LIVE: Longines FEI EM Rotterdam

15:23 Dujardin elimineret i stewardkontrol Tyskland guld - Holland Sølv - Sverige bronze

Kender du også til følelsen af ikke at have tid nok med din hest?

09-04-2019 13:28, af Rebecca Sofie Larsen

Bruger du også ofte mange timer på skole, afleveringer, lektier eller arbejde? Og føler du, at du ind imellem må gå på kompromis med tiden, som du bruger sammen med din hest/part for at kunne nå det hele?

Copyright Ridehesten.com

 Denne følelse mærker jeg i perioder, hvor jeg er meget presset på tiden grundet skole, arbejde og generelt de krav der bliver stillet til mig, ikke mindst de krav jeg stiller til mig selv. I denne blog vil jeg komme ind på, hvordan jeg organiserer min hverdag således, at jeg så vidt muligt undgår at skulle gå på kompromis med min ridning.

At gå i 3.g, have et arbejde, være sammen med vennerne og samtidig have ansvaret for dagligt at passe, pleje og ride min hest er ikke altid let, når jeg dagligt bliver mødt af tårnhøje forventninger i forhold til præstation, karakterer mv.

Skolen stiller en masse krav om, at man skal klare sig godt, vennerne har forventninger om at man skal være social, og så kommer der arbejde oveni. Til sidst er der også de kære dyr, som står i stalden og venter på, at vi kommer og fylder dem med kærlighed. Problemet er bare, at der kun er 24 timer i døgnet, og man må derfor af og til gå på kompromis med tiden og prioritere. Vi lever i en moderne verden, hvor unge (inklusiv mig selv) gerne vil nå det hele, og føler sig pressede på tid samt forventninger fra omverdenen. Netop derfor er det vigtigt, at man finder sin egen måde, at organisere sin hverdag, således at man så vidt muligt kan undgå at skulle gå på kompromis med tiden. Det er vigtigt at finde ud af hvad der fungerer bedst for en selv, men jeg deler her min metode ti, hvordan jeg (for det meste) får tid til det hele.

For det første planlægger jeg min ridning ud fra hvordan mine skoledage ser ud, altså fx undgår jeg helst at ride de dage, hvor jeg ved at der venter en hård og lang skoledag – dette er for mit vedkommende især tirsdage. Her bruger jeg blot tiden i stalden på at hygge og nusse omkring min hest. For det andet planlægger jeg så vidt muligt ud fra hvilke dage jeg har bedst overskud til at få lavet mine afleveringer, samt hvilke dage der bedst passer i forhold til arbejde. Fx arbejder jeg altid om søndagen. Af og til må jeg skubbe at lave mine afleveringer til weekenderne, for at jeg får mere tid til min hest i hverdagene. For det tredje handler det for mig om, at planlægge således, at man har en nogenlunde fleksibel uge, sådan at der er plads til spontanitet eller uforudsete udfordringer. Når det så er sagt, er det svært at lave en fuldstændig struktureret plan, når man går i gymnasiet, da mængden af lektier, projekter prøver osv. er meget varierende.

Når alt kommer til alt så er det jo mig der har valgt at have en hest, så derfor er jeg også nødt til at prioriterer mange ting fra, for at give ham de bedst mulige vilkår. Han kan ikke bare passe sig selv. Dernæst er det også vigtigt at familien, kæresten og vennerne støtter op om og forstår, at man har behov for at bruge så mange timer på sin sport/hobby.

Læs også

Nyudklækket student er lig med mere tid til hest

10-07-2019 09:00, af Rebecca Sofie Larsen

For 2 uger siden blev jeg langt om længe student, læs her hvad jeg har af planer for et forhåbentligt spændende og lærerigt år i hestens tegn

På besøg hos RIDEHESTEN - 3 ting jeg ikke vidste

19-06-2019 09:04, af Rebecca Sofie Larsen

I sidste uge afholdt RIDEHESTEN et arrangement, hvor vi bloggere blev inviteret indenfor. I denne blog vil jeg fortælle om min oplevelse og de 3 ting, som overraskede mig mest

Når man skal finde en ny springunderviser

03-06-2019 15:06, af Rebecca Sofie Larsen

Lige efter Armantic blev skadet, meddelte vores daværende springunderviser, at han startede et nyt job i Tyskland, hvilket jo betød, at han skulle flytte til Tyskland og at vi nu skulle ud og finde en ny. Dette har dog vist sig at være lettere sagt end gjort… Læs her hvorfor

Andenpladsen gik til Danmark

12-05-2017 17:38, af Cecilia Lindahl

De danske children-ryttere har i dag konkurreret i Nations Cup i Opglabbek, hvor det blev til en flot andenplads

Bonn er vært for 2008 European Youngster Classics

19-04-2008 16:45, af Thomas Bach Jensen
Det internationale dressurstævne for pony-, junior- og ungrytterer CDI-PJY vil igen blive afholdt i Bonn. Stævnet finder sted den 31. maj - 1. juni 2008.

