Elsker I at nørde dressur?

16-05-2019 08:29, af Line Hermann Hass

Det gør jeg! Forståelse for dressur er så meget mere end den ene times, daglige ridetur. Her får I et par tips fra mig til jeres træning

Copyright Ridehesten.com

Kære Læsere

Jeg vil gerne inspirere og motivere til at nørde dressuren. Derfor er jeg aktiv på de sociale medier med tips og inspiration, og jeg afholder forskellige camps og workshops med fokus på fordybelse og dialog i fællesskab med ridekollegaerne. Eksempelvis afholder jeg på lørdag en af mine workshops “åben undervisning” for en lokal rideklubs medlemmer. Her illustrerer og forklarer jeg hvordan longering, køreliner og arbejde fra jorden kan supplere ridningen hele vejen frem mod Grand Prix. Ved forrige arrangement red 2 ryttere undervisning, mens jeg beskrev og forklarerede overfor det deltagende publikum, som også kan stille spørgsmål og få uddybet undervejs. Det giver lidt at tænke over og inspiration til rytternes daglige træning. Og så er det super hyggeligt!

Her giver jeg et tip til at holde styr på hestens skuldre,  samt inspiration til hestens lydighed - håber I kan bruge det i træningen!

#tip: Styr på hestens skuldre

I løbet af hestens uddannelse skal rytteren få hesten i bedre balance, hvilket bl.a indebærer, at rytteren kan kontrollere hestens skuldre og kunne placere dem, hvor man ønsker. Både så hesten ikke falder ind og ud i skuldrene, men også for at kunne placere skuldrene optimalt i de forskellige dressurøvelser. Skuldrene falder ofte til den modsatte side, at hesten bøjer. Dvs bøjer hesten til højre, falder skuldrene naturligt til venstre. Derfor kan man med fordel bruge bøjninger til at ride skuldrene på plads eller derhen, hvor man ønsker.

Eksempel: Hesten går cirkelvolte på højre volte og falder ud til venstre med skulderen. Rytteren kan  ride skuldrene på plads ved at runde hesten ud til venstre for venstre schenkel. Herigennem vil skuldrene placeres modsat bøjningen, altså mod højre. Et lille fif er her at rytteren samtidig leder hesten lidt til højre med højre tøjle, så hesten stadig holder sin retning rundt på cirkelvolten, når man runder ud til venstre.

Copyright Ridehesten.com

#Inspiration: Stivhed eller lydighed

Rytteren kan have følelsen af, at hesten er stiv. Og ofte mærker rytteren primært stivheden i tøjlen. Efter min erfaring er hesten dog sjældent stiv, men den gør sig stiv, holder igen eller spænder op hovedsageligt fordi, den ikke har tillid til hånden og mangler lydighed for schenklen eller er ubalanceret og tager balance i tøjlen.

Rytteren kan have tendens til at ville korrigere hesten fortil netop fordi, stivheden kan mærkes med tøjlen, og rytteren får derigennem en hård hånd. Hvordan hesten mærkes på tøjlen siger tværtimod noget om, hvordan hesten arbejder i kroppen. Derfor skal rytteren istedet fokusere på at korrigere og lydiggøre hesten for schenklerne og bringe hesten i en balance, hvor den vil skubbe af bagfra og lade rygsvinget fortsætte igennem hele kroppen frem til et blødt sug på tøjlen, som den har tillid til pga en blød hånd.

Følg Dressurundervisning.dk på Facebook og Instagram og modtag tips og inspiration til din daglige træning.

