Det hele er min venindes skyld

10-07-2019 13:40, af Anja Nielsen

Jeg siger det bare! Hvis ikke hun havde været så skide dum, inden jeg skulle på banen, så var det gået SÅ meget bedre

Copyright Ridehesten.com

Det kunne for så vidt også have været:

Din mor
Din far
Din kæreste
Din hest
Din kammerat
Et eller andet på selve stedet

Det er ligegyldigt.

Problemet er det samme.

Situationen kunne også have været en anden. Det kunne fx. have været på dit arbejde, hvor din kollega havde påvirket dig.

Skab selv historien og undskyldningen, som passer ind i din fortælling.

Det korte af det lange er, at du IKKE kan give noget eller nogen skylden for hvad DU gør – eller ikke gør.

Okay, okay, okay. Jeg ved det. Jeg ved godt hvor irriterende det kan være at blive irettesat!

MEN, sagen er den, at vi ikke kan give andre skylden for noget der er sket mod os. Vi har et ansvar. Vi skal passe på os selv og hvis der er noget eller nogen i vores liv, som ikke virker for os, så har vi følgende tre valgmuligheder:

Accepter det som det er, UDEN brok.
Søg at forbedre tingene. Kom med løsninger.
Forlad det du er i. Enten ved at gå væk, eller ved at stoppe med at diskutere osv.

Søg altid at tilpasse tingene, så de arbejder for dig. Hvis det er uundgåeligt, at du står i en situation som er presset, så kig på dine tre valgmuligheder.

Hvilken mulighed passer bedst til det du står i?

Et eksempel:

Jeg talte forleden med en af mine kunder. Hun var tidligere faldet af sin hest og er en lille smule bange for den nu. Hver gang den nu bliver lidt vild, bliver hun mindet om det der skete og fryser.

Her talte vi også om de tre valgmuligheder.

Uheldet er sket, det er sådan det er. Nu fokuserer vi på nuet.
Hvad kan vi gøre, for at søge at undgå, at noget lignende ikke sker igen.
Køb en anden hest

Nuvel, jeg ved det er meget forenklet, det her. I en strategisession taler vi også blandt andet om selve styrtet og hvordan hun kan arbejde med de tilbagevendende tanker. Vi taler også om værktøjer til at vælge en tilstand, der kan bringe hende i den bedst mulige mentale form, til at kunne håndtere noget lignende. Vi taler om mange forskellige metoder og scenarier.

Men pointen er, at vi skal tage ansvar for det vi lever i og med. Så snart vi begynder at tale om, at noget er uundgåeligt, ikke til at komme udenom, andres skyld, osv., så vælger vi offervejen. Så tager vi ikke ansvar. Det er så nemt at springe på offertoget, fordi vi så ikke behøver at træffe en beslutning. Måske tager nogen beslutningen for os, og så kan vi blive trøstet og bekræftet i, at det er synd for os. 

Det samme gælder for den indledende historie, som handlede om den dumme veninde der var skyld i et dårligt resultat. 

DET ER DIT ANSVAR AT BANE VEJEN FOR DIG SELV, hvad enten du vil det eller ej.

Copyright Ridehesten.com
Accepter situationen som den er. Slip forventningerne og vær i nuet. Kig på udfordringen og vær ærlig overfor dig selv. HVAD skal DU gøre, for at ændre den situation du står i?

Så snart du finder ud af, at jo mindre forventninger du har til omverden, jo mere stille bliver der på første sal. Når du ser hvad det kan gøre for dig og din hjerne (dine tanker), at du ikke har forventninger til andre end dig selv, så bliver ALT nemmere.

Kig på dig selv og accepter at du er som du er. Måske er du hende eller ham, der lige nu peger for meget på andre. Måske forventer du lige rigeligt meget af omverdenen. Men, sådan er du også. Du skal bare lige acceptere det først. Du kan ikke ændre det før.

Du bruger for meget energi på at spekulere over hvad andre gør og ikke gør. Den energi kan du bruge på dig selv.

Du fatter slet ikke hvor meget energi du får, når du slipper dine forventninger til alt andet end dig selv.

Når du gør det, kan ingen røre dig, for du har ingen forventninger.

Er det let? NEJ.

Kan det lade sig gøre? JA.

Men, som alt andet, så handler det om lyst, disciplin og kontinuerlighed. – også kaldet beslut dig og træn, træn, træn.

Forventninger til andre ting og mennesker, er noget af det vi taler mest om i forløb os mig. Det er så enormt vigtigt at får styr på netop dét, fordi det frigiver så meget frihed og energi, når vi slipper forventningerne til alt andet end os selv.

Hop med på båden og træn sammen med alle de andre der allerede er i gang!

Where focus goes, energy flows.

Kh Anja

Læs også

En ting du aldrig må gøre når du skal acceptere noget

02-06-2020 17:12, af Anja Nielsen

At acceptere noget, bliver ofte defineret på en måde der ikke gavner vores proces i forhold til netop at skulle acceptere det skete

Med én lille ændring, falder brikkerne(endelig) på plads

02-04-2020 14:12, af Anja Nielsen

Sådan som du ser det nu, er en fin måde at se det på - Men lige om lidt, så ved du så meget mere, og det vil ændre din måde at se verden på

At blive trådt over foden af din hest gør mindre ondt!

27-02-2020 11:23, af Anja Nielsen

Jeg lover dig for, at når du har læst lidt mere af den her artikel, vil du give mig fuldstændig ret i, at en bar fod under en hestesko, med en hest ovenpå den sko, gør mindre ondt end denne følelse

Motivation er spild af tid!

