Vidste du at.....?

01-05-2018 06:42, af Cecilia Lindahl

Få styr på din paratviden om heste med Ridehesten Junior

Copyright Ridehesten.com


Vidste du at....?

....bandager anvendes som beskyttelse, støtte og forebyggelse eller i forbindelse med en behandling. Det kræver øvelse at lægge en bandage på, så trykket fordeler sig jævnt, og bandagen bliver liggende uden, at den er for stram. Man lægger altid et bandageunderlag under bandager, fordi de fordeler trykket. Et bandageunderlag kan være fremstillet af forskellige materialer og fås i de fleste rideudstyrsbutikker. Det velcro eller bindebånd, man fæstner bandagen med, må aldrig være strammere end selve bandagen. Bandagen skal altid være lukket på den udvendige side af hestens ben, så hesten ikke skubber lukningen op, hvis den rammer sig selv på benet.

 

Copyright Ridehesten.com

 

.... det underlag, hesten går på, kaldes for bunden? Bunde kan være meget forskellige, men oftest er bunden i et ridehus blød, og f.eks. asfalt betegnes som hård. Hvis underlaget er meget mudret, så hesten synker ned i det, siger man, at bunden er tung. Det er meget vigtigt, at bunden på ridebanen eller i ridehuset er hævn og hverken for blød, hård eller tung, for ellers kan hesten få skader i benene.

 

Copyright Ridehesten.com


.....Grand Prix er betegnelsen for den sværeste klasse ved internationale ridestævner indenfor både spring og dressur. Ved hvert stævne må det kun være én Grand Prix for hver disciplin. Den lidt sværere dressurklasse, der senere er kommet til, hedder Grand Prix Special. Forhindringerne i en Grand Prix springning er mellem 1,50 m og 1,60 m. høje.

Copyright Ridehesten.com

Læs også

Vidste du at...?

06-08-2018 21:38, af Cecilia Lindahl

….stråfoder er uundværligt for hestens fordøjelse. Hvis ikke den får tilstrækkeligt med stråfoder, føler den sig ikke mæt, og den kan få kolik af det. Stråfoder er f.eks. hø, græs, wrap og halm

Vidste du at.....?

22-07-2018 21:02, af Cecilia Lindahl

…..En hestehjerne er på størrelse med en gennemsnitlig kartoffel?

Vidste du at....?

18-05-2018 07:26, af Cecilia Lindahl

Vidste du at, det hedder at hesten staller, når den tisser? Hingste og hopper stiller sig næsten ens, når de staller. De skræver med bagbenene lidt skråt bagud, krydset skænkes, og hales løftes højt i vejret. Det foregår altid stående, helst i boksen eller i højt græs

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Kristine Ulsø Olsen

Webredaktør og nyhedsvagt

Kristine Ulsø Olsen
20 24 29 25
kuo@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Kampagnefilm: ”Jeg vil have min bedste ven tilbage”

14-01-2019 10:23, af Mathilde Brejner

Siden 2010 er der rapporteret om mere end 2000 hesterelaterede ulykker på vejene i England. Heraf har 230 heste og 39 ryttere mistet livet. Det er alt for mange, så derfor har universitetsstuderende Holly Woollock lavet en stærk kampagnefilm, der skal sætte fokus på problemet 

Rikke Friis brækkede nakken til Baltic Cup