Sidste springstævne levede ikke op til vores forventninger

13-03-2020 07:31, af Annika Knudsen Lorentsen

Stævnet på Riders Cup i sidste weekend levede langt fra op til vores forventninger, men hvorfor? Læs med i denne blog hvor jeg kommer med min ærlige mening om hvad der gik galt

Copyright Ridehesten.com
Foto: Privat

I sidste uge var Armantic og jeg til stævne ude på Riders Cup, hvilket hidtil nok har været vores dårligste præstation ever. Vi har været derude en gang før tilbage i november, hvor vi havde nogle rigtig gode ture, og hvor Armantic var med mig hele vejen. Denne gang var alting dog anderledes.

Ude på opvarmningen var Armantic som sædvanligt oppe i højt gear, og var lidt svær at styre rundt, men ikke mere end sidste gang. Vi havde denne gang sat en stor rød sløjfe i halen for at undgå, at andre heste kom for tæt på hans bagpart, da han er meget sart med heste der kommer bagfra. Dette var dog ikke til den store hjælp, da jeg lidt følte at folk var ligeglade med denne, og jeg følte ikke at folk generelt tog så meget hensyn til hinanden. Trods dette fik vi egentlig nogle super gode opvarmningsspring, hvor Armantic sprang med god energi og masser af overskud.

Vi havde meldt til i 2 gange 90 cm metode B0, og vi havde kun en rytter imellem vores to runder, hvilket var rigtig fint, for så skulle vi ikke vente så længe på at ride anden runde. Da vi så kom ind på banen stod den som sædvanlig snorlige med masser af pynt og farver, og der var som altid styr på afviklingen. Da vi fik startsignal, var det lidt som om at Armantics humør vendte brat på en tallerken. Da vi red hen mod første spring klodsede han bremsen i og nægtede at hoppe over. Trods flere forsøg, hvor jeg prøver at ramme ham ind, lykkedes det mig ikke at få ham over en eneste gang på de to runder, og da vi forlod banen var jeg skuffet over vores præstation, men jeg vidste samtidig også, at jeg havde gjort alt hvad jeg kunne for at få en god tur. Alle afstandene hen mod første spring passede helt perfekt og Armantic hverken kiggede eller var bange for springet. Han havde simpelthen bare sat sig for, at han ikke ville over, og da han er en hest med et kæmpe ego, kan det til tider være svært at ændre hans indstilling. Det er selvfølgelig helt klart noget vi skal arbejde videre på, men jeg har aldrig oplevet ham sådan til et stævne før, så det kom lidt bag på mig. Når alt kommer til alt ved jeg hvordan Armantic kan være, så derfor lader jeg hurtig en præstation som denne flyve ud af hovedet. Det vigtigste er at tænke fremad, og tage vores dårlige ture med et smil på læben, for det er her man finder ud af hvad man skal gå hjem og arbejde ekstra meget på. Der er ikke andet for end at træne videre, og med vores nye mulige springunderviser ser fremtiden lys ud.

Til sidst vil jeg også lige komme med en høflig opfordring til at man passer på hinanden i opvarmningen, uanset alder niveau osv.

Jeg håber, at i kunne lide at læse med.

KH Rebecca

Læs også

Sammenhold, planlægning og grundridning

24-01-2020 12:47, af Rebecca Sofie Larsen

Clinic med Rolf-Göran Bengtsson: Kender du også til følelsen af at din hest løber efter springene? Har du svært ved at finde den rigtige hest for dig? Eller bliver du bare super nervøs, når du skal til stævner? Her er samlet nogle af de vigtigste pointer fra søndagens clinic med Rolf-Göran Bengtsson

År 2019: Et af de mest turbulente og lærerige år

31-12-2019 18:53, af Rebecca Sofie Larsen

2019 er næsten ovre, og for mit vedkommende har det været et meget turbulent og lærerigt år på mange måder, både i forhold til hestedelen, og på det personlige plan. I denne blog vil jeg kort fortælle om de mest væsentlige ting i forhold til hestedelen, som jeg vil tage med videre i livet, og hvad der har været godt og skidt i løbet af året

Hvad er et godt råd egentlig? Trailertræning – Part 2

07-11-2019 09:29, af Rebecca Sofie Larsen

Læs med her og hør hvordan anden del af trailertræningen forløb, samt en god definition på et godt råd - for hvornår er et råd godt, og hvornår er det ikke?

