”Skal du med til stævne i weekenden?”

06-08-2019 08:16, af Philip Chr. Ulrich

(ja, det skal du). For rigtig mange hestefolk er weekender lig med stævneaktivitet. For os ikke-hestemennesker som alligevel befinder os i dette parallelunivers, er stævner lig med en masse spørgsmål

Copyright Ridehesten.com
Hygge med Lille U før han blev voksen og konkurrencehest

Nu har jeg efterhånden været med til en del springstævner, og derfor har jeg selvfølgelig gjort mig en række observationer.

Først og fremmest tidspunkterne I begynder stævnerne på. Jesus Christ people! Det er jo ukristeligt tidligt det hele begynder, når man først lige skal hente hesten, gøre den klar, finde hvad der tilsyneladende er dét eneste par hvide ridebukser, som er i orden i en kæmpe bunke af hvide ridebukser, panik-pudse det sidste sadeltøj, rydde bilen op, fordi den ligner en krigszone, som overhovedet ikke er velegnet til at medbringe passagerer, koble traileren på, læsse hesten, som helt tydeligt ikke gider tage til stævne (det kan man vel ikke bebrejde den), og så køre afsted med en hastighed, som får snegle overalt til at kigge på traileren og grine hånligt. For at dette kan nås, så man kan være klar til klassens start kl. 8 betyder jo, at man bør starte et par dage før – også fordi der selvfølgelig først lige skal varmes op først ude på opvarmningsbanen.

Og lad os lige tage fat i den med det samme. Når jeg er afsted til stævne med min søde hustru, så er der en klar regel: Jeg går ikke ud på opvarmningsbanen og hjælper. Jeg vil ikke i ud i det virvar af spændte ryttere, som har samme mængde overskud som præsident Trump overfor amerikanske medier, og deres hjælpere, som har så skarpe rundsave på albuerne, at de meget vel kunne være med til at fælde træer, når de ikke er til stævne. Helt ærligt så synes jeg, det er et dybt ubehageligt sted at være, og det er kun værre i indendørssæsonen. Så hvis du ikke er hestemenneske og har forvildet dig med til stævne, så er mit råd til dig: Bliv væk fra opvarmningsbanen.

Men så kan det være, at du skal finde din bedre halvdel på opvarmningsbanen, fordi du lige har været et andet sted. Her kan du også møde udfordringer.
Jeg kan huske en af de første gange, hvor jeg var med til et stævne og skulle finde Charlotte. Derfor spørger jeg selvfølgelig min svigermor, hvor jeg kan finde hende. Min svigermor var en meget humoristisk dame, som godt kunne lide at være lidt drilsk ind i mellem. ”Hun er ovre på opvarmningsbanen. Hun har en mørk jakke, hvide ridebukser og hestehale.” Som den naive nybegynder jeg var, så gik jeg over mod opvarmningsbanen for at lede efter min kæreste. Erfarne ridefolk vil vide, hvor meningsløst denne vejledning var. I havde jo fandeme alle sammen mørke jakker, hvide ridebukser og ret ens ridehjelme på! Der er blevet mere farverigt på opvarmningsbanerne i de seneste år, men dengang – der var ikke meget farvevariation. Behøver jeg sige, at min svigermor var flad af grin?

Hvis vi lige vender tilbage til tidspunktet for stævner, så blev jeg simpelthen så glad, da Charlotte begyndte at starte lidt større klasser – for de ligger senere på dagen! Men, men, men, jeg havde jo bare lige glemt en ting. Det starter jo forfra, når der skal rides en ny hest op… Bare fordi den ene hest er begyndt at kunne rides i MB, så betyder det jo ikke, at den nyuddannede 4-års også kan ride MB – amatørnisse. Men så er det jo på den igen med at skulle tidligt op. Øv bøv.

Følg med i det daglige på min Facebookside: ”Fra bydreng til bonderøv”

Læs også

Når du skal med hos hestene

30-09-2019 16:09, af Philip Chr. Ulrich

Lørdag var jeg med til stævne med min hustru. Det var egentlig ikke meningen. Mellem os så havde jeg lidt set frem til at slappe lidt af en lørdag formiddag. Så jeg lå i min seng og halvsov og læste nyheder. Så kom opkaldet… ”Kan du ikke komme op med min stævnejakke?”

Min dag i Den Røde Hær

10-09-2019 08:01, af Philip Chr. Ulrich

For andet år i træk har jeg været med til følskue hos Dansk Varmblod. For vores vedkommende foregik det i Vallensbæk, og som så meget andet i hesteverdenen er det voldsomt meget arbejde for en ganske kort præsentation. Oh. My. God!

