Bliv forelsket i processen

27-10-2020 16:54

Anja Nielsen

Hvis du spørger mig, hvad én af hovedingredienserne er i opskriften på en vinder, så er det evnen til at skille fårene fra bukkene

Copyright Ridehesten.com
Når du er fokuseret på at finde læring i turen rundt på banen, som du kan øve dig i når du kommer hjem, så er du flere meter foran de andre ryttere. Foto: Shutterstock
Nyheden fortsætter efter annoncen

Sagt på en anden måde, evnen til at kunne skelne mellem det ønskede mål og rejsen derhen.

Vi har nemlig en tendens til at have fokus på målet. Vi søger ikke at blive klogere på os selv, på vejen hen til målet. Vi vil bare gerne i mål, hurtigst muligt.

Prøv lige at mærke efter hos dig selv. Hvor ofte har du glemt hvordan du fik det bedre, efter at have haft en dag med tungt humør?

Eller, hvor ofte har du været mere interesseret i, at finde ud af hvordan du får tingene til at virke hjemme i ridehallen, fremfor at måle dine succeser i antallet af rosetter?

Jeg oplever ofte, hos mine klienter, at de glemmer at være nysgerrige på processen. Men, det sjove ved det hele er, at det er hér og kun her, at vi rent faktisk lærer noget værdifuldt om os selv.

Rosetten er blot et symbol på, at det du har lært, rent faktisk virkede – i hvert fald denne gang.

Så netop det at forelske sig i processen, er noget af det første jeg tager fat i, når du arbejder sammen med mig.

Men, hvis du ikke har styr på dit mindset og på hvad du rent faktisk gjorde, da det hele bare virkede og I nærmest smeltede sammen inde på banen til stævnet, så har du heller ikke en kinamands chance for, at kunne gøre netop dét igen og igen.

På den måde kan du ikke sikre det samme resultat om og om igen – for du ved jo ikke, hvad du gjorde… - du håbede bare, at hesten ville forstå hvad den skulle og så krydsede du fingrene så hårdt du kunne, at du næsten ikke kunne holde ved tøjlerne.

Det samme med alle andre mål.

Hvis du kun halser afsted for at nå de -10 kg, kun har fokus på hvordan dit liv bliver NÅR du har knækket koden til bedre selvværd eller hvis du bladrer løs igennem bogen, for at nå til slutningen, så du også kan vinge dén bog af, så lærer du ikke en skid.

Hvis du har mere travlt med at holde øje med, hvem der er med i din klasse og fokuserer på IKKE at fejle, så fejler du med statsgaranti.

For lige netop dét fokus, er ikke det samme som når du rolig og tilstede, rider derhjemme og træner.

Nå, men så har vi vidst styr på det.

Nyheden fortsætter efter annoncen

Lad os så komme til hvad du så skal gøre i stedet for, altså hvis du spørger mig.

Du skal vende det hele på hovedet. Du skal blive forelsket i vejen til målet.

Blive nysgerrig og videbegærlig på, at finde ud af hvad der virker og hvad der ikke virker.

Du skal i bund og grund, begynde at blive så nysgerrig på, at knække enhver kode til de udfordringer der kommer i hverdagen, at du har en hel rygsæk af nærstuderet viden om dig selv og om jer som equipage, at du præcis ved hvad du skal gøre, når du møder en udfordring på stævnebanen.

Jeg glæder mig fx sjældent til at nå målet. For lige bag ved målet, stopper læringen om dén ting.

Det er ikke BAG det opnåede mål, at læringen findes. Det er FØR målet er nået. Der er guld i rejsen.

Det er også kun sjovt på dagen hvor du får rosetten. Allerede når du kører hjem, så er det allerede ”hverdag” igen og du er nu i gang med at finde et nyt mål.

Og hvis ikke du var opmærksom på, hvad du gjorde for at få dén roset, så har du tabt det hele på gulvet. - for hvordan skal du kunne opretholde og bibeholde målet, hvis ikke du ved hvor du skal sætte ind, når hverdagen rammer igen?

Det kræver at du kigger de rigtige steder, hvis du vil blive forelsket i læringen og rejsen.

