Sidste springstævne levede ikke op til vores forventninger

13-03-2020 07:31, af Annika Knudsen Lorentsen

Stævnet på Riders Cup i sidste weekend levede langt fra op til vores forventninger, men hvorfor? Læs med i denne blog hvor jeg kommer med min ærlige mening om hvad der gik galt

Copyright Ridehesten.com
Foto: Privat
Nyheden fortsætter efter annoncen

I sidste uge var Armantic og jeg til stævne ude på Riders Cup, hvilket hidtil nok har været vores dårligste præstation ever. Vi har været derude en gang før tilbage i november, hvor vi havde nogle rigtig gode ture, og hvor Armantic var med mig hele vejen. Denne gang var alting dog anderledes.

Ude på opvarmningen var Armantic som sædvanligt oppe i højt gear, og var lidt svær at styre rundt, men ikke mere end sidste gang. Vi havde denne gang sat en stor rød sløjfe i halen for at undgå, at andre heste kom for tæt på hans bagpart, da han er meget sart med heste der kommer bagfra. Dette var dog ikke til den store hjælp, da jeg lidt følte at folk var ligeglade med denne, og jeg følte ikke at folk generelt tog så meget hensyn til hinanden. Trods dette fik vi egentlig nogle super gode opvarmningsspring, hvor Armantic sprang med god energi og masser af overskud.

Vi havde meldt til i 2 gange 90 cm metode B0, og vi havde kun en rytter imellem vores to runder, hvilket var rigtig fint, for så skulle vi ikke vente så længe på at ride anden runde. Da vi så kom ind på banen stod den som sædvanlig snorlige med masser af pynt og farver, og der var som altid styr på afviklingen. Da vi fik startsignal, var det lidt som om at Armantics humør vendte brat på en tallerken. Da vi red hen mod første spring klodsede han bremsen i og nægtede at hoppe over. Trods flere forsøg, hvor jeg prøver at ramme ham ind, lykkedes det mig ikke at få ham over en eneste gang på de to runder, og da vi forlod banen var jeg skuffet over vores præstation, men jeg vidste samtidig også, at jeg havde gjort alt hvad jeg kunne for at få en god tur. Alle afstandene hen mod første spring passede helt perfekt og Armantic hverken kiggede eller var bange for springet. Han havde simpelthen bare sat sig for, at han ikke ville over, og da han er en hest med et kæmpe ego, kan det til tider være svært at ændre hans indstilling. Det er selvfølgelig helt klart noget vi skal arbejde videre på, men jeg har aldrig oplevet ham sådan til et stævne før, så det kom lidt bag på mig. Når alt kommer til alt ved jeg hvordan Armantic kan være, så derfor lader jeg hurtig en præstation som denne flyve ud af hovedet. Det vigtigste er at tænke fremad, og tage vores dårlige ture med et smil på læben, for det er her man finder ud af hvad man skal gå hjem og arbejde ekstra meget på. Der er ikke andet for end at træne videre, og med vores nye mulige springunderviser ser fremtiden lys ud.

Nyheden fortsætter efter annoncen

Til sidst vil jeg også lige komme med en høflig opfordring til at man passer på hinanden i opvarmningen, uanset alder niveau osv.

Jeg håber, at i kunne lide at læse med.

KH Rebecca

Læs også

Fra succes til fiasko eller fra fiasko til succes?

29-11-2020 09:57, af Rebecca Sofie Larsen

Det er ikke altid at tingene går som man forventer, og man må tage hver en glæde – stor som lille, med sig og fokuserer på det rigtige. Vi lærer noget nyt hver dag i vores omgang med hestene, men spørgsmålet er, hvornår kan vi snakke om succes og fiasko? Og hvor skal man lægge sit fokus?

Når en ukendt virus vender alting op og ned

12-10-2020 16:48, af Rebecca Sofie Larsen

For en lille måned siden blev Armantic ramt af en kraftig virus i luftvejene, som medførte store temperaturforskelle med bl.a. høj feber, men ingen kunne sige præcis, hvad der var galt på trods af grundige undersøgelser. I det følgende vil jeg fortælle nærmere om den lidt mærkværdige og specielle situation

Sammenhold, planlægning og grundridning

24-01-2020 12:47, af Rebecca Sofie Larsen

Clinic med Rolf-Göran Bengtsson: Kender du også til følelsen af at din hest løber efter springene? Har du svært ved at finde den rigtige hest for dig? Eller bliver du bare super nervøs, når du skal til stævner? Her er samlet nogle af de vigtigste pointer fra søndagens clinic med Rolf-Göran Bengtsson

Nyhedsansvarlig

Har du en nyhed eller en god historie?

Kristine Ulsø Olsen

Webredaktør og nyhedsvagt

Kristine Ulsø Olsen
20 24 29 25
kuo@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Ponyfamilie og danmarksmester på to år

17-01-2021 10:50, af Marie Helene Rigård Rohleder

I Sorø bor en familie som på lidt over to år er gået fra ikke at have noget med heste at gøre til at eje tre dressurponyer, tilbringe minimum tre timer i stalden hver dag, og blive en af de yngste danmarksmester i ponydressur nogensinde

– Min voldelige kæreste tvang mig til at sælge hesten

16-01-2021 14:00, af Marie Helene Rigård Rohleder

Marias partner var psykisk og fysisk voldelig mod hende og tvang hende til at sælge sin elskede PRE-hest Malí, da han ville have Maria for sig selv. Men hun gav ikke op og kæmpede en lang og sej kamp for at få sit liv og sin bedste ven tilbage

Helgstrand opkøber OL-vinder Ludger Beerbaum Stables

17-01-2021 18:25, af Marie Helene Rigård Rohleder

Helgstrand Dressage gør nu et storstilet forsøg på at erobre det internationale marked for springheste med et nyt opkøb og samarbejde med den tyske firdobbelte OL-vinder i springning Ludger Beerbaum

Giver du din hest unoder?

20-01-2021 19:41, af Merete Haahr

Det er dybt frustrerende, hvis hesten udvikler dårlige vaner, men studier viser, at måden vi holder hesten på kan være med til at give den unoder og afvigende adfærd

De er udtaget til Dansk Varmblods Hingstekåring