Vil du kunne holde hovedet koldt i pressede situationer?

20-12-2019 18:39, af Anja Nielsen

Hvis ja. Så må du vente lidt endnu, for du skal lige have forhistorien med, for at forstå værktøjerne ordentligt. I slutningen af af denne artikel, får du svaret!

Copyright Ridehesten.com
Når du fokuserer på opgaven - og intet andet - har du de absolut bedste vilkår for at opnå det mål du har sat dig. Foto: Privat
Nyheden fortsætter efter annoncen

Men, det første først.

Når du skal præstere, er det super vigtigt at kunne holde hovedet koldt. Det kunne for eksempel være til en jobsamtale, en konkurrence, en eksamen, eller noget helt andet.

Hvis du ikke holder hovedet koldt, agerer du ikke som du plejer. Derfor, i forbindelse med fx en konkurrence, handler du ikke som du gjorde hjemme under træningen.

Det er her du øver dig. Det er hjemme du justerer de små finesser, så du bliver bedre og bedre.

Men, når du så skal ud og vise hvad du har øvet dig i. Når du skal ud og tjekke formen af - for det er det konkurrencer handler om. Ikke en skid andet. Men det kan vi tage en anden god gang. - så er der jo ikke nogen form at tjekke af, når du ikke gør det du har øvet dig i.

Når dit fokus fx. ligger på dine konkurrenter eller på publikum, så koncentrerer du dig ikke. Og når du ikke koncentrerer dig, guess what... så gør du ikke som du havde øvet derhjemme.

DERFOR er det uhyre vigtigt at holde sit fokus!

Nu kommer vi til det sjove.

Copyright Ridehesten.com
Husk at det du gør, bliver du god til. Så sørg for at øve dig i det du gerne vil være mere af. Foto: Privat

Tak dig selv, fordi du bevarede tålmodigheden. For nu er du bedre rustet til at gå ud og bruge det jeg lærer dig nu.

Du skal gøre følgende :

1) KUN koncentrere dig om dine styrker - altså, det du er god til.

Nyheden fortsætter efter annoncen

2) Finde 2-3 fokuspunkter som du skal holde fokus på, når du skal på banen.

Der må da følge en forklaring med, tænker du nok. Og ja! Det gør der selvfølgelig også!

Den kommer her!

På selve dagen for, lad os i dette tilfælde sige stævnet, må du KUN fokusere på dine og din hests styrker. INTET andet! Der må ikke tænkes på ting I ikke kan, ikke er så gode til eller ikke har fået øvet godt nok. KUN styrker. - og så mange som du orker. ALT kan bruges. (- også bare det faktum at du er verdensmester i at sadle op, flette eller strigle) Intet er for småt!

Gevinst? - du får boostet din selvtillid, det kan din hest mærke og den finder ro i dig. Og så kommer du til at glæde dig. Ja, glæde dig til stævnet. Dét er faktisk ret vigtigt. For jo mere vi glæder os, jo federe tur får vi!

Når du når til, (igen vælger vi et stævne) banen og det er jeres tur, så holder du fokus på det du skal huske. Det kunne være at holde din hest lidt tilbage, eller modsat at huske at holde takten eller farten. Det kunne også være at huske at galopere stort, eller huske at holde på udvendige side, så den ikke skyder skulderen. Mulighederne er mange. Kun du ved, hvad din hest har brug for på banen.

Gevinst? Når du kun tænker på dine 2-3 fokuspunkter, så har du ikke tid til at koncentrere dig om alt det rundt om dig. Så har du kun tid til at koncentrere dig om det du skal. Nemlig styre din hest rundt, SOM DU PLEJER AT GØRE, hjemme under træningen.

Når de af mine klienter som er ryttere, skal til stævne, er det her noget af det vi bruger meget tid på at finjustere. Det er GULD værd. Deres mindset ændrer sig på et split sekund og deres fokus flytter sig til det der virkeligt gælder!

Prøv det af, hvis du har lyst. 

Du bliver overrasket over hvor fedt det er at kunne netop dét her. 

Kh Anja 

Læs også

Det hér var jo ikke planen!

22-11-2020 17:08, af Anja Nielsen

”Jeg skulle jo have været til Christmas Show” og nu er det OGSÅ aflyst! Kender du dén sætning? Det gør jeg, kan jeg godt hilse dig at sige

Bliv forelsket i processen

27-10-2020 16:54, af Anja Nielsen

Hvis du spørger mig, hvad én af hovedingredienserne er i opskriften på en vinder, så er det evnen til at skille fårene fra bukkene

Bliver du (også) ofte skuffet over dit resultat?

