Vidste du at.....?

20-02-2018 09:00, af Cecilia Lindahl

Vidste du at det er tegn på tandproblemer, hvis hesten taber foderet ud af munden. Hvis den gør det, er det tid til at bestille et dyrlægebesøg

 

Copyright Ridehesten.com

Vidste du at.....?

 

...at det højeste punkt bag på sadlen hedder "bagsvidslen"

 

Copyright Ridehesten.com

 

....betegnelsen bryggerhest er meget gammel. Den danske forfatter Holbjerg brugte den allerede i 1739. En bryggerhest trak vogne for bryggerierne, så den skulle være meget stærk. Der er f.eks. blevet brugt bryggerheste af racerne belgier og oldenborg. Mest kendt er nok de jyske heste, der trak vogne for Carlsberg næsten frem til år 2000.

 

Copyright Ridehesten.com

 

....en hoppe er drægtig i 11 måneder, inden hun foler

 

Copyright Ridehesten.com

Læs også

Vidste du at...?

06-08-2018 21:38, af Cecilia Lindahl

….stråfoder er uundværligt for hestens fordøjelse. Hvis ikke den får tilstrækkeligt med stråfoder, føler den sig ikke mæt, og den kan få kolik af det. Stråfoder er f.eks. hø, græs, wrap og halm

Vidste du at.....?

22-07-2018 21:02, af Cecilia Lindahl

…..En hestehjerne er på størrelse med en gennemsnitlig kartoffel?

Vidste du at....?

18-05-2018 07:26, af Cecilia Lindahl

Vidste du at, det hedder at hesten staller, når den tisser? Hingste og hopper stiller sig næsten ens, når de staller. De skræver med bagbenene lidt skråt bagud, krydset skænkes, og hales løftes højt i vejret. Det foregår altid stående, helst i boksen eller i højt græs

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Thomas Bach Jensen

Webredaktør og nyhedsvagt

Thomas Bach Jensen
20 33 86 83
tbj@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Topmodel og youtuber til Blue Hors (video)

06-12-2018 12:34, af Thomas Bach Jensen

Den internationale fotomodel, blogger og youtuber Matt Harnacke er blevet optaget i Blue Hors-familien. Han har besøgt det danske stutteri, og de har nu indgået et samarbejde

Helgstrand siger farvel til to beridere

03-12-2018 18:52, af Cecilia Lindahl

To beridere fra Helgstrand Dressage sagde i går farvel til Danmark, og sammen med 10 heste fra Helgstrand Dressage går turen nu mod Wellington i Florida

Kanonslag slog min hest ihjel

08-12-2018 11:20, af Cecilia Lindahl

Torsdag eftermiddag skræmte 2-3 drenge livet af to heste, da de fyrede kanonslag og hjemmelavet fyrværkeri af blot ti skridt fra de to heste. Det endte med at få fatale konsekvenser, og en hest måtte aflives efter at have mistet følingen i bagparten

Casper har fundet sin hjemmebane

05-12-2018 11:50, af Kristine Ulsø Olsen

Den nordjyske smed Casper Jensen havde en svær skoletid grundet ordblindhed. Han fandt sin levevej som uddannet beslagsmed og kan nu fejre at være blandt landets gazelle-virksomheder

8 brækkede knogler forsinker hjemrejsen

07-12-2018 10:54, af Thomas Bach Jensen

Simone Pearce har endnu ikke udsigt til at kunne flyve tilbage til Europa, efter hun i sidste uge kom slemt til skade ved et styrt i Australien, hvor hun brækkede otte knogler

Severo Jysk Mester i Grand Prix

09-12-2018 18:40, af Cecilia Lindahl

Trods en uheldig dag for Severo Jurado López og hingsten Rialto Star, lykkedes det alligevel ekvipagen at snuppe titlen som Jysk Mester i Grand Prix

Der er tid til at nørde

03-12-2018 08:31, af Kristine Ulsø Olsen

Den første september startede dressurrytter Nanna Skodborg Merrald, som rytter på Blue Hors. Efter hun hele livet har redet for sig selv, er det en omvæltning, men spændende, og så har hun mange toptalentfulde hingste og heste på sin træningsliste

Kasserer i rideklub dømt for underslæb

04-12-2018 20:40, af Kristine Ulsø Olsen

En tidligere kasserer i en rideklub fra Odense-området blev tirsdag idømt seks måneders betinget fængsel for at have overført i alt 160.000 kroner fra rideklubbens konti til sine egne

Hvor skal passet ligge?

06-12-2018 07:13, af Cecilia Lindahl

De første hestepas blev lavet i 1999, siden da er der kommet regler og forordninger til. Hvor skal passet egentlig ligge?

Familien Kirk donerer millionbeløb til flygtningebørn

05-12-2018 14:30, af Mathilde Brejner

Med en donation på 100 millioner dollars eller 650 millioner kroner ønsker Lego at være med til at give nogle af de mest udsatte flygtningebørn en chance