LIVE: Dansk Varmblods Elitefølauktion

21:54 Borbjergs Fairy Beautiful fik hammerslag på 50.000 EUR til Helgstrand Dressage

20:11 Hoppeføllet Egegårdens Miss Daisy solgt for 40.000 EUR til Blue Hors

”Skal du med til stævne i weekenden?”

06-08-2019 08:16, af Philip Chr. Ulrich

(ja, det skal du). For rigtig mange hestefolk er weekender lig med stævneaktivitet. For os ikke-hestemennesker som alligevel befinder os i dette parallelunivers, er stævner lig med en masse spørgsmål

Copyright Ridehesten.com
Hygge med Lille U før han blev voksen og konkurrencehest

Nu har jeg efterhånden været med til en del springstævner, og derfor har jeg selvfølgelig gjort mig en række observationer.

Først og fremmest tidspunkterne I begynder stævnerne på. Jesus Christ people! Det er jo ukristeligt tidligt det hele begynder, når man først lige skal hente hesten, gøre den klar, finde hvad der tilsyneladende er dét eneste par hvide ridebukser, som er i orden i en kæmpe bunke af hvide ridebukser, panik-pudse det sidste sadeltøj, rydde bilen op, fordi den ligner en krigszone, som overhovedet ikke er velegnet til at medbringe passagerer, koble traileren på, læsse hesten, som helt tydeligt ikke gider tage til stævne (det kan man vel ikke bebrejde den), og så køre afsted med en hastighed, som får snegle overalt til at kigge på traileren og grine hånligt. For at dette kan nås, så man kan være klar til klassens start kl. 8 betyder jo, at man bør starte et par dage før – også fordi der selvfølgelig først lige skal varmes op først ude på opvarmningsbanen.

Og lad os lige tage fat i den med det samme. Når jeg er afsted til stævne med min søde hustru, så er der en klar regel: Jeg går ikke ud på opvarmningsbanen og hjælper. Jeg vil ikke i ud i det virvar af spændte ryttere, som har samme mængde overskud som præsident Trump overfor amerikanske medier, og deres hjælpere, som har så skarpe rundsave på albuerne, at de meget vel kunne være med til at fælde træer, når de ikke er til stævne. Helt ærligt så synes jeg, det er et dybt ubehageligt sted at være, og det er kun værre i indendørssæsonen. Så hvis du ikke er hestemenneske og har forvildet dig med til stævne, så er mit råd til dig: Bliv væk fra opvarmningsbanen.

Men så kan det være, at du skal finde din bedre halvdel på opvarmningsbanen, fordi du lige har været et andet sted. Her kan du også møde udfordringer.
Jeg kan huske en af de første gange, hvor jeg var med til et stævne og skulle finde Charlotte. Derfor spørger jeg selvfølgelig min svigermor, hvor jeg kan finde hende. Min svigermor var en meget humoristisk dame, som godt kunne lide at være lidt drilsk ind i mellem. ”Hun er ovre på opvarmningsbanen. Hun har en mørk jakke, hvide ridebukser og hestehale.” Som den naive nybegynder jeg var, så gik jeg over mod opvarmningsbanen for at lede efter min kæreste. Erfarne ridefolk vil vide, hvor meningsløst denne vejledning var. I havde jo fandeme alle sammen mørke jakker, hvide ridebukser og ret ens ridehjelme på! Der er blevet mere farverigt på opvarmningsbanerne i de seneste år, men dengang – der var ikke meget farvevariation. Behøver jeg sige, at min svigermor var flad af grin?

Hvis vi lige vender tilbage til tidspunktet for stævner, så blev jeg simpelthen så glad, da Charlotte begyndte at starte lidt større klasser – for de ligger senere på dagen! Men, men, men, jeg havde jo bare lige glemt en ting. Det starter jo forfra, når der skal rides en ny hest op… Bare fordi den ene hest er begyndt at kunne rides i MB, så betyder det jo ikke, at den nyuddannede 4-års også kan ride MB – amatørnisse. Men så er det jo på den igen med at skulle tidligt op. Øv bøv.

Følg med i det daglige på min Facebookside: ”Fra bydreng til bonderøv”

Læs også

Hestepiger og deres fornemmelse for tid

19-06-2019 13:21, af Philip Chr. Ulrich

Jeg er uddannet historiker, og på studiet har jeg selvfølgelig lært, at man igennem tiden har gjort tid op på forskellige måder. Forskellige civilisationer har igennem historien haft forskellige kalendere og måder at holde øje med tiden på

Kender du også til følelsen af ikke at have tid nok med din hest?

09-04-2019 13:28, af Rebecca Sofie Larsen

Bruger du også ofte mange timer på skole, afleveringer, lektier eller arbejde? Og føler du, at du ind imellem må gå på kompromis med tiden, som du bruger sammen med din hest/part for at kunne nå det hele?

Ulf Helgstrands blog: To sjæle én tanke

19-02-2009 14:34, af Grethe Næsby
Formanden for Dansk Ride Forbund har netop været til Dansk Varmblods repræsentantskabsmøde, hvor han er blevet inspireret til sit nye blogindlæg på Dansk Ride Forbunds hjemmeside.

