Blog: Det handler om at se muligheder i stedet for begrænsninger

15-02-2019 21:23, af Rebecca Sofie Larsen

For Rebecca handler det ikke om at finde den perfekte hest, men om at se muligheder i stedet for begrænsninger

Copyright Ridehesten.com

Du kender måske til følelsen af, at du har det her billede inde i hovedet af, hvordan din drømmehest skal se ud; hvilket køn den skal være, alder osv. Men det er vigtigt at huske på, at et liv med heste handler om mere end bare at finde sin drømmehest. - Det handler nemlig om, hvordan du kan blive den ideelle partner for din hest, sådan at jeres samarbejde kan fungere bedst muligt.

Jeg møder ofte folk, som udelukkende fokuserer på, hvem hesten er efter, om det er en hoppe, vallak eller hingst og om den er rød og har tre eller fire hvide sokker. Det er der som udgangspunkt heller ikke noget galt med, hvis eksempelvis køn/afstamning eller alder har en betydning for det, man gerne vil bruge den til. Min opfattelse er desværre bare, at nogle mennesker vælger heste fra, fordi de ikke lige har de der fire hvide sokker eller fordi den ikke har en fin afstamning. Personligt har jeg da også haft et indre billeder af, hvordan min ”drømmehest” skal være, men jeg synes det er vigtigt ikke at låse sig fast på en masse krav om, hvordan den eksempelvis skal se ud. For mig handler det om, at finde en hest man føler sig tilpas med og som man føler, at man kan arbejde med. Det handler om, hvordan du kan være din bedste udgave af dig selv, når du er sammen med de kære dyr, og det kan man altså ikke, hvis man ikke har den rette ”connection” mellem hest og rytter.

Mit liv med hestene handler meget om, hvordan jeg sammen med hesten kan udvikle mig og drage erfaringer af mine oplevelser, derfor er det vigtigt for mig altid at se muligheder i stedet for begrænsninger - selv om det til tider kan være svært. 

Den hest jeg har nu, kræver eksempelvis meget viden om adfærd, da han har en del med sig i bagagen fra tidligere steder. Jeg prøver at læse en masse og søge professionel hjælp, når der er brug for det.

For mig at se handler det også om at sørge for at ”sætte en masse penge i banken” så jeg senere kan hæve dem igen. Jeg er med andre ord nødt til at fylde en masse positive oplevelser i min hest, og herved vil han også hjælpe mig, når der er brug for dette. Feks når vi er på stævnepladsen.

Mange hilsner Rebecca

Læs også

Når du skal med hos hestene

30-09-2019 16:09, af Philip Chr. Ulrich

Lørdag var jeg med til stævne med min hustru. Det var egentlig ikke meningen. Mellem os så havde jeg lidt set frem til at slappe lidt af en lørdag formiddag. Så jeg lå i min seng og halvsov og læste nyheder. Så kom opkaldet… ”Kan du ikke komme op med min stævnejakke?”

At være hjælper til distancestævner

25-09-2019 17:23, af Rikke Arkesteijn

Jeg har i nogle af mine tidligere blogindlæg skrevet om mine hjælpere til stævner, og vi er altid afsted som et samlet team til stævnerne. I dette blogindlæg vil jeg uddybe hjælperens rolle til distancestævner, og forklare hvorfor det er vigtigt at have hjælpere med til stævner

Min dag i Den Røde Hær

10-09-2019 08:01, af Philip Chr. Ulrich

For andet år i træk har jeg været med til følskue hos Dansk Varmblod. For vores vedkommende foregik det i Vallensbæk, og som så meget andet i hesteverdenen er det voldsomt meget arbejde for en ganske kort præsentation. Oh. My. God!

Nyudklækket student er lig med mere tid til hest

10-07-2019 09:00, af Rebecca Sofie Larsen

For 2 uger siden blev jeg langt om længe student, læs her hvad jeg har af planer for et forhåbentligt spændende og lærerigt år i hestens tegn

Ny måned, ny start

22-05-2019 15:55, af Rebecca Sofie Larsen

Findes der en bedre måde at starte en måned på, end lettelsen af at have overstået genoptræningen med sin hest? 

