Brug stævnebanen til miljøtræning

21-09-2021 20:47

Anja Nielsen

Okay, lad os lige begynde fra begyndelsen. Hver dag taler jeg med kvindelige ryttere, som for alt i verden, ønsker at ride stævner hvor de har HELT ro i maven

Copyright Ridehesten.com
En Powerminder ser løsninger og ikke bekymringer, så når hun har en udfordring, så arbejder hun engageret med den, indtil den er løst.
Nyheden fortsætter efter annoncen

Det er nemlig min erfaring, at rigtig mange ryttere tænker på stævnerne som noget der skal afgøre om de er gode nok som ryttere og endda i nogle tilfælde som mennesker.

Så, hvis du også har det sådan, at du bliver ekstremt nervøs, allerede når du har trykket ”tilmeld”, så skal du bare vide, at du IKKE er alene. Der er rigtig mange præcis som dig derude.

Der er bare et problem, hvis stævnerne bliver et ultimatum. – altså et spørgsmål om enten eller.

”enten er jeg god nok, eller så er jeg ikke god nok”.

Det er hér vi kan skrue en hel del på knapperne, for dit fokus skal være på noget helt andet. Dit fokus skal nemlig være på din opgave som rytter og jeres opgave som equipage.

Når du har fokus på målet og på resultatet, så taber du fokusset på det du i virkeligheden skal have fokus på.

For det er nemlig sådan, at det du fokuserer på, vokser. Så, hvis du fokuserer på at være bedst i nuet og på at gøre det bedste du kan, udfra det arbejde du har lavet derhjemme, så er det det der vokser. Når du fokuserer på at gøre dit bedste, for at få max resultat ud af dit hjemmearbejde, så er det dét der vokser. –  

Hvis du derimod fokuserer på målet og slutresultatet, så er du ikke tilstede ovenpå din hest, og så har den mistet sin rytter.

Den er med andre ord ”Palle alene i verden”, ude på den bane I rider på.

Spørg lige dig selv; ”performer min hest bedst når jeg er tilstede og udviser maksimalt lederskab, eller når jeg lader den klare sig selv i uvante omgivelser?”

Øhrm, jeg tænker ikke vi behøver andet end at kigge hinanden dybt i øjnene og smile skævt, uden at sige svaret højt. For dén del tænker jeg vi er enige om. 

Så, når dét faktum er på plads, hvad mener jeg så med at du skal bruge stævnebanen til miljøtræning?

Lad mig besvare dét spørgsmål med en lille fortælling fra det virkelige liv.

Det jeg beskriver nu, er specielt meget oppe at vende for tiden for alle de springryttere der er i forløb hos mig.

Indendørssæsonen!

For mange springryttere, fremstår denne terræn-ændring som en mindre udfordring. Mange springryttere vil derfor gerne nå at springe MAX højde, inden indendørssæsonen starter.

Hvorfor, spørger du måske?

Fordi der er mere plads til at sætte af i en højere klasse, hvis man ikke har startet i den højde før, eller det er længe siden sidst. Derfor er en større (udendørs) bane at foretrække, inden man bliver presset ind på en noget mindre (indendørs) bane med (måske) dårligere belysning.

You get the point?

Det er selvfølgelig en begrænsende overbevisning og ikke sandheden.

Så udover at få talt om netop dét faktum at det er en begrænsende overbevisning og hvordan rytteren fjerner den, så arbejder vi også med klare strategier for, hvordan hun bliver klar til at starte højere klasser indendørs, så hun ikke skal vente til foråret med at springe så højt igen.

En Powerminder ser løsninger og ikke bekymringer, så når hun har en udfordring, så arbejder hun engageret med den, indtil den er løst.

Og, hér kommer du ind i billedet.

For hvis du har lyst til at få en af de metoder til at turde ride højere klasser indendørs, som en (i dette tilfælde) springrytter ville få af mig, så skal du blot læse videre.

Nyheden fortsætter efter annoncen

Du skal se dit næste stævne som miljøtræning.

Eksemplet herunder er lavet på en springrytter, men du kan bruge metoden dressur også. Du skal blot bytte udfordringen ud med din egen (fx at din hest ikke kan lide publikum så tæt på, at den ikke kan lide dommertårnet så tæt på osv)

Hvis du gerne vil springe højere, men ikke føler dig sikker i at skulle gøre det indendørs lige nu, så skal du træne det.

Om du skal træne det ved en banetræning, hvor der er kommet en banebygger ud, for at sætte en bane op, og du har betalt et symbolsk beløb for at komme og træne netop denne bane, eller om du tilmelder et stævne og træner selvsamme højde, dét går ud på et.

Du bestemmer selv hvad dit procesmål er.

Er det at gennemføre i nysgerrighed på, hvordan den sætter af, når den har mindre plads?

Er det at tage de spring du føler dig sikker i og se dét som en sejr?

Er det at aftale med dig selv at du som minimum gennemfører halvdelen af banen og træner afstande mv?

Eller er det noget helt andet?

Uanset, så er det DIT stævne.

Du bestemmer farten.

Du bestemmer antallet af spring I tager.

Du bestemmer med andre ord betydningen af den klasse du starter.

