Tilbageblik på sæsonen

21-12-2019 07:05, af Rikke Arkesteijn

Distancesæsonen er nu ovre, og det sidste stævne blev afholdt d. 30. november, hvor jeg havde begge mine heste til start i en LA 58 km. Det er altid lidt spændende at se tilbage på året der er gået, og se hvor langt vi er kommet, og hvilke oplevelser der har fulgt med

Copyright Ridehesten.com

Året startede ud med, at jeg red en MA 80 km. på Ossie, hvor vi virkelig havde en god dag, og Ossie vandt klassen med et forspring på ca. 45 min. hvis jeg husker det rigtigt. Derefter var mit mål at ride en 120 km. med ham. Plan A var at starte et stævne i Holland i maj, men da han fik ondt i ryggen, så måtte vi sætte plan B i gang. Det blev til DM, at vi skulle prøve kræfter med vores første 120 km. klasse sammen. Som I nok har læst, så var Ossie halt efter 103 km, men derudover havde vi en virkelig god tur. Den gang gik han med gummisko, men vi fandt ud af, at han faktisk går bedre med de gode gamle jernsko. Vi tog det stille og roligt, og jeg bestemte at vi ventede med endnu et forsøg på 120 til næste år. Som afslutning på året skulle Ossie gå en LA 58 km., med min veninde. Her var han halt igen efter 38 km., og så skulle hjernerne sættes i blød. Processen er en længere historie, som I kan læse mere om i mit næste blogindlæg, som kommer inden længe.

I mellemtiden blev Sadeeq startet op i sin distancekarriere, og har i år gået 2 gange LB 40 km. og som sæsonafslutning red han sin første LA 58 km. I modsætning til Ossie, så gik Sadeeq virkelig godt hele stævnedagen, og vi blev placeret som nr. 1 i klassen. Det var hyggeligt at have mine to heste med til stævne, og endnu hyggeligere at ride med min veninde, som til dagligt arbejder i en distancestald i Spanien. Det var super ærgerligt, at Ossie udgik, men samtidigt blev jeg stolt af Sadeeq, som endnu engang klarede det hele uden problemer. Da vi skulle ride fra stævnepladsen efter pausen, var han ikke spor påvirket af, at Ossie skulle blive hjemme, og traskede afsted ud på ruten med ørerne fremme.

Copyright Ridehesten.com

Derudover har jeg redet et par stævner på Shanameh, som er den hest jeg havde i træning sidste år. Dette har været en MA 80 km i Norge, og en international 80 km. til Nordisk Baltisk Mesterskab i Estland. Det har været virkelig dejligt at kunne ride på Shanameh, som er en super god hest, med en god fremtid i distancesporten. Tusind tak til ejerne for tilliden!

Alt i alt, så synes jeg det har været en rigtig god sæson, selvom Ossie ikke har været helt på dupperne, men derimod har jeg lært ham meget bedre at kende, og vi som team, ved nu hvilke ting vi skal være opmærksomme på under træning, men også til stævner.

Nu holder hestene vinterferie, og så starter vi op engang i det nye år igen. Jeg og teamet glæder os helt vildt til næste år, hvor endnu flere oplevelser står foran os!

Læs også

Toilet paper challenge (video)

10-04-2020 09:13, af Rikke Arkesteijn

I disse tider, hvor alle klubaktiviteter er aflyst, kan det være svært at holde motivationen oppe, og det er derfor vigtigt at huske at lave lidt sjov med hestene. Selvom mine heste normalt er distanceheste, skal der selvfølgelig også være plads til sjov og spas indimellem

At ride stævne i ørkenen

02-03-2020 11:54, af Rikke Arkesteijn

I disse mørke tider hvor man knap nok kan bevæge sig udenfor en dør, uden at blæse omkuld og være sjaskvåd indenfor de første par minutter, kan det være dejligt at se tilbage på oplevelser med lidt flere solstrejf

