Tina Lunds Lanthanid er ikke mere

10-08-2018 13:44, af Thomas Bach Jensen

I den høje alder af 28 år er familien Lunds hingst Lanthanid død

Copyright Ridehesten.com
Tina Lund og Lanthanid ved CSIO Copenhagen i 2004.

Oldenburgerhingsten Lanthanid DVH 507 e. Landfrieden/ Pik König, der har haft afgørende stor betydning i springrytter Tina Lunds tidligere karriere, er netop afgået ved døden i en alder af 28 år. Tina Lund fortæller, at Lanthanid aldrig har haft en sygedag. De sidste otte år af sit liv er "Snitten" alias Lanthanid blevet passet og plejet af Christina Iben Olsen, der også har haft glæden af at ride ham.

 

På Instagram skriver Tina Lund:

Farvel min skønne Lanthanid. Du har været den bedste hest i mit liv. Jeg vil savne at kunne give dig et kys og et kram. Du er den eneste hest i Danmark, der er blevet dansk mester, nordisk mester og europamester på samme år. Den eneste springhest, der nogensinde er blevet europamester med det danske flag. Du vandt DM for seniorer tre år i træk, og du har vundet med det danske landshold. Du har vundet Grand Prix, og alt det har vi to oplevet sammen. Men ikke nok med det; du var også den skønneste og mest kærlige hest i stalden. Du var bare noget helt specielt. Jeg er glad for, at jeg har nogle af dine afkom, som jeg kan ride videre på i fremtiden. Jeg håber, vi mødes igen en dag. Tak for alt, hvad du har gjort for mig.

Læs også

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Thomas Bach Jensen

Webredaktør og nyhedsvagt

Thomas Bach Jensen
20 33 86 83
tbj@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Hestepiger og deres fornemmelse for tid

19-06-2019 13:21, af Philip Chr. Ulrich

Jeg er uddannet historiker, og på studiet har jeg selvfølgelig lært, at man igennem tiden har gjort tid op på forskellige måder. Forskellige civilisationer har igennem historien haft forskellige kalendere og måder at holde øje med tiden på

De skal ride mesterskaber i springning (opdateret)

18-06-2019 17:11, af Annika Knudsen Lorentsen

I disse dage er der fuld tryk på med udtagelse af de ryttere der skal repræsentere Danmark ved Agria Nordic Baltic Championships på Vilhelmsborg i næste uge og EM i Holland i juli. Nu har Bo K. Møller sat navne på dem der skal ride for Danmark i mesterskaberne i springning

Helgstrand-hingste videre i UVM-udtagelse (video)

21-06-2019 12:11, af Annika Knudsen Lorentsen

Hingsten Jovian er videre til UVM i Ermelo efter den endelige udtagelse i Holland, mens det ved den første kvalifikationsrunde i Tyskland lykkedes for Helgstrand Dressage at få tre af deres hingste med videre til den anden og endelige kvalifikationsrunde, som afholdes i Tyskland om et par uger

Junior- og ungryttere udtaget til NM og EM

17-06-2019 12:25, af Kristine Ulsø Olsen

Landstræner for junior- og ungryttere, Dennis Fisker, har nu udtaget størstedelen af de ekvipager, der skal repræsentere Danmark ved hhv. NM på Vilhelmsborg og EM i Italien. De sidste to pladser samt reserver til EM udtages umiddelbart efter Nordisk Mesterskab

Ponyryttere udtaget til Agria NBC og EM

19-06-2019 07:41, af Annika Knudsen Lorentsen

Landstræner Jette Nevermann og holdleder Rigmor Kristensen har udtaget en række ryttere til Agria Nordic Baltic Championships på Vilhelmsborg den 26.-30. juni. Efter Future Champions-stævnet i Hagen weekenden er tre ryttere desuden foreløbigt udtaget til EM i Polen i august

På besøg hos RIDEHESTEN - 3 ting jeg ikke vidste

19-06-2019 09:04, af Rebecca Sofie Larsen

I sidste uge afholdt RIDEHESTEN et arrangement, hvor vi bloggere blev inviteret indenfor. I denne blog vil jeg fortælle om min oplevelse og de 3 ting, som overraskede mig mest

Massevis af dødsfald på amerikansk væddeløbsbane

23-06-2019 12:52, af Annika Knudsen Lorentsen

I Californien er en væddeløbsbane blevet udsat for had fra dyreaktivister, ligesom de har været mange anklager om dyremishandling, på grund af et stort antal dødsfald blandt hestene

God start for Hallundbæk ved GCL i Portugal (video)

21-06-2019 09:05, af Annika Knudsen Lorentsen

I går, torsdag, red Emil Hallundbæk to fejlfrie runder ved Longines Global Champions Tour-stævnet i Cascais i Portugal, hvor han blandt andet er til start i holdkonkurrencen Global Champions League

Placering til Nanett ved CHIO-stævnet i Twente