22-05-2019 16:47, af Anja Nielsen

Vi har så mange drømme og idéer og vi tror motivation er det der mangler. Det er det ikke. Det er ikke der problemet ligger

Jeg kan ikke holde det ud!

06-05-2019 16:29, af Anja Nielsen

Hvorfor er jeg så skide uheldig hele tiden? Kender du dén følelse? Har du nogensinde sagt det til dig selv? Læs med her og få tips til mental udvikling af Anja fra Powermind Academy

Har du nogensinde taget den "farlige" vej?

15-11-2019 11:40, af Anja Nielsen

Vi har en tendens til at tage den vej vi kender. Vi laver helst ikke noget om. Vi bliver i vores gamle mønstre

Hvorfor fikser du alting omkring dig?

11-02-2020 08:09, af Anja Nielsen

I stedet for at fikse dig selv? Ja, hva faen mener jeg nu med det? Det skal jeg fortælle dig

Vil du kunne holde hovedet koldt i pressede situationer?

20-12-2019 18:39, af Anja Nielsen

Hvis ja. Så må du vente lidt endnu, for du skal lige have forhistorien med, for at forstå værktøjerne ordentligt. I slutningen af af denne artikel, får du svaret!

Vil du have opskriften på et lettere liv?

04-02-2020 10:01, af Anja Nielsen

Så synes jeg du skal læse med her. Jeg giver dig de samme ingredienser, som mine klienter får, til at designe et lettere liv her

Ville du spise en rådden tomat?

04-06-2019 17:36, af Anja Nielsen

Nej vel? Det ville ingen jo gøre. Den er jo rådden! Men, hvis du ikke vil fodre dig selv med rådne tomater, hvorfor er du så villig til at lappe utallige rådne, onde og nedbrydende tanker i dig på daglige basis?

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Thomas Bach Jensen

Webredaktør og nyhedsvagt

Thomas Bach Jensen
20 33 86 83
tbj@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Avler har mistet tre heste til græssyge

26-05-2020 09:32, af Britt Carlsen

En nordjysk avler og og opdrætter har mistet tre ungheste til græssyge - først troede familien, det var kolik, men undersøgelser har vist noget andet

Det skal Daniel Bachmann nu!

26-05-2020 12:19, af Britt Carlsen

Nu er de sidste brikker faldet på plads for landsholdsrytter Daniel Bachmann Andersen, der har opsagt sin stilling på Blue Hors, for at flytte med familie og heste ind på det smukke ridecenter Kleppenhus ved Ebeltoft

Thomas Larsen er i svag bedring

26-05-2020 14:50, af Britt Carlsen

Berider Thomas Dolleris Larsen, der den 17. maj blev ramt af en hjerneblødning, har nu gennemgået endnu en operation, og efter et tilbagefald går det igen fremad

Tredje gang er lykkens gang for moderløse Corleo

29-05-2020 12:45, af Marie Helene Rigård Rohleder

Et moderløst føl, en minitature til tante, tre ammehopper og masser af lange vågne timer. Dyrlæge Heidi Nielsen og føllets ejer Trine Larsen har sammen med dygtige hjælpere kæmpet med at finde en ammehoppe til moderløse Corleo

 

Helgstrand sælger heste i nyt prissegment

28-05-2020 15:30, af Marie Helene Rigård Rohleder

Helgstrand Dressage lancerer et hold af salgsklare dressurheste til nye priser. Det er heste, der ikke til fulde rammer Helgstrands primære målgruppe af kunder, men som har kapaciteten til at blive rigtige gode konkurrenceheste. Se udvalget her 

Daniel Bachmann Andersen - Ponyfar & Danmarksmester

30-05-2020 14:00, af Thomas Pelle Veng

Thomas Pelle Veng, kendt fra sine blogindlæg som Ponyfar, møder flere af ridesportens profiler til en snak om deres "ponyfar" og enkelte af dem, er selv ponyforældre i dag. I denne nyhed møder Ponyfar Daniel Bachmann Andersen

Kunstmuseum hænger udstoppet hest i loftet

28-05-2020 13:29, af Marie Helene Rigård Rohleder

Med udstillingen Dyr i kunsten viser det københavnske kunstmuseum ARKEN blandt andet en udstoppet hest, isbjørne med fjer og hunde i mennesketøj. Udstillingen rummer værker fra 34 internationale kunstnere, der med humor, vid og bid går i kødet på vores forhold til dyrene

Lyager: Jeg har fået mere blod på tanden

02-06-2020 14:28, af Kristine Ulsø Olsen

Som bare 17-årig blev Anne-Mette Lyager selvstændig med egen salgsstald. Det var et stort projekt at være så ung og samtidig være gårdejer, men her 3,5 år efter går det mere end godt for den unge dressurrytter

Se dyrlægens foredrag om seneskader og bandager gratis

27-05-2020 09:30, af Marie Helene Rigård Rohleder

Dyrlæge Peter Hjuler fra hestehospitalet Horsedoc holdt foredrag om de fire mest almindelige seneskader og brug af bandager til hingstekåring i Herning. Nu kan du se eller gense hele foredraget i Ridehestens video her 

Haps - af med kørekortet!

30-05-2020 11:09, af Britt Carlsen

Hvis man ikke lige er opmærksom, når man køre bil, så kan det blitze. Så hjælper det ikke at have dommertække - hos dressurdommerne, for det er en anden dommer, der siger: af med kørekortet!