Vil du kunne holde hovedet koldt i pressede situationer?

20-12-2019 18:39

Anja Nielsen

Hvis ja. Så må du vente lidt endnu, for du skal lige have forhistorien med, for at forstå værktøjerne ordentligt. I slutningen af af denne artikel, får du svaret!

Copyright Ridehesten.com
Når du fokuserer på opgaven - og intet andet - har du de absolut bedste vilkår for at opnå det mål du har sat dig. Foto: Privat
Nyheden fortsætter efter annoncen

Men, det første først.

Når du skal præstere, er det super vigtigt at kunne holde hovedet koldt. Det kunne for eksempel være til en jobsamtale, en konkurrence, en eksamen, eller noget helt andet.

Hvis du ikke holder hovedet koldt, agerer du ikke som du plejer. Derfor, i forbindelse med fx en konkurrence, handler du ikke som du gjorde hjemme under træningen.

Det er her du øver dig. Det er hjemme du justerer de små finesser, så du bliver bedre og bedre.

Men, når du så skal ud og vise hvad du har øvet dig i. Når du skal ud og tjekke formen af - for det er det konkurrencer handler om. Ikke en skid andet. Men det kan vi tage en anden god gang. - så er der jo ikke nogen form at tjekke af, når du ikke gør det du har øvet dig i.

Når dit fokus fx. ligger på dine konkurrenter eller på publikum, så koncentrerer du dig ikke. Og når du ikke koncentrerer dig, guess what... så gør du ikke som du havde øvet derhjemme.

DERFOR er det uhyre vigtigt at holde sit fokus!

Nu kommer vi til det sjove.

Copyright Ridehesten.com
Husk at det du gør, bliver du god til. Så sørg for at øve dig i det du gerne vil være mere af. Foto: Privat

Tak dig selv, fordi du bevarede tålmodigheden. For nu er du bedre rustet til at gå ud og bruge det jeg lærer dig nu.

Du skal gøre følgende :

1) KUN koncentrere dig om dine styrker - altså, det du er god til.

Nyheden fortsætter efter annoncen

2) Finde 2-3 fokuspunkter som du skal holde fokus på, når du skal på banen.

Der må da følge en forklaring med, tænker du nok. Og ja! Det gør der selvfølgelig også!

Den kommer her!

På selve dagen for, lad os i dette tilfælde sige stævnet, må du KUN fokusere på dine og din hests styrker. INTET andet! Der må ikke tænkes på ting I ikke kan, ikke er så gode til eller ikke har fået øvet godt nok. KUN styrker. - og så mange som du orker. ALT kan bruges. (- også bare det faktum at du er verdensmester i at sadle op, flette eller strigle) Intet er for småt!

Gevinst? - du får boostet din selvtillid, det kan din hest mærke og den finder ro i dig. Og så kommer du til at glæde dig. Ja, glæde dig til stævnet. Dét er faktisk ret vigtigt. For jo mere vi glæder os, jo federe tur får vi!

Når du når til, (igen vælger vi et stævne) banen og det er jeres tur, så holder du fokus på det du skal huske. Det kunne være at holde din hest lidt tilbage, eller modsat at huske at holde takten eller farten. Det kunne også være at huske at galopere stort, eller huske at holde på udvendige side, så den ikke skyder skulderen. Mulighederne er mange. Kun du ved, hvad din hest har brug for på banen.

Gevinst? Når du kun tænker på dine 2-3 fokuspunkter, så har du ikke tid til at koncentrere dig om alt det rundt om dig. Så har du kun tid til at koncentrere dig om det du skal. Nemlig styre din hest rundt, SOM DU PLEJER AT GØRE, hjemme under træningen.

Når de af mine klienter som er ryttere, skal til stævne, er det her noget af det vi bruger meget tid på at finjustere. Det er GULD værd. Deres mindset ændrer sig på et split sekund og deres fokus flytter sig til det der virkeligt gælder!

Prøv det af, hvis du har lyst. 

Du bliver overrasket over hvor fedt det er at kunne netop dét her. 

Kh Anja 

Læs også

Hvorfor kan du ikke mærke det du vil, når du skal til stævne?

28-04-2021 09:51, af Anja Nielsen

Ofte når jeg taler med ryttere, så fortæller de mig, at de nogle gange ikke helt er klar over, at de lukker ned, når de rider ind på banen. De mærker ganske simpelt ikke hvad der sker, når de pludseligt ændrer adfærd pga. nervøsitet

Det handler ikke om HVAD du er bange for, men HVORDAN du er bange

04-04-2021 06:45, af Anja Nielsen

Der er stor forskel på, om du bruger tid på at tænke på dét du er bange for, eller om du bruger tid på at tænke på hvordan du er bange

Den største belønning du kan give dig selv er..

