Tilbageblik på sæsonen

21-12-2019 07:05, af Rikke Arkesteijn

Distancesæsonen er nu ovre, og det sidste stævne blev afholdt d. 30. november, hvor jeg havde begge mine heste til start i en LA 58 km. Det er altid lidt spændende at se tilbage på året der er gået, og se hvor langt vi er kommet, og hvilke oplevelser der har fulgt med

Copyright Ridehesten.com

Året startede ud med, at jeg red en MA 80 km. på Ossie, hvor vi virkelig havde en god dag, og Ossie vandt klassen med et forspring på ca. 45 min. hvis jeg husker det rigtigt. Derefter var mit mål at ride en 120 km. med ham. Plan A var at starte et stævne i Holland i maj, men da han fik ondt i ryggen, så måtte vi sætte plan B i gang. Det blev til DM, at vi skulle prøve kræfter med vores første 120 km. klasse sammen. Som I nok har læst, så var Ossie halt efter 103 km, men derudover havde vi en virkelig god tur. Den gang gik han med gummisko, men vi fandt ud af, at han faktisk går bedre med de gode gamle jernsko. Vi tog det stille og roligt, og jeg bestemte at vi ventede med endnu et forsøg på 120 til næste år. Som afslutning på året skulle Ossie gå en LA 58 km., med min veninde. Her var han halt igen efter 38 km., og så skulle hjernerne sættes i blød. Processen er en længere historie, som I kan læse mere om i mit næste blogindlæg, som kommer inden længe.

I mellemtiden blev Sadeeq startet op i sin distancekarriere, og har i år gået 2 gange LB 40 km. og som sæsonafslutning red han sin første LA 58 km. I modsætning til Ossie, så gik Sadeeq virkelig godt hele stævnedagen, og vi blev placeret som nr. 1 i klassen. Det var hyggeligt at have mine to heste med til stævne, og endnu hyggeligere at ride med min veninde, som til dagligt arbejder i en distancestald i Spanien. Det var super ærgerligt, at Ossie udgik, men samtidigt blev jeg stolt af Sadeeq, som endnu engang klarede det hele uden problemer. Da vi skulle ride fra stævnepladsen efter pausen, var han ikke spor påvirket af, at Ossie skulle blive hjemme, og traskede afsted ud på ruten med ørerne fremme.

Copyright Ridehesten.com

Derudover har jeg redet et par stævner på Shanameh, som er den hest jeg havde i træning sidste år. Dette har været en MA 80 km i Norge, og en international 80 km. til Nordisk Baltisk Mesterskab i Estland. Det har været virkelig dejligt at kunne ride på Shanameh, som er en super god hest, med en god fremtid i distancesporten. Tusind tak til ejerne for tilliden!

Alt i alt, så synes jeg det har været en rigtig god sæson, selvom Ossie ikke har været helt på dupperne, men derimod har jeg lært ham meget bedre at kende, og vi som team, ved nu hvilke ting vi skal være opmærksomme på under træning, men også til stævner.

Nu holder hestene vinterferie, og så starter vi op engang i det nye år igen. Jeg og teamet glæder os helt vildt til næste år, hvor endnu flere oplevelser står foran os!

Læs også

Ny hest i teamet

23-09-2020 07:32, af Rikke Arkesteijn

I lang tid har jeg tænkt over, at jeg skulle have en hest mere. Og nåh ja… man kan vel aldrig få for mange heste, vel? Så der var egentlig ikke nogen undskyldninger for, at jeg ikke skulle have én til

Toilet paper challenge (video)

10-04-2020 09:13, af Rikke Arkesteijn

I disse tider, hvor alle klubaktiviteter er aflyst, kan det være svært at holde motivationen oppe, og det er derfor vigtigt at huske at lave lidt sjov med hestene. Selvom mine heste normalt er distanceheste, skal der selvfølgelig også være plads til sjov og spas indimellem

At ride stævne i ørkenen

02-03-2020 11:54, af Rikke Arkesteijn

I disse mørke tider hvor man knap nok kan bevæge sig udenfor en dør, uden at blæse omkuld og være sjaskvåd indenfor de første par minutter, kan det være dejligt at se tilbage på oplevelser med lidt flere solstrejf