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Annika Knudsen Lorentsen

Webredaktør og nyhedsvagt

Annika Knudsen Lorentsen
25 28 60 63
akl@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Thomas Dolleris Larsen er sovet ind

24-09-2020 15:11, af Thomas Bach Jensen

Berider Thomas Dolleris Larsen, der for fire måneder siden fik en hjerneblødning, er i nat sovet stille ind i sin nærmeste families nærvær

Kom indenfor hjemme hos Dufour og Laudrup

29-09-2020 10:47, af Annika Knudsen Lorentsen

– Det var ret nervepirrende og grænseoverskridende at give frie tøjler til dem i forhold til at indrette vores hjem, fortæller Cathrine Dufour og Rasmine Laudrup, som dog er blevet meget glade for resultatet, som møbelfirmaet FASMAS har skabt i deres fælles hjem 

Mindehøjtidelighed for Thomas Dolleris Larsen

28-09-2020 09:21, af Thomas Bach Jensen

Dansk ridesport mistede i sidste uge et menneske, der har gjort en stor forskel for mange i sporten, idet Thomas Dolleris Larsen gik bort. På lørdag afholdes en mindehøjtidelighed umiddelbart før hans bisættelse

Heste kan hjælpe unge med at forstå sig selv

23-09-2020 19:34, af Annika Knudsen Lorentsen

Undersøgelser antyder, at heste kan have en positiv virkning i forhold til at få børn og unge til at forstå sig sel. Ligesom heste kan være med til at skabe et positivt førstehåndsindtryk af et terapiforløb

17-årige Anders Hoeck har 5 heste i finalen

29-09-2020 15:39, af Annika Knudsen Lorentsen

Til årets finale i Pavo og Dansk Ride Forbunds championat for ungheste har juniorrytter Anders Uve Sjøbeck Hoeck kvalificeret intet mindre end 5 heste, heriblandt er to af dem gået videre med landets højeste karaktergennemsnit fra kvalifikationerne i deres aldergrupper

Dramatisk ridebanespringning i senior DM i dag

26-09-2020 20:59, af Thomas Bach Jensen

Dramatisk ridebanespringning vendte op og ned på placeringsrækkefølgen i Orifarms DM for seniorer ved Copenhagen Eventing, der i dag bød på både refuseringer og en knækket tøjle

Sådan undgår du muk

23-09-2020 09:57, af Annika Knudsen Lorentsen

De fugtige omgivelser, der ofte er kendetegnet for efterårets folde, er perfekte for muk og dermatofilose. Sygdomme, som man skal holde ekstra øje med, hvis hesten skal holdes rask og glad. Agria Dyreforsikrings dyrlæge kommer her med en række gode råd til til, hvordan du hjælper din hest med at undgå muk og dermatofilose

Riders Cup tog guldet på hjemmebane (video)

27-09-2020 19:16, af Annika Knudsen Lorentsen

Det blev en spændende afgørelse i årets Agria DRF Mesterskab for klubhold i springning, hvor Riders Cup og Bækgaarden Sportsrideklub måtte dyste om sølv og guld i en hektisk omspringning

Ene 10-taller til shetlandsponyen Lord Louis

29-09-2020 19:55, af Annika Knudsen Lorentsen
Avl|

Riccalton DK's Lord Louis aflagde årets bedste prøve ved weekendens materialprøve for shetlandsponyer, og han blev belønnet med topkarakterer over hele linjen

Mishandlet hoppe: Ejer udlover dusør på 25.000 kr.

30-09-2020 11:42, af Annika Knudsen Lorentsen

Midt i september blev den drægtige fjordhest Ågerupgårds Carli aflivet som følge af grov mishandling, og nu håber ejer Stina Myrholm, at en dusør på 25.000 kroner er nok til at fange gerningsmanden