Ponyfar - Digital stalking to Go!

26-06-2020 16:55, af Ponyfar

Ponyfar, kender du de to apps, der hedder ”DRF Dressur” og ”Equipe”? Hvis ikke så er det vist på tide....

Copyright Ridehesten.com
Se flere nyheder efter annoncen

Ikke nok med at de to apps kan få selv den tungeste ponyfar til at fremstå som en, der ved, hvad der sker rundt om ørerne på ham, så er den næsten umulig at komme uden om, hvis din nano-rytter skal ud og starte stævner. ”DRF Dressur” er Dansk Ride Forbunds officielle dressurapp, og sammen med ”Equipe” er den min bedste ven, når jeg er ude og lufte min datter, ponymor og ponydyret til diverse ridestævner.

Som den ponyfar, jeg nu en gang er, har jeg altid haft svært ved at huske de forskellige dressurprogrammer, min datter rider. Selv om jeg er ret sikker på, at hun kun rider et ad gangen. Men med ”DRF Dressur”-appen er det blevet meget nemmere. I stedet for at have øvelserne stående i noter på min telefon kan jeg med ”DRF Dressur”-appen visuelt se hver enkelt øvelse (og den næste i rækken) ved blot at trykke på en knap. Denne del er rigtig god til indlæring af nye programmer. De letteste programmer (LD1 og LD2) følger med appen, hvilket vil sige, at de er gratis. Sværere programmer kan tilkøbes for 25 kr. pr. program.

Udover stævneprogrammerne finder du også en oversigt over baneskitser og dommerkritik-skabeloner. Oversat til ponyfar-lingo, betyder det de point-skemaer, som dommerne bruger til at vurdere din nano-rytter og pony.

 

Hvis du er lidt af en §-rytter

Udover ovennævnte finder du også nyheder og en del af DRFs forskellige reglementer i appen, men det er normalt her, Ponyfar står af læsehesten, og ponymor tager tøjlerne.

 

DRF Go!

Det er i ”DRF Go!” at jeg, det vil sige ponymor og datter, finder og tilmelder sig ridestævner.

 

DRF Live

Se flere nyheder efter annoncen

Formålet med DRF Live programmet i DRF Dressur appen har jeg haft svært ved at gennemskue. Derfor spurgte jeg de mere end 2.500 medlemmer i den åbne facebookgruppe, der hedder Ponyfar. Og ganske rigtig, ligesom når der skal bakkes med hestetrailer på stævnepladserne, gik der ikke mange minutter, før det første tilbud om hjælp kom.

Tak til alle jer, som har budt ind. I har endnu engang bevist, at hvis der er et sted, man som ponyfar kan få lov til at flage sin uvidenhed, så er det i ponyfar-gruppen. Jeg elsker den balance mellem vidensdeling og kærlig virtuel voksenmobning, vi har fået skabt sammen. Og sjældent har jeg set selvironi blive luftet i så vid en udstrækning.

Back to Live. I stedet for at bruge DRF Live programmet bruger stort set alle nu om dage, så vidt jeg kan forstå, den app, som hedder ”Equipe”. Formålet med de to systemer er det samme, men det lader til, at Equipe er den hest, man skal spille på.

 

Equipe

Adrenalin: Med Equipe-appen kan du stort set i real-time følge med i dommerens bedømmelser af hver enkelt øvelse. Denne fede feature bruges desværre kun til store stævner som World Cup o.l., hvilket jeg lidt tåkrummende først fandt ud af i lørdags.

 

Digital stalking: Hvis du bare vidste, hvor mange gange jeg har stået i en eller anden stald og krydset fingre, tæer, arme og ben, mens jeg fulgte staldkammeraternes stævneridt i hvad, jeg troede, var realtime. Tænk på al den held og lykke og god energi jeg har sendt direkte ud i atmosfæren til ingen verdens nytte.

