Det er på tide, at du dropper den forargelse

22-06-2020 07:37, af Anja Nielsen

Kender du det. Du sidder med en indædt følelse i maven over, at hende Kirsten henne i stalden, endnu engang har taget for meget wraphø og nu kan det simpelthen være nok

Copyright Ridehesten.com
Forargelse og berettigelse er en farlig cocktail.

Du skriver en besked på jeres fælles facebookside i rideklubben og opfordrer ALLE til at følge reglerne! At det jo simpelthen ikke kan være rigtigt, at I andre skal mangle hø pga. ”nogen” ikke kan finde ud af at overholde reglementet for stalden! Du trykker på ”send” og får en følelse af forløsning, for nu kan Kirsten få sig den lærestreg som hun længe har haft undervejs.

Men, det stopper ikke der.

For du taler også med dine veninder om det og I bliver enige om, at I jo faktisk har ret og Kristen er forkert på den. Ha, så kan kun lære det.

Forargelse og berettigelse er en farlig cocktail
– Og det er lige præcis sådan en cocktail du lige har blandet.

Du har sat dig lig midt i en hvepserede. For det her bliver og er til dato ikke første eller sidste gang du kommer til at føle dig forarget over et andet menneskes adfærd. Det bliver heller ikke sidste gang, at du føler dig berettiget til, at udtrykke din mening om netop dén adfærd.

Det er det der er galt med verden i dag, som jeg ser det. Verden er blevet ufatteligt lille, fordi vi har SoMe overalt. Vi har nemmere og nemmere ved at kunne skrive hvad vi føler og så bare trykke ”post”.

Swhusss. Så er beskeden (og forargelsen) offentliggjort.

Men, der er konsekvenser ved forargelse og berettigelse. Ikke kun for modtageren, som ofte bliver ked af det eller edder-spændt-rasende.

DU kommer også i ubalance. For forargelse er noget du bliver afhængig af at føle. Den ene forargelse, erstatter den næste. Og …. Det du gør, bliver du god til.

I mine forløb, har jeg konstant fokus på at lære mine kunder holde sig rene for bøvl. Ofte har de (jeg selv inkluderet, inden jeg lærte at lade være) fokus på hvad andre gør mod dem eller andre. Der hersker en slags omvendt retfærdighedskamp i forargelse og berettigelse. Men, det er en forklædt fjende. For forargelse og berettigelse er IKKE sammenlignelig med retfærdighed.

Det er derimod en følelse og et behov vi er blevet afhængige af. For det føles rart at føle sig forarget. Det betyder at ”DE” er forkerte på den og VI er rigtige på den.

Men, hvad nu hvis du vendte den om?

Hvad nu hvis du i stedet kiggede på, hvad der i virkeligheden foregår. Hvad er det der er med dig? Hvorfor bliver du provokeret? Hvorfor har du brug for at være forarget over en andens adfærd?

Det er lidt mere komplekst end som så at filtre ud. Men, har du læst nogle af mine andre artikler her, eller på min facebookside, så ved du også at jeg er ”Super-Bruger-Nørd” i mentaltræning og mental kvindepower. - At det godt kan være svært at knække koden, MEN at det bestemt er muligt OG at det skal være letoptageligt og sjovt samtidig. Derfor vil jeg også invitere dig til at afprøve en lille sjov øvelse, som kan få dig til at blive mere nysgerrig på hvorfor du bliver (så) forarget. 

Har du lyst til at prøve ?

Copyright Ridehesten.com
Husk, at hvis du synes nogen er for meget eller for lidt, så er du (højst sandsynligt) det modsatte.

Husk at hvis du synes nogen er for meget eller for lidt, så er du (højst sandsynligt) det modsatte.

Here goes…

Hver gang du bliver forarget, så prøv at stille dig selv følgende spørgsmål:

Hvad er jeg forarget over?

Hvad får det mig til at føle?

Hvad synes jeg personen er for meget eller for lidt af?

Er jeg (og det er du 9 ud af 10 gange) så det modsatte?

Husk at hvis du synes nogen er for meget eller for lidt, så er du (højst sandsynligt) det modsatte.

