Ponyfar – Undskyld er din pony dum eller bare døv?

28-12-2019 11:05, af Thomas Pelle Veng

Forleden dag blev jeg spurgt af en ponymor, om jeg egentligt vidste, hvor mange knogler der er i et hesteskelet. ”Øøøh nej, det ved jeg ikke”, svarede jeg. Hvad er det for et spørgsmål? Man kan da ikke forvente, at Ponyfar nu også skal til at går rundt med den slags paratviden. Jeg har svært nok ved at finde ud af min egen anatomi

Copyright Ridehesten.com

Bare fordi jeg har skrevet bogen En guide til livet som Ponyfar, ved jeg ikke en dyt om kødscooterens opbygning. Fire ben, et hoved og en hale, det er det.

Jeg vidste ikke rigtigt, hvad jeg skulle bruge al den tilsyneladende almene viden til, men den fik mig dog til at tænke. Måske burde jeg sætte mig mere ind i hestedyret, og hvad det egentlig er for en størrelse. By the way, svaret på leksi-konens spørgsmål, er 205 knogler.

205 knogler. Jeg ved ikke med dig, men antallet siger mig ikke noget som helst. Det kunne lige så godt have været 2.005, og jeg ville ikke være blevet mere overrasket. Når det er sagt, så er der selvfølgelig en grund til, at jeg bliver ved med at ride i en volte om tallet 205. Kan du gætte, hvor mange knogler der er i rytterens krop? Svaret finder du i den åbne Facebookgruppe, som hedder Ponyfar. Jeg blev meget overrasket, da jeg læste det…. og nej det er ikke 205. Interessen var vækket, og samme aften gik jeg hjem og googlede lidt om emnet.

Vidste du for eksempel, at en hest kan se næsten 360 grader rundt om sig selv? Glem alt om at ”angribe” familiens kæledække fra dens blinde vinkel, for den er så godt som ikke eksisterende. Måske det er grunden til, at de kan være så svære at indfange på folden. Og nej, det nytter ikke noget at klæde sig ud som en busk og bruge 45 minutter på at snige sig ind på den, for med 16 muskler i hvert øre kan de drejes 180 grader.

Hvorfor dælen ”lavede” man ikke en nærsynet og døv pony, dengang man klonede den første hest tilbage i 2003 i Italien?

Hilsen

Ponyfar

Læs også

Ponyfar - Tour De Dufour

05-07-2020 06:35, af Thomas Pelle Veng

Thomas Pelle Veng, kendt fra sine blogindlæg som Ponyfar, møder flere af ridesportens profiler til en snak om deres "ponyfar". Her kan du læse om Ponyfars møde med Cathrine Dufour

Ponyfar - Digital stalking to Go!

26-06-2020 16:55, af Ponyfar

Ponyfar, kender du de to apps, der hedder ”DRF Dressur” og ”Equipe”? Hvis ikke så er det vist på tide....

Daniel Bachmann Andersen - Ponyfar & Danmarksmester

30-05-2020 14:00, af Thomas Pelle Veng

Thomas Pelle Veng, kendt fra sine blogindlæg som Ponyfar, møder flere af ridesportens profiler til en snak om deres "ponyfar" og enkelte af dem, er selv ponyforældre i dag. I denne nyhed møder Ponyfar Daniel Bachmann Andersen

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Thomas Bach Jensen

Webredaktør og nyhedsvagt

Thomas Bach Jensen
20 33 86 83
tbj@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Alexander Godsk er en ambitiøs ung mand

07-07-2020 07:11, af Annika Knudsen Lorentsen

Den unge springrytter, Alexander Godsk, er bosat på sine forældres gård på Fyn, og her træner han flittigt for at holde sig selv og sine heste i form til at ride med på højt niveau, og trods sin unge alder, har han allerede flere gange vundet i de højeste seniorklasser

Hest aflivet efter fald fra trailer

08-07-2020 15:05, af Thomas Bach Jensen

I formiddag faldt en hest af en trailer under kørsel på landevejen på Lolland, hvor hesten havde sparket rampen af og derefter rev sig løs. Hesten måtte aflives efter fald fra traileren

Med Ridehesten hos Nordentoft (video)

05-07-2020 14:48, af Thomas Bach Jensen

Du kan komme med magasinet Ridehesten på besøg hos Nordentoft Equestrian på Krastrup Herregaard i det nye julinummer af magasinet, der netop er på gaden nu

Lige ret for alle sportsgrene i Danmark, tak!

08-07-2020 12:30, af Britt Carlsen

Dansk Ride Forbunds formand Ulf Helgstrand retter en skarp kritik mod de ulige retningslinjer i forhold til forsamlingsforbuddet, hvor der åbnes op for tilskuerantallet – kun til fodboldkampe

Rytter og avler i opdrætterfællesskab med dyrlæge