Motivation er spild af tid!

22-05-2019 16:47, af Anja Nielsen

Vi har så mange drømme og idéer og vi tror motivation er det der mangler. Det er det ikke. Det er ikke der problemet ligger

Copyright Ridehesten.com

En af mine absolut favoritmentorer, Mel Robbins, har skabt et fantastisk værktøj. Det giver jeg nu med glæde videre til dig. Jeg håber du kommer til at elske det lige så meget som mig.

Vores hjerne er designet til at holde os i live. Den vil ikke bruge unødig energi på ting der ikke er nødvendige.

Hmm, er træning ikke nødvendig, tænker du så sikkert. Jo, det kan du lige bande på det er. MEN, det er ikke sådan vores hjerne regner ”nødvendig” ud. Den reagerer udelukkende på de små pauser og stop du laver, i det splitsekund hvor du lige skal lede lidt efter din motivation. Når din hjerne mærker at du tøver, så tror den der er fare på færde.

Vi er ikke designet til at skulle gøre ting der er nye, usikre, farlige, ubehagelige eller svære. Og for at følge vores drømme og mål, er vi nødt til at gøre ting der er svære og føles ubehagelige. Så der er et problem her. Vi vil kun føle os motiveret af de ting vi gerne vil eller som er nemme.

Så, hvorfor er det så svært at motivere os selv, til at gøre selv de små ting, som kan bringe os i mål over tid? Det er det fordi vores hjerne er vores bedste ven. Ikke vores klogeste ven. Vores bedste ven. Hjernens hovedformål er at holde os i live. Det gør den ved at stoppe os i at gøre noget der kan skade os.

Det kan den gøre på hundredvis af måder. Den vil gøre ALT for at få dig til at stoppe med det du har gang i. – Altså hvis den mærker du tøver og er i tvivl. Din hjerne tror tvivl og tøven er lig med ”FARLIG”. Du tøvede jo ikke da du tog sko på i morges, eller da du tog jakken på osv. Du har nemlig ikke brug for motivation til at gøre det du godt kan lide eller det du altid har gjort.

Kender du ikke det, at du er startet på noget, en ny livsstil fx. Det går skide godt i starten. Men så. Så kommer tvivlen: ”Er det her egentligt den rigtige måde.” ”Går det virkeligt ikke hurtigere?”. Eller måske ”Bør jeg gå i gang med det her i det hele taget. Jeg gider jo ikke rigtig.”

Det er fordi du tøver når du leder efter motivationen. Så vækker du ”den sovende drage” – hjernen.

Du kommer aldrig til at have lyst til at gøre de hårde og skræmmende ting. Det vil altid føles sværere. Din hjerne vil simpelthen forsøge på alle mulige måder at få dig overbevist om, at det bare ikke er en god ide.

Når du tøver, sender du et stresssignal op til din hjerne og derigennem ”vækker” du den. Den tænker nu, at der er noget der er som det ikke plejer. Du tøvede et kort øjeblik og det plejer du ikke at gøre, når du laver det du plejer og gør det du kan lide. Derfor vil din bedste, knapt så kloge ven, nu anse det som en potentiel fare.

Det vilde er så, at vi ALLE har for vane at tøve. Tænk lige over det. Så vi kæmper med motivation flere gange om dagen, i stedet for at acceptere at vi ikke skal lede efter den.

Når første vi forstår at vores søgen på motivation er unødvendig og spild af tid, så flytter vi os for alvor!

Det er først her du ikke længere går og venter på at få lysten til at gøre det svære. Nu kan du tage kontrollen og bare gøre det alligevel.

Skal frygt tage beslutninger for dig eller skal DU tage beslutninger for dig?

Jeg ved godt hvad jeg vælger.

Hvis du lader frygten styre dig (den officielle undskyldning er ”Mangel på motivation”…) kommer du ind i i en destruktiv rytme, hvor du ubevidst begynder at træffe små destruktive beslutninger hver dag. Flere gange om dagen. Beslutninger som at snooze, spise forkert, skælde ud, droppe træningen osv.