12-10-2020 12:53, af Anja Nielsen

Der er da ikke noget mere ærgerligt, end at komme ud af banen med rygsækken fyldt af fejl og skuffelse! Det forstår jeg godt

Ville du spise en rådden tomat?

04-06-2019 17:36, af Anja Nielsen

Nej vel? Det ville ingen jo gøre. Den er jo rådden! Men, hvis du ikke vil fodre dig selv med rådne tomater, hvorfor er du så villig til at lappe utallige rådne, onde og nedbrydende tanker i dig på daglige basis?

Flyt dig så hurtigt du kan

08-08-2020 13:25, af Anja Nielsen

Kender du det? Du har en veninde, kammerat, kæreste, arbejdskollega etc. som er i super dårligt humør, og det bliver du påvirket af

At blive trådt over foden af din hest gør mindre ondt!

27-02-2020 11:23, af Anja Nielsen

Jeg lover dig for, at når du har læst lidt mere af den her artikel, vil du give mig fuldstændig ret i, at en bar fod under en hestesko, med en hest ovenpå den sko, gør mindre ondt end denne følelse

Med én lille ændring, falder brikkerne(endelig) på plads

02-04-2020 14:12, af Anja Nielsen

Sådan som du ser det nu, er en fin måde at se det på - Men lige om lidt, så ved du så meget mere, og det vil ændre din måde at se verden på

Hvorfor fikser du alting omkring dig?

11-02-2020 08:09, af Anja Nielsen

I stedet for at fikse dig selv? Ja, hva faen mener jeg nu med det? Det skal jeg fortælle dig

En ting du aldrig må gøre når du skal acceptere noget

02-06-2020 17:12, af Anja Nielsen

At acceptere noget, bliver ofte defineret på en måde der ikke gavner vores proces i forhold til netop at skulle acceptere det skete

Motivation er spild af tid!

22-05-2019 16:47, af Anja Nielsen

Vi har så mange drømme og idéer og vi tror motivation er det der mangler. Det er det ikke. Det er ikke der problemet ligger

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Annika Knudsen Lorentsen

Webredaktør og nyhedsvagt

Annika Knudsen Lorentsen
25 28 60 63
akl@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Grand Prix-hest død på banen

30-11-2020 07:43, af Annika Knudsen Lorentsen

Ved det internationale stævne i Belgien i den forgangne uge faldt holstenervallakken Tyson død om på banen under torsdagens 140 cm-klasse

DRF ændrer deres licenstyper og priser

30-11-2020 12:05, af Annika Knudsen Lorentsen

Dansk Ride Forbund har meddelt, at de har ændret således, at man kan betale licens fortløbende, og nu har de netop offentliggjort, at de også har valgt at ændre på deres licenstyper og priser fra det nye år 

Hingstekåringen i Herning er aflyst

02-12-2020 11:12, af Britt Carlsen

De senere år har mellem 60.000 og 70.000 gæster fra ind- og udland besøgt Dansk Varmblods Hingstekåring og messen Hest & Rytter i MCH Messecenter Herning i marts. Som en konsekvens af Covid-19 pandemien og usikkerheden omkring forsamlingsforbuddet har arrangørerne set sig nødsaget til at aflyse eventet i Herning

Toppræstation: Danmark 2'er i Nations Cup!

28-11-2020 13:55, af Annika Knudsen Lorentsen

Det var lige ved og næsten for de danske ryttere i dagens Nations Cup i Spanien, hvor de endte på en fornem andenplads lige bag det stærke tyske hold og foran flere andre stærke topnationer

Ridesporten afvikles i Versailles ved OL 2024

30-11-2020 10:29, af Annika Knudsen Lorentsen

Selvom vi lige skal forbi OL i Tokyo, så kan man godt begynde at glæde sig til OL i Paris 2024, og her bliver ridesportsbegivenhederne afholdt i Versailles

Over 84 % til Sophia og Adriano (video)

29-11-2020 15:02, af Annika Knudsen Lorentsen

Vinderen af den sidste ECCO Cup-finale 2020 blev Sophia Boje Obel Jørgensen med Adriano B. Hun sluttede virkelig finalestævnet af med manér, og landstræner Dennis Fisker fortæller, at han er overordnet godt tilfreds med rytternes præstationer, og at han ser frem til en ny stævnesæson i det nye år

Heste kan stresses ved individuel opstaldning