Elsker I at nørde dressur?

16-05-2019 08:29, af Line Hermann Hass

Det gør jeg! Forståelse for dressur er så meget mere end den ene times, daglige ridetur. Her får I et par tips fra mig til jeres træning

Copyright Ridehesten.com

Kære Læsere

Jeg vil gerne inspirere og motivere til at nørde dressuren. Derfor er jeg aktiv på de sociale medier med tips og inspiration, og jeg afholder forskellige camps og workshops med fokus på fordybelse og dialog i fællesskab med ridekollegaerne. Eksempelvis afholder jeg på lørdag en af mine workshops “åben undervisning” for en lokal rideklubs medlemmer. Her illustrerer og forklarer jeg hvordan longering, køreliner og arbejde fra jorden kan supplere ridningen hele vejen frem mod Grand Prix. Ved forrige arrangement red 2 ryttere undervisning, mens jeg beskrev og forklarerede overfor det deltagende publikum, som også kan stille spørgsmål og få uddybet undervejs. Det giver lidt at tænke over og inspiration til rytternes daglige træning. Og så er det super hyggeligt!

Her giver jeg et tip til at holde styr på hestens skuldre,  samt inspiration til hestens lydighed - håber I kan bruge det i træningen!

#tip: Styr på hestens skuldre

I løbet af hestens uddannelse skal rytteren få hesten i bedre balance, hvilket bl.a indebærer, at rytteren kan kontrollere hestens skuldre og kunne placere dem, hvor man ønsker. Både så hesten ikke falder ind og ud i skuldrene, men også for at kunne placere skuldrene optimalt i de forskellige dressurøvelser. Skuldrene falder ofte til den modsatte side, at hesten bøjer. Dvs bøjer hesten til højre, falder skuldrene naturligt til venstre. Derfor kan man med fordel bruge bøjninger til at ride skuldrene på plads eller derhen, hvor man ønsker.

Eksempel: Hesten går cirkelvolte på højre volte og falder ud til venstre med skulderen. Rytteren kan  ride skuldrene på plads ved at runde hesten ud til venstre for venstre schenkel. Herigennem vil skuldrene placeres modsat bøjningen, altså mod højre. Et lille fif er her at rytteren samtidig leder hesten lidt til højre med højre tøjle, så hesten stadig holder sin retning rundt på cirkelvolten, når man runder ud til venstre.

Copyright Ridehesten.com

#Inspiration: Stivhed eller lydighed

Rytteren kan have følelsen af, at hesten er stiv. Og ofte mærker rytteren primært stivheden i tøjlen. Efter min erfaring er hesten dog sjældent stiv, men den gør sig stiv, holder igen eller spænder op hovedsageligt fordi, den ikke har tillid til hånden og mangler lydighed for schenklen eller er ubalanceret og tager balance i tøjlen.

Rytteren kan have tendens til at ville korrigere hesten fortil netop fordi, stivheden kan mærkes med tøjlen, og rytteren får derigennem en hård hånd. Hvordan hesten mærkes på tøjlen siger tværtimod noget om, hvordan hesten arbejder i kroppen. Derfor skal rytteren istedet fokusere på at korrigere og lydiggøre hesten for schenklerne og bringe hesten i en balance, hvor den vil skubbe af bagfra og lade rygsvinget fortsætte igennem hele kroppen frem til et blødt sug på tøjlen, som den har tillid til pga en blød hånd.

Følg Dressurundervisning.dk på Facebook og Instagram og modtag tips og inspiration til din daglige træning.

Med venlig hilsen

Line Hermann Hass

Læs også

Et tæt samarbejde med avler er vigtigt

11-12-2019 16:11, af Line Hermann Hass

Det er en stor tillidssag at stå for uddannelse, fremvisning og salg af andres heste. I mit arbejde som selvstændig er et tæt samarbejde med avler om deres hest helt nødvendigt for et godt forløb

Tips til Den halve parade

12-09-2019 16:25, af Line Hermann Hass

Denne sommer fik jeg afholdt min første DressurCamp siden jeg startede Dressurundervisning.dk sidste år, og det var en rigtig god oplevelse

Videofilm af min træning

09-07-2019 16:03, af Line Hermann Hass

En fællesnævner for de sidste par uger har været et videokamera! Jeg har videofilmet min egen træning, jeg har afprøvet Pixio robotkamera, og vi har optaget salgsvideo

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Britt Carlsen

Webredaktør og nyhedsvagt

Britt Carlsen

bc@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Det blinde "føl" Maria trives og er fyldt 1 år

23-05-2020 16:59, af Annika Knudsen Lorentsen

Sidste år fik stutteri Jepha føllet Maria, som var født uden øjne, og selvom det en overgang virkede urealistisk, at hun kunne få en god tilværelse, er Maria nu fyldt et år og trives på bedste vis

Avler har mistet tre heste til græssyge

26-05-2020 09:32, af Britt Carlsen

En nordjysk avler og og opdrætter har mistet tre ungheste til græssyge - først troede familien, det var kolik, men undersøgelser har vist noget andet

Det skal Daniel Bachmann nu!

26-05-2020 12:19, af Britt Carlsen

Nu er de sidste brikker faldet på plads for landsholdsrytter Daniel Bachmann Andersen, der har opsagt sin stilling på Blue Hors, for at flytte med familie og heste ind på det smukke ridecenter Kleppenhus ved Ebeltoft

Fiontini skal have tvillinger