Hestepiger og deres fornemmelse for tid

19-06-2019 13:21, af Philip Chr. Ulrich

Jeg er uddannet historiker, og på studiet har jeg selvfølgelig lært, at man igennem tiden har gjort tid op på forskellige måder. Forskellige civilisationer har igennem historien haft forskellige kalendere og måder at holde øje med tiden på

Tina Lund: Hvornår er man uintelligent?

28-03-2017 09:12, af Tine Luther

Tina Lund, der modigt har fortalt om sine udfordringer ved at være ordblind, funderer på sin blog over spørgsmålet ”Hvornår er man uintelligent?”

Når det hele vender

30-09-2018 17:38, af Sabrina Lindhardt

Det kan hurtigt gå rigtig galt på en ganske almindelig ridetur, og det gjorde det en ganske almindelig onsdag for Sabrina. Vest og hjelm var hendes redning - få et ærligt indblik, når tingene ikke helt går som planlagt

Har du set Ridehestens blog?

02-04-2019 15:25, af Annika Knudsen Lorentsen

Her på Ridehesten.com finder du vores nye bloggersite, hvor du kan møde forskellige folk fra hesteverdenen. De tager dig ind i deres hverdag, hvor de blogger omkring deres erfaringer, oplevelser og meget mere

Blog: Jagt i England

14-03-2018 15:29, af Stephanie Cornaby Elster

Ridehesten Juniors faste blogger Stephanie, der til daglig bor i England, har redet indtil flere jagter i Danmark - og nu har hun også været på jagt i England - hør om de mange forskelle, der er på danske og engelske jagter i denne måneds blogindlæg fra Stephanie

Til hestefest i Herning

14-03-2019 07:16, af Johanne Kofod Jensen

Junior-blogger Johanne har været til kæmpe hestefest i Herning. En særlig oplevelse var Cathrine Dufours Clinic om torsdagen, der har givet mange træningstips med hjem. Læs alt om, hvordan Johanne vil træne sine heste med gode råd fra Dufour

Hvem er jeg?

22-05-2019 08:47, af Charlotte Kondrup

Ridehesten.com har lanceret deres blog og jeg har i et stykke tid godt kunne tænke mig at komme i gang med at blogge. Da jeg fandt ud af at Ridehesten ville lave denne side med blogs, tænkte jeg, at her skulle jeg selvfølgelig tilknyttes

Blog: Med efterskolen til Hingstekåring

20-03-2018 06:05, af Michelle Tovgaard

Ridehesten Juniors blogger Michelle har endnu engang haft en fantastisk oplevelse sammen med Tronsø Efterskole. Læs alt om deres tur til Herning

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Camilla Tiefensee Schrøder

Webredaktør og nyhedsvagt

Camilla Tiefensee Schrøder
27 14 19 10
cts@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Redningsaktion endte fatalt: Nu er hesten død

12-10-2019 13:45, af Cecilia Lindahl

Den 8-årige hoppe, der søndag blev hevet op af et vandhul, kom sig desværre ikke. Mandag morgen var Bella sovet ind

Britta har fået 47 millioner til at forsvinde

14-10-2019 10:16, af Cecilia Lindahl

Det har kun været muligt at kortlægge, hvad Britta Nielsen har brugt 70 millioner kroner på, de resterende 47 millioner kroner er sporløst forsvundet

Tvillingeføl med mor til hoppekåring (video)

10-10-2019 14:04, af Thomas Bach Jensen
Avl|

I foråret fik Kaj Rasmussens fuldblodshoppe Red Duchess et par velskabte tvillingeføl, og i den forgangne weekend blev hoppen eksteriørkåret i Dansk Varmblod med sine hoppeføl ved siden

Hun spiste sin egen hest

12-10-2019 20:10, af Cecilia Lindahl

En norsk pige har delt et Facebook-opslag, hvori hun fortæller, at hun har spist sin egen hest. Nu modtager hun dødstrusler

For Søren, sådan skulle det gøres! (video)

12-10-2019 22:01, af Annika Knudsen Lorentsen

Intet mindre end både 1. og 2. pladsen i Pavo og Dansk Ride Forbunds championat for 6-års heste i springning blev vundet af Søren Møller Rohde fra Stutteri Ask

Claus Schnoor er gået bort

08-10-2019 10:00, af Kristine Ulsø Olsen

Grundlæggeren af Stutteri Elmegården, Claus Schnoor gik i fredags bort efter kort tids sygdom 

Alle gode gange fire til Jan og Donkey Boy (video)

13-10-2019 19:26, af Thomas Bach Jensen

7-års dressurfinalen ved Pavo og Dansk Ride Forbunds championater for ungheste var et spændende opgør mellem to hingste helt i verdensklasse. Jan Møller Christensen og Hesselhøj Donkey Boy snuppede sejren for fjerde år i træk

På besøg hos Alexander Yde Helgstrand