Jeg kan slet ikke tælle alle de gange, jeg har klappet og hoppet af begejstring, meget stille selvfølgelig, for ellers havde ponymor lagt ørerne tilbage, når vores venners nano-rytteres resultater tikkede ind på min telefon. Og så var skødet allerede været skrevet, og det har blot været indtastningen af resultaterne, jeg har fulgt med i. Det er lidt pinligt, men ok, jeg er jo også bare Ponyfar.

Udover at det er i Equipe, at resultaterne offentliggøres, er det også der, du kan slå notifikationer til for den eller de ryttere, du følger. På den måde behøver du ikke at kunne huske, hvornår alle staldkammeraterne skal til stævner, hvilket, nu jeg tænker over det, også lyder som en helt umulig opgave for en ponyfar. Alt det klarer Equipe for dig. Med nogle få klik kan du få tilsendt startlister og resultater for de enkelte ridt og hele klasser direkte til din telefon. Det har aldrig været nemmere at stalke en, man holder af.

 

Hilsen Ponyfar

Læs også

Bliver du (også) ofte skuffet over dit resultat?

12-10-2020 12:53, af Anja Nielsen

Der er da ikke noget mere ærgerligt, end at komme ud af banen med rygsækken fyldt af fejl og skuffelse! Det forstår jeg godt

Blog: Sidste DM med Aurora

19-08-2020 17:30, af Johanne Kofod Jensen

I weekenden blev det så tid til, at jeg skulle ride mit sidste DM på Aurora og det skulle vise sig at blive en weekend fuld af drama, skriver dressurrytter Johanne Kofod Jensen i dette blogindlæg 

Intet stævne uden hjælpere

16-08-2020 09:01, af Rikke Arkesteijn

Sådan lyder det når stævnearrangørerne går i gang med at arrangere stævner. For ikke ret lang tid siden var jeg med som hjælper til et stævne, og jeg vil i dette blogindlæg fortælle, hvorfor jeg synes det er en rigtig god ide at melde sig som frivillig hjælper

Ponyfar: En kat, en hund og et føl på tværs

27-05-2020 19:45, af Ponyfar - Thomas Pelle Veng

Rideverdenen er en verden med sit helt eget sprog og til trods for, at der fortsat er masser af ord, jeg ikke forstår eller kan udtale, så er der specielt én sætning, som Ponyfar ikke helt kan få til at passe

Mangler du tips til livet som Ponyfar?

30-03-2020 07:19, af Annika Knudsen Lorentsen

'En guide til livet som PONYFAR' er en letlæselig og humoristisk guide til, hvordan man som mand begår sig bedst i hesteverdenen, for her har forfatteren selv haft en del udfordringer gennem sin oplæring i hesteverdenen

Daniel Bachmann Andersen - Ponyfar & Danmarksmester

30-05-2020 14:00, af Thomas Pelle Veng

Thomas Pelle Veng, kendt fra sine blogindlæg som Ponyfar, møder flere af ridesportens profiler til en snak om deres "ponyfar" og enkelte af dem, er selv ponyforældre i dag. I denne nyhed møder Ponyfar Daniel Bachmann Andersen

Ponyfar – Undskyld er din pony dum eller bare døv?

28-12-2019 11:05, af Thomas Pelle Veng

Forleden dag blev jeg spurgt af en ponymor, om jeg egentligt vidste, hvor mange knogler der er i et hesteskelet. ”Øøøh nej, det ved jeg ikke”, svarede jeg. Hvad er det for et spørgsmål? Man kan da ikke forvente, at Ponyfar nu også skal til at går rundt med den slags paratviden. Jeg har svært nok ved at finde ud af min egen anatomi

Ponyfar - røde sløjfer og enefold

08-04-2020 14:20, af Thomas Pelle Veng

Det er nu mere end fire uger siden, at jeg har være ude af min boks. Med undtagelse af nogle lange ture med hundene, og et par ugentlige besøg i den lokale SuperBrugsen, som altid foregår med en rød sløjfe om armen i fuld gallop og med skyklapper på, så er det bare ikke helt det samme som i gamle dage

