Blog: Det handler om at se muligheder i stedet for begrænsninger

15-02-2019 21:23, af Rebecca Sofie Larsen

For Rebecca handler det ikke om at finde den perfekte hest, men om at se muligheder i stedet for begrænsninger

Copyright Ridehesten.com

Du kender måske til følelsen af, at du har det her billede inde i hovedet af, hvordan din drømmehest skal se ud; hvilket køn den skal være, alder osv. Men det er vigtigt at huske på, at et liv med heste handler om mere end bare at finde sin drømmehest. - Det handler nemlig om, hvordan du kan blive den ideelle partner for din hest, sådan at jeres samarbejde kan fungere bedst muligt.

Jeg møder ofte folk, som udelukkende fokuserer på, hvem hesten er efter, om det er en hoppe, vallak eller hingst og om den er rød og har tre eller fire hvide sokker. Det er der som udgangspunkt heller ikke noget galt med, hvis eksempelvis køn/afstamning eller alder har en betydning for det, man gerne vil bruge den til. Min opfattelse er desværre bare, at nogle mennesker vælger heste fra, fordi de ikke lige har de der fire hvide sokker eller fordi den ikke har en fin afstamning. Personligt har jeg da også haft et indre billeder af, hvordan min ”drømmehest” skal være, men jeg synes det er vigtigt ikke at låse sig fast på en masse krav om, hvordan den eksempelvis skal se ud. For mig handler det om, at finde en hest man føler sig tilpas med og som man føler, at man kan arbejde med. Det handler om, hvordan du kan være din bedste udgave af dig selv, når du er sammen med de kære dyr, og det kan man altså ikke, hvis man ikke har den rette ”connection” mellem hest og rytter.

Mit liv med hestene handler meget om, hvordan jeg sammen med hesten kan udvikle mig og drage erfaringer af mine oplevelser, derfor er det vigtigt for mig altid at se muligheder i stedet for begrænsninger - selv om det til tider kan være svært. 

Den hest jeg har nu, kræver eksempelvis meget viden om adfærd, da han har en del med sig i bagagen fra tidligere steder. Jeg prøver at læse en masse og søge professionel hjælp, når der er brug for det.

For mig at se handler det også om at sørge for at ”sætte en masse penge i banken” så jeg senere kan hæve dem igen. Jeg er med andre ord nødt til at fylde en masse positive oplevelser i min hest, og herved vil han også hjælpe mig, når der er brug for dette. Feks når vi er på stævnepladsen.

Mange hilsner Rebecca

Læs også

Forbered dig og din hest mentalt til stævne

30-04-2019 08:22, af Rebecca Sofie Larsen

Kender du til følelsen af, at nervøsiteten påvirker din mentale parathed til stævnerne? Eller har du svært ved at slippe skuffelsen efter en dårlig præstation? Jeg deler i denne blog min erfaring med, hvordan jeg bedst muligt forbereder mig og min hest mentalt til et stævne.

Besøg af Cathrine Dufour

15-04-2019 13:47, af Johanne Jensen

Johanne Jensen har haft besøg af Cathrine Dufour på sin rideskole. Læs alt om den spændende dag, og hvad Johanne har taget til sig af gode råd 

Praktik hos Blue Hors

11-04-2019 12:14, af Amira Aasted Jespersen

I denne uge kommer du indenfor hos Blue Hors sammen med Amira Aasted Jespersen, der er netop er i praktik. Få et helt særligt indblik i dagligdagen hos Blue Hors og hør meget mere om, hvordan Amiras nye hest har det på Blue Hors, for den er nemlig med

– Centrum er min øjesten

02-04-2018 11:00, af Marie Helene Rigård Rohleder

Stjerneponyen Centrum på 20 år kan sin dressur. Ponyrytter Rebecca Holm Sylvest beskriver Centrum som sin bedste ven, og den udfordrende herre er også noget helt specielt. Centrum var med til at kickstarte Nanna Merralds dressurkarriere, og hun ejer stadig Centrum 