Med venlig hilsen

Line Hermann Hass

Læs også

Et tæt samarbejde med avler er vigtigt

11-12-2019 16:11, af Line Hermann Hass

Det er en stor tillidssag at stå for uddannelse, fremvisning og salg af andres heste. I mit arbejde som selvstændig er et tæt samarbejde med avler om deres hest helt nødvendigt for et godt forløb

Tips til Den halve parade

12-09-2019 16:25, af Line Hermann Hass

Denne sommer fik jeg afholdt min første DressurCamp siden jeg startede Dressurundervisning.dk sidste år, og det var en rigtig god oplevelse

Videofilm af min træning

09-07-2019 16:03, af Line Hermann Hass

En fællesnævner for de sidste par uger har været et videokamera! Jeg har videofilmet min egen træning, jeg har afprøvet Pixio robotkamera, og vi har optaget salgsvideo

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Annika Knudsen Lorentsen

Webredaktør og nyhedsvagt

Annika Knudsen Lorentsen
25 28 60 63
akl@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Thomas Dolleris Larsen er sovet ind

24-09-2020 15:11, af Thomas Bach Jensen

Berider Thomas Dolleris Larsen, der for fire måneder siden fik en hjerneblødning, er i nat sovet stille ind i sin nærmeste families nærvær

Kom indenfor hjemme hos Dufour og Laudrup

29-09-2020 10:47, af Annika Knudsen Lorentsen

– Det var ret nervepirrende og grænseoverskridende at give frie tøjler til dem i forhold til at indrette vores hjem, fortæller Cathrine Dufour og Rasmine Laudrup, som dog er blevet meget glade for resultatet, som møbelfirmaet FASMAS har skabt i deres fælles hjem 

Mindehøjtidelighed for Thomas Dolleris Larsen

28-09-2020 09:21, af Thomas Bach Jensen

Dansk ridesport mistede i sidste uge et menneske, der har gjort en stor forskel for mange i sporten, idet Thomas Dolleris Larsen gik bort. På lørdag afholdes en mindehøjtidelighed umiddelbart før hans bisættelse

Heste kan hjælpe unge med at forstå sig selv

23-09-2020 19:34, af Annika Knudsen Lorentsen

Undersøgelser antyder, at heste kan have en positiv virkning i forhold til at få børn og unge til at forstå sig sel. Ligesom heste kan være med til at skabe et positivt førstehåndsindtryk af et terapiforløb

17-årige Anders Hoeck har 5 heste i finalen

29-09-2020 15:39, af Annika Knudsen Lorentsen

Til årets finale i Pavo og Dansk Ride Forbunds championat for ungheste har juniorrytter Anders Uve Sjøbeck Hoeck kvalificeret intet mindre end 5 heste, heriblandt er to af dem gået videre med landets højeste karaktergennemsnit fra kvalifikationerne i deres aldergrupper

Dramatisk ridebanespringning i senior DM i dag

26-09-2020 20:59, af Thomas Bach Jensen

Dramatisk ridebanespringning vendte op og ned på placeringsrækkefølgen i Orifarms DM for seniorer ved Copenhagen Eventing, der i dag bød på både refuseringer og en knækket tøjle

Sådan undgår du muk

23-09-2020 09:57, af Annika Knudsen Lorentsen

De fugtige omgivelser, der ofte er kendetegnet for efterårets folde, er perfekte for muk og dermatofilose. Sygdomme, som man skal holde ekstra øje med, hvis hesten skal holdes rask og glad. Agria Dyreforsikrings dyrlæge kommer her med en række gode råd til til, hvordan du hjælper din hest med at undgå muk og dermatofilose

Riders Cup tog guldet på hjemmebane (video)

27-09-2020 19:16, af Annika Knudsen Lorentsen

Det blev en spændende afgørelse i årets Agria DRF Mesterskab for klubhold i springning, hvor Riders Cup og Bækgaarden Sportsrideklub måtte dyste om sølv og guld i en hektisk omspringning

Ene 10-taller til shetlandsponyen Lord Louis

29-09-2020 19:55, af Annika Knudsen Lorentsen
Avl|

Riccalton DK's Lord Louis aflagde årets bedste prøve ved weekendens materialprøve for shetlandsponyer, og han blev belønnet med topkarakterer over hele linjen

Mishandlet hoppe: Ejer udlover dusør på 25.000 kr.

30-09-2020 11:42, af Annika Knudsen Lorentsen

Midt i september blev den drægtige fjordhest Ågerupgårds Carli aflivet som følge af grov mishandling, og nu håber ejer Stina Myrholm, at en dusør på 25.000 kroner er nok til at fange gerningsmanden