Når du leder efter motivation, rammer du et punkt hvor du egentligt godt ved hvad du bør og skal gøre. Du kan bare ikke gøre det. Alle ideerne bliver inde i hovedet. De er derinde. De kommer ikke ud.

Når alle ideerne er buret inde af din leden på motivation, så kommer ”jeg gør det i morgen”. Motivation er ikke nøglen. Den er der aldrig når du har brug for den.

”Men, hvad skal jeg så gøre, hvis motivation ikke er svaret?”

Det er simpelt:

Det handler om at lytte til din intuition i det øjeblik den skubber på dig.

Det splitsekund hvor du hører din indre stemme sige hvad du skal gøre. Her skal du tælle ned som ved en raketaffyring ”5.4.3.2.1” og så gøre det din intuition fortalte dig. Hvis du begynder at tøve, så vækker du din hjerne, som vil kæmpe for at få dig væk fra den åndssvage energikrævende ide.

Du skal blot huske, at du har ca. et 5 sekunders vindue hvor du kan gå fra ide til handling, før din hjerne vågner og saboterer enhver ændring af rutine. For husk: Din hjerne er designet til at få dig til at overleve og stoppe dig i at skade dig selv, det er dit job at lære at flytte dig udenom din hjernes tankegang.

Når du forstår at du altid har et valg når det kommer til at skifte fra autopilot til beslutningstager, bliver du ustoppelig. Du kan outsmarte din hjerne, hvis det har et højere formål.

Prøv det af. Jeg lover dig det er vildt!

Læs også

Har du nogensinde taget den "farlige" vej?

15-11-2019 11:40, af Anja Nielsen

Vi har en tendens til at tage den vej vi kender. Vi laver helst ikke noget om. Vi bliver i vores gamle mønstre

Slip kontrollen, for Guds skyld!

26-08-2019 11:35, af Anja Nielsen

Kontrol, kontrol, kontrol! Hvorfor vil vi så gerne kontrollere? Er det et gen, kun kvinder er født med? De mandlige læsere, vil heeeelt sikkert give os ret!

Så mange forliste relationer….

20-08-2019 08:41, af Anja Nielsen

Hvor mange gange har du brugt alt for meget tid på en sms en ven har skrevet til dig? Hvor mange gange har du siddet og bagtalt din kæreste, veninde, en bekendt? Hvor mange gange har du sagt ”efter alt hvad jeg har gjort for X, så er det her hvad jeg får til gengæld”?

Optimer din ridning med opvarmning og udstrækning

07-07-2017 11:53, af Camilla Tiefensee Schrøder

Der er mange fordele ved opvarmnings- og udstrækningsøvelser i forbindelse med ridning, fortæller fysisk træner Lars Mars Johansen i en artikelserie i det nye nummer af Ridehesten

Træn din mentale tilstand

08-08-2019 07:16, af Cecilia Lindahl

Mentaltræning er blevet mere brugt de seneste år, men der er sikkert stadig mange, der ikke helt er med på, hvad det er, eller hvilket udbytte man får ved mentaltræning

Foredrag med Rasmus Bagger

06-07-2011 07:21, af Nina Marie Villadsen
Onsdag den 13. juli 2011 kl. 19.00 holder Rasmus Bagger foredrag om mentaltræning i Herskabsstalden på Vilhelmsborg

Cathrine Dufour inviterer til en aften i stævnets tegn

21-03-2019 11:58, af Annika Knudsen Lorentsen

Taps Rideklub og Dufour Club inviterer indenfor til en aften i stævnets tegn. Aftenens program kommer omkring alt fra forberedelse op mod store stævner, mentaltræning før man rider på banen til opfølgning på gode og mindre gode ture

Tør du gå efter førstepladsen?

14-11-2017 12:13, af Camilla T. Schrøder

Hvis du er god nok til at vinde en konkurrence, tør du så sige det tydeligt til omverdenen? Ifølge træner og coach Lars Mars Johansen skal man ikke lade janteloven spænde ben for sine præstationer

Jeg kan ikke holde det ud!