Forbered dig og din hest mentalt til stævne

30-04-2019 08:22, af Rebecca Sofie Larsen

Kender du til følelsen af, at nervøsiteten påvirker din mentale parathed til stævnerne? Eller har du svært ved at slippe skuffelsen efter en dårlig præstation? Jeg deler i denne blog min erfaring med, hvordan jeg bedst muligt forbereder mig og min hest mentalt til et stævne.

Weekendens ECCO Cup-kvalifikation i Herning

18-03-2018 16:33, af Thomas Bach Jensen
Pony|

Herning Rideklub har i weekenden afholdt ponylandsstævne i dressur med ECCO Cup-kvalifikation, hvor en nordjysk rytter synes at gå i sin fars fodspor

Kender du også til følelsen af ikke at have tid nok med din hest?

09-04-2019 13:28, af Rebecca Sofie Larsen

Bruger du også ofte mange timer på skole, afleveringer, lektier eller arbejde? Og føler du, at du ind imellem må gå på kompromis med tiden, som du bruger sammen med din hest/part for at kunne nå det hele?

Ridesporten kostede 22-årig livet

06-09-2016 14:21, af Tonya Bille Nielsen

Sidste onsdag kostede ridesporten endnu et ungt liv, Rebecca Weissbard fra Long Island. Her blev hun ved et springstævne erklæret død på ulykkesstedet

Første stævne på udebane samt klubmesterskab

14-10-2019 12:11, af Rebecca Sofie Larsen

Solen står op igen, - læs her hvordan det gik til vores første stævne på udebane gik, samt klubmesterskabet i spring

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Camilla Tiefensee Schrøder

Webredaktør og nyhedsvagt

Camilla Tiefensee Schrøder
27 14 19 10
cts@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Redningsaktion endte fatalt: Nu er hesten død

12-10-2019 13:45, af Cecilia Lindahl

Den 8-årige hoppe, der søndag blev hevet op af et vandhul, kom sig desværre ikke. Mandag morgen var Bella sovet ind

Britta har fået 47 millioner til at forsvinde

14-10-2019 10:16, af Cecilia Lindahl

Det har kun været muligt at kortlægge, hvad Britta Nielsen har brugt 70 millioner kroner på, de resterende 47 millioner kroner er sporløst forsvundet

Tvillingeføl med mor til hoppekåring (video)

10-10-2019 14:04, af Thomas Bach Jensen
Avl|

I foråret fik Kaj Rasmussens fuldblodshoppe Red Duchess et par velskabte tvillingeføl, og i den forgangne weekend blev hoppen eksteriørkåret i Dansk Varmblod med sine hoppeføl ved siden

Hun spiste sin egen hest

12-10-2019 20:10, af Cecilia Lindahl

En norsk pige har delt et Facebook-opslag, hvori hun fortæller, at hun har spist sin egen hest. Nu modtager hun dødstrusler

For Søren, sådan skulle det gøres! (video)

12-10-2019 22:01, af Annika Knudsen Lorentsen

Intet mindre end både 1. og 2. pladsen i Pavo og Dansk Ride Forbunds championat for 6-års heste i springning blev vundet af Søren Møller Rohde fra Stutteri Ask

Claus Schnoor er gået bort

08-10-2019 10:00, af Kristine Ulsø Olsen

Grundlæggeren af Stutteri Elmegården, Claus Schnoor gik i fredags bort efter kort tids sygdom 

Alle gode gange fire til Jan og Donkey Boy (video)

13-10-2019 19:26, af Thomas Bach Jensen

7-års dressurfinalen ved Pavo og Dansk Ride Forbunds championater for ungheste var et spændende opgør mellem to hingste helt i verdensklasse. Jan Møller Christensen og Hesselhøj Donkey Boy snuppede sejren for fjerde år i træk

På besøg hos Alexander Yde Helgstrand