DM i springning står for døren

12-08-2010 08:49, af Thomas Bach Jensen
Hvem, der er Danmarks bedste springryttere 2010, afgøres, når DM for seniorer og DRF-mesterskaberne for junior- og ungryttere løber af stablen på Vilhelmsborg den 13. – 15. august

Juniorlandshold i military ligger på sjetteplads

22-07-2017 17:12, af Camilla Tiefensee Schrøder

Efter dagens terrænridning ligger Danmarks juniorryttere nu nummer seks i dette års Europamesterskab i Military, som er i fuld gang i irlandske Millstreet

Forsvarende unge mestrer til Sverige

25-06-2008 15:22, af Maja Golles
I denne weekend drager de danske pony-/junior- og ungryttere af sted til Skövde i Sverige, for at deltage i de nordiske mesterskaber i spring og dressur og forsvare sidste års mange guldmedaljer.

Emil ender som nr. 2 i Grand Prix

06-05-2019 08:39, af Annika Knudsen Lorentsen

I går skulle de danske junior- og ungryttere ride Grand Prix ved Nations Cup-stævnet i Fontainebleau i Frankrig. Det blev til mange flotte runder og Emil Hallundbæk blev dagens bedst placerede dansker

Blog: Det handler om at se muligheder i stedet for begrænsninger

15-02-2019 21:23, af Rebecca Sofie Larsen

For Rebecca handler det ikke om at finde den perfekte hest, men om at se muligheder i stedet for begrænsninger

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Annika Knudsen Lorentsen

Webredaktør og nyhedsvagt

Annika Knudsen Lorentsen
25 28 60 63
akl@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

EM-guld til Danmark!

15-08-2019 16:00, af Camilla Tiefensee Schrøder
Pony|

Det danske ponydressurlandshold har netop vundet guld ved EM i Strzegom. Det er et historisk og helt exceptionelt resultat, men det var heller ikke uden spænding undervejs, fortæller holdleder Rigmor Kristensen

Vi har givet Maria chancen for livet

15-08-2019 09:14, af Cecilia Lindahl

Den 8. maj nedkom den tidligere S-springhoppe Destiny's Child med det hoppeføl, som avlerne havde ønsket sig. Et helt perfekt og plettet knapstrupperføl, men noget manglede. Føllet var født med underudviklede øjne

Guld og sølv til Danmark!

17-08-2019 14:19, af Cecilia Lindahl

Danmark tager endnu engang medaljer ved europamesterskaberne i ponydressur. Alexander Yde Helgstrand kan efter et exceptionelt flot ridt hænge guldmedaljen om halsen, og Liva Guldager Nielsen snupper sølvmedaljen

Foreløbig dansk top-3 ved EM i ponydressur

16-08-2019 16:33, af Camilla Tiefensee Schrøder
Pony|

De danske ponydressurryttere har med flotte procenter indtaget de tre øverste placeringer på resultatlisten efter den første halvdel af det individuelle mesterskab i dag ved EM i Strzegom i dag

Kom med indenfor hos Patrik Kittel & Lyndal Oatley

14-08-2019 13:47, af Kristine Ulsø Olsen

Dressurrytterparret Patrik Kittel og Lyndal Oatley har fået opbygget et rent hesteparadis. Kom med indenfor når de viser rundt på deres drømmested 

Rigmor: Vi er over the moon!

18-08-2019 13:29, af Cecilia Lindahl

Danmark får endnu en guld- og sølvmedalje til samlingen. Alexander Helgstrand og Liva Guldager Nielsen har begge leveret pragtpræstationer over 80%-grænsen

Ponyerne er klar til EM i Polen

14-08-2019 09:52, af Kristine Ulsø Olsen
Pony|

 Europas dygtigste ponyryttere er i denne uge til EM i polske Strzegom for at dyste om medaljer og i dag skal dressurrytterne ride første del af holdkonkurrencen 

Anders Dahl i flot udlæg (video)

19-08-2019 10:01, af Britt Carlsen

Anders Dahl var først ude for Danmark ved EM i Rotterdam, og han sikrede en flot dansk start på holdkonkurrencen 

Danmark har 3 ryttere med i A-finalen