Ponyfar - Tømmermænd og galop uden BH

06-01-2020 11:57, af Thomas Pelle Veng

Der lå jeg så. Klokken var 10, og kalenderen skrev 1. januar 2020. Jeg havde ondt i manken og ånde som en hest. Ærligt talt så virkede det ikke som om, at dagen kunne blive meget værre. Hvor tog jeg dog fejl

Copyright Ridehesten.com
Se flere nyheder efter annoncen

”Skaaat, vi kører til hest om 20 minutter. Hvis du skal have noget mad, så er det nu”. Jeg kan huske, at jeg tænkte, at det sidste, jeg havde brug for, var noget at spise, for i modsætning til heste kan Ponyfar godt kaste op. 30 minutter senere var vi hos ponydyret. Normalt plejer den friske luft at hjælpe på mojito-migrænen, og det gik da også rigtig godt, indtil jeg begyndte at muge. Efter at jeg havde indstillet sigtekornet på trillebøren og stille og roligt begyndte at ramme den, var det tid til en tur på møddingen og en kaffepause.

Tilbage i boksen med hætten trukket godt ned om ørerne og ponyfar-dragten lukket helt op i halsen fortsatte kampen. Efter et par minutter og tre fyldte møggrebe, hvoraf to ramte den utroligt lille trillebør, fik jeg fornemmelsen af, at der var nogen, som holdt øje med mig. Jeg rystede hovedet, hvilket var dumt, for det gjorde ondt, og begyndte at muge videre.

Efter endnu en tur på møddingen, fornemmede jeg det igen, og denne gang var jeg ikke i tvivl. Der var nogen, som iagttog mig. Jeg vendte mig hurtigt om, av mit hoved, og der stod staldens to andre ponyer og smilede til mig. Sikke et chok jeg fik. Jeg ved godt, at når en hest smiler, så er det for bedre at kunne lugte ting, men lige den dag var jeg ret sikker på, at de grinte af mig… selv om jeg nok heller ikke lugtede alt for godt.

Efter den tredje og sidste tur på møddingen under skarp overvågning af de to heste fra PET var jeg endelig færdig med at muge. Jeg lænede mig op ad muren for at få et velfortjent hvil, og en… av for pokker. ”Hvad sa…, skal du bide?”, råbte jeg til hesten fra naboboksen. Det skulle jeg ikke have gjort av, av, mit stakkels hoved. Der stod den, jeg sværger, og blinkede til mig, mens dens store, grimme, gule bisser tyggede løs på hætten til min ponyfar-dragt.

Se flere nyheder efter annoncen

Her ligger jeg så tilbage på sofaen med to panodiler og et stort glas cola i systemet, Jeg kan godt sige dig, at jeg hellere vil føde en pony med sadel og det hele end at blive bidt af en hest igen. Sikke en møgdag.

Jeg er overbevist om, at det var en hanhest, som bed mig, for hold da op hvor det gjorde ondt. Hov, hov, stop en halv. Du skal ikke ryste på hovedet og råbe højt om kvindernes kampdag og retten til at galopere uden BH, for jeg kønsdiskriminerer ikke. Teoretisk set så gør det mere ondt at blive bidt af en hanhest end af en hunhest - bum, sådan er det bare. Hvis du ikke tror på mig så prøv at tage et kig i den åbne Facebookgruppe, som hedder Ponyfar, for den er god nok.

Godt nytår

Hilsen

Ponyfar

Læs også

Ponyfar - På jagt med Severo Jurado Lopez

13-08-2020 08:02, af Thomas Pelle Veng

I min evige jagt på historien om den sjældne, men stolte og muligvis udrydningstruede race, har jeg valgt at vende kikkerten mod syd. Findes denne smukke race overhovedet uden for Danmarks grænser? Og hvis det er tilfældet, hvordan adskiller den sig så fra sin halvskallede og topmavede artsfælle her i Danmark?

