Kender du også til følelsen af ikke at have tid nok med din hest?

09-04-2019 13:28, af Rebecca Sofie Larsen

Bruger du også ofte mange timer på skole, afleveringer, lektier eller arbejde? Og føler du, at du ind imellem må gå på kompromis med tiden, som du bruger sammen med din hest/part for at kunne nå det hele?

Copyright Ridehesten.com

 Denne følelse mærker jeg i perioder, hvor jeg er meget presset på tiden grundet skole, arbejde og generelt de krav der bliver stillet til mig, ikke mindst de krav jeg stiller til mig selv. I denne blog vil jeg komme ind på, hvordan jeg organiserer min hverdag således, at jeg så vidt muligt undgår at skulle gå på kompromis med min ridning.

At gå i 3.g, have et arbejde, være sammen med vennerne og samtidig have ansvaret for dagligt at passe, pleje og ride min hest er ikke altid let, når jeg dagligt bliver mødt af tårnhøje forventninger i forhold til præstation, karakterer mv.

Skolen stiller en masse krav om, at man skal klare sig godt, vennerne har forventninger om at man skal være social, og så kommer der arbejde oveni. Til sidst er der også de kære dyr, som står i stalden og venter på, at vi kommer og fylder dem med kærlighed. Problemet er bare, at der kun er 24 timer i døgnet, og man må derfor af og til gå på kompromis med tiden og prioritere. Vi lever i en moderne verden, hvor unge (inklusiv mig selv) gerne vil nå det hele, og føler sig pressede på tid samt forventninger fra omverdenen. Netop derfor er det vigtigt, at man finder sin egen måde, at organisere sin hverdag, således at man så vidt muligt kan undgå at skulle gå på kompromis med tiden. Det er vigtigt at finde ud af hvad der fungerer bedst for en selv, men jeg deler her min metode ti, hvordan jeg (for det meste) får tid til det hele.

For det første planlægger jeg min ridning ud fra hvordan mine skoledage ser ud, altså fx undgår jeg helst at ride de dage, hvor jeg ved at der venter en hård og lang skoledag – dette er for mit vedkommende især tirsdage. Her bruger jeg blot tiden i stalden på at hygge og nusse omkring min hest. For det andet planlægger jeg så vidt muligt ud fra hvilke dage jeg har bedst overskud til at få lavet mine afleveringer, samt hvilke dage der bedst passer i forhold til arbejde. Fx arbejder jeg altid om søndagen. Af og til må jeg skubbe at lave mine afleveringer til weekenderne, for at jeg får mere tid til min hest i hverdagene. For det tredje handler det for mig om, at planlægge således, at man har en nogenlunde fleksibel uge, sådan at der er plads til spontanitet eller uforudsete udfordringer. Når det så er sagt, er det svært at lave en fuldstændig struktureret plan, når man går i gymnasiet, da mængden af lektier, projekter prøver osv. er meget varierende.

Når alt kommer til alt så er det jo mig der har valgt at have en hest, så derfor er jeg også nødt til at prioriterer mange ting fra, for at give ham de bedst mulige vilkår. Han kan ikke bare passe sig selv. Dernæst er det også vigtigt at familien, kæresten og vennerne støtter op om og forstår, at man har behov for at bruge så mange timer på sin sport/hobby.

Læs også

På besøg hos RIDEHESTEN - 3 ting jeg ikke vidste

19-06-2019 09:04, af Rebecca Sofie Larsen

I sidste uge afholdt RIDEHESTEN et arrangement, hvor vi bloggere blev inviteret indenfor. I denne blog vil jeg fortælle om min oplevelse og de 3 ting, som overraskede mig mest

Når man skal finde en ny springunderviser

03-06-2019 15:06, af Rebecca Sofie Larsen

Lige efter Armantic blev skadet, meddelte vores daværende springunderviser, at han startede et nyt job i Tyskland, hvilket jo betød, at han skulle flytte til Tyskland og at vi nu skulle ud og finde en ny. Dette har dog vist sig at være lettere sagt end gjort… Læs her hvorfor

Ny måned, ny start

22-05-2019 15:55, af Rebecca Sofie Larsen

Findes der en bedre måde at starte en måned på, end lettelsen af at have overstået genoptræningen med sin hest? 

