Slip kontrollen, for Guds skyld!

26-08-2019 11:35

Anja Nielsen

Kontrol, kontrol, kontrol! Hvorfor vil vi så gerne kontrollere? Er det et gen, kun kvinder er født med? De mandlige læsere, vil heeeelt sikkert give os ret!

Copyright Ridehesten.com
Nyheden fortsætter efter annoncen

For det er ofte kvinder, sætningen kommer fra:

Du ved, “ja, jeg er nødt til at holde styr på ALT, ellers vælter det hele jo!”

MEN.

Dette ”gen” – kontrolgenet, er faktisk ikke et gen. Det er et resultat af, at vi bare gerne vil have en finger med i ALT. – fordi vi fejlagtigt tror, at kærlighed og taknemmelighed fra andre, blandt andet kommer herfra.

- Og nej, det er ikke noget kun kvinder ejer. Desværre mænd.

(I har allerede den med ”at kvinder ikke kan køre bil”, det må være fint nok for jer ...)

Jeg oplever faktisk lige så mange mænd, som jeg oplever kvinder, gå rundt og prøve på at kontrollere. Det er som om det giver os en følelse af orden og ro.

Hvordan ved vi så det? Hvordan ved vi, at alt vælter uden os?

Af bitter erfaring, eller fordi vi har overbevist os selv om, at vi er uundværlige og er NØDT til, at sidde i kontroltårnet konstant?

Fordi verden vælter, hvis vi ikke kører vores lille Kim Jong-un projekt på vores familie, arbejde og venner?

Søde du. Verden vælter ikke, selvom du ikke er der til at kontrollere det hele.

Det kan godt være, at den lige skal genstartes. Kalibreres.

- Altså, fordi du har styret den med hård hånd så længe.

Men, den går ikke under.

Du har bare brug for at føle dig uundværlig, har du ikke?

Du har brug for at have en finger med i det hele, fordi det er en del af dig at være sådan, ikke sandt?

Copyright Ridehesten.com
Lad andre hjælpe til. Ræk hånden ud og se hvad der sker. Du vil blive overrasket.

Men hør her.

Lad de andre komme til. Lad dem vise dig, at de godt kan hjælpe til og elske dig ligeså højt, selvom de tager noget af byrden i hverdagen.

Der er også andre der kan stå for gavekassen, aftensmaden, dyrene, tøjvasken, støvsugningen og festudvalget.

Du skal elskes for den du er og ikke for den der gør alting for andre. Du er god nok, selvom du ikke er flittig og arbejdsom hele tiden.

Og øhm, den snak du har med dig selv lige nu, ikk? Den der stemme, som fortæller dig, at du enten er nødt til at stå for alting, fordi de andre ikke kan eller gider. Det er din hjerne der prøver på at få dig til at forblive den du er. Den vil gerne have, at du bare gør som du plejer, pr automation. – det ser din hjerne som overlevelse. – men det er en snak vi kan tage en anden dag.

Lige nu skal du holde fokus på at øve dig i, at være mere af den du gerne vil være.

Når du vil have kontrollen over det hele, så kører du dig selv ud på et sidespor.

Du bliver træt og manipulerende i længden, når du bruger al din energi på at være en blæksprutte.

Nyheden fortsætter efter annoncen

Øv dig i, at lade én ting falde, hver dag. Én lille ting. Se, at den falder til jorden og verden alligevel går videre. Eller se, at den bliver grebet af en anden.

JA det vil føles faretruende. Du vil også føle dig selv som en fiasko, fordi du pludselig gør noget du ikke er vant til og er usikker på er rigtigt. - og det vil være skræmmende.

Men, som du har hørt mig sige før, så er det den eneste vej frem. Udvikling føles skræmmende. Det er ikke alle der kan, fordi de ikke tør.

Men, DU tør! Det ved jeg!

Slip nu kontrollen lidt. Livet er også dit. Du er ikke sat her for at være serviceorgan. Jeg ved godt det føles sådan nogle gange. – Og nu er jeg lidt hård ved dig.

DET ER DIN EGEN SKYLD!

DU har selv tilladt at det er sådan du vil ses.

- Men du kan ændre det!

Forestil dig lige nu (og uden at din hjerne blander sig!) hvor befriende det vil være, at kunne sætte andre i sving med nogle af dagligdagens gøremål. Hvad ville du bruge tiden på, hvis du fremover beder om hjælp?

Copyright Ridehesten.com
Når du giver slip, giver du plads til noget nyt. Lad det nye du inviterer ind, være noget der giver dig overskud og ro.

Ville du gøre noget mere for dig selv?

Ville du måske:

Løbe en tur?

Læse en bog?

Hvile dig lidt?

Tale med en veninde?

Meditere?

- Ja, hvad ved jeg? – Det eneste jeg ved med sikkerhed det er, at du vil blive mere rummelig, kærlig, rolig, afstresset og glad!

Den frihedsfølelse du mærker, bliver dit nye drug. Du finder ud af, at livet bliver nemmere og overskuddet bliver større.

Det lover jeg dig.

For ved du hvad?

Jeg har selv været der.

Kærlig hilsen

Anja
Powermind Academy

Følg mig her:
Facebook
Instagram
www.powermindacademy.dk

Læs også

Hvorfor kan du ikke mærke det du vil, når du skal til stævne?

