Første tur til Herning

28-10-2019 09:30, af Tine Gutfelt

Forrige lørdag, var vi så heldige at blive inviteret til at overvære World cup’en i Herning af Ridehesten

Copyright Ridehesten.com

Dette var dermed også min datters første tur til Herning. Nu var det jo så en lidt mere ”light” version, end hvad jeg forbinder med ”Herning”, men det var fint at se, om hun overhovedet fandt det interessant, og om det gik med så mange mennesker osv.

Allerede på parkeringspladsen fornemmede jeg straks, at det her ikke var en dum ide. Barnet udbrød ved synet af Boxen ”WAUW!! Hvor er det flot og stort”. Dette gentog sig i foyeren, og BAG tilskuerrækkerne, inde i Boxen.

Da vi havde fundet vores pladser, var hun stærkt imponeret over at der var ”stort fjernsyn”, at der var så mange mennesker, og at hestene var SÅ flotte.

Jeg må faktisk indrømme, at jeg synes det var ret lækkert, at opleve sådan et stort hestearrangement med hende, for jeg blev selv mindet om, hvor fantastisk det egentlig er.

Jeg har selv kommet til Hingstekåringen i snart 20 år, så man er vel efterhånden lidt blind, for nogle detaljer, men min datter fik pointeret ALLE detaljer.

Copyright Ridehesten.com

Efter vi havde set lidt dressur, gik vi på shoppingtur, og her viste det sig, at barnet var mere voksent, end den voksne. Jeg susede rundt med holdningen ”den her kan vi måske også bruge..” og kiggede på de (få) ting, der kunne have relevans for vores byggeri. Barnet derimod blev ved med at sige ”den har vi ikke brug for mor”.

I forhold til messens størrelse, synes jeg der var et fint udvalg. Men jeg havde håbet på flere inventar- og foderleverandører. Der var nogle få, men ikke mange var rigtig ”på” desværre. Så for første gang nogensinde brugte jeg lige akkurat 0 kroner på messen. Barnet virkede tilfreds med, at messen var hurtigt overstået.

Vi fik også set en speed springning, hvor især Tina Lund imponerede barnet med sin iver og store smil.

Vi røg tilbage til Boxen, for at se selve world cup klassen. Og her var jeg måske lidt bekymret for om en 9 årige pige, med krudt i måsen, mon gad at sidde og se flere timers dressur. Endda præcis sammen program igen og igen.

Men jeg skulle slet ikke have været bekymret. Først var hun svært imponeret. Så snakkede vi en masse om hvorfor de mon ikke rider letridning i GP og hvorfor man red den øvelse og den øvelse, osv osv. Da de emner var ved at være udtømmet, så begyndte hun at tage billeder. Hun tog så mange billeder, at hendes ellers helt opladte mobil, døde under præmieoverrækkelsen (efter lidt ladning i bilen, var de billeder så også fantastisk underholdning på vej hjem igen, da de jo skulle redigeres).

Copyright Ridehesten.com

Eftermiddags showet var også en kæmpe succes. Både six bar springning, hvor vi næsten sad og holdte os for øjnene til sidst, friheds dressur og kørsel, var i virkelig høj kurs. Men også indslaget med pararytterne (hvor min datter har fået undervisning et par gange, af en af dem, så der blev vinket), og især ponyrytterne, vakte stor begejstring.

Min datter har en kæmpe ambition om at komme til at ride DM engang, så da hun så de 4 flotte ekvipager, blev jeg igen bombarderet med spørgsmål om hvordan man nåede dertil… Og de fortsatte hele vejen hjem.

Så jeg må sige, at turen var mere end en succes! Vi var godt underholdt, og fik set og snakket en masse!

Også glæder jeg mig til marts, hvor hun skal opleve Hingstekåringen for første gang! Det bliver spændende!

Læs også

Almased Dressage Amateurs afholdes for tredje gang

13-03-2020 10:29, af Annika Knudsen Lorentsen

For tredje gang afvikles turneringen Almased Dressage Amateurs, og igen i år vil turneringen tage turen forbi Herning i forbindelse med World Cup Herning til efteråret

Dufour på tv

21-10-2019 08:39, af Britt Carlsen

Der har været god interesse for de hjemlige dressur- og springryttere fra tv-stationernes side under World Cup Herning - se et godt indslag fra TVMidtVest her i nyheden

Svensk sejr i Pony Grand Prix

20-10-2019 17:03, af Annika Knudsen Lorentsen

Det blev svensk sejr i stævnets sidste springklasse, Pony Grand Prix, mens det blev danske piger på anden-, tredje- og fjerdepladsen

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Britt Carlsen

Webredaktør og nyhedsvagt

Britt Carlsen

bc@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Vi bygger stort hestemekka i Hobro

01-04-2020 09:04, af Annika Knudsen Lorentsen

I samarbejde med LEGO, MCH og Dansk Varmblod starter vi nu byggeriet af et stort hestemekka i Hobro, som kommer til at huse et stort antal arenaer, hvor der i fremtiden kan holdes de største internationale ridestævner og mesterskaber

Fynsk beslagsmedie hjælper rideklubber

30-03-2020 16:01, af Thomas Bach Jensen

Vi er midt i en svær tid, og for rideklubber, der har måttet indstille aktiviteterne, kan det være særligt hårdt. Fire fynske rideklubber har fået deres elevheste gratis skoet af deres beslagsmed, der gerne vil række en hjælpende hånd frem under krisen

Kronprins Frederik højt til hest

04-04-2020 19:45, af Marie Helene Rigård Rohleder

Unge prinser der prøver kræfter med voltigering, en Ridehesten fotograf på pletten og en håndlavet billedcollage, som med nød og næppe når fra Hobro til Amalienborg i tide.
Ridehesten har været i arkiverne og fundet billeder og gode historier frem fra De Kongelige Stalde 

Seierskilde: Sådan takler vi situationen

31-03-2020 14:11, af Annika Knudsen Lorentsen

Kim Lund og Lisbet Seierskilde driver Jonstrupgårdens Rideskole som både har traditionel rideskole, handicap-ridning, kæphest samt mange konkurrenceryttere på højt niveau i dressur. Lisbet fortæller her om nogle af de overvejelser parret har gjort sig i forbindelse med Corona-udbruddet

Blue Hors Fortron midlertidigt ude af avlen

02-04-2020 15:02, af Annika Knudsen Lorentsen
Avl|

Det er ikke mange dage siden, at vi skrev, at præmiehingsten fra oldenburger-hingstekåringen og fra Dansk Varmblods hingstekåring, Blue Hors Fortron ville blive i Danmark på grund af den tårnhøje efterspørgsel herhjemme - men nu er hingsten midlertidigt ude af avlen meddeler Blue Hors

21-årige Fitou L elsker at få lov at vise sig (video)

31-03-2020 09:01, af Thomas Bach Jensen

Den 21-årige DV-vallak Fitou L er tidligere danmarksmester med sin ejer Lone Bang Larsen, der har ejet ham i næsten 20 år. I dag får Fitou lov at vise Lones 9-årige datter Victoria, hvad han kan

42 væddeløbsheste døde af afrikansk sygdom i Thailand