Brand på stutteri Klosterheden

31-10-2013 08:39, af Nina Marie Villadsen

Tidligt i morges vågnede Margit Ørum op til en brændende staldbygning og måtte hurtigt i gang med at redde staldens fem heste ud i sikkerhed med hjælp fra den tidligere staldpige Rebecca - alle er nu i sikkerhed og har det godt

Ridesporten kostede 22-årig livet

06-09-2016 14:21, af Tonya Bille Nielsen

Sidste onsdag kostede ridesporten endnu et ungt liv, Rebecca Weissbard fra Long Island. Her blev hun ved et springstævne erklæret død på ulykkesstedet

Kender du også til følelsen af ikke at have tid nok med din hest?

09-04-2019 13:28, af Rebecca Sofie Larsen

Bruger du også ofte mange timer på skole, afleveringer, lektier eller arbejde? Og føler du, at du ind imellem må gå på kompromis med tiden, som du bruger sammen med din hest/part for at kunne nå det hele?

Italiensk Europamester i reining

16-08-2015 18:54, af Jytte Lemkow

EM Aachen - Hos Westernrytterne har der også været finale i dag, i reining som hos dem svarer til "vores" dressur. Danmark var repræsenteret af Rebecca Jensen

Hvordan kan man udnytte tiden bedst muligt med sin hest, når den er skadet?

19-03-2019 11:26, af Rebecca Sofie Larsen

Har du også svært ved at finde ud af, hvordan du skal stimulere din hest, når den står med en skade? Jeg fortæller i denne blog om, hvad jeg har gjort for at stimulere min skadede hest

Et skridt tilbage kan også være vejen frem

20-12-2018 09:35, af Rebecca Sofie Larsen

Der er ingen tvivl om at når jeg sætter mig i sadlen, er det med et fast mål for øje også selvom vejen derhen kan være lang, sådan fortæller Junior-blogger Rebecca i denne måneds blogindlæg

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Kristine Ulsø Olsen

Webredaktør og nyhedsvagt

Kristine Ulsø Olsen
20 24 29 25
kuo@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Endnu en hest aflivet i Holstebro

14-05-2019 15:19, af Britt Carlsen

Hele "hestedanmark" holder vejret, mens der udspiller sig et drama i Holstebro Sportsrideklub. Den aggressive variant af Herpesvirus har nu kostet fem heste livet. I dag er en af klubbens elskede elevponyer blevet aflivet som en konsekvens af sygdommen

Algotssons hest kæmper for livet

14-05-2019 09:05, af Annika Knudsen Lorentsen

Da Sara Algotssons lastbil brændte på vejen hjem fra det internationale stævne i Sopot, Polen mistede den ene af hendes heste livet, mens den anden fortsat kæmper for overlevelse

Må tantestroppen bruges til stævner?

15-05-2019 20:29, af Kristine Ulsø Olsen

Hyggerem, tanterem, tryghedsrem eller bare stroppen? Kært barn har mange navne og det gælder også for den strop man kan sætte ved sadlens forsvidsel. Dansk Rideforbund har nu præciseret i den opdaterede version af dressurreglementet hvorvidt man må bruge denne ved stævner

Politirazzia ved Equitour Aalborg!

21-05-2019 12:47, af Annika Knudsen Lorentsen

Er du på vej til Equitour Aalborg? Politiet tjekker alle, der ankommer for, om papirerne er i orden, så sørg for at have styr på alle dokumenter

Sejr til Dufour og Cassidy (video)

16-05-2019 19:25, af Kristine Ulsø Olsen

Cathrine Dufour har i denne weekend taget Atterupgaards Cassidy med til Aalborg Dressage Event, hvor ekvipagen i dag sejrede i CDI3* Grand Prix. Hør Dufour fortælle om dagens ridt samt det kommende DM, hvor hun har valgt kun at skulle have en hest med

To nye topheste til Anna Kasprzak