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Thomas Bach Jensen

Webredaktør og nyhedsvagt

Thomas Bach Jensen
20 33 86 83
tbj@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Thomas Dolleris Larsen er sovet ind

24-09-2020 15:11, af Thomas Bach Jensen

Berider Thomas Dolleris Larsen, der for fire måneder siden fik en hjerneblødning, er i nat sovet stille ind i sin nærmeste families nærvær

Heste kan hjælpe unge med at forstå sig selv

23-09-2020 19:34, af Annika Knudsen Lorentsen

Undersøgelser antyder, at heste kan have en positiv virkning i forhold til at få børn og unge til at forstå sig sel. Ligesom heste kan være med til at skabe et positivt førstehåndsindtryk af et terapiforløb

Kingsland sælger aktiemajoritet på 51 %

22-09-2020 12:05, af Annika Knudsen Lorentsen

Det verdensomspændende brand Kingsland Equestrian har solgt aktiemajoriteten på 51 %, og de fortæller, at de glæder sig til i fremtiden at have Helgstrand Dressage som samarbejdspartner, for det er netop Helgstrand som har købt majoriteten i firmaet

Sådan undgår du muk

23-09-2020 09:57, af Annika Knudsen Lorentsen

De fugtige omgivelser, der ofte er kendetegnet for efterårets folde, er perfekte for muk og dermatofilose. Sygdomme, som man skal holde ekstra øje med, hvis hesten skal holdes rask og glad. Agria Dyreforsikrings dyrlæge kommer her med en række gode råd til til, hvordan du hjælper din hest med at undgå muk og dermatofilose

14-årig mister livet i tragisk rideulykke

23-09-2020 11:17, af Merete Haahr

Rideverdenen er i chok og sorg efter at en ung canadisk pige, Zara Buren, i går mistede livet efter en tragisk rideulykke – Himlen har fået en engel og et lys er blevet slukket

Susanne Barnow klar med 5 heste til championatsfinale

22-09-2020 13:23, af Annika Knudsen Lorentsen

Susanne Barnow kan sammmen med sin partner Steffen Kristensen glæde sig over, at det i år er lykkedes at kvalificere fem ud af fem mulige heste til Pavo og Dansk Ride Forbunds championater for ungheste i dressur, og Susanne fortæller, at de er stolte og taknemmelige for, at deres lille team kan tage til Blue Hors med fem heste de selv ejer

24 dressurtalenter klar til championatsfinale (video)

20-09-2020 15:35, af Annika Knudsen Lorentsen

Så er det afgjort hvilke 24 5-års dressurheste der skal deltage ved Pavo og Dansk Ride Forbunds championat for ungheste, og i dagens mellemrunde, hvor 18 heste gik videre, vandt Blue Hors Londoner med Christian Tudela Ruiz i sadlen

Belgisk pige inspireret af Danielle Goldsteins fjer

19-09-2020 18:33, af Annika Knudsen Lorentsen

– Du skal turde være den du er, siger den 10-årige belgiske pige Febe Abeels, som ligesom den internationale toprytter Danielle Goldstein pryder sit hård med farverige fjer, fordi hun ønsker at vise, at hun tør være sig selv

Championatsfinalerne hos Blue Hors er udskudt

25-09-2020 11:09, af Annika Knudsen Lorentsen

Finalerne i Pavo og Dansk Ride Forbunds championater for ungheste skulle oprindeligt have været afviklet hos Blue Hors i uge 41, men på grund af de gældende COVID-19-restriktioner, har Blue Hors vurderet, at man ikke kan afvikle finalerne på forsvarlig vis, og derfor udskydes finalestævnet

Springbank sikkert videre til 6-års finale (video)

20-09-2020 20:08, af Annika Knudsen Lorentsen

Så er mellemrundestævnet i Pavo og Dansk Ride Forbunds championater for ungheste afviklet, og de 24 bedste 6-års heste er nu også kvalificeret til finalen i uge 41