Danskerne i den individuelle kamp

13-07-2013 08:58, af Thomas Bach Jensen

Ved EM i dressur for junior- og ungryttere startede den individuelle kamp om medaljer og om pladserne i søndagens kür. To danske ryttere var i ilden igår

Også tre juniorer i EM-finale

12-07-2014 20:05, af Tina Ravn

Juniorrytterne gør ungrytterne kunsten efter og kvalificerede i dag tre til EM kür-finalen i morgen

Josefines sejrsgang

06-02-2015 23:11, af Nina Marie Villadsen

Der var masser af god springning første dag ved landsstævnet for pony-, junior- og childrenryttere i Hjallerup Rideklub, og særligt en enkelt ponyrytter viste suveræn form

3 nye distriktsmestre i distrikt 12

23-08-2015 20:15, af Sanne Kolind

Den smukke springbane hos Stevnstrup Rideklub lagde græs til distriktsmesterskaberne i springning for Junior, Young Rider og Senior i dag

Clinic viste dressur fra flere perspektiver

09-03-2019 18:27, af Marie Helene Rigård Rohleder

Karakterer, kritik og et glimt i øjet. Nathalie Horse Care Clinicen med dressurdommer Susanne Baarup og landsholdstræner for junior- og ungryttere Dennis Fisker blev en underholdende og lærerig clinic

 

Sundeved Rideklub igen vært for Ecco Cup

20-01-2017 09:22, af Cecilia Lindahl

Sundeved Rideklubs B-stævne danner endnu engang rammen for årets første kvalifikation i Ecco Cup for junior-, ung- og U25-ryttere, der løber af staben i dagene 24- 26. februar 

Dansk triumf ved Baltic Cup

04-09-2017 12:44, af Camilla Tiefensee Schrøder

De danske ponyryttere har vist flot springning ved weekendens Baltic Cup, hvor der er blevet redet sejre hjem både for hold og individuelt

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Annika Knudsen Lorentsen

Webredaktør og nyhedsvagt

Annika Knudsen Lorentsen
25 28 60 63
akl@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Hestepiger og deres fornemmelse for tid

19-06-2019 13:21, af Philip Chr. Ulrich

Jeg er uddannet historiker, og på studiet har jeg selvfølgelig lært, at man igennem tiden har gjort tid op på forskellige måder. Forskellige civilisationer har igennem historien haft forskellige kalendere og måder at holde øje med tiden på

De skal ride mesterskaber i springning (opdateret)

18-06-2019 17:11, af Annika Knudsen Lorentsen

I disse dage er der fuld tryk på med udtagelse af de ryttere der skal repræsentere Danmark ved Agria Nordic Baltic Championships på Vilhelmsborg i næste uge og EM i Holland i juli. Nu har Bo K. Møller sat navne på dem der skal ride for Danmark i mesterskaberne i springning

Helgstrand-hingste videre i UVM-udtagelse (video)

21-06-2019 12:11, af Annika Knudsen Lorentsen

Hingsten Jovian er videre til UVM i Ermelo efter den endelige udtagelse i Holland, mens det ved den første kvalifikationsrunde i Tyskland lykkedes for Helgstrand Dressage at få tre af deres hingste med videre til den anden og endelige kvalifikationsrunde, som afholdes i Tyskland om et par uger

Junior- og ungryttere udtaget til NM og EM

17-06-2019 12:25, af Kristine Ulsø Olsen

Landstræner for junior- og ungryttere, Dennis Fisker, har nu udtaget størstedelen af de ekvipager, der skal repræsentere Danmark ved hhv. NM på Vilhelmsborg og EM i Italien. De sidste to pladser samt reserver til EM udtages umiddelbart efter Nordisk Mesterskab

Ponyryttere udtaget til Agria NBC og EM

19-06-2019 07:41, af Annika Knudsen Lorentsen

Landstræner Jette Nevermann og holdleder Rigmor Kristensen har udtaget en række ryttere til Agria Nordic Baltic Championships på Vilhelmsborg den 26.-30. juni. Efter Future Champions-stævnet i Hagen weekenden er tre ryttere desuden foreløbigt udtaget til EM i Polen i august

På besøg hos RIDEHESTEN - 3 ting jeg ikke vidste

19-06-2019 09:04, af Rebecca Sofie Larsen

I sidste uge afholdt RIDEHESTEN et arrangement, hvor vi bloggere blev inviteret indenfor. I denne blog vil jeg fortælle om min oplevelse og de 3 ting, som overraskede mig mest

Massevis af dødsfald på amerikansk væddeløbsbane

23-06-2019 12:52, af Annika Knudsen Lorentsen

I Californien er en væddeløbsbane blevet udsat for had fra dyreaktivister, ligesom de har været mange anklager om dyremishandling, på grund af et stort antal dødsfald blandt hestene

God start for Hallundbæk ved GCL i Portugal (video)

21-06-2019 09:05, af Annika Knudsen Lorentsen

I går, torsdag, red Emil Hallundbæk to fejlfrie runder ved Longines Global Champions Tour-stævnet i Cascais i Portugal, hvor han blandt andet er til start i holdkonkurrencen Global Champions League

Placering til Nanett ved CHIO-stævnet i Twente