Vidste du at…..?

14-04-2018 08:57, af Cecilia Lindahl

Vidste du, at man siger, at hesten har en hvælvet hals, når den bøjer og spænder i halsen og halskammen? Få styr på din paratviden med Ridehesten JUNIOR

Copyright Ridehesten.com

…En valdrap er et stykke ”tøj ”som ligger ovenpå gardehusarernes sadel og lidt af hestene. Det beskytter gardehusarernes uniformer mod at blive slidte og beskidte. Ved gardehusarernes knæ er der broderet vores Dronning Margrethe II´s forbogstav: M ( Margrethe), R (dronning) og 2 (den anden).

…. Hestens lød er dens farve. For eksempel har hesten på billedet en brun grundlød ( har flest hår i den farve) og sorte ben med hvide sokker på bagbenene.

…en dressursadel har ekstra lange klapper, der går næsten lige ned, så rytteren kan få god støtte til sine ben, som skal nå så langt ned omkring hesten som muligt men dog stadig med knæene bøjet. Sådan en slags sadel har også et ekstra dybt sæde, så rytteren har god kontakt til hestens ryg, og bagdelen bliver holdt på plads i sadlen. Gjordstropperne er lange, så spænderne ikke generer rytterens ben.

Læs også

Vidste du at...?

06-08-2018 21:38, af Cecilia Lindahl

….stråfoder er uundværligt for hestens fordøjelse. Hvis ikke den får tilstrækkeligt med stråfoder, føler den sig ikke mæt, og den kan få kolik af det. Stråfoder er f.eks. hø, græs, wrap og halm

Vidste du at.....?

22-07-2018 21:02, af Cecilia Lindahl

…..En hestehjerne er på størrelse med en gennemsnitlig kartoffel?

Vidste du at....?

18-05-2018 07:26, af Cecilia Lindahl

Vidste du at, det hedder at hesten staller, når den tisser? Hingste og hopper stiller sig næsten ens, når de staller. De skræver med bagbenene lidt skråt bagud, krydset skænkes, og hales løftes højt i vejret. Det foregår altid stående, helst i boksen eller i højt græs

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Thomas Bach Jensen

Webredaktør og nyhedsvagt

Thomas Bach Jensen
20 33 86 83
tbj@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Topmodel og youtuber til Blue Hors (video)

06-12-2018 12:34, af Thomas Bach Jensen

Den internationale fotomodel, blogger og youtuber Matt Harnacke er blevet optaget i Blue Hors-familien. Han har besøgt det danske stutteri, og de har nu indgået et samarbejde

Kanonslag slog min hest ihjel

08-12-2018 11:20, af Cecilia Lindahl

Torsdag eftermiddag skræmte 2-3 drenge livet af to heste, da de fyrede kanonslag og hjemmelavet fyrværkeri af blot ti skridt fra de to heste. Det endte med at få fatale konsekvenser, og en hest måtte aflives efter at have mistet følingen i bagparten

Casper har fundet sin hjemmebane

05-12-2018 11:50, af Kristine Ulsø Olsen

Den nordjyske smed Casper Jensen havde en svær skoletid grundet ordblindhed. Han fandt sin levevej som uddannet beslagsmed og kan nu fejre at være blandt landets gazelle-virksomheder

Severo Jysk Mester i Grand Prix

09-12-2018 18:40, af Cecilia Lindahl

Trods en uheldig dag for Severo Jurado López og hingsten Rialto Star, lykkedes det alligevel ekvipagen at snuppe titlen som Jysk Mester i Grand Prix

8 brækkede knogler forsinker hjemrejsen

07-12-2018 10:54, af Thomas Bach Jensen

Simone Pearce har endnu ikke udsigt til at kunne flyve tilbage til Europa, efter hun i sidste uge kom slemt til skade ved et styrt i Australien, hvor hun brækkede otte knogler

8 hingste videre fra Vallensbæk

09-12-2018 20:11, af Kristine Ulsø Olsen
Avl|

5 springhingste og 3 dressurhingste formåede ved dagens forbesigtigelse på Vallensbæk Ridecenter at komme igennem nåleøjet og derved sikre sig adgang til hingstekåringen i Herning

Hoppen med flap-ørerne er død

10-12-2018 21:06, af Cecilia Lindahl

Rocher, også kendt som hoppen med "flapører", er død i en alder af 27 år

Hvor skal passet ligge?

06-12-2018 07:13, af Cecilia Lindahl

De første hestepas blev lavet i 1999, siden da er der kommet regler og forordninger til. Hvor skal passet egentlig ligge?

Dobbelt op på to meter (video)

08-12-2018 19:01, af Britt Carlsen

Stemningen er nærmest elektrisk på Vilhelmsborg - der er totalt fyldt i hallen, og rytterne kvitterer ved super springning. To ryttere slog rekord og vippede op over to meter i Krafft Six Bar

Oplev julen på Berleburg Slot