Ponyfar på skolebænken #1

22-03-2020 14:36, af Thomas Pelle Veng

Jeg husker tydeligt min første skoledag i stalden. Håret var nyklippet, jeg havde mine fine hvide sneakers på, og jeg kunne næsten ikke vente med at møde alle min nye klassekammerater

Lidt pinlig ponyfar

01-08-2015 09:32, af Anne-Sofie Schou Munk

Opbakkende forældre er vigtige for at vores unge ryttere har succes i ridesporten. Ponyfaren i klippet herunder, tager engagement til et helt nyt niveau

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Thomas Bach Jensen

Webredaktør og nyhedsvagt

Thomas Bach Jensen
20 33 86 83
tbj@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Dufour: Det er benhårdt arbejde der gør forskellen

19-10-2020 11:26, af Annika Knudsen Lorentsen

(video) I anledning af weekendens World Cup-stævne på Vilhelmsborg, hvor Cathrine Dufour sejrede to gange i sadlen på den 10-årige vallak Bohemian, har DR Sporten bragt et indslag med den hårdtarbejdende rytter

10-tallerne stod i kø – da Dufour red sejren hjem

17-10-2020 21:24, af Britt Carlsen

I et stjernespækket felt anført af verdensranglistens nr. 1, Isabell Werth fra Tyskland, dansede danske Cathrine Dufour og Bohemian fra konkurrenterne med deres tredje internationale Grand Prix i træk til over 83%

Fire formidable hopper (Opdateret!)

18-10-2020 10:10, af Hannah Duelund Liltoft

Hvor tit er det egentlig man ser mormor gå i sporten, sammen med sit afkom? Det er ikke tit - men det skete sidste weekend, og endda med den yngste i USA

Hvad betyder ny COVID-19-situation for ridesporten?

23-10-2020 19:34, af Thomas Bach Jensen

På aftenens pressemøde offentliggjorde myndighederne en række stramninger af de gældende COVID-19-retningslinjer og indførte desuden en række nye tiltag. Dansk Ride Forbund går i dialog med Dansk Idrætsforbund for hurtigst muligt at kunne give en videre udmelding

Landstræneren og eleven går sammen

21-10-2020 18:30, af Hannah Duelund Liltoft

Dennis Fisker der i uge 42 var repræsenteret til World Cup stævnet på Vilhelmsborg er en travl herre. Tirsdag aften gav han en lektion i opdragelse af forældre og et anderledes indblik i livet som landstræner

Lone Bang over 80% i dramatisk afslutning (video)

18-10-2020 15:08, af Britt Carlsen

Dommerne måtte samles efter Lone Bang Larsens ridt for at beslutte, hvordan hendes afslutning skulle bedømmes - Bakkely's Onandt eksploderede da publikum begyndte at klappe i begejstring over et flot ridt

Viva Vilhelmsborg og Cathrine Dufour som red sejren hjem(video)

18-10-2020 17:19, af Britt Carlsen

Hun gjorde det igen, Cathrine Dufour - dansede til sejr på hjemmebanen med Bohemian i FEI World Cup kür. Og hun henviste de to tyske mestre Isabell Werth og Jessica von Bredow-Werndl til de næste pladser, mens Carina Cassøe Krüth leverede en pragt præstation til fjerdepladsen

Tyskland har sat et stærkt UVM-hold

20-10-2020 19:42, af Thomas Bach Jensen

For første gang siden 2015 afvikles verdensmesterskaberne for ungheste (UVM) i dressur i Tyskland, hvor det i december løber af stablen i byen Verden. Tyskerne stille med tidligere medaljevindere som Revolution Secret

Præmiehingst til Danmark (VIDEO)

23-10-2020 16:16, af Hannah Duelund Liltoft

En af præmiehingstene fra Hannoveranerhingstekåringen, blev efterfølgende udbudt på den spektakulære auktion over springhingste i Verden, Torsdag aften. Én af hingstene endte på dansk grund

En ny begyndelse