Ponyfar - Tour De Dufour

05-07-2020 06:35, af Thomas Pelle Veng

Thomas Pelle Veng, kendt fra sine blogindlæg som Ponyfar, møder flere af ridesportens profiler til en snak om deres "ponyfar". Her kan du læse om Ponyfars møde med Cathrine Dufour

Ponyfar - Digital stalking to Go!

26-06-2020 16:55, af Ponyfar

Ponyfar, kender du de to apps, der hedder ”DRF Dressur” og ”Equipe”? Hvis ikke så er det vist på tide....

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Marie Helene Rigård Rohleder

Webredaktør og nyhedsvagt

Marie Helene Rigård Rohleder

mhr@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

10-tallerne stod i kø – da Dufour red sejren hjem

17-10-2020 21:24, af Britt Carlsen

I et stjernespækket felt anført af verdensranglistens nr. 1, Isabell Werth fra Tyskland, dansede danske Cathrine Dufour og Bohemian fra konkurrenterne med deres tredje internationale Grand Prix i træk til over 83%

Dufour: Det er benhårdt arbejde der gør forskellen

19-10-2020 11:26, af Annika Knudsen Lorentsen

(video) I anledning af weekendens World Cup-stævne på Vilhelmsborg, hvor Cathrine Dufour sejrede to gange i sadlen på den 10-årige vallak Bohemian, har DR Sporten bragt et indslag med den hårdtarbejdende rytter

Dufour topplaceret i international debut (video)

17-10-2020 15:07, af Britt Carlsen

Cathrine Dufour debuterede 8-årige Vamos Amigos internationalt ved World Cup stævnet på Vilhelmsborg, og de kom ind på andenpladsen. Cathrine var ovenud tilfreds med sin uerfarne hest, der har potentiale til det helt store

Fire formidable hopper (Opdateret!)

18-10-2020 10:10, af Hannah Duelund Liltoft

Hvor tit er det egentlig man ser mormor gå i sporten, sammen med sit afkom? Det er ikke tit - men det skete sidste weekend, og endda med den yngste i USA

Onassis - En ny begyndelse (Video)

17-10-2020 13:30, af Hannah Duelund Liltoft

Weekenden byder på et brag af spænding, når de internationale ryttere kæmper på Vilhelmsborg om point til World Cup. Avlshingsten Onassis, som vi her skal kigge på, deltog blandt andet, i 2018 til World Cup, i Herning

Forsker: Giv hesten foder om natten

15-10-2020 13:00, af Marie Helene Rigård Rohleder

Heste må maksimalt gå fire timer i streg uden at have mad at tygge på, fortæller den tyske forsker og dyrlæge Miriam Baumgartner. Derfor skal hesteejeren huske at give heste på boks foder om natten

Tak til min super danske hoppe (video)

17-10-2020 11:23, af Britt Carlsen

Helen Langehanenberg, tysk landsholdsrytter faldt totalt for Straight Horse Ascenzione, da hun så hende første gang, og den begejstring er ikke falmet, tværtimod. I dag sejrede de i Prix st. George ved World Cup på Vilhelmsborg

Lone Bang over 80% i dramatisk afslutning (video)

18-10-2020 15:08, af Britt Carlsen

Dommerne måtte samles efter Lone Bang Larsens ridt for at beslutte, hvordan hendes afslutning skulle bedømmes - Bakkely's Onandt eksploderede da publikum begyndte at klappe i begejstring over et flot ridt

Viva Vilhelmsborg og Cathrine Dufour som red sejren hjem(video)

18-10-2020 17:19, af Britt Carlsen

Hun gjorde det igen, Cathrine Dufour - dansede til sejr på hjemmebanen med Bohemian i FEI World Cup kür. Og hun henviste de to tyske mestre Isabell Werth og Jessica von Bredow-Werndl til de næste pladser, mens Carina Cassøe Krüth leverede en pragt præstation til fjerdepladsen

Andreas Helgstrand i sadlen på Fuhur (video)

17-10-2020 16:02, af Britt Carlsen

Grand Prix-klssen ved World Cup stævnet åbenbarede et nyt par: Andreas Helgstrand og Fuhur, Anna Kasprzaks tophest, og efter halvanden uges træning blev det til en femteplads til det nye par