Elsker I at nørde dressur?

16-05-2019 08:29, af Line Hermann Hass

Det gør jeg! Forståelse for dressur er så meget mere end den ene times, daglige ridetur. Her får I et par tips fra mig til jeres træning

Copyright Ridehesten.com

Kære Læsere

Jeg vil gerne inspirere og motivere til at nørde dressuren. Derfor er jeg aktiv på de sociale medier med tips og inspiration, og jeg afholder forskellige camps og workshops med fokus på fordybelse og dialog i fællesskab med ridekollegaerne. Eksempelvis afholder jeg på lørdag en af mine workshops “åben undervisning” for en lokal rideklubs medlemmer. Her illustrerer og forklarer jeg hvordan longering, køreliner og arbejde fra jorden kan supplere ridningen hele vejen frem mod Grand Prix. Ved forrige arrangement red 2 ryttere undervisning, mens jeg beskrev og forklarerede overfor det deltagende publikum, som også kan stille spørgsmål og få uddybet undervejs. Det giver lidt at tænke over og inspiration til rytternes daglige træning. Og så er det super hyggeligt!

Her giver jeg et tip til at holde styr på hestens skuldre,  samt inspiration til hestens lydighed - håber I kan bruge det i træningen!

#tip: Styr på hestens skuldre

I løbet af hestens uddannelse skal rytteren få hesten i bedre balance, hvilket bl.a indebærer, at rytteren kan kontrollere hestens skuldre og kunne placere dem, hvor man ønsker. Både så hesten ikke falder ind og ud i skuldrene, men også for at kunne placere skuldrene optimalt i de forskellige dressurøvelser. Skuldrene falder ofte til den modsatte side, at hesten bøjer. Dvs bøjer hesten til højre, falder skuldrene naturligt til venstre. Derfor kan man med fordel bruge bøjninger til at ride skuldrene på plads eller derhen, hvor man ønsker.

Eksempel: Hesten går cirkelvolte på højre volte og falder ud til venstre med skulderen. Rytteren kan  ride skuldrene på plads ved at runde hesten ud til venstre for venstre schenkel. Herigennem vil skuldrene placeres modsat bøjningen, altså mod højre. Et lille fif er her at rytteren samtidig leder hesten lidt til højre med højre tøjle, så hesten stadig holder sin retning rundt på cirkelvolten, når man runder ud til venstre.

Copyright Ridehesten.com

#Inspiration: Stivhed eller lydighed

Rytteren kan have følelsen af, at hesten er stiv. Og ofte mærker rytteren primært stivheden i tøjlen. Efter min erfaring er hesten dog sjældent stiv, men den gør sig stiv, holder igen eller spænder op hovedsageligt fordi, den ikke har tillid til hånden og mangler lydighed for schenklen eller er ubalanceret og tager balance i tøjlen.

Rytteren kan have tendens til at ville korrigere hesten fortil netop fordi, stivheden kan mærkes med tøjlen, og rytteren får derigennem en hård hånd. Hvordan hesten mærkes på tøjlen siger tværtimod noget om, hvordan hesten arbejder i kroppen. Derfor skal rytteren istedet fokusere på at korrigere og lydiggøre hesten for schenklerne og bringe hesten i en balance, hvor den vil skubbe af bagfra og lade rygsvinget fortsætte igennem hele kroppen frem til et blødt sug på tøjlen, som den har tillid til pga en blød hånd.

Følg Dressurundervisning.dk på Facebook og Instagram og modtag tips og inspiration til din daglige træning.

Med venlig hilsen

Line Hermann Hass

Læs også

Tips til Den halve parade

12-09-2019 16:25, af Line Hermann Hass

Denne sommer fik jeg afholdt min første DressurCamp siden jeg startede Dressurundervisning.dk sidste år, og det var en rigtig god oplevelse

Videofilm af min træning

09-07-2019 16:03, af Line Hermann Hass

En fællesnævner for de sidste par uger har været et videokamera! Jeg har videofilmet min egen træning, jeg har afprøvet Pixio robotkamera, og vi har optaget salgsvideo

Hvem er jeg udover at jeg underviser i dressur?

