Skadet – Hvad gør jeg?

05-06-2018 07:01, af Camilla Tiefensee Schrøder

Amalie Liis Knudsen fortæller i det nye nummer af Ridehesten, hvordan hun fik selvtilliden og glæden ved ridning tilbage efter en lang skadespause og en uheldig start på genoptræningen

Copyright Ridehesten.com
Se flere nyheder efter annoncen

Amalie fortæller i det nye nummer af Ridehesten om de store fysiske og mentale påvirkninger, en skade skabte for hende:
"Tilbage i sommeren 2014 var jeg til springtræning med min forholdsvis nye hest. Midt i banetræningen satte han stort af, hvilket resulterede i, at jeg blev "kastet" ud af sadlen og faldt af. Dette medførte et voldsomt slag på min højre hofte, men som alle ryttere ved, så skal man jo bare "op på hesten igen".

Se flere nyheder efter annoncen

Jeg blev efterfølgende undersøgt af en læge og behandlet af både kiropraktor og fysioterapeut. Smerten fra hoften fortsatte og blev en del af min dagligdag. På et tidspunkt blev smerterne og problemerne så slemme, at jeg indimiellem ikke selv kunne komme af hesten, da hoften låste sig fast.

Efter ca. et år var problemerne med min hofte og smerterne så hæmmende for mig, at jeg ikke kunne ride mere. Jeg blev sendt til scanning, og den viste desværre, at der havde været et brud på min hofte, som dog var vokset sammen. Men udover det var mit lårben slået skævt i min hofteskål. Lægen fortalte, at det eneste, der muligvis kunne hjælpe på mine smerter og problemer, var en operation. Så jeg blev opereret."

Endnu et styrt
Efter lang tids gradvis genoptræning kunne Amalie ride dressur uden smerter, og ca. et halvt år efter operationen var klar til at springe igen:

"Jeg var så uheldig at falde af hesten første gang, jeg sprang. Jeg var i total ubalance og havde åbenbart ikke nok styrke til at holde mig på hesten til trods for, at jeg havde fulgt alle vejledninger og genoptræninger fra fysioterapeuterne.

Jeg fik et kæmpechok, var jeg virkelig ikke nået længere efter seks måneder med al den genoptræning? Derefter gik det ned ad bakke, jeg kunne slet ikke holde mig på hesten, og jeg blev bange for at springe. Intet fungerede, og det gjorde ond hver eneste gang, jeg sprang.

Jeg var slet ikke kommet tilbage. som jeg havde troet, jeg ville. Jeg mistede lysten til at ride, til at være i stalden, til at tage ud og se stævner og til at snakke med mine veninder fra rideverdenen."

Læs hele historien i juninummeret af magasinet Ridehesten, som netop er udkommet.

Læs også

Fokus på opvarmning inden ridning

14-03-2019 07:49, af Cecilia Lindahl

Mit mål med mit koncept "Optimering af rytteren" er at skabe synlighed og forståelse for det, der kan hjælpe rytteren til bedre oplevelser, ridning og præstationer sammen med ponyen/hesten, uanset deres niveau, lyder det fra Lars Mars Johansen

Sådan når du dine målsætninger

29-12-2018 15:13, af Lars Mars Johansen

Slutningen på et år og starten på et nyt er et rigtig godt tidspunkt at få sat sig nogle klare mål for det kommende år. Men hvordan ved du, om dine mål er realistiske, og hvad kan du gøre for at nå dem? Få gode råd i dette indlæg fra sportscoach Lars Mars Johansen

Trænerens rolle – som træner

13-10-2018 07:19, af Lars Mars Johansen

Træneren skal ikke kun undervise og fortælle, hvad rytteren skal gøre under ridningen. Den tid er forbi, mener sportscoach Lars Mars Johansen. Her kan du læse et sammendrag af hans seneste to artikler i magasinet Ridehesten

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Marie Helene Rigård Rohleder

Webredaktør og nyhedsvagt

Marie Helene Rigård Rohleder

mhr@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

10-tallerne stod i kø – da Dufour red sejren hjem

17-10-2020 21:24, af Britt Carlsen

I et stjernespækket felt anført af verdensranglistens nr. 1, Isabell Werth fra Tyskland, dansede danske Cathrine Dufour og Bohemian fra konkurrenterne med deres tredje internationale Grand Prix i træk til over 83%

Dufour: Det er benhårdt arbejde der gør forskellen

19-10-2020 11:26, af Annika Knudsen Lorentsen

(video) I anledning af weekendens World Cup-stævne på Vilhelmsborg, hvor Cathrine Dufour sejrede to gange i sadlen på den 10-årige vallak Bohemian, har DR Sporten bragt et indslag med den hårdtarbejdende rytter

Dufour topplaceret i international debut (video)

17-10-2020 15:07, af Britt Carlsen

Cathrine Dufour debuterede 8-årige Vamos Amigos internationalt ved World Cup stævnet på Vilhelmsborg, og de kom ind på andenpladsen. Cathrine var ovenud tilfreds med sin uerfarne hest, der har potentiale til det helt store

Fire formidable hopper (Opdateret!)

18-10-2020 10:10, af Hannah Duelund Liltoft

Hvor tit er det egentlig man ser mormor gå i sporten, sammen med sit afkom? Det er ikke tit - men det skete sidste weekend, og endda med den yngste i USA

Onassis - En ny begyndelse (Video)

17-10-2020 13:30, af Hannah Duelund Liltoft

Weekenden byder på et brag af spænding, når de internationale ryttere kæmper på Vilhelmsborg om point til World Cup. Avlshingsten Onassis, som vi her skal kigge på, deltog blandt andet, i 2018 til World Cup, i Herning

Forsker: Giv hesten foder om natten

15-10-2020 13:00, af Marie Helene Rigård Rohleder

Heste må maksimalt gå fire timer i streg uden at have mad at tygge på, fortæller den tyske forsker og dyrlæge Miriam Baumgartner. Derfor skal hesteejeren huske at give heste på boks foder om natten

Tak til min super danske hoppe (video)

17-10-2020 11:23, af Britt Carlsen

Helen Langehanenberg, tysk landsholdsrytter faldt totalt for Straight Horse Ascenzione, da hun så hende første gang, og den begejstring er ikke falmet, tværtimod. I dag sejrede de i Prix st. George ved World Cup på Vilhelmsborg

Lone Bang over 80% i dramatisk afslutning (video)

18-10-2020 15:08, af Britt Carlsen

Dommerne måtte samles efter Lone Bang Larsens ridt for at beslutte, hvordan hendes afslutning skulle bedømmes - Bakkely's Onandt eksploderede da publikum begyndte at klappe i begejstring over et flot ridt

Viva Vilhelmsborg og Cathrine Dufour som red sejren hjem(video)

18-10-2020 17:19, af Britt Carlsen

Hun gjorde det igen, Cathrine Dufour - dansede til sejr på hjemmebanen med Bohemian i FEI World Cup kür. Og hun henviste de to tyske mestre Isabell Werth og Jessica von Bredow-Werndl til de næste pladser, mens Carina Cassøe Krüth leverede en pragt præstation til fjerdepladsen

Andreas Helgstrand i sadlen på Fuhur (video)

17-10-2020 16:02, af Britt Carlsen

Grand Prix-klssen ved World Cup stævnet åbenbarede et nyt par: Andreas Helgstrand og Fuhur, Anna Kasprzaks tophest, og efter halvanden uges træning blev det til en femteplads til det nye par