Ponyfar – Undskyld er din pony dum eller bare døv?

28-12-2019 11:05, af Thomas Pelle Veng

Forleden dag blev jeg spurgt af en ponymor, om jeg egentligt vidste, hvor mange knogler der er i et hesteskelet. ”Øøøh nej, det ved jeg ikke”, svarede jeg. Hvad er det for et spørgsmål? Man kan da ikke forvente, at Ponyfar nu også skal til at går rundt med den slags paratviden. Jeg har svært nok ved at finde ud af min egen anatomi

Copyright Ridehesten.com
Se flere nyheder efter annoncen

Bare fordi jeg har skrevet bogen En guide til livet som Ponyfar, ved jeg ikke en dyt om kødscooterens opbygning. Fire ben, et hoved og en hale, det er det.

Jeg vidste ikke rigtigt, hvad jeg skulle bruge al den tilsyneladende almene viden til, men den fik mig dog til at tænke. Måske burde jeg sætte mig mere ind i hestedyret, og hvad det egentlig er for en størrelse. By the way, svaret på leksi-konens spørgsmål, er 205 knogler.

205 knogler. Jeg ved ikke med dig, men antallet siger mig ikke noget som helst. Det kunne lige så godt have været 2.005, og jeg ville ikke være blevet mere overrasket. Når det er sagt, så er der selvfølgelig en grund til, at jeg bliver ved med at ride i en volte om tallet 205. Kan du gætte, hvor mange knogler der er i rytterens krop? Svaret finder du i den åbne Facebookgruppe, som hedder Ponyfar. Jeg blev meget overrasket, da jeg læste det…. og nej det er ikke 205. Interessen var vækket, og samme aften gik jeg hjem og googlede lidt om emnet.

Se flere nyheder efter annoncen

Vidste du for eksempel, at en hest kan se næsten 360 grader rundt om sig selv? Glem alt om at ”angribe” familiens kæledække fra dens blinde vinkel, for den er så godt som ikke eksisterende. Måske det er grunden til, at de kan være så svære at indfange på folden. Og nej, det nytter ikke noget at klæde sig ud som en busk og bruge 45 minutter på at snige sig ind på den, for med 16 muskler i hvert øre kan de drejes 180 grader.

Hvorfor dælen ”lavede” man ikke en nærsynet og døv pony, dengang man klonede den første hest tilbage i 2003 i Italien?

Hilsen

Ponyfar

Læs også

Ponyfar - På jagt med Severo Jurado Lopez

13-08-2020 08:02, af Thomas Pelle Veng

I min evige jagt på historien om den sjældne, men stolte og muligvis udrydningstruede race, har jeg valgt at vende kikkerten mod syd. Findes denne smukke race overhovedet uden for Danmarks grænser? Og hvis det er tilfældet, hvordan adskiller den sig så fra sin halvskallede og topmavede artsfælle her i Danmark?

Ponyfar - Tour De Dufour

05-07-2020 06:35, af Thomas Pelle Veng

Thomas Pelle Veng, kendt fra sine blogindlæg som Ponyfar, møder flere af ridesportens profiler til en snak om deres "ponyfar". Her kan du læse om Ponyfars møde med Cathrine Dufour

Ponyfar - Digital stalking to Go!

26-06-2020 16:55, af Ponyfar

Ponyfar, kender du de to apps, der hedder ”DRF Dressur” og ”Equipe”? Hvis ikke så er det vist på tide....

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Marie Helene Rigård Rohleder

Webredaktør og nyhedsvagt

Marie Helene Rigård Rohleder

mhr@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

10-tallerne stod i kø – da Dufour red sejren hjem

17-10-2020 21:24, af Britt Carlsen

I et stjernespækket felt anført af verdensranglistens nr. 1, Isabell Werth fra Tyskland, dansede danske Cathrine Dufour og Bohemian fra konkurrenterne med deres tredje internationale Grand Prix i træk til over 83%

Dufour: Det er benhårdt arbejde der gør forskellen

19-10-2020 11:26, af Annika Knudsen Lorentsen

(video) I anledning af weekendens World Cup-stævne på Vilhelmsborg, hvor Cathrine Dufour sejrede to gange i sadlen på den 10-årige vallak Bohemian, har DR Sporten bragt et indslag med den hårdtarbejdende rytter

Dufour topplaceret i international debut (video)

17-10-2020 15:07, af Britt Carlsen

Cathrine Dufour debuterede 8-årige Vamos Amigos internationalt ved World Cup stævnet på Vilhelmsborg, og de kom ind på andenpladsen. Cathrine var ovenud tilfreds med sin uerfarne hest, der har potentiale til det helt store

Fire formidable hopper (Opdateret!)

18-10-2020 10:10, af Hannah Duelund Liltoft

Hvor tit er det egentlig man ser mormor gå i sporten, sammen med sit afkom? Det er ikke tit - men det skete sidste weekend, og endda med den yngste i USA

Onassis - En ny begyndelse (Video)

17-10-2020 13:30, af Hannah Duelund Liltoft

Weekenden byder på et brag af spænding, når de internationale ryttere kæmper på Vilhelmsborg om point til World Cup. Avlshingsten Onassis, som vi her skal kigge på, deltog blandt andet, i 2018 til World Cup, i Herning

Forsker: Giv hesten foder om natten

15-10-2020 13:00, af Marie Helene Rigård Rohleder

Heste må maksimalt gå fire timer i streg uden at have mad at tygge på, fortæller den tyske forsker og dyrlæge Miriam Baumgartner. Derfor skal hesteejeren huske at give heste på boks foder om natten

Tak til min super danske hoppe (video)

17-10-2020 11:23, af Britt Carlsen

Helen Langehanenberg, tysk landsholdsrytter faldt totalt for Straight Horse Ascenzione, da hun så hende første gang, og den begejstring er ikke falmet, tværtimod. I dag sejrede de i Prix st. George ved World Cup på Vilhelmsborg

Lone Bang over 80% i dramatisk afslutning (video)

18-10-2020 15:08, af Britt Carlsen

Dommerne måtte samles efter Lone Bang Larsens ridt for at beslutte, hvordan hendes afslutning skulle bedømmes - Bakkely's Onandt eksploderede da publikum begyndte at klappe i begejstring over et flot ridt

Viva Vilhelmsborg og Cathrine Dufour som red sejren hjem(video)

18-10-2020 17:19, af Britt Carlsen

Hun gjorde det igen, Cathrine Dufour - dansede til sejr på hjemmebanen med Bohemian i FEI World Cup kür. Og hun henviste de to tyske mestre Isabell Werth og Jessica von Bredow-Werndl til de næste pladser, mens Carina Cassøe Krüth leverede en pragt præstation til fjerdepladsen

Andreas Helgstrand i sadlen på Fuhur (video)

17-10-2020 16:02, af Britt Carlsen

Grand Prix-klssen ved World Cup stævnet åbenbarede et nyt par: Andreas Helgstrand og Fuhur, Anna Kasprzaks tophest, og efter halvanden uges træning blev det til en femteplads til det nye par