Når hesten er halt

27-01-2020 11:30, af Rikke Arkesteijn

Når man rider distanceridning, så er det over lange distancer, og derfor bliver hestens ben også belastet meget. Man kan være uheldig at komme i den situation hvor hesten bliver halt, enten til træning eller stævne, og det kan nogle gange være svært at gennemskue hvor haltheden kommer fra

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Kristine Ulsø Olsen

Webredaktør og nyhedsvagt

Kristine Ulsø Olsen
20 24 29 25
kuo@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Alexander Godsk er en ambitiøs ung mand

07-07-2020 07:11, af Annika Knudsen Lorentsen

Den unge springrytter, Alexander Godsk, er bosat på sine forældres gård på Fyn, og her træner han flittigt for at holde sig selv og sine heste i form til at ride med på højt niveau, og trods sin unge alder, har han allerede flere gange vundet i de højeste seniorklasser

Med Ridehesten hos Nordentoft (video)

05-07-2020 14:48, af Thomas Bach Jensen

Du kan komme med magasinet Ridehesten på besøg hos Nordentoft Equestrian på Krastrup Herregaard i det nye julinummer af magasinet, der netop er på gaden nu

Hest aflivet efter fald fra trailer

08-07-2020 15:05, af Thomas Bach Jensen

I formiddag faldt en hest af en trailer under kørsel på landevejen på Lolland, hvor hesten havde sparket rampen af og derefter rev sig løs. Hesten måtte aflives efter fald fra traileren

Lige ret for alle sportsgrene i Danmark, tak!

08-07-2020 12:30, af Britt Carlsen

Dansk Ride Forbunds formand Ulf Helgstrand retter en skarp kritik mod de ulige retningslinjer i forhold til forsamlingsforbuddet, hvor der åbnes op for tilskuerantallet – kun til fodboldkampe

Rytter og avler i opdrætterfællesskab med dyrlæge

04-07-2020 19:10, af Thomas Bach Jensen

I det nye nummer af magasinet ridehesten kan du læse om avler Morten Kappel Petersen, der fortæller, at det giver en ekstra dimension at kombinere egen ridning med egen avl. Han driver med succes Stutteri Kamar - og det gør han i dag sammen med sin dyrlæge

Cassidy var ikke tiltænkt Grand Prix

03-07-2020 08:05, af Kristine Ulsø Olsen

Da Cathrine Dufour købte Atterupgaards Cassidy for 10 år siden, havde Cassidy ikke det største Grand Prix-potentiale, men skæbnen ville noget helt andet. Hør Dufour fortælle mere i FEI's TV-serie "Den anden side af"

Ponyfar - Tour De Dufour

05-07-2020 06:35, af Thomas Pelle Veng

Thomas Pelle Veng, kendt fra sine blogindlæg som Ponyfar, møder flere af ridesportens profiler til en snak om deres "ponyfar". Her kan du læse om Ponyfars møde med Cathrine Dufour

Ny ridehal på Vilhelmsborg

02-07-2020 13:26, af Britt Carlsen

Bundgaard Byg er i fuld gang med at opføre endnu en ridehal på Vilhelmsborg. Stor aktivitet både i Aarhus Rideklub og på Det Nationale Hestesportscenter betyder, at behovet for en ny hal er presserende

Landsstævnet i Hjallerup er skudt godt i gang (video)

02-07-2020 22:01, af Thomas Bach Jensen

I aften er landsstævnet i dressur i Hjallerup skudt i gang med et stærkt startfeldt i Intermediaire II og Grand Prix, hvor det stod klart, at ekvipagerne har trænet flittigt i stævnepausen. I aften satte Andreas Helgstrand sig på begge sejre

Nye regler vil gøre det ulovligt at holde hest alene

03-07-2020 13:00, af Marie Helene Rigård Rohleder

Fødevarestyrelsen har sendt en ny bekendgørelse i høring, som skal ændre loven om hold af heste. En af de væsentligste ændringer er, at et hestehold skal bestå af mindst to heste