Du har kontrollen, for det er dig der bestemmer hvornår I er tilfredse.

Tænk lige over det.

Er det bedre at vente (utålmodigt) tålmodigt på at det bliver forår, så I kan springe højt igen, eller er der mere power I at få knækket koden i en fart, og så komme ud og starte dén klasse hele vinteren, fremfor at sidde og kigge på alle de andre der godt tør?

Det du gør, bliver du god til.

Vil du gerne være verdensmester i at vente og krybe langs væggen?

Eller

Vil du gerne være verdensmester i at knække koder og føle dig uovervindelig?

GO GO GO!

Kh Anja

Powermind Academy

Få flere værktøjer på min Facebook HER, min hjemmeside HER og min Instagram HER.

Læs også

Når du står i kviksand til halsen

15-09-2021 19:41, af Anja Nielsen

Kviksand, det er en fæl fætter. Og man kan faktisk drukne i det! Når jeg bruger ovenstående sætning, så er det for at skabe at billede for dig. På den måde er det jeg skal til at fortælle dig, meget nemmere at forstå

Brug stævnebanen til miljøtræning

27-08-2021 12:19, af Anja Nielsen

Okay, lad os lige begynde fra begyndelsen. Hver dag taler jeg med kvindelige ryttere, som for alt i verden, ønsker at ride stævner, hvor de har HELT ro i maven. Det er den primære årsag til, at ryttere kontakter mig

Hvad har du fokus på, når du skal til stævne?

01-06-2021 09:16, af Anja Nielsen

Stævnerne er i fuld gang og rigtig mange ryttere, er gået direkte fra utålmodighed pga. ventetid, til at være halvstressede. De vil gerne nå så mange stævner som muligt, fordi der har været så mange ophold, blandt andet pga. Corona, og fordi de har ventet sååå længe på at komme ud og mærke suset

Hvorfor du ikke når dine resultater

05-02-2021 08:08, af Anja Nielsen

Det er lidt en hård nyser at starte ud med, I know. Men, vi skal jo tage den. Ingen af os kan komme udenom, at have sat os et mål og så aldrig nået dét mål

At blive trådt over foden af din hest gør mindre ondt!

27-02-2020 11:23, af Anja Nielsen

Jeg lover dig for, at når du har læst lidt mere af den her artikel, vil du give mig fuldstændig ret i, at en bar fod under en hestesko, med en hest ovenpå den sko, gør mindre ondt end denne følelse

Så mange forliste relationer….

20-08-2019 08:41, af Anja Nielsen

Hvor mange gange har du brugt alt for meget tid på en sms en ven har skrevet til dig? Hvor mange gange har du siddet og bagtalt din kæreste, veninde, en bekendt? Hvor mange gange har du sagt ”efter alt hvad jeg har gjort for X, så er det her hvad jeg får til gengæld”?

Vil du kunne holde hovedet koldt i pressede situationer?

20-12-2019 18:39, af Anja Nielsen

Hvis ja. Så må du vente lidt endnu, for du skal lige have forhistorien med, for at forstå værktøjerne ordentligt. I slutningen af af denne artikel, får du svaret!

Flyt dig så hurtigt du kan

08-08-2020 13:25, af Anja Nielsen

Kender du det? Du har en veninde, kammerat, kæreste, arbejdskollega etc. som er i super dårligt humør, og det bliver du påvirket af

Motivation er spild af tid!

22-05-2019 16:47, af Anja Nielsen

Vi har så mange drømme og idéer og vi tror motivation er det der mangler. Det er det ikke. Det er ikke der problemet ligger

Vil du have opskriften på et lettere liv?

04-02-2020 10:01, af Anja Nielsen

Så synes jeg du skal læse med her. Jeg giver dig de samme ingredienser, som mine klienter får, til at designe et lettere liv her

Nyhedsvagt

Har du en nyhed eller en god historie?

Christine Krogh Frausing

Christine Krogh Frausing
Skribent
53 20 02 00
ckf@ridehesten.com

Skriv til os

Mest læste

Landmand søger... skikkelig skovturshest

18-10-2021 12:14, af Thomas Bach Jensen

Allan Jensen fra tv-serien "Landmand søger kærlighed", der netop er aktuel på TV2 i denne tid, har også søgt efter en god og rolig skovturshest, og nu har han fundet kærligheden på Vilhelmsborg

DV-hoppen Fiontini er solgt igen – denne gang til USA

21-10-2021 09:33, af Thomas Bach Jensen

Ved et besøg hos Patrik har den internationalt succesfulde Grand Prix-rytter Anna Buffini forelsket sig i den yderst talentfulde hoppe, og Fiontini – der var ejet i fællesskab af Stutteri EVO og Helgstrand Dressage – kan nu se en fremtid i møde i USA

Tak for dig, Bjarne – og for de første 50 år (video)

17-10-2021 17:43, af Thomas Bach Jensen

Helt uden Bjarne Nielsens viden var en hyldest for hans 50 års virke som træner sat i værk under dressurfinalerne ved Pavo og Dansk Ride Forbunds Championat for Ungheste på Blue, og det kom helt bag på den meget afholdte træner og højt respekterede dommer

Hattrