Når du skal med hos hestene

30-09-2019 16:09, af Philip Chr. Ulrich

Lørdag var jeg med til stævne med min hustru. Det var egentlig ikke meningen. Mellem os så havde jeg lidt set frem til at slappe lidt af en lørdag formiddag. Så jeg lå i min seng og halvsov og læste nyheder. Så kom opkaldet… ”Kan du ikke komme op med min stævnejakke?”

Copyright Ridehesten.com

Vi bor ikke så langt væk fra hvor Charlotte var til stævne, så det var ikke så slem en køretur. Men så kom jeg afsted til stævnet alligevel. Det skal lige nævnes, at jeg allerede havde været afsted en gang, da hun også havde glemt sin ridehjelm, så den var jeg også afsted med, og overdrog hjelmen i vejkanten, hvor hun var holdt ind med traileren.

Vigtig lektie til pårørende til hestefolk: Hvad de ikke har i hovedet, og i stævnesammenhæng er der ofte ikke plads til voldsomt meget, det må du have i benene – eller denne lørdag var det så i benzintanken.

Nå, men nu kommer vi til mit store problem denne lørdag. For da jeg er ankommet til stævnet, og Charlotte har redet sin klasse, så kommer ventetiden. Oh boy, oh boy. Når man er med hestemennesker i nærheden af heste – om det er til stævner eller bare i stalden, det er lige meget – så kan der være lang ventetid.

Det kan være, når man er i stalden mens der bliver snakket (man kunne også sige ”knævret”) med de andre i stalden. Det kan godt tage laaang tid, og i hvert fald i begyndelsen af ens forhold med et hestemenneske, kan det som ikke-hestemenneske helt ærligt til tider være lige så spændende som at se hvid maling tørre. Så kan det være meget godt at have noget at tage sig til.
Det samme når man er til stævner. Når først din pårørende har redet sin klasse, kan der være ret lang tid til den næste. Her er man ude blandt andre hestefolk, og det er lidt som at være til familiefest, hvor du ender ved bordet med de udenlandske familiemedlemmer, som ikke taler dansk. For lad os igen være ærlige, det som hestefolk taler ligger sgu ind i mellem et godt stykke fra dansk. Jeg er ret overbevist om, at når I taler sammen om ting indenfor ridesporten, så opfinder I bare ord hen ad vejen for at forvirre os andre. For helt ærligt, ”volte”, ”schenkel” ”gjord” – come on de ord ekisterer jo ikke ude i den virkelige verden.

Min løsning på disse problemer har alle årene været at tage en bog med. Jeg elsker at læse. Det er kun faglitteratur, som jeg læser, men jeg elsker at slappe af med en god bog. Derfor får jeg også læst 30+ bøger om året – godt hjulpet af at være med til stævner og i stalden.
De seneste flere år har jeg primært brugt min e-bogslæser (Kindle), hvilket er enormt praktisk når man er til stævne. Den passer nemlig perfekt i størrelse til lårlommerne i mine bukser.
Det er ikke, fordi jeg bare skal sidde og læse i stedet for at være social, men det kan være meget rart at have muligheden for at sætte sig i cafeteriet og slappe lidt af med en bog.

Det store problem var, at jeg denne lørdag var kommet så hurtigt ud af døren med stævnejakken til min hustru, at jeg var kommet afsted uden min Kindle! Argh! Denne dag gik det dog, da der var flinke mennesker at tale med – tænk hvis jeg skulle have talt med min hustru… Gys…

Et lille fif til aktivering når man er med i stalden som ikke-hestemenneske, og man er lige i begyndelsen af et forhold. Man scorer gode point på at bidrage til at muge ud og gøre stalden i orden (plus man kommer hurtigere hjem)

Min hustru har med jævne mellemrum kommenteret, at i begyndelsen af vores forhold var jeg rigtig god til at hjælpe med at muge i boksene. Det synes hun løb lidt ud i sandet efter noget tid.
Her måtte jeg jo så forklare, at vi jo på det tidspunkt befandt os i en valgkampssituation. Jeg måtte jo give et godt indtryk for at vinde valget (ikke magten, hvis du kommer sammen med en hestepige, så har du på ingen måde magten…). Men som vi alle ved, når valget er vundet, og valgkampen er slut, så sker der pludselig et eller andet med det der rosenrøde billede som er blevet tegnet undervejs. Det forsvinder lige som lidt.
Men det er altså en god idé at hjælpe lidt i stalden. Om ikke andet så for at sikre at man kan komme hjem i nogenlunde tid til at få aftensmad på et nogenlunde normalt tidspunkt.

PS: Jeg har selvfølgelig mange gange siden bidraget med at muge, og siden vi er flyttet på gård har jeg ofte muget ud, især hvis min hustru har været til stævner eller arbejde. Så er der mere tid til os i stedet for at gå og skovle l.o.r.t.

Følg med på Facebook på min side Fra bydreng til bonderøv her.

Læs også

Min dag i Den Røde Hær

10-09-2019 08:01, af Philip Chr. Ulrich

For andet år i træk har jeg været med til følskue hos Dansk Varmblod. For vores vedkommende foregik det i Vallensbæk, og som så meget andet i hesteverdenen er det voldsomt meget arbejde for en ganske kort præsentation. Oh. My. God!

”Skal du med til stævne i weekenden?”

