Sidste springstævne levede ikke op til vores forventninger

13-03-2020 07:31, af Annika Knudsen Lorentsen

Stævnet på Riders Cup i sidste weekend levede langt fra op til vores forventninger, men hvorfor? Læs med i denne blog hvor jeg kommer med min ærlige mening om hvad der gik galt

Copyright Ridehesten.com
Foto: Privat

I sidste uge var Armantic og jeg til stævne ude på Riders Cup, hvilket hidtil nok har været vores dårligste præstation ever. Vi har været derude en gang før tilbage i november, hvor vi havde nogle rigtig gode ture, og hvor Armantic var med mig hele vejen. Denne gang var alting dog anderledes.

Ude på opvarmningen var Armantic som sædvanligt oppe i højt gear, og var lidt svær at styre rundt, men ikke mere end sidste gang. Vi havde denne gang sat en stor rød sløjfe i halen for at undgå, at andre heste kom for tæt på hans bagpart, da han er meget sart med heste der kommer bagfra. Dette var dog ikke til den store hjælp, da jeg lidt følte at folk var ligeglade med denne, og jeg følte ikke at folk generelt tog så meget hensyn til hinanden. Trods dette fik vi egentlig nogle super gode opvarmningsspring, hvor Armantic sprang med god energi og masser af overskud.

Vi havde meldt til i 2 gange 90 cm metode B0, og vi havde kun en rytter imellem vores to runder, hvilket var rigtig fint, for så skulle vi ikke vente så længe på at ride anden runde. Da vi så kom ind på banen stod den som sædvanlig snorlige med masser af pynt og farver, og der var som altid styr på afviklingen. Da vi fik startsignal, var det lidt som om at Armantics humør vendte brat på en tallerken. Da vi red hen mod første spring klodsede han bremsen i og nægtede at hoppe over. Trods flere forsøg, hvor jeg prøver at ramme ham ind, lykkedes det mig ikke at få ham over en eneste gang på de to runder, og da vi forlod banen var jeg skuffet over vores præstation, men jeg vidste samtidig også, at jeg havde gjort alt hvad jeg kunne for at få en god tur. Alle afstandene hen mod første spring passede helt perfekt og Armantic hverken kiggede eller var bange for springet. Han havde simpelthen bare sat sig for, at han ikke ville over, og da han er en hest med et kæmpe ego, kan det til tider være svært at ændre hans indstilling. Det er selvfølgelig helt klart noget vi skal arbejde videre på, men jeg har aldrig oplevet ham sådan til et stævne før, så det kom lidt bag på mig. Når alt kommer til alt ved jeg hvordan Armantic kan være, så derfor lader jeg hurtig en præstation som denne flyve ud af hovedet. Det vigtigste er at tænke fremad, og tage vores dårlige ture med et smil på læben, for det er her man finder ud af hvad man skal gå hjem og arbejde ekstra meget på. Der er ikke andet for end at træne videre, og med vores nye mulige springunderviser ser fremtiden lys ud.

Til sidst vil jeg også lige komme med en høflig opfordring til at man passer på hinanden i opvarmningen, uanset alder niveau osv.

Jeg håber, at i kunne lide at læse med.

KH Rebecca

Læs også

Sammenhold, planlægning og grundridning

24-01-2020 12:47, af Rebecca Sofie Larsen

Clinic med Rolf-Göran Bengtsson: Kender du også til følelsen af at din hest løber efter springene? Har du svært ved at finde den rigtige hest for dig? Eller bliver du bare super nervøs, når du skal til stævner? Her er samlet nogle af de vigtigste pointer fra søndagens clinic med Rolf-Göran Bengtsson

År 2019: Et af de mest turbulente og lærerige år

31-12-2019 18:53, af Rebecca Sofie Larsen

2019 er næsten ovre, og for mit vedkommende har det været et meget turbulent og lærerigt år på mange måder, både i forhold til hestedelen, og på det personlige plan. I denne blog vil jeg kort fortælle om de mest væsentlige ting i forhold til hestedelen, som jeg vil tage med videre i livet, og hvad der har været godt og skidt i løbet af året

Hvad er et godt råd egentlig? Trailertræning – Part 2

07-11-2019 09:29, af Rebecca Sofie Larsen

Læs med her og hør hvordan anden del af trailertræningen forløb, samt en god definition på et godt råd - for hvornår er et råd godt, og hvornår er det ikke?

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Britt Carlsen

Webredaktør og nyhedsvagt

Britt Carlsen

bc@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Vi bygger stort hestemekka i Hobro

01-04-2020 09:04, af Annika Knudsen Lorentsen

I samarbejde med LEGO, MCH og Dansk Varmblod starter vi nu byggeriet af et stort hestemekka i Hobro, som kommer til at huse et stort antal arenaer, hvor der i fremtiden kan holdes de største internationale ridestævner og mesterskaber

Fynsk beslagsmedie hjælper rideklubber

30-03-2020 16:01, af Thomas Bach Jensen

Vi er midt i en svær tid, og for rideklubber, der har måttet indstille aktiviteterne, kan det være særligt hårdt. Fire fynske rideklubber har fået deres elevheste gratis skoet af deres beslagsmed, der gerne vil række en hjælpende hånd frem under krisen

Seierskilde: Sådan takler vi situationen

31-03-2020 14:11, af Annika Knudsen Lorentsen

Kim Lund og Lisbet Seierskilde driver Jonstrupgårdens Rideskole som både har traditionel rideskole, handicap-ridning, kæphest samt mange konkurrenceryttere på højt niveau i dressur. Lisbet fortæller her om nogle af de overvejelser parret har gjort sig i forbindelse med Corona-udbruddet

Blue Hors Fortron midlertidigt ude af avlen

02-04-2020 15:02, af Annika Knudsen Lorentsen
Avl|

Det er ikke mange dage siden, at vi skrev, at præmiehingsten fra oldenburger-hingstekåringen og fra Dansk Varmblods hingstekåring, Blue Hors Fortron ville blive i Danmark på grund af den tårnhøje efterspørgsel herhjemme - men nu er hingsten midlertidigt ude af avlen meddeler Blue Hors

21-årige Fitou L elsker at få lov at vise sig (video)

31-03-2020 09:01, af Thomas Bach Jensen

Den 21-årige DV-vallak Fitou L er tidligere danmarksmester med sin ejer Lone Bang Larsen, der har ejet ham i næsten 20 år. I dag får Fitou lov at vise Lones 9-årige datter Victoria, hvad han kan

Kronprins Frederik højt til hest

04-04-2020 19:45, af Marie Helene Rigård Rohleder

Unge prinser der prøver kræfter med voltigering, en Ridehesten fotograf på pletten og en håndlavet billedcollage, som med nød og næppe når fra Hobro til Amalienborg i tide.
Ridehesten har været i arkiverne og fundet billeder og gode historier frem fra De Kongelige Stalde 

42 væddeløbsheste døde af afrikansk sygdom i Thailand

30-03-2020 06:08, af Annika Knudsen Lorentsen

En afrikansk hestesygdom der angiveligt spredes via mitter har ramt Thailand, og som følge deraf er 42 væddeløbsheste døde

Dufour med to heste i top 10 på verdensranglisten