Ressourcespild uden hestevelfærd

31-05-2019 20:38, af May-Britt Kattrup fra Liberal Alliance
Blog|

Igen og igen ser vi hestetrailer og lastbiler blive stoppet på vej til stævner, kåringer el. lign. Total spild af politiets ressourcer, som i stedet burde bruges på at komme ud, når folk oplever indbrud eller bliver overfaldet

Copyright Ridehesten.com

Og hvis det så gavnede hestevelfærd, men det er bestemt ikke tilfældet. Tværtimod. Disse razzia, der udføres som en hetz mod hestefolket, tager lang tid, da man gennemgår alle mulige og umulige regler, som ingen betydning har for hestevelfærd. Men hestene skal så stå meget længere i transporten i stedet for at komme ud. Der opstår nemt lange køer med ventende hestetransporter under disse razziaer.

Og så udskrives der nogle gigantiske bøder, hvis man har overtrådt nogle ligegyldige regler, som kun gælder, hvis man defineres som såkaldt erhverv. Mon ikke hesten er ligeglad om den bliver betragtet som erhverv eller ikke erhverv. I øvrigt giver regler om, hvornår man er erhverv, heller ikke mening.

Og alle vores heste er enten kæledyr eller eliteudøvere, som vi holder ufatteligt meget af og for nogens vedkommende repræsenterer de en ret høj værd. Ingen er interesserede i at transportere en hest på en måde, så den ikke er frisk og klar, når den kommer frem.

Problemet er, at heste er inkluderet i transportforordningen for slagtedyr. Og løsningen kunne være, at alle heste som er undtaget til konsum, ikke skal være underlagt disse regler. Vi ser jo, at ryttere fra andre EU-lande ikke bliver udsat for samme regeltyranni, altså undtaget når de kommer til Danmark, hvilket i øvrigt afholder flere fra at tage til Danmark. Det går ud over produktion og arbejdspladser.

Jeg er i fuld gang med et arbejde for at få dette ændret sammen med Jørgen Kold fra Seges. Og hvis jeg bliver genvalgt, vil jeg sætte fuld skrue på dette arbejde.

Det koster arbejdspladser, koster ressourcer som kunne anvendes bedre, er til stor gene for hestefolket med store forsinkelser til følge. Alt dette uden at det gavner en eneste ting.

Og ting kan ændres, hvis man er stædig nok. Det lykkedes med hesteloven og vedr. nemmere tilladelse til bygning af ridehaller. Og det må også kunne lykkes her. 

Læs også

Hvad ved jeg egentlig om heste?

28-05-2019 07:57, af Philip Chr. Ulrich

Mød Ridehestens nye blogger Philip Chr. Ulrich, han er gift med en hestepige og sammen bor de på en gård med heste, han er blevet forvandlet fra bydreng til bonderøv

Hvem er jeg?

22-05-2019 08:47, af Charlotte Kondrup

Ridehesten.com har lanceret deres blog og jeg har i et stykke tid godt kunne tænke mig at komme i gang med at blogge. Da jeg fandt ud af at Ridehesten ville lave denne side med blogs, tænkte jeg, at her skulle jeg selvfølgelig tilknyttes

Forbered dig og din hest mentalt til stævne

30-04-2019 08:22, af Rebecca Sofie Larsen

Kender du til følelsen af, at nervøsiteten påvirker din mentale parathed til stævnerne? Eller har du svært ved at slippe skuffelsen efter en dårlig præstation? Jeg deler i denne blog min erfaring med, hvordan jeg bedst muligt forbereder mig og min hest mentalt til et stævne.

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Annika Knudsen Lorentsen

Webredaktør og nyhedsvagt

Annika Knudsen Lorentsen
25 28 60 63
akl@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Stinna Tange skal ride Blue Hors-hest

14-06-2019 12:51, af Camilla Tiefensee Schrøder

Pararytteren Stinna Tange har nu fundet den hest, der skal afløse Horsebo Smarties, som hun vandt dobbelt VM-guld med sidste år. Hun har kastet sin kærlighed på en ganske ung 5-årig vallak fra Blue Hors

Daniel, Cathrine og Agnete på podiet

10-06-2019 16:55, af Britt Carlsen

Det blev en helt forrygende afslutning på fire fantastiske stævnedage ved Eqiutour DM - publikum var i høj grad med til at skabe en fænomenal stemning i kürfinalen og rytterne kvitterede ved at vise høj klasse

God stemning i den danske lejr (video)

12-06-2019 20:53, af Annika Knudsen Lorentsen

Ved det store ungdomsstævne Future Champions i Hagen i Tyskland har der her til aften været indmarch, og den danske lejr er i højt humør efter dagens flotte præstationer

Daniel og Zack dansede for fyldte tribuner

10-06-2019 15:55, af Britt Carlsen

Det danske mesterskab i dressur er i fuld gang, og Daniel Bachmann Andersen dansede gennem kürprogrammet vurderet til 85,25% (video)

Hun er den første, jeg selv har valgt

11-06-2019 09:04, af Thomas Bach Jensen

I feltet af 6-års heste, der i søndags gik videre til den sidste UVM-udtagelse for Danmark, er den tidligere UVM-finalist Straight Horse Ascenzione, der nu rides af Helen Langehanenberg, som er meget begejstret for DV-hoppen, hun selv har valgt

Topspringryttere til DM hos Absolute Horses

12-06-2019 07:51, af Annika Knudsen Lorentsen

Hvor det for dressurrytternes vedkommende er overstået, må de danske springryttere vente til august før årets danmarksmester kan kåres. Det sker ved det store stævne hos Absolute Horses, som byder på lidt af hvert

(Video) TV2 fik hest i studiet

16-06-2019 21:11, af Camilla Tiefensee Schrøder

Vicky Mathiesen og hendes hest Dejó er kendt for deres foto-udflugter til steder, hvor man normalt ikke ser en hest. I dag skridtede de en tur ind i TV2 Sportens lokaler i Odense

En god og ærlig repræsentant for sporten

10-06-2019 14:10, af Britt Carlsen

– Hun har vist os, at talent og målrettet planlægning kan føre til noget stort indenfor sporten. Således betegnede HKH prinsesse Benedikte årets modtager af Lis Hartels Mindepris Cathrine Dufour (video)

Tillykke til Ib Kirk med de 60 år

11-06-2019 10:35, af Annika Knudsen Lorentsen

I dag fylder Ib Kirk fra hingstestationen Katrinelund 60 år og os fra Ridehesten ønsker ham stort tillykke med den runde fødseldag

Guld til Danmark i Hagen!

14-06-2019 08:46, af Camilla Tiefensee Schrøder

Det danske ponydressurhold vandt i går aftes guld ved Future Champions Youth Nations Cup i Hagen. Junior- og ungrytterne kom begge på bronzepladsen