06-05-2019 16:29, af Anja Nielsen

Hvorfor er jeg så skide uheldig hele tiden? Kender du dén følelse? Har du nogensinde sagt det til dig selv? Læs med her og få tips til mental udvikling af Anja fra Powermind Academy

Ny type workshop med mentaltræning

28-01-2011 14:05, af Maja Golles
Rasmus Bagger tilbyder nu workshopserie over 3 gange

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Annika Knudsen Lorentsen

Webredaktør og nyhedsvagt

Annika Knudsen Lorentsen
25 28 60 63
akl@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Fra livsfarligt trafikuheld til Christmas Show på tre uger

30-11-2019 09:49, af Annika Knudsen Lorentsen

Den 3. november var Ann-Sofie Brandt Odgaard, hendes far og veninde på vej hjem fra stævne, hvor de blev påkørt af en flugtbilist, som kom med 150 km/t bagfra. Hesten blev slynget ud af traileren, mens de tre passagere i bilen rullede tre gange rundt med bilen (se de voldsomme billeder fra ulykken)

Dufour og Rasmine Laudrup indgår samarbejde

04-12-2019 10:22, af Annika Knudsen Lorentsen

Springrytteren Rasmine Roesdahl Laudrup har indgået et samarbejde med den danske dressurstjerne Cathrine Dufour, og det betyder at Rasmine vil drive et mindre staldafsnit med springheste hos Cathrine

Dufour vinder Saab Top 10 med fantastisk kür

01-12-2019 12:44, af Camilla Tiefensee Schrøder

Med en helt magisk opvisning på Friends Arena lykkedes det i dag Cathrine Dufour og Atterupgaards Cassidy at slå dressurdronningen Isabell Werth med en kür til svimlende 89.445 procent og få Dannebrog til tops i Saab Top 10 

Berømt dansk knabstrupper er død

30-11-2019 16:38, af Camilla Tiefensee Schrøder

Den danskavlede Lucas Nørmark, som har vundet utallige medaljer med den britiske paradressurrytter Anne Dunham, er blevet aflivet i en alder af 18 år

"Jeg er overhovedet ikke faldet ned endnu!"

01-12-2019 17:04, af Camilla Tiefensee Schrøder

Sådan lyder meldingen fra en glad Cathrine Dufour, som i bilen på vej hjem fra Stockholm stadig er helt overvældet over sin kür-sejr ved Saab Top 10. Med en ny rekord på næsten 90 procent beviste hun og Atterupgaards Cassidy, at de er i deres livs form

Tilfældig byttehandel endte i stor succes

04-12-2019 13:21, af Annika Knudsen Lorentsen

Rigtig mange benytter sig af vores salgsside for heste her på Ridehesten.com og en af dem er springrytter Maria Mols Jakobsen, som for nogle år siden lavede en meget succesfuld byttehandel da hun satte sin pony til salg i håbet om at skaffe penge til hendes kommende springhest

Andenplads til Dufour med over 80%

30-11-2019 13:32, af Camilla Tiefensee Schrøder

Cathrine Dufour og Atterupgaards Cassidy viste en forrygende Grand Prix bedømt til 80.870 procent og sluttede dermed på andenpladsen i dagens Saab top 10. Førstepladsen gik til Isabell Werth og Weihegold

Blue Hors-hingste på vej mod varmere himmelstrøg

02-12-2019 15:58, af Thomas Bach Jensen

Når Blue Hors-rytter Agnete Kirk Thinggaard tager på vinterophold i Florida, bliver det med Blue Hors-hingstene Zatchmo, Veneziano og Don Olymbrio som træningspartnere – og Atterupgaards Orthilia er fit-for-fight igen og tager med over Atlanten

Alexander trak fra i ECCO Cup finalen (video)

01-12-2019 14:30, af Britt Carlsen

– Det betyder rigtig meget, sagde Alexander Helgstrand til Ridehestens webtv efter sejren i ECCO Cup-finalen på Blue Hors efter en spændende finale med mange flotte ridt

Cathrine Dufour på springbanen i Stockholm

30-11-2019 06:30, af Camilla Tiefensee Schrøder

Fredag aften var feststemningen i top på Friends Arena, da Cathrine Dufour og tre andre dressurryttere blev udfordret på springbanen i Knockout mix med svenske springryttere. Se her, hvordan det gik...