Ponyfar - Tømmermænd og galop uden BH

06-01-2020 11:57, af Thomas Pelle Veng

Der lå jeg så. Klokken var 10, og kalenderen skrev 1. januar 2020. Jeg havde ondt i manken og ånde som en hest. Ærligt talt så virkede det ikke som om, at dagen kunne blive meget værre. Hvor tog jeg dog fejl

Copyright Ridehesten.com

”Skaaat, vi kører til hest om 20 minutter. Hvis du skal have noget mad, så er det nu”. Jeg kan huske, at jeg tænkte, at det sidste, jeg havde brug for, var noget at spise, for i modsætning til heste kan Ponyfar godt kaste op. 30 minutter senere var vi hos ponydyret. Normalt plejer den friske luft at hjælpe på mojito-migrænen, og det gik da også rigtig godt, indtil jeg begyndte at muge. Efter at jeg havde indstillet sigtekornet på trillebøren og stille og roligt begyndte at ramme den, var det tid til en tur på møddingen og en kaffepause.

Tilbage i boksen med hætten trukket godt ned om ørerne og ponyfar-dragten lukket helt op i halsen fortsatte kampen. Efter et par minutter og tre fyldte møggrebe, hvoraf to ramte den utroligt lille trillebør, fik jeg fornemmelsen af, at der var nogen, som holdt øje med mig. Jeg rystede hovedet, hvilket var dumt, for det gjorde ondt, og begyndte at muge videre.

Efter endnu en tur på møddingen, fornemmede jeg det igen, og denne gang var jeg ikke i tvivl. Der var nogen, som iagttog mig. Jeg vendte mig hurtigt om, av mit hoved, og der stod staldens to andre ponyer og smilede til mig. Sikke et chok jeg fik. Jeg ved godt, at når en hest smiler, så er det for bedre at kunne lugte ting, men lige den dag var jeg ret sikker på, at de grinte af mig… selv om jeg nok heller ikke lugtede alt for godt.

Efter den tredje og sidste tur på møddingen under skarp overvågning af de to heste fra PET var jeg endelig færdig med at muge. Jeg lænede mig op ad muren for at få et velfortjent hvil, og en… av for pokker. ”Hvad sa…, skal du bide?”, råbte jeg til hesten fra naboboksen. Det skulle jeg ikke have gjort av, av, mit stakkels hoved. Der stod den, jeg sværger, og blinkede til mig, mens dens store, grimme, gule bisser tyggede løs på hætten til min ponyfar-dragt.

Her ligger jeg så tilbage på sofaen med to panodiler og et stort glas cola i systemet, Jeg kan godt sige dig, at jeg hellere vil føde en pony med sadel og det hele end at blive bidt af en hest igen. Sikke en møgdag.

Jeg er overbevist om, at det var en hanhest, som bed mig, for hold da op hvor det gjorde ondt. Hov, hov, stop en halv. Du skal ikke ryste på hovedet og råbe højt om kvindernes kampdag og retten til at galopere uden BH, for jeg kønsdiskriminerer ikke. Teoretisk set så gør det mere ondt at blive bidt af en hanhest end af en hunhest - bum, sådan er det bare. Hvis du ikke tror på mig så prøv at tage et kig i den åbne Facebookgruppe, som hedder Ponyfar, for den er god nok.

Godt nytår

Hilsen

Ponyfar

Læs også

Ponyfar - fup eller fakta

20-01-2020 10:15, af Thomas Pelle Veng

Siden min datter begyndte at gå til ridning, har jeg lært rigtigt meget. Min kone og datter har kunnet svare på de fleste af mine mange, mange, mange spørgsmål, men ikke dem alle. I de tilfælde, hvor de ikke har kendt svarene, har jeg fundet dem på internettet

Ponyfar – Undskyld er din pony dum eller bare døv?

28-12-2019 11:05, af Thomas Pelle Veng

Forleden dag blev jeg spurgt af en ponymor, om jeg egentligt vidste, hvor mange knogler der er i et hesteskelet. ”Øøøh nej, det ved jeg ikke”, svarede jeg. Hvad er det for et spørgsmål? Man kan da ikke forvente, at Ponyfar nu også skal til at går rundt med den slags paratviden. Jeg har svært nok ved at finde ud af min egen anatomi

En guide til livet som PONYFAR

05-12-2019 12:04, af Annika Knudsen Lorentsen

Ridehestens blogger PONYFAR er netop udkommet med en bog, som henvender sig til alle ponyfædre og hvem der eller kunne synes det er sjovt at læse om livet som Ponyfar, du kan købe bogen her på Ridehesten.com

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Cecilia Lindahl

Webredaktør og nyhedsvagt

Cecilia Lindahl
26 87 57 90
cli@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Heste og ejer medtaget efter trafikulykke

20-01-2020 08:13, af Annika Knudsen Lorentsen

I starten af sidste uge berettede vi om en trafikulykke der var sket på Vestsjælland, hvor en 31-årig mand mistede livet efter han kørte frontalt ind i en firhjulstrækker med hestetrailer. Her blev det meldt ud at hestene i traileren var okay, men virkeligheden er en anden fortæller ejer og fører af firhjulstrækkeren

Iben Salling Syrik formodes dræbt

17-01-2020 18:29, af Thomas Bach Jensen

Springrytteren Iben Salling Syrik, der i december måned blev fundet død i et sommerhusområde i Midtjylland, formodes af sin familie at måtte lade livet ufrivilligt

Sandheden bag de gode grunde til at date en ridepige

21-01-2020 11:57, af Philip Chr. Ulrich

Det er et emne, som der med jævne mellemrum deles lidt om på sociale medier blandt ridepiger: En række gode grunde til hvorfor man skal date en ridepige. Men som med så meget andet propagandamateriale, så er der en sandhed bag de gode grunde og løfter

Agnete Kirk Thinggaard trives i Florida (video)

21-01-2020 07:22, af Thomas Bach Jensen

Blue Hors-dressurrytter Agnete Kirk Thinggaard har gjort status på sit ophold i Florida og fortæller her om, hvordan hun og hestene trives i det vanedannende dejlige klima og om hendes forestående stævnestart med tre avlshingste

To topplaceringer til Agnete Kirk i Wellington

23-01-2020 18:28, af Camilla Tiefensee Schrøder

Agnete Kirk Thinggaard red i dag sin første Grand Prix ved Global Dressage Festival i Wellington med Blue Hors Olymbrio og Blue Hors Zatchmo, og hun sluttede i top-4 på begge heste

Flotte Grand Prix-debuter i Esbjerg (video)

17-01-2020 21:37, af Annika Knudsen Lorentsen

Det blev debutant-heste der tog sig af de bedste placeringer i Grand Prix-klassen ved landsstævnet i Esbjerg i dag, sejren gik til Blue Hors St. Schufro redet af Nanna Skodborg Merrald, mens den bare 8-årige hingst Ferrari placerede sig som nr. 2 med Andreas Helgstrand i sadlen

Ny forskning: Heste reagerer på dine følelser