Stop aflivningen – Jeg har fortrudt

08-11-2017 06:57

Sussi Hjort Hollensted

Gitte Jensen fortrød sin beslutning, da hendes hest skulle aflives 

Copyright Ridehesten.com
Gitte Jensen og hendes søn sammen med Bette, kort før han blev aflivet
Nyheden fortsætter efter annoncen

Aflivning af vores hest er en meget stor og svær beslutning. Det måtte Gitte Jensen sande, da hun skulle have sin 13-årige hest, fuldblod- og paint-blandingen Bette, aflivet. Han havde gigt i det ene forben og kunne i januar 2015 ikke smertedækkes længere med medicin.
– Han opførte sig ikke, som han plejede. Han ville ikke først på folden mere, som han ellers gik meget op i, og han begyndte at virke sur og frustreret, når vi var sammen. Jeg følte ikke længere, at det var værdigt for ham at leve, fortæller hun.

Jeg panikkede indeni
I dagene op til aflivningen havde Gitte Jensen det okay med sin beslutning. Hun sørgede for, sammen med dyrlægen, at planlægge forløbet, og alt gik som det skulle, lige indtil dyrlægen løftede nålen for at give Bette den dødbringende dosis. Der fortrød Gitte Jensen nemlig.
– Pludselig fik jeg bare lyst til at skrige: “Stop, jeg har fortrudt”  Det, at stå med en levende hest og vide, at når dyrlægen nu trykker på sprøjten, så bliver han aldrig levende igen – det gav mig simpelthen et chok, og jeg panikkede indeni. Udad til gjorde jeg ingenting, og dyrlægen aflivede ham som planlagt, fortæller hun.

Nyheden fortsætter efter annoncen

Kunne jeg have gjort mere for ham?
Gitte Jensen følte et kæmpe tomrum i tiden efter Bettes død og blev flere gange i tvivl, om hun kunne have gjort mere for ham.
– Heldigvis talte jeg med dyrlægen og andre, der havde kendt ham, og alle var enige om, at det var den rigtige beslutning. Men i en måned efter vågnede jeg op om natten, fordi jeg havde mareridt om, at jeg havde glemt at tage ud til ham. Hver gang tog det lidt tid, før jeg kom i tanke om, at han ikke var her mere, fortæller hun. 

 

Læs hvordan Gitte Jensen kom sig over sin hests død og i dag har fået en ny hest. Og læs også, hvordan Gitte Pedersen oplevede det, da hendes hest en dag faldt død om på marken. Begge dele kan du læse om i denne måneds udgave af Magasinet.

Læs også

Aflivning af hest skabte stor debat ved grænsen

22-08-2019 14:34, af Camilla Tiefensee Schrøder

I Tyskland er det ulovligt at aflive en rask hest – men det må man gerne i Danmark. En sønderjysk hesteejer stak fingrene i en hvepserede, da hun besluttede at aflive sin hest mod sin tyske partsrytters vilje

Vil du redde hesteliv?

12-03-2019 07:24, af Cecilia Lindahl

Overvægtige heste er et stigende problem. Alt for mange heste er for tykke, men hovedproblemet er ofte ejerens erkendelse af problemet. Overvægt og følgesygdomme heraf er en hovedårsag til aflivning af heste i Europa, så ved at gøre noget i tide, kan du være med til at redde hesteliv

Projektheste: Aflivning eller en chance til

23-12-2018 11:30, af Marie Helene Rigård Rohleder

Konfliktadfærd, lange seje kampe og magtesløse hesteejere. Adfærdstræner Camilla Stormont træner projektheste, som tidligere ejere har givet op på. De får en ekstra chance hos hende, og det med stor succes.

Husker du...

23-05-2016 08:35, af Annette Boe Østergaard

Vi ser 20 år tilbage i tiden og har fundet en af de gamle artikler frem fra Ridehesten Hippologisk

Nyhedsvagt

Har du en nyhed eller en god historie?

Kristine Ulsø Olsen

Kristine Ulsø Olsen
20 24 29 25
kuo@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Landsstævnedebut til Kronprinsesse Mary (video)

09-05-2021 13:25, af Kristine Ulsø Olsen

For blot otte måneder siden, red H. K. H. Kronprinsesse Mary sit første dressurstævne, og i denne weekend tog hun skridtet videre og debuterede med Blue Hors Edelman ved landsstævnet i Frederiksværk

Vanrøgtede Little Hope græsser nu i hestehimlen

12-05-2021 10:23, af Liv Haumann
Pony|

Det var et vendepunkt for den vanrøgtede pony Little Hope, da 16-årige Camilla Rask tog hende under sine vinger, tilbage i januar 2021. Desværre havde livet været for hårdt for Little Hope, og den lille pony har nu fået fred på de evige græsmarker

Sandra Enemark åbner op om en svær tid

11-05-2021 15:33, af Annika Knudsen Lorentsen

For 9 år siden mistede Sandra Enemark sin eneste søster, topspringrytteren Camilla Enemark. I et personligt interview fortæller Sandra om tiden mens Camilla var syg, og om tiden efter, at søsteren gik bort

- Jeg glæder mig til DM med min bedste ven (video)

14-05-2021 07:06, af Kristine Ulsø Olsen

I næste uge afholder Equitour DM i dressur for seniorer og her har Cathrine Dufour valgt at medbringe 18-årige Atterupgaards Cassidy. Det bliver deres niende danmarksmesterskab sammen og måske det sidste af slagsen

Dufour og Vamos Amigos dansede i aftensolen (video)

08-05-2021 22:22, af Kristine Ulsø Olsen

Der blev vist dressur på særdeles højt niveau ved dagens landsstævne i Frederiksværk, hvor der blev redet alt fra MB0 til Bundgaard Byg Cup og afslutningsvis Grand Prix, som Cathrine Dufour og Vamos Amigos trak sig sejrsrigt ud af med over 77%

Springbank II VH og Valverde solgt til Tyskland

10-05-2021 15:44, af Thomas Bach Jensen

En tysk dressurrytter har sikret sig to lovende og meget vindende yngre dressurhingste hos Helgstrand Dressage, de to 7-årige hingste Springbank II VH og Valverde

To internationale Grand Prix-hingste tilbage i avlen

13-05-2021 18:57, af Kristine Ulsø Olsen
Avl|

Ved Blue Hors' online følaften i går, kunne avlsleder Martin Klavsen afsløre at de to internationale Grand Prix-hingste, Blue Hors Don Olymbrio og Blue Hors Veneziano, er vendt tilbage til hingstestationen og står til rådighed for avlerne i 2021

Daniel Bachmann: Det er mega nervepirrende (video)

15-05-2021 17:06, af Kristine Ulsø Olsen

For et år siden valgte Daniel Bachmann Andersen at gå selvstændig og han er nu ved at have opbygget en god base af unge og til dels uerfarne heste, som han den seneste tid har debuteret med. I dag havde han i München debut med den skimlede hingst Caracciola MT, som resulterede i en anden plads i Nürnberger Burg-Pokal kvalifikationen 

Sidste OL-kvalifikation i hus for Daniel Bachmann