Besøg af Cathrine Dufour

15-04-2019 13:47, af Johanne Jensen

Johanne Jensen har haft besøg af Cathrine Dufour på sin rideskole. Læs alt om den spændende dag, og hvad Johanne har taget til sig af gode råd 

Mød Josefine Hoffmann fra Kasprzak Dressage

19-08-2018 16:17, af Josefine Hoffmann

Mød Juniors nye blogger, Josefine Hoffmann, der til dagligt arbejder hos Kasprzak Dressage 

Opstilling og indvirken DEL1

06-12-2018 09:18, af Line Hermann Hass

Har du brug for hjælp til at forbedre din opstilling og indvirken på hesten? Så giver Grand Prix rytter Line Hermann Hass en række gode råd til rytterens opstilling fra top til tå

Rideforbundet træder ud af Vilhelmsborgs bestyrelse

04-02-2009 11:18, af Britt Carlsen
DRF udtræder af den politiske ledelse på Vilhelmsborg, i håbet om at få mere "value for money" ved at stå helt frit i aftaleforhandlingerne fremover, kan man i dag læse i Ulf Helgstrands blog på rideforbundets hjemmeside

Kom helt tæt på EM på Broholm

22-07-2011 14:01, af Signe Wiese
På Ridehesten.com's nye BLOG kan du lige nu læse indlæg fra ungrytter Cathrine Dufour, der blogger direkte fra EM-stævnet

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Cecilia Lindahl

Webredaktør og nyhedsvagt

Cecilia Lindahl
26 87 57 90
cli@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Dujardin: Jeg er tydeligvis helt ødelagt!

21-08-2019 09:05, af Britt Carlsen

Charlotte Dujardin, England blev elimineret for blod på hestens flanke efter et score på 81,91%, som kunne have givet  England holdsølv ved EM i Rotterdam. Det er en af de vanskeligste dage i min karriere, fortæller hun

OL kvalifikationen er i hus - medaljen tabt i regn?

20-08-2019 12:03, af Britt Carlsen

Cathrine Dufour red under de værst tænkelige betingelser i silende regn, og det skabte noget uopmærksomhed hos Atterupgaards Cassidy, to store fejl, og resten af programmet til absolut topklasse (video)

Daniel ind på 2. pladsen!

20-08-2019 08:55, af Britt Carlsen

Daniel Bachmann Andersen og 15-årige Blue Hors Zack gjorde det de har vist sig at være bedst til: et elegant, kraftfuldt program til 79,348%, men undervejs så det lidt bekymrende ud 

Rytter og hest tvunget omkuld af bil

21-08-2019 14:24, af Annika Knudsen Lorentsen

I mandags var Julie Gissel desværre udsat for en ubehagelig oplevelse i trafikken, hvor hendes hest kom til skade. Hvad gør man egentligt hvis uheldet er ude? Og hvad gør man for at undgå det sker?

Auktion: Vellykket salg af Lene Ibsens heste

19-08-2019 14:58, af Annika Knudsen Lorentsen

I går aftes faldt hammerslaget på en række lovende ungheste, føl og avlshopper fra Lene Ibsens stutteri. Finn Campen fra Campen Auktioner fortæller til Ridehesten, at han er godt tilfreds med auktionens forløb

OL kvalifikationen er hjemme - holdmedaljen forsvandt

20-08-2019 16:37, af Britt Carlsen

Det har været den rene rutsjebane af følelser for rytterne i holdkonkurrencen i dressur i dag. Medaljerne blev ændret, da Charlotte Dujardin blev diskvalificeret for blod på hesten, og Danmark vandt OL-kval men mistede holdmedaljen

Bronze til Cathrine (video)

22-08-2019 22:50, af Britt Carlsen

Det blev en helt magisk og forunderlig aften ved EM i Rotterdam, hvor vi blev vidne til dressur på højeste niveau. Cathrine Dufour og Atterupgaards Cassidy vandt bronze efter de to tyske ryttere Isabell Werth og Dorothee Schneider

Maria A. Andersen til Helgstrand Dressage

20-08-2019 11:49, af Thomas Bach Jensen

Berider Søren Vallentin har valgt at fratræde sin stilling hos Helgstrand Dressage, som nu har ansat Maria Anita Andersen i jobbet som daglig leder og berider på Helgstrand Academy

Aflivning af hest skabte stor debat ved grænsen

22-08-2019 14:34, af Camilla Tiefensee Schrøder

I Tyskland er det ulovligt at aflive en rask hest – men det må man gerne i Danmark. En sønderjysk hesteejer stak fingrene i en hvepserede, da hun besluttede at aflive sin hest mod sin tyske partsrytters vilje

Danmark i holdfinalen i springning (video)

22-08-2019 14:50, af Britt Carlsen

Springrytterne red sig i dag ind i holdfinalen ved EM i Rotterdam. Et resultat, som blev grundlagt af to ridt til blot 5 fejl af EM debutanterne Søren Møller Rohde og Kim Kristensen. Det var ellers en dag, hvor flere topryttere fejlede og stillingen i mesterskabet ændrede sig