Skadet – Hvad gør jeg?

05-06-2018 07:01, af Camilla Tiefensee Schrøder

Amalie Liis Knudsen fortæller i det nye nummer af Ridehesten, hvordan hun fik selvtilliden og glæden ved ridning tilbage efter en lang skadespause og en uheldig start på genoptræningen

Copyright Ridehesten.com

Amalie fortæller i det nye nummer af Ridehesten om de store fysiske og mentale påvirkninger, en skade skabte for hende:
"Tilbage i sommeren 2014 var jeg til springtræning med min forholdsvis nye hest. Midt i banetræningen satte han stort af, hvilket resulterede i, at jeg blev "kastet" ud af sadlen og faldt af. Dette medførte et voldsomt slag på min højre hofte, men som alle ryttere ved, så skal man jo bare "op på hesten igen".

Jeg blev efterfølgende undersøgt af en læge og behandlet af både kiropraktor og fysioterapeut. Smerten fra hoften fortsatte og blev en del af min dagligdag. På et tidspunkt blev smerterne og problemerne så slemme, at jeg indimiellem ikke selv kunne komme af hesten, da hoften låste sig fast.

Efter ca. et år var problemerne med min hofte og smerterne så hæmmende for mig, at jeg ikke kunne ride mere. Jeg blev sendt til scanning, og den viste desværre, at der havde været et brud på min hofte, som dog var vokset sammen. Men udover det var mit lårben slået skævt i min hofteskål. Lægen fortalte, at det eneste, der muligvis kunne hjælpe på mine smerter og problemer, var en operation. Så jeg blev opereret."

Endnu et styrt
Efter lang tids gradvis genoptræning kunne Amalie ride dressur uden smerter, og ca. et halvt år efter operationen var klar til at springe igen:

"Jeg var så uheldig at falde af hesten første gang, jeg sprang. Jeg var i total ubalance og havde åbenbart ikke nok styrke til at holde mig på hesten til trods for, at jeg havde fulgt alle vejledninger og genoptræninger fra fysioterapeuterne.

Jeg fik et kæmpechok, var jeg virkelig ikke nået længere efter seks måneder med al den genoptræning? Derefter gik det ned ad bakke, jeg kunne slet ikke holde mig på hesten, og jeg blev bange for at springe. Intet fungerede, og det gjorde ond hver eneste gang, jeg sprang.

Jeg var slet ikke kommet tilbage. som jeg havde troet, jeg ville. Jeg mistede lysten til at ride, til at være i stalden, til at tage ud og se stævner og til at snakke med mine veninder fra rideverdenen."

Læs hele historien i juninummeret af magasinet Ridehesten, som netop er udkommet.

Læs også

Fokus på opvarmning inden ridning

14-03-2019 07:49, af Cecilia Lindahl

Mit mål med mit koncept "Optimering af rytteren" er at skabe synlighed og forståelse for det, der kan hjælpe rytteren til bedre oplevelser, ridning og præstationer sammen med ponyen/hesten, uanset deres niveau, lyder det fra Lars Mars Johansen

Sådan når du dine målsætninger

29-12-2018 15:13, af Lars Mars Johansen

Slutningen på et år og starten på et nyt er et rigtig godt tidspunkt at få sat sig nogle klare mål for det kommende år. Men hvordan ved du, om dine mål er realistiske, og hvad kan du gøre for at nå dem? Få gode råd i dette indlæg fra sportscoach Lars Mars Johansen

Trænerens rolle – som træner

13-10-2018 07:19, af Lars Mars Johansen

Træneren skal ikke kun undervise og fortælle, hvad rytteren skal gøre under ridningen. Den tid er forbi, mener sportscoach Lars Mars Johansen. Her kan du læse et sammendrag af hans seneste to artikler i magasinet Ridehesten

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Cecilia Lindahl

Webredaktør og nyhedsvagt

Cecilia Lindahl
26 87 57 90
cli@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Fra livsfarligt trafikuheld til Christmas Show på tre uger

30-11-2019 09:49, af Annika Knudsen Lorentsen

Den 3. november var Ann-Sofie Brandt Odgaard, hendes far og veninde på vej hjem fra stævne, hvor de blev påkørt af en flugtbilist, som kom med 150 km/t bagfra. Hesten blev slynget ud af traileren, mens de tre passagere i bilen rullede tre gange rundt med bilen (se de voldsomme billeder fra ulykken)

Dufour og Rasmine Laudrup indgår samarbejde

04-12-2019 10:22, af Annika Knudsen Lorentsen

Springrytteren Rasmine Roesdahl Laudrup har indgået et samarbejde med den danske dressurstjerne Cathrine Dufour, og det betyder at Rasmine vil drive et mindre staldafsnit med springheste hos Cathrine

Dufour vinder Saab Top 10 med fantastisk kür

01-12-2019 12:44, af Camilla Tiefensee Schrøder

Med en helt magisk opvisning på Friends Arena lykkedes det i dag Cathrine Dufour og Atterupgaards Cassidy at slå dressurdronningen Isabell Werth med en kür til svimlende 89.445 procent og få Dannebrog til tops i Saab Top 10 

Berømt dansk knabstrupper er død

30-11-2019 16:38, af Camilla Tiefensee Schrøder

Den danskavlede Lucas Nørmark, som har vundet utallige medaljer med den britiske paradressurrytter Anne Dunham, er blevet aflivet i en alder af 18 år

"Jeg er overhovedet ikke faldet ned endnu!"

01-12-2019 17:04, af Camilla Tiefensee Schrøder

Sådan lyder meldingen fra en glad Cathrine Dufour, som i bilen på vej hjem fra Stockholm stadig er helt overvældet over sin kür-sejr ved Saab Top 10. Med en ny rekord på næsten 90 procent beviste hun og Atterupgaards Cassidy, at de er i deres livs form

Tilfældig byttehandel endte i stor succes

04-12-2019 13:21, af Annika Knudsen Lorentsen

Rigtig mange benytter sig af vores salgsside for heste her på Ridehesten.com og en af dem er springrytter Maria Mols Jakobsen, som for nogle år siden lavede en meget succesfuld byttehandel da hun satte sin pony til salg i håbet om at skaffe penge til hendes kommende springhest

Andenplads til Dufour med over 80%

30-11-2019 13:32, af Camilla Tiefensee Schrøder

Cathrine Dufour og Atterupgaards Cassidy viste en forrygende Grand Prix bedømt til 80.870 procent og sluttede dermed på andenpladsen i dagens Saab top 10. Førstepladsen gik til Isabell Werth og Weihegold

Blue Hors-hingste på vej mod varmere himmelstrøg

02-12-2019 15:58, af Thomas Bach Jensen

Når Blue Hors-rytter Agnete Kirk Thinggaard tager på vinterophold i Florida, bliver det med Blue Hors-hingstene Zatchmo, Veneziano og Don Olymbrio som træningspartnere – og Atterupgaards Orthilia er fit-for-fight igen og tager med over Atlanten

Alexander trak fra i ECCO Cup finalen (video)

01-12-2019 14:30, af Britt Carlsen

– Det betyder rigtig meget, sagde Alexander Helgstrand til Ridehestens webtv efter sejren i ECCO Cup-finalen på Blue Hors efter en spændende finale med mange flotte ridt

Cathrine Dufour på springbanen i Stockholm

30-11-2019 06:30, af Camilla Tiefensee Schrøder

Fredag aften var feststemningen i top på Friends Arena, da Cathrine Dufour og tre andre dressurryttere blev udfordret på springbanen i Knockout mix med svenske springryttere. Se her, hvordan det gik...