28-04-2021 09:51, af Anja Nielsen

Ofte når jeg taler med ryttere, så fortæller de mig, at de nogle gange ikke helt er klar over, at de lukker ned, når de rider ind på banen. De mærker ganske simpelt ikke hvad der sker, når de pludseligt ændrer adfærd pga. nervøsitet

Det handler ikke om HVAD du er bange for, men HVORDAN du er bange

04-04-2021 06:45, af Anja Nielsen

Der er stor forskel på, om du bruger tid på at tænke på dét du er bange for, eller om du bruger tid på at tænke på hvordan du er bange

Den største belønning du kan give dig selv er..

25-03-2021 14:56, af Anja Nielsen

I dag vil jeg vie hele mit blogindlæg til denne ene ting. Det her er det mest energiskabende og selvkærlige du kan gøre for dig selv. Det er en kunst at mestre og jo før du kommer i gang med at træne det her, jo før mærker du er frihed, som går udover noget du nogensinde har oplevet

Vil du have opskriften på et lettere liv?

04-02-2020 10:01, af Anja Nielsen

Så synes jeg du skal læse med her. Jeg giver dig de samme ingredienser, som mine klienter får, til at designe et lettere liv her

Har du tænkt dig at gå på ferie med dén attitude?

21-06-2019 16:34, af Anja Nielsen

Kender du det? Du er træt. Du er udkørt. Du orker knap nok, at I skal pakke og køre på ferie om et par uger. Du magter egentligt ikke noget

Det hele er min venindes skyld

10-07-2019 13:40, af Anja Nielsen

Jeg siger det bare! Hvis ikke hun havde været så skide dum, inden jeg skulle på banen, så var det gået SÅ meget bedre

Bliver du (også) ofte skuffet over dit resultat?

12-10-2020 12:53, af Anja Nielsen

Der er da ikke noget mere ærgerligt, end at komme ud af banen med rygsækken fyldt af fejl og skuffelse! Det forstår jeg godt

Det er på tide, at du dropper den forargelse

22-06-2020 07:37, af Anja Nielsen

Kender du det. Du sidder med en indædt følelse i maven over, at hende Kirsten henne i stalden, endnu engang har taget for meget wraphø og nu kan det simpelthen være nok

Du er ikke som de andre – elsk det

26-08-2020 07:28, af Anja Nielsen

Du er ikke som de andre, du er noget for dig selv, som den gamle danske sang lyder. Og der er noget om netop dén påstand

Motivation er spild af tid!

22-05-2019 16:47, af Anja Nielsen

Vi har så mange drømme og idéer og vi tror motivation er det der mangler. Det er det ikke. Det er ikke der problemet ligger

Nyhedsvagt

Har du en nyhed eller en god historie?

Annika Knudsen Lorentsen

Annika Knudsen Lorentsen
25 28 60 63
akl@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Vanrøgtede Little Hope græsser nu i hestehimlen

12-05-2021 10:23, af Liv Haumann
Pony|

Det var et vendepunkt for den vanrøgtede pony Little Hope, da 16-årige Camilla Rask tog hende under sine vinger, tilbage i januar 2021. Desværre havde livet været for hårdt for Little Hope, og den lille pony har nu fået fred på de evige græsmarker

Derfor mangler der nogle til DM i næste uge

16-05-2021 11:22, af Kristine Ulsø Olsen

Om præcis en uge bliver dette års danmarksmester i dressur kåret, men ved et kig på startlisten, mangler to af sidste års medaljetagere. Holdleder Anne-Mette binder fortæller at det er et bevidst valg med henblik på den optimale forberedelse frem mod OL

Sandra Enemark åbner op om en svær tid

11-05-2021 15:33, af Annika Knudsen Lorentsen

For 9 år siden mistede Sandra Enemark sin eneste søster, topspringrytteren Camilla Enemark. I et personligt interview fortæller Sandra om tiden mens Camilla var syg, og om tiden efter, at søsteren gik bort

Anne Troensegaard: Jeg er så stolt af Kipling

17-05-2021 07:36, af Kristine Ulsø Olsen

Det er ni år siden at dressurrytter Anne Troensegaard sidst red op ad midterlinjen i Grand Prix, men nu er hun igen tilbage på det niveau. Med danskavlede Kipling, vandt hun søndagens Grand Prix i Kolding og Anne fortæller at hun er ubeskrivelig glad og stolt over trakehnervallakken

- Jeg glæder mig til DM med min bedste ven (video)

14-05-2021 07:06, af Kristine Ulsø Olsen

I næste uge afholder Equitour DM i dressur for seniorer og her har Cathrine Dufour valgt at medbringe 18-årige Atterupgaards Cassidy. Det bliver deres niende danmarksmesterskab sammen og måske det sidste af slagsen

Daniel Bachmann: Det er mega nervepirrende (video)

15-05-2021 17:06, af Kristine Ulsø Olsen

For et år siden valgte Daniel Bachmann Andersen at gå selvstændig og han er nu ved at have opbygget en god base af unge og til dels uerfarne heste, som han den seneste tid har debuteret med. I dag havde han i München debut med den skimlede hingst Caracciola MT, som resulterede i en anden plads i Nürnberger Burg-Pokal kvalifikationen 

Landsstævnedebut til Kronprinsesse Mary (video)

09-05-2021 13:25, af Kristine Ulsø Olsen

For blot otte måneder siden, red H. K. H. Kronprinsesse Mary sit første dressurstævne, og i denne weekend tog hun skridtet videre og debuterede med Blue Hors Edelman ved landsstævnet i Frederiksværk

To internationale Grand Prix-hingste tilbage i avlen