Ressourcespild uden hestevelfærd

31-05-2019 20:38, af May-Britt Kattrup fra Liberal Alliance
Blog|

Igen og igen ser vi hestetrailer og lastbiler blive stoppet på vej til stævner, kåringer el. lign. Total spild af politiets ressourcer, som i stedet burde bruges på at komme ud, når folk oplever indbrud eller bliver overfaldet

Copyright Ridehesten.com

Og hvis det så gavnede hestevelfærd, men det er bestemt ikke tilfældet. Tværtimod. Disse razzia, der udføres som en hetz mod hestefolket, tager lang tid, da man gennemgår alle mulige og umulige regler, som ingen betydning har for hestevelfærd. Men hestene skal så stå meget længere i transporten i stedet for at komme ud. Der opstår nemt lange køer med ventende hestetransporter under disse razziaer.

Og så udskrives der nogle gigantiske bøder, hvis man har overtrådt nogle ligegyldige regler, som kun gælder, hvis man defineres som såkaldt erhverv. Mon ikke hesten er ligeglad om den bliver betragtet som erhverv eller ikke erhverv. I øvrigt giver regler om, hvornår man er erhverv, heller ikke mening.

Og alle vores heste er enten kæledyr eller eliteudøvere, som vi holder ufatteligt meget af og for nogens vedkommende repræsenterer de en ret høj værd. Ingen er interesserede i at transportere en hest på en måde, så den ikke er frisk og klar, når den kommer frem.

Problemet er, at heste er inkluderet i transportforordningen for slagtedyr. Og løsningen kunne være, at alle heste som er undtaget til konsum, ikke skal være underlagt disse regler. Vi ser jo, at ryttere fra andre EU-lande ikke bliver udsat for samme regeltyranni, altså undtaget når de kommer til Danmark, hvilket i øvrigt afholder flere fra at tage til Danmark. Det går ud over produktion og arbejdspladser.

Jeg er i fuld gang med et arbejde for at få dette ændret sammen med Jørgen Kold fra Seges. Og hvis jeg bliver genvalgt, vil jeg sætte fuld skrue på dette arbejde.

Det koster arbejdspladser, koster ressourcer som kunne anvendes bedre, er til stor gene for hestefolket med store forsinkelser til følge. Alt dette uden at det gavner en eneste ting.

Og ting kan ændres, hvis man er stædig nok. Det lykkedes med hesteloven og vedr. nemmere tilladelse til bygning af ridehaller. Og det må også kunne lykkes her. 

Læs også

Når du skal med hos hestene

30-09-2019 16:09, af Philip Chr. Ulrich

Lørdag var jeg med til stævne med min hustru. Det var egentlig ikke meningen. Mellem os så havde jeg lidt set frem til at slappe lidt af en lørdag formiddag. Så jeg lå i min seng og halvsov og læste nyheder. Så kom opkaldet… ”Kan du ikke komme op med min stævnejakke?”

At være hjælper til distancestævner

25-09-2019 17:23, af Rikke Arkesteijn

Jeg har i nogle af mine tidligere blogindlæg skrevet om mine hjælpere til stævner, og vi er altid afsted som et samlet team til stævnerne. I dette blogindlæg vil jeg uddybe hjælperens rolle til distancestævner, og forklare hvorfor det er vigtigt at have hjælpere med til stævner

Min dag i Den Røde Hær

10-09-2019 08:01, af Philip Chr. Ulrich

For andet år i træk har jeg været med til følskue hos Dansk Varmblod. For vores vedkommende foregik det i Vallensbæk, og som så meget andet i hesteverdenen er det voldsomt meget arbejde for en ganske kort præsentation. Oh. My. God!

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Thomas Bach Jensen

Webredaktør og nyhedsvagt

Thomas Bach Jensen
20 33 86 83
tbj@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Jægere har skudt avlshoppen Calicia Møgelvang

21-10-2019 11:07, af Annika Knudsen Lorentsen

OBS: Voldsomme billeder i artiklen. Den 11. oktober blev en tragisk dag for hesteavler Jan Jensen, som netop var taget afsted på ferie til Afrika, da han fik nemlig et opkald om, at hans bedste hoppe var død

Adriano B til Sophia Obel

22-10-2019 11:05, af Camilla Tiefensee Schrøder
Pony|

Stjerneponyen, som har vundet både DM- og EM-guld med Alexander Helgstrand, er nu blevet solgt til Sophia Obel, da Alexander rykker op i juniorrækkerne

PONYFAR - tid, toilette og traverser

21-10-2019 12:57, af Thomas Pelle Veng

Når først Tulle, Buller eller Prins har fået en hov inden for døren, er tiden ikke længere din egen, Ponyfar

Britta Nielsen blev ramt af hjernerystelse

16-10-2019 09:50, af Cecilia Lindahl

Britta Nielsen blev ramt af en hjernerystelse i efteråret 2018, hvorefter hun blev sygemeldt. Det skulle senere vise sig at blive enden på massiv svindel i Socialstyrelsen

Et rørende farvel til JoJo

19-10-2019 15:40, af Marie Helene Rigård Rohleder

Agnete Kirk Thinggaards læremester, stjernehest og ægte kammerat JoJo AZ blev hyldet med manér  i Boxen, efter deres Grand Prix til World Cup Herning. JoJo går på pension, og det blev et vemodigt farvel. Se video her: 

Holey Moley: Cathrine Dufour vandt med 83% (video)

19-10-2019 16:55, af Britt Carlsen

FEI Dressage World Cup blev kuldegysende herligt for hjemmepublikummet, først en bevæget afsked med Agnetes Jojo og så vandt Cathrine Dufour og Bohemian med 5 procents forspring til nærmeste tysker

Hestehandel: Svindler stadig på spil

16-10-2019 22:19, af Annika Knudsen Lorentsen

Vi blev i sidste uge gjort opmærksom på, at en fusker og fupmager operer på hestemarkedet for tiden og har henvendt sig på flere annoncer på Ridehesten.com, og det er desværre sket igen

88% til Cathrine Dufour og en sikker World Cup-sejr

20-10-2019 16:59, af Britt Carlsen

Igen i dag var det en absolut nydelse og en stor fornøjelse at se Cathrine Dufour og Bohemian danse til sejr i FEI Dressage World Cup i Herning med godt 88%

Oplev World Cup Kür direkte på DR

18-10-2019 13:45, af Britt Carlsen

Har du ikke mulighed for at komme til MCH Messecenter Herning på søndag for at opleve FEI World Cup kür, så fortvivl ej - DR sender nemlig live fra konkurrencen på DR2

Vinder 150 cm efter 2 ugers samarbejde (video)

18-10-2019 21:43, af Annika Knudsen Lorentsen

Lars Bak Andersen har lige vundet 150 cm klassen i Jyske Bank Boxen ved World Cup Herning med en hest han kun har haft i 2 uger