Vidste du at....?

18-05-2018 07:26, af Cecilia Lindahl

Vidste du at, det hedder at hesten staller, når den tisser? Hingste og hopper stiller sig næsten ens, når de staller. De skræver med bagbenene lidt skråt bagud, krydset skænkes, og hales løftes højt i vejret. Det foregår altid stående, helst i boksen eller i højt græs

Copyright Ridehesten.com



Vidste du at.....?

....tölt er en firtaktet gangart med hvert hovslag følgende hurtigt og regelmæssigt efter hinanden i samme rækkefølge som skridt. Der er ingen svævningsmoment i tölt, det vil sige, at hesten altid har mindst ét ben i jorden. De mest berømte töltere er de islandse heste, men gangarten findes også hos mange andre racer bl.a. American saddlebred, Tennessee walking horse, paso fino og peruviansk paso. I virkeligheden har over 70% af alverdens hesteracer anlæg for tölt, eller noget der ligner.

 

Copyright Ridehesten.com


.... den mørke stribe langs midten af manen på fjordhesten kaldes en midtstol. Den mørke stribe hår ned langs ryggen kaldes en ål, og de mørke hår i halen kaldes halefjer.

 

Copyright Ridehesten.com


..... hestens højde kaldes dens stangmål. Dette er også betegnelsen for den stok man bruger til at måle hestens højde med. Stangålet placeres lodret bag det udvendige dragthjørne og parallelt med forpiben. Hesten skal stå i en naturlig stilling og må ikke hvile på det ene ben. Stangmålet aflæses vinkelret på mankens højeste punkt bag lansemærket, og tages fra underste hovrand.

Copyright Ridehesten.com

Læs også

Vidste du at...?

06-08-2018 21:38, af Cecilia Lindahl

….stråfoder er uundværligt for hestens fordøjelse. Hvis ikke den får tilstrækkeligt med stråfoder, føler den sig ikke mæt, og den kan få kolik af det. Stråfoder er f.eks. hø, græs, wrap og halm

Vidste du at.....?

22-07-2018 21:02, af Cecilia Lindahl

…..En hestehjerne er på størrelse med en gennemsnitlig kartoffel?

Vidste du at.....?

01-05-2018 06:42, af Cecilia Lindahl

Få styr på din paratviden om heste med Ridehesten Junior

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Kristine Ulsø Olsen

Webredaktør og nyhedsvagt

Kristine Ulsø Olsen
20 24 29 25
kuo@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Kampagnefilm: ”Jeg vil have min bedste ven tilbage”

14-01-2019 10:23, af Mathilde Brejner

Siden 2010 er der rapporteret om mere end 2000 hesterelaterede ulykker på vejene i England. Heraf har 230 heste og 39 ryttere mistet livet. Det er alt for mange, så derfor har universitetsstuderende Holly Woollock lavet en stærk kampagnefilm, der skal sætte fokus på problemet 

Rikke Friis brækkede nakken til Baltic Cup