25-03-2021 14:56, af Anja Nielsen

I dag vil jeg vie hele mit blogindlæg til denne ene ting. Det her er det mest energiskabende og selvkærlige du kan gøre for dig selv. Det er en kunst at mestre og jo før du kommer i gang med at træne det her, jo før mærker du er frihed, som går udover noget du nogensinde har oplevet

Vil du have opskriften på et lettere liv?

04-02-2020 10:01, af Anja Nielsen

Så synes jeg du skal læse med her. Jeg giver dig de samme ingredienser, som mine klienter får, til at designe et lettere liv her

En ting du aldrig må gøre når du skal acceptere noget

02-06-2020 17:12, af Anja Nielsen

At acceptere noget, bliver ofte defineret på en måde der ikke gavner vores proces i forhold til netop at skulle acceptere det skete

Bliver du (også) ofte skuffet over dit resultat?

12-10-2020 12:53, af Anja Nielsen

Der er da ikke noget mere ærgerligt, end at komme ud af banen med rygsækken fyldt af fejl og skuffelse! Det forstår jeg godt

Tips til mentalt fokus når du skal til stævne (video)

28-06-2020 07:37, af Anja Nielsen

Når du skal til stævne, er det super vigtigt at du forbereder dig mentalt. Det er faktisk lige så vigtigt (hvis ikke mere) som al træningen og klargøring af det rette udstyr

Du er ikke som de andre – elsk det

26-08-2020 07:28, af Anja Nielsen

Du er ikke som de andre, du er noget for dig selv, som den gamle danske sang lyder. Og der er noget om netop dén påstand

Det hér var jo ikke planen!

22-11-2020 17:08, af Anja Nielsen

”Jeg skulle jo have været til Christmas Show” og nu er det OGSÅ aflyst! Kender du dén sætning? Det gør jeg, kan jeg godt hilse dig at sige

Det er på tide, at du dropper den forargelse

22-06-2020 07:37, af Anja Nielsen

Kender du det. Du sidder med en indædt følelse i maven over, at hende Kirsten henne i stalden, endnu engang har taget for meget wraphø og nu kan det simpelthen være nok

Nyhedsvagt

Har du en nyhed eller en god historie?

Annika Knudsen Lorentsen

Annika Knudsen Lorentsen
25 28 60 63
akl@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Vanrøgtede Little Hope græsser nu i hestehimlen

12-05-2021 10:23, af Liv Haumann
Pony|

Det var et vendepunkt for den vanrøgtede pony Little Hope, da 16-årige Camilla Rask tog hende under sine vinger, tilbage i januar 2021. Desværre havde livet været for hårdt for Little Hope, og den lille pony har nu fået fred på de evige græsmarker

Derfor mangler der nogle til DM i næste uge

16-05-2021 11:22, af Kristine Ulsø Olsen

Om præcis en uge bliver dette års danmarksmester i dressur kåret, men ved et kig på startlisten, mangler to af sidste års medaljetagere. Holdleder Anne-Mette binder fortæller at det er et bevidst valg med henblik på den optimale forberedelse frem mod OL

Sandra Enemark åbner op om en svær tid

11-05-2021 15:33, af Annika Knudsen Lorentsen

For 9 år siden mistede Sandra Enemark sin eneste søster, topspringrytteren Camilla Enemark. I et personligt interview fortæller Sandra om tiden mens Camilla var syg, og om tiden efter, at søsteren gik bort

Anne Troensegaard: Jeg er så stolt af Kipling

17-05-2021 07:36, af Kristine Ulsø Olsen

Det er ni år siden at dressurrytter Anne Troensegaard sidst red op ad midterlinjen i Grand Prix, men nu er hun igen tilbage på det niveau. Med danskavlede Kipling, vandt hun søndagens Grand Prix i Kolding og Anne fortæller at hun er ubeskrivelig glad og stolt over trakehnervallakken

- Jeg glæder mig til DM med min bedste ven (video)

14-05-2021 07:06, af Kristine Ulsø Olsen

I næste uge afholder Equitour DM i dressur for seniorer og her har Cathrine Dufour valgt at medbringe 18-årige Atterupgaards Cassidy. Det bliver deres niende danmarksmesterskab sammen og måske det sidste af slagsen

Daniel Bachmann: Det er mega nervepirrende (video)

15-05-2021 17:06, af Kristine Ulsø Olsen

For et år siden valgte Daniel Bachmann Andersen at gå selvstændig og han er nu ved at have opbygget en god base af unge og til dels uerfarne heste, som han den seneste tid har debuteret med. I dag havde han i München debut med den skimlede hingst Caracciola MT, som resulterede i en anden plads i Nürnberger Burg-Pokal kvalifikationen 

Landsstævnedebut til Kronprinsesse Mary (video)

09-05-2021 13:25, af Kristine Ulsø Olsen

For blot otte måneder siden, red H. K. H. Kronprinsesse Mary sit første dressurstævne, og i denne weekend tog hun skridtet videre og debuterede med Blue Hors Edelman ved landsstævnet i Frederiksværk

To internationale Grand Prix-hingste tilbage i avlen