Hvis rideglæden forsvinder

26-02-2020 07:45, af Cecilia Lindahl

Hvordan forener man legen og glæden med præstationsorienteret målrettet træning?

Copyright Ridehesten.com
Se flere nyheder efter annoncen

Som tilskuer kan man stille sig ved barrieren i et hvilket som helst ridehus og det er ikke mange smil, man ser. Der er heller ikke mange arme op i luften og spontane glædesudbrud i retning af, "nej, hvor det går bare godt, det kører fantastisk, den her øvelse lykkedes bare supergodt". Men, hvorfor ikke det?

Formålet er her at identificere de træningsblokeringer, der gennemgribende forhindrer rytteren i at være glad og tilfreds. Blokeringer, der affødes af negative tanker akkompagneret af følelser af tvivl, usikkerhed, frustration, vrede, afmagt og tristhed. Tanker og følelser, der forplanter sig som spændinger i kroppen og som blokeringer for det gode, og konfliktfrie samarbejde med hesten, som alle ryttere tilstræber, håber på, og længes efter 

Se flere nyheder efter annoncen

I martsnummeret af magasinet Ridehesten fra 2014 kan du få et særligt indblik i 7 træningsblokeringer.

Lær at lukke af for omgivelserne

Som rytter handler det om, at lukke af for omgivelserne. Lav et indre mental ressourcerum, hvor du bygger din selvtillid op ved at tage kontrollen over dine tanker og den indre dialog du fører med dig selv. Det kunne f.eks. lyde sådan her

  • Inde i mit rum er jeg god nok,
  • I mit rum er hesten god nok,
  • I mit rum har jeg en plan, som jeg følger,
  • det er i orden, at hesten ikke lige går perfekt,
  • i mit rum skal jeg ikke bevise noget over for andre,
  • inde i mit rum er jeg tryg og sikker,
  • i mit rum føles det rart og godt,
  • jeg er god nok

Læs også

Hesten vælger lang og dyb hvis den får lov

01-02-2019 07:30, af Mathilde Brejner

Del II: I mere end 30 år har Sylvia Burton arbejdet på en metode, som kan hjælpe heste med smerter og mentale problemer til finde takt, flow og rideglæde igen. Forskningen bekræfter, hvad Sylvia allerede vidste: Lang og dyb ridning fungerer

Hesten vælger lang og dyb hvis den får lov

31-01-2019 10:40, af Mathilde Brejner

Del I: I mere end 30 år har Sylvia Burton arbejdet på en metode, som kan hjælpe heste med smerter og mentale problemer til finde takt, flow og rideglæde igen. Forskningen bekræfter, hvad Sylvia allerede vidste: Lang og dyb ridning fungerer
 

Simone Hoppe: Ægte rideglæde udspringer af god kemi mellem hest og rytter

28-05-2018 09:31, af Helle Kristensen

For Simone Hoppe handler den gode ridetur ikke om, hvorvidt hun rider på en islænder eller på en varmblodshest. 
Den gode ridetur er ikke defineret af blodlinjer, afstamning eller forben der spjætter op mod mulen. Glæden ved ridning kommer indefra og fra en følelse af at hun og hesten arbejder sammen

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Thomas Bach Jensen

Webredaktør og nyhedsvagt

Thomas Bach Jensen
20 33 86 83
tbj@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

10-tallerne stod i kø – da Dufour red sejren hjem

17-10-2020 21:24, af Britt Carlsen

I et stjernespækket felt anført af verdensranglistens nr. 1, Isabell Werth fra Tyskland, dansede danske Cathrine Dufour og Bohemian fra konkurrenterne med deres tredje internationale Grand Prix i træk til over 83%

Dufour: Det er benhårdt arbejde der gør forskellen

19-10-2020 11:26, af Annika Knudsen Lorentsen

(video) I anledning af weekendens World Cup-stævne på Vilhelmsborg, hvor Cathrine Dufour sejrede to gange i sadlen på den 10-årige vallak Bohemian, har DR Sporten bragt et indslag med den hårdtarbejdende rytter

Dufour topplaceret i international debut (video)

17-10-2020 15:07, af Britt Carlsen

Cathrine Dufour debuterede 8-årige Vamos Amigos internationalt ved World Cup stævnet på Vilhelmsborg, og de kom ind på andenpladsen. Cathrine var ovenud tilfreds med sin uerfarne hest, der har potentiale til det helt store

Fire formidable hopper (Opdateret!)

18-10-2020 10:10, af Hannah Duelund Liltoft

Hvor tit er det egentlig man ser mormor gå i sporten, sammen med sit afkom? Det er ikke tit - men det skete sidste weekend, og endda med den yngste i USA

Landstræneren og eleven går sammen

21-10-2020 18:30, af Hannah Duelund Liltoft

Dennis Fisker der i uge 42 var repræsenteret til World Cup stævnet på Vilhelmsborg er en travl herre. Tirsdag aften gav han en lektion i opdragelse af forældre og et anderledes indblik i livet som landstræner

Onassis - En ny begyndelse (Video)

17-10-2020 13:30, af Hannah Duelund Liltoft

Weekenden byder på et brag af spænding, når de internationale ryttere kæmper på Vilhelmsborg om point til World Cup. Avlshingsten Onassis, som vi her skal kigge på, deltog blandt andet, i 2018 til World Cup, i Herning

Tak til min super danske hoppe (video)

17-10-2020 11:23, af Britt Carlsen

Helen Langehanenberg, tysk landsholdsrytter faldt totalt for Straight Horse Ascenzione, da hun så hende første gang, og den begejstring er ikke falmet, tværtimod. I dag sejrede de i Prix st. George ved World Cup på Vilhelmsborg

Lone Bang over 80% i dramatisk afslutning (video)

18-10-2020 15:08, af Britt Carlsen

Dommerne måtte samles efter Lone Bang Larsens ridt for at beslutte, hvordan hendes afslutning skulle bedømmes - Bakkely's Onandt eksploderede da publikum begyndte at klappe i begejstring over et flot ridt

Viva Vilhelmsborg og Cathrine Dufour som red sejren hjem(video)

18-10-2020 17:19, af Britt Carlsen

Hun gjorde det igen, Cathrine Dufour - dansede til sejr på hjemmebanen med Bohemian i FEI World Cup kür. Og hun henviste de to tyske mestre Isabell Werth og Jessica von Bredow-Werndl til de næste pladser, mens Carina Cassøe Krüth leverede en pragt præstation til fjerdepladsen

Tyskland har sat et stærkt UVM-hold