05-06-2019 08:12, af Line Hermann Hass

For tiden blogger jeg ud fra min rolle som dressurunderviser, deler mine tanker med jer som underviser og giver et par træningstips i hvert blogindlæg. I dette indlæg vil jeg dog give jer et indblik i, hvem jeg er, og hvad jeg ellers går og laver udover at undervise

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Camilla Tiefensee Schrøder

Webredaktør og nyhedsvagt

Camilla Tiefensee Schrøder
27 14 19 10
cts@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

May Sherif føl født på Tasmanien

19-09-2019 13:04, af Annika Knudsen Lorentsen
Avl|

Den verdenskendte elitehingst May Sherif DVE 250, som har været død i ca. 15 år, har fået et afkom på Tasmanien og to mere er på vej

Bruger din hest solbriller som Cassidy?

20-09-2019 14:13, af Annika Knudsen Lorentsen

Cathrine Dufour har i samarbejde med Trolle Company iført Atterupgaards Cassidy de smarte solbriller fra eQuick. Solbrillerne eYysor er den perfekte øjenbeskyttelse til den aktive hest, og det ser da også ud til at Cassidy er godt tilfreds med hestesolbrillerne

Overlegen sejr til Dufour på Helgstrand-hingst

15-09-2019 15:30, af Cecilia Lindahl

Det var stævnedebut og en sejr sikker til Cathrine Dufour og den 6-årige Helgstrand hingst Samuel ved PAVO og Dansk Rideforbunds championat for 6 års dressurheste i dag

Todt køresyg på Zangersheide

19-09-2019 10:21, af Britt Carlsen

Den ene lastbil fra Stutteri Ask kom til at holde i kø på motorvejen i mange timer, og det betyder, at Todt un Prince Ask ikke kommer til start i Sires of the World da han behandles for køresyge/transportsyge

OL-rytter suspenderet efter mishandling

19-09-2019 15:17, af Cecilia Lindahl

Den belgiske militaryrytter Joris Vanspringel er suspenderet efter mishandling af en pony under en militaryclinic tilbage i november 2018

Rekorder og 10. gang til DM for vallakken Lasse

19-09-2019 09:45, af Annika Knudsen Lorentsen

I den kommende weekend løber DM i military af stablen hos Sportsrideklubben, og i den forbindelse sætter to ekvipager rekord, da de også deltog ved DM i TREC i sidste uge. For Niels Goldschmidt og hesten Lasse er det desuden 10. gang de deltager ved DM i military

92 finalister klar til dressurchampionatet

16-09-2019 14:01, af Thomas Bach Jensen

Når finalen i Pavo og Dansk Ride Forbunds Championater for ungheste afholdes på Blue Hors i uge 41, vil 92 unge dressurheste kæmpe om placeringerne i de fire alderskategorier for 4-, 5-, 6-, og 7-års heste. Se alle de udtagne heste her

Suveræn sejr til Hesselhøj Gnags

14-09-2019 19:56, af Cecilia Lindahl

Det var en stensikker og suveræn sejr til Allan Grøn og Hesselhøj Gnags ved PAVO og Dansk Rideforbunds championat for 4 års dressurheste i dag

Ponyerne kæmper for DM-medaljerne

14-09-2019 21:47, af Cecilia Lindahl

DM i ponydressur for hold er i gang, og foreløbig fører Karlslunde Rideklub, der fører DRF-mesterskabet i ponydressur for klubhold

” Han er bestemt en OL-kandidat” (VIDEO)

14-09-2019 14:03, af Cecilia Lindahl

– Han vil bestemt være en Toyko-kandidat – hvorfor ikke!, sådan fortæller den olympiske mester Charlotte Dujardin efter sejren på staldens nye stjerne Gio ved de britiske dressurmesterskaber denne weekend