Det er noget af dét jeg lærer mine klienter, for det er SÅÅÅÅ så vigtigt at mestre, for at blive verdensmester i egen udvikling

Hvis du gerne vil have ro i maven i hverdagen, både som menneske og som rytter, så er mit råd, at du kigger på hvem du bliver dag for dag, når du udvikler dig. At have øjnene på DIG og det livet lærer dig, og at have øjne på hvad der gik galt til weekendens stævne, som du kan justere til næste gang, dét er her guldet ligger.

Bliv vild med at lære nye ting om dig selv. Knæk koden til udfordringerne. Så vokser der er ustoppelig power indeni dig. Får når du har knækket koden til en udfordring, vil du ikke føle dig hjælpeløs overfor en lignende udfordring igen.

Held og lykke. Jeg tror på dig.

Kærlig hilsen Anja

Powermind Academy

Læs også

Hvorfor kan du ikke mærke det du vil, når du skal til stævne?

28-04-2021 09:51, af Anja Nielsen

Ofte når jeg taler med ryttere, så fortæller de mig, at de nogle gange ikke helt er klar over, at de lukker ned, når de rider ind på banen. De mærker ganske simpelt ikke hvad der sker, når de pludseligt ændrer adfærd pga. nervøsitet

Det handler ikke om HVAD du er bange for, men HVORDAN du er bange

04-04-2021 06:45, af Anja Nielsen

Der er stor forskel på, om du bruger tid på at tænke på dét du er bange for, eller om du bruger tid på at tænke på hvordan du er bange

Den største belønning du kan give dig selv er..

25-03-2021 14:56, af Anja Nielsen

I dag vil jeg vie hele mit blogindlæg til denne ene ting. Det her er det mest energiskabende og selvkærlige du kan gøre for dig selv. Det er en kunst at mestre og jo før du kommer i gang med at træne det her, jo før mærker du er frihed, som går udover noget du nogensinde har oplevet

Med én lille ændring, falder brikkerne(endelig) på plads

02-04-2020 14:12, af Anja Nielsen

Sådan som du ser det nu, er en fin måde at se det på - Men lige om lidt, så ved du så meget mere, og det vil ændre din måde at se verden på

Hvorfor fikser du alting omkring dig?

11-02-2020 08:09, af Anja Nielsen

I stedet for at fikse dig selv? Ja, hva faen mener jeg nu med det? Det skal jeg fortælle dig

Slip kontrollen, for Guds skyld!

26-08-2019 11:35, af Anja Nielsen

Kontrol, kontrol, kontrol! Hvorfor vil vi så gerne kontrollere? Er det et gen, kun kvinder er født med? De mandlige læsere, vil heeeelt sikkert give os ret!

Din telefon er vigtigere end du er

15-09-2020 07:35, af Anja Nielsen

Det er noget af en påstand, jeg ved det. Men, prøv lige at tænke nærmere over det

Tips til mentalt fokus når du skal til stævne (video)

28-06-2020 07:37, af Anja Nielsen

Når du skal til stævne, er det super vigtigt at du forbereder dig mentalt. Det er faktisk lige så vigtigt (hvis ikke mere) som al træningen og klargøring af det rette udstyr

Flyt dig så hurtigt du kan

08-08-2020 13:25, af Anja Nielsen

Kender du det? Du har en veninde, kammerat, kæreste, arbejdskollega etc. som er i super dårligt humør, og det bliver du påvirket af

Motivation er spild af tid!

22-05-2019 16:47, af Anja Nielsen

Vi har så mange drømme og idéer og vi tror motivation er det der mangler. Det er det ikke. Det er ikke der problemet ligger

Nyhedsvagt

Har du en nyhed eller en god historie?

Marie Helene Rigård Rohleder

Marie Helene Rigård Rohleder
20 24 29 28
mhr@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Efter 6 års tvist: Retfærdigheden har sejret

02-05-2021 15:39, af Thomas Bach Jensen

Den norske hesteejer Kristin G. Andresen har endelig vundet retssagen om KWPN-fløjhingsten Handsome O, som hun købte på auktion til sin datter Alexandra Andresen for over 6 år siden, og som viste sig at have hanetrit. Den hollandske sælger Jan Brouwer er dømt til at tage hesten retur og refundere køber alle udgifter med renter

Mareridtet er ikke ovre for Stutteri Svalegaard