop kaffe. Den del savner jeg virkelig.

Se flere nyheder efter annoncen

Det er dog ikke alt, som er skidt. Facebook er ved at drukne i opdateringer med glade ryttere på skovtur, og for vores egen ponys vedkommende er den nye udendørsbane efterhånden knap så farlig. Aftenerne er også ganske hyggelige, og selv om vi alle tre har rigeligt at se til med arbejde og lektier, så er der nu bare en anden ro om morgenen, og de faste rammer om aftensmaden, som før var bedre timet end en Grand prix-klasse, minder nu mere om et sløjfestævne.

Ironisk nok så ser jeg mindre til ponydyret i disse coronatider end normalt, for den begrænsede adgang til stalden og de faste tider i ridehuset, har ikke kunnet kalibreres med mine onlinemøder på arbejdet, og når nu også stævnerne er aflyst, hvilket er det eneste rigtige, så går der langt mellem mine besøg i stalden.

Hvor jeg dog glæder mig til, at alle har lært at holde sammen, men på afstand, så vi igen kan blive lukket ud fra enefolden, og atter kan opføre os som de flokdyr, vi nu engang er. Jeg glæder mig til, at alt bliver, som det plejer, og vi igen kan få lov til at irritere os over vigtige ting som langsomme opdateringer på Go og de uretfærdige dommere, som ikke kan se bort fra et par sølle nedrivninger, når nu tiden var så flot.

God Påske, og pas godt på jer selv.

Læs også

Ponyfar - På jagt med Severo Jurado Lopez

13-08-2020 08:02, af Thomas Pelle Veng

I min evige jagt på historien om den sjældne, men stolte og muligvis udrydningstruede race, har jeg valgt at vende kikkerten mod syd. Findes denne smukke race overhovedet uden for Danmarks grænser? Og hvis det er tilfældet, hvordan adskiller den sig så fra sin halvskallede og topmavede artsfælle her i Danmark?

Ponyfar - Tour De Dufour

05-07-2020 06:35, af Thomas Pelle Veng

Thomas Pelle Veng, kendt fra sine blogindlæg som Ponyfar, møder flere af ridesportens profiler til en snak om deres "ponyfar". Her kan du læse om Ponyfars møde med Cathrine Dufour

Ponyfar - Digital stalking to Go!

26-06-2020 16:55, af Ponyfar

Ponyfar, kender du de to apps, der hedder ”DRF Dressur” og ”Equipe”? Hvis ikke så er det vist på tide....

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Thomas Bach Jensen

Webredaktør og nyhedsvagt

Thomas Bach Jensen
20 33 86 83
tbj@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

10-tallerne stod i kø – da Dufour red sejren hjem

17-10-2020 21:24, af Britt Carlsen

I et stjernespækket felt anført af verdensranglistens nr. 1, Isabell Werth fra Tyskland, dansede danske Cathrine Dufour og Bohemian fra konkurrenterne med deres tredje internationale Grand Prix i træk til over 83%

Dufour: Det er benhårdt arbejde der gør forskellen

19-10-2020 11:26, af Annika Knudsen Lorentsen

(video) I anledning af weekendens World Cup-stævne på Vilhelmsborg, hvor Cathrine Dufour sejrede to gange i sadlen på den 10-årige vallak Bohemian, har DR Sporten bragt et indslag med den hårdtarbejdende rytter

Dufour topplaceret i international debut (video)

17-10-2020 15:07, af Britt Carlsen

Cathrine Dufour debuterede 8-årige Vamos Amigos internationalt ved World Cup stævnet på Vilhelmsborg, og de kom ind på andenpladsen. Cathrine var ovenud tilfreds med sin uerfarne hest, der har potentiale til det helt store

Fire formidable hopper (Opdateret!)

18-10-2020 10:10, af Hannah Duelund Liltoft

Hvor tit er det egentlig man ser mormor gå i sporten, sammen med sit afkom? Det er ikke tit - men det skete sidste weekend, og endda med den yngste i USA

Landstræneren og eleven går sammen

21-10-2020 18:30, af Hannah Duelund Liltoft

Dennis Fisker der i uge 42 var repræsenteret til World Cup stævnet på Vilhelmsborg er en travl herre. Tirsdag aften gav han en lektion i opdragelse af forældre og et anderledes indblik i livet som landstræner

Onassis - En ny begyndelse (Video)

17-10-2020 13:30, af Hannah Duelund Liltoft

Weekenden byder på et brag af spænding, når de internationale ryttere kæmper på Vilhelmsborg om point til World Cup. Avlshingsten Onassis, som vi her skal kigge på, deltog blandt andet, i 2018 til World Cup, i Herning

Tak til min super danske hoppe (video)

17-10-2020 11:23, af Britt Carlsen

Helen Langehanenberg, tysk landsholdsrytter faldt totalt for Straight Horse Ascenzione, da hun så hende første gang, og den begejstring er ikke falmet, tværtimod. I dag sejrede de i Prix st. George ved World Cup på Vilhelmsborg

Lone Bang over 80% i dramatisk afslutning (video)

18-10-2020 15:08, af Britt Carlsen

Dommerne måtte samles efter Lone Bang Larsens ridt for at beslutte, hvordan hendes afslutning skulle bedømmes - Bakkely's Onandt eksploderede da publikum begyndte at klappe i begejstring over et flot ridt

Viva Vilhelmsborg og Cathrine Dufour som red sejren hjem(video)

18-10-2020 17:19, af Britt Carlsen

Hun gjorde det igen, Cathrine Dufour - dansede til sejr på hjemmebanen med Bohemian i FEI World Cup kür. Og hun henviste de to tyske mestre Isabell Werth og Jessica von Bredow-Werndl til de næste pladser, mens Carina Cassøe Krüth leverede en pragt præstation til fjerdepladsen

Tyskland har sat et stærkt UVM-hold