06-08-2019 08:16, af Philip Chr. Ulrich

(ja, det skal du). For rigtig mange hestefolk er weekender lig med stævneaktivitet. For os ikke-hestemennesker som alligevel befinder os i dette parallelunivers, er stævner lig med en masse spørgsmål

Hestepiger og deres fornemmelse for tid

19-06-2019 13:21, af Philip Chr. Ulrich

Jeg er uddannet historiker, og på studiet har jeg selvfølgelig lært, at man igennem tiden har gjort tid op på forskellige måder. Forskellige civilisationer har igennem historien haft forskellige kalendere og måder at holde øje med tiden på

På besøg hos RIDEHESTEN - 3 ting jeg ikke vidste

19-06-2019 09:04, af Rebecca Sofie Larsen

I sidste uge afholdt RIDEHESTEN et arrangement, hvor vi bloggere blev inviteret indenfor. I denne blog vil jeg fortælle om min oplevelse og de 3 ting, som overraskede mig mest

Blog: Toppers comeback!

07-08-2018 21:28, af Amira Aasted

Så kom dagen, hvor Topper igen indtog stævnebanerne. Det var en længe ventet dag for både Topper, men i den grad også Amira, der har savnet alt det der. Læs alt om den store dag

Blog: Til landsstævne i Vejle

11-02-2019 07:18, af Amira Aasted Jespersen

Blogger Amira Aasted har denne måned været til landsstævne i Vejle. Et stævne, der på mange måder har været lærerigt for det unge talent. Læs alt om stævnet i hendes blog

Ulf Helgstrand: Topsport alene gør det ikke

02-03-2009 11:39, af Grethe Næsby
Læs her Dansk Ride Forbunds formand Ulf Helgstrands blog, som denne gang handler om sponsorer i forbindelse med afvikling af konkurrencer.

Helgstrand: Talent er ikke lig med penge

16-04-2009 12:03, af Grethe Næsby
De bedste internationale heste er i dag i en prisklasse, hvor kun få kan være med. De kan dog stadig ikke gå konkurrence uden flid og talent fra rytterens side, beretter Ulf Helgstrand i sin nyeste blog

At være handicappet kan også være en fordel

19-12-2018 16:41, af Rebecca Sofie Larsen

Øgning skråt igennem, vend op ad midterlinjen, se hen mod næste spring, - ja det er måske ikke det sværeste for langt de fleste ryttere, men for mig er det. For mig er hver form for ridning en daglig udfordring.  Jeg er nødt til konstant at ride på fornemmelsen og tilliden til min hest er altafgørende, fortæller Ridehesten Juniors nye blogger Rebecca Sofie Larsen

Mød Josefine Hoffmann fra Kasprzak Dressage

19-08-2018 16:17, af Josefine Hoffmann

Mød Juniors nye blogger, Josefine Hoffmann, der til dagligt arbejder hos Kasprzak Dressage 

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Camilla Tiefensee Schrøder

Webredaktør og nyhedsvagt

Camilla Tiefensee Schrøder
27 14 19 10
cts@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Britta Nielsen blev ramt af hjernerystelse

16-10-2019 09:50, af Cecilia Lindahl

Britta Nielsen blev ramt af en hjernerystelse i efteråret 2018, hvorefter hun blev sygemeldt. Det skulle senere vise sig at blive enden på massiv svindel i Socialstyrelsen

Britta har fået 47 millioner til at forsvinde

14-10-2019 10:16, af Cecilia Lindahl

Det har kun været muligt at kortlægge, hvad Britta Nielsen har brugt 70 millioner kroner på, de resterende 47 millioner kroner er sporløst forsvundet

På besøg hos Alexander Yde Helgstrand

15-10-2019 12:14, af Annika Knudsen Lorentsen

For en måneds tid siden var Ridehesten på besøg hos den talentfulde juniorrytter Alexander Yde Helgstrand, for at høre lidt om hans liv og hans fremtidsplaner

Agnete og JoJo tager den sidste dans i Boxen

16-10-2019 10:40, af Thomas Bach Jensen

Når Agnete Kirk Thinggaard og JoJo på lørdag rider på banen i Boxen ved World Cup i Herning, er det ikke blot sidste Grand Prix på hjemmebane i denne sæson, men også sidste Grand Prix for de to. Agnete glæder sig til stævnet, som samtidig bliver et vemodigt farvel til hendes tophest

Redningsaktion endte fatalt: Nu er hesten død

12-10-2019 13:45, af Cecilia Lindahl

Den 8-årige hoppe, der søndag blev hevet op af et vandhul, kom sig desværre ikke. Mandag morgen var Bella sovet ind

Hestehandel: Svindler stadig på spil

16-10-2019 22:19, af Annika Knudsen Lorentsen

Vi blev i sidste uge gjort opmærksom på, at en fusker og fupmager operer på hestemarkedet for tiden og har henvendt sig på flere annoncer på Ridehesten.com, og det er desværre sket igen

Oplev World Cup Kür direkte på DR

18-10-2019 13:45, af Britt Carlsen

Har du ikke mulighed for at komme til MCH Messecenter Herning på søndag for at opleve FEI World Cup kür, så fortvivl ej - DR sender nemlig live fra konkurrencen på DR2

Vinder 150 cm efter 2 ugers samarbejde (video)

18-10-2019 21:43, af Annika Knudsen Lorentsen

Lars Bak Andersen har lige vundet 150 cm klassen i Jyske Bank Boxen ved World Cup Herning med en hest han kun har haft i 2 uger

Holey Moley: Cathrine Dufour vandt med 83% (video)

19-10-2019 16:55, af Britt Carlsen

FEI Dressage World Cup blev kuldegysende herligt for hjemmepublikummet, først en bevæget afsked med Agnetes Jojo og så vandt Cathrine Dufour og Bohemian med 5 procents forspring til nærmeste tysker

Skovrider har flere kasketter på (video)

17-10-2019 18:23, af Annika Knudsen Lorentsen

Kristian Skovrider er stildommer for de dygtige ponyryttere i Nord-Vest Box Cup her ved World Cup Herning, og mellem kategori 3- og 2-ponyernes klasse nåede han da lige ned og ride en hest i CSI3* 135 cm