Tilbageblik på sæsonen

21-12-2019 07:05

Rikke Arkesteijn

Distancesæsonen er nu ovre, og det sidste stævne blev afholdt d. 30. november, hvor jeg havde begge mine heste til start i en LA 58 km. Det er altid lidt spændende at se tilbage på året der er gået, og se hvor langt vi er kommet, og hvilke oplevelser der har fulgt med

Copyright Ridehesten.com
Nyheden fortsætter efter annoncen

Året startede ud med, at jeg red en MA 80 km. på Ossie, hvor vi virkelig havde en god dag, og Ossie vandt klassen med et forspring på ca. 45 min. hvis jeg husker det rigtigt. Derefter var mit mål at ride en 120 km. med ham. Plan A var at starte et stævne i Holland i maj, men da han fik ondt i ryggen, så måtte vi sætte plan B i gang. Det blev til DM, at vi skulle prøve kræfter med vores første 120 km. klasse sammen. Som I nok har læst, så var Ossie halt efter 103 km, men derudover havde vi en virkelig god tur. Den gang gik han med gummisko, men vi fandt ud af, at han faktisk går bedre med de gode gamle jernsko. Vi tog det stille og roligt, og jeg bestemte at vi ventede med endnu et forsøg på 120 til næste år. Som afslutning på året skulle Ossie gå en LA 58 km., med min veninde. Her var han halt igen efter 38 km., og så skulle hjernerne sættes i blød. Processen er en længere historie, som I kan læse mere om i mit næste blogindlæg, som kommer inden længe.

I mellemtiden blev Sadeeq startet op i sin distancekarriere, og har i år gået 2 gange LB 40 km. og som sæsonafslutning red han sin første LA 58 km. I modsætning til Ossie, så gik Sadeeq virkelig godt hele stævnedagen, og vi blev placeret som nr. 1 i klassen. Det var hyggeligt at have mine to heste med til stævne, og endnu hyggeligere at ride med min veninde, som til dagligt arbejder i en distancestald i Spanien. Det var super ærgerligt, at Ossie udgik, men samtidigt blev jeg stolt af Sadeeq, som endnu engang klarede det hele uden problemer. Da vi skulle ride fra stævnepladsen efter pausen, var han ikke spor påvirket af, at Ossie skulle blive hjemme, og traskede afsted ud på ruten med ørerne fremme.

Copyright Ridehesten.com
Nyheden fortsætter efter annoncen

Derudover har jeg redet et par stævner på Shanameh, som er den hest jeg havde i træning sidste år. Dette har været en MA 80 km i Norge, og en international 80 km. til Nordisk Baltisk Mesterskab i Estland. Det har været virkelig dejligt at kunne ride på Shanameh, som er en super god hest, med en god fremtid i distancesporten. Tusind tak til ejerne for tilliden!

Alt i alt, så synes jeg det har været en rigtig god sæson, selvom Ossie ikke har været helt på dupperne, men derimod har jeg lært ham meget bedre at kende, og vi som team, ved nu hvilke ting vi skal være opmærksomme på under træning, men også til stævner.

Nu holder hestene vinterferie, og så starter vi op engang i det nye år igen. Jeg og teamet glæder os helt vildt til næste år, hvor endnu flere oplevelser står foran os!

Læs også

Året der gik i Team Arkesteijn

24-12-2020 10:53, af Rikke Arkesteijn

Distancesæsonen 2020 er slut, og der går lige et par måneder inden stævnerne starter igen. Vi kan se tilbage på et relativt roligt år, i distanceridningens tegn, men der er dog stadig nogle gode oplevelser at snakke om

Vigtigheden ved sunde hove

27-11-2020 07:21, af Rikke Arkesteijn

Du har måske hørt ordsproget ”ingen hov, igen hest” før, men hvad betyder det egentlig, og er der noget om snakken? I søndags havde jeg elever fra Dansk Hovbeskærer skole forbi, hør her hvordan det gik

Derfor bruger jeg limsko på mine distanceheste

30-10-2020 06:56, af Rikke Arkesteijn

Du har måske set, at mine heste nogle gange har nogle boots på, men det ligner alligevel ikke helt boots. Jeg bruger limsko på mine heste, hvilket jeg er rigtig glad for. I dette blogindlæg vil jeg fortælle mere om, hvad det er for nogle sko, og hvorfor jeg er glad for dem

Nyhedsvagt

Har du en nyhed eller en god historie?