Når du får styr på de 4 spørgsmål, så slipper forargelsen som dug for solen. For så fjerner du dig fra dine følelser og du hæver dig over bøvlet og tager samtidig ansvar.

For når du finder ud af hvad den anden er for meget eller for lidt at, og du det modsatte af, så kan du nemmere se HVORFOR du bliver forarget. Det er fordi han eller hun gør noget du ikke tror du kan eller må gøre eller være.

Og, det er faktisk okay at være det modsatte af dig. Så sænk skuldrene og smil.

Giv det en chance, jeg lover det vil sætte tingene i et helt andet perspektiv.

Kh Anja

Find mig på Facebook her eller her.

Læs også

Flyt dig så hurtigt du kan

08-08-2020 13:25, af Anja Nielsen

Kender du det? Du har en veninde, kammerat, kæreste, arbejdskollega etc. som er i super dårligt humør, og det bliver du påvirket af

Tips til mentalt fokus når du skal til stævne (video)

28-06-2020 07:37, af Anja Nielsen

Når du skal til stævne, er det super vigtigt at du forbereder dig mentalt. Det er faktisk lige så vigtigt (hvis ikke mere) som al træningen og klargøring af det rette udstyr

En ting du aldrig må gøre når du skal acceptere noget

02-06-2020 17:12, af Anja Nielsen

At acceptere noget, bliver ofte defineret på en måde der ikke gavner vores proces i forhold til netop at skulle acceptere det skete

Med én lille ændring, falder brikkerne(endelig) på plads

02-04-2020 14:12, af Anja Nielsen

Sådan som du ser det nu, er en fin måde at se det på - Men lige om lidt, så ved du så meget mere, og det vil ændre din måde at se verden på

Hvorfor fikser du alting omkring dig?

11-02-2020 08:09, af Anja Nielsen

I stedet for at fikse dig selv? Ja, hva faen mener jeg nu med det? Det skal jeg fortælle dig

Det hele er min venindes skyld

10-07-2019 13:40, af Anja Nielsen

Jeg siger det bare! Hvis ikke hun havde været så skide dum, inden jeg skulle på banen, så var det gået SÅ meget bedre

At blive trådt over foden af din hest gør mindre ondt!

27-02-2020 11:23, af Anja Nielsen

Jeg lover dig for, at når du har læst lidt mere af den her artikel, vil du give mig fuldstændig ret i, at en bar fod under en hestesko, med en hest ovenpå den sko, gør mindre ondt end denne følelse

Har du tænkt dig at gå på ferie med dén attitude?

21-06-2019 16:34, af Anja Nielsen

Kender du det? Du er træt. Du er udkørt. Du orker knap nok, at I skal pakke og køre på ferie om et par uger. Du magter egentligt ikke noget

Vil du have opskriften på et lettere liv?

04-02-2020 10:01, af Anja Nielsen

Så synes jeg du skal læse med her. Jeg giver dig de samme ingredienser, som mine klienter får, til at designe et lettere liv her

Jeg kan ikke holde det ud!

06-05-2019 16:29, af Anja Nielsen

Hvorfor er jeg så skide uheldig hele tiden? Kender du dén følelse? Har du nogensinde sagt det til dig selv? Læs med her og få tips til mental udvikling af Anja fra Powermind Academy

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Annika Knudsen Lorentsen

Webredaktør og nyhedsvagt

Annika Knudsen Lorentsen
25 28 60 63
akl@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Berider Finn Greve er gået bort

07-08-2020 07:00, af Marie Helene Rigård Rohleder

En af Danmarks mest anerkendte dressurtrænere Finn Greve er gået bort 

Sara Astrup: Et spark kan have store konsekvenser

01-08-2020 15:19, af Annika Knudsen Lorentsen

18-årige Sara Astrup blev i midten af juni sparket af en hest, og da hun så nyheden hvori pararytter Camilla Christiansen opfordrede folk til at tænke ekstra over sikkerheden, besluttede hun, at også hun ville dele sin historie med vores læsere – og selvom det kunne være gået meget værre for Sara, var det alvorlige kvæstelser den unge rytter pådrog sig

Dyrkningsforbud kan medvirke til flere giftige planter