Trine Askjær-Jørgensen

Trine Askjær-Jørgensen
20 24 29 28
taj@ridehesten.com

Skriv til os

Mest læste

Charlotte Dujardin har solgt Gio

25-10-2021 22:33, af Kristine Ulsø Olsen

Charlotte Dujardin har netop offentliggjort at hun har solgt den lille imponerende vallak Gio, som i hun år både har vundet individuelt OL og EM-bronze på. Gio med kaldenavnet Pumpkin, forbliver i England hvor han fremover skal rides af stortalentet Annabella Pidgley

Nanna Merrald er ny rytter på Blue Hors Don Olymbrio

26-10-2021 09:28, af Annika Knudsen Lorentsen

Deltagerlisterne for CDI3* på Blue Hors afslører, at Nanna Skodborg Merrald har overtaget tøjlerne på avlshingsten Blue Hors Don Olymbrio, som senest blev startet tilbage i januar 2020 af Agnete Kirk Thinggaard

Landmand søger... skikkelig skovturshest

18-10-2021 12:14, af Thomas Bach Jensen

Allan Jensen fra tv-serien "Landmand søger kærlighed", der netop er aktuel på TV2 i denne tid, har også søgt efter en god og rolig skovturshest, og nu har han fundet kærligheden på Vilhelmsborg

Cathrine og Cassidy tilbage som vindere i Herning (video)

22-10-2021 21:52, af Annika Knudsen Lorentsen

De dygtige dressurheste dansede her til aften i Jyske Bank Boxen ved World Cup Herning, hvor de blev flot fremvist af deres ryttere. Sejren blev dansk, da Cathrine Dufour leverede en fremragende præstation, som blev belønnet med mere end 77 procent – en præstation som Cathrine også selv var særdeles glad for og hun udtrykte stor taknemmelighed overfor sin mangeårige partner Atterupgaards Cassidy

17-årig tysker fløj over 2 meter (video)

23-10-2021 16:33, af Annika Knudsen Lorentsen

Ved World Cup Herning 2021 er der netop afviklet Six Bar-springning og her blev det tyske Johanna Beckmann, der tog sejren, som den eneste fejlfrie over hele 2 meter

Fra chancehest til international sejr i Boxen (video)

23-10-2021 12:27, af Kristine Ulsø Olsen

Det var en kæmpe oplevelse for Benedikte Brebøl Windfeld, da hun i går vandt sin første internationale start ved Almased Dressage Amateurs i Herning. Det har dog ikke altid stået skrevet i kortene at hun og Lorenzo skulle nå hertil, da hendes forældre for ni år siden købte den store vallak som chancehest for 30.000

DV-hoppen Fiontini er solgt igen – denne gang til USA

21-10-2021 09:33, af Thomas Bach Jensen

Ved et besøg hos Patrik har den internationalt succesfulde Grand Prix-rytter Anna Buffini forelsket sig i den yderst talentfulde hoppe, og Fiontini – der var ejet i fællesskab af Stutteri EVO og Helgstrand Dressage – kan nu se en fremtid i møde i USA

Søren stiler efter VM med Todt Un Prince Ask (video)

21-10-2021 14:23, af Annika Knudsen Lorentsen

Todt Un Prince Ask er tilbage på startlisten efter en skadesperiode, hvor han i denne uge går nogle mindre klasser ved World Cup Herning. Hingstens faste rytter Søren Møller Rohde, chefberider på Stutteri Ask, håber på, at de bliver klar til VM her i Herning næste sommer

World Cup-følauktionen: En bragende succes!

23-10-2021 18:42, af Thomas Bach Jensen
Avl|

DWB World Cup Foal Auction blev i aften et brag af en succes med rekord på salgsprocent, toppris og gennemsnitspris. Dyreste føl fik hammerslag på 49.000 euro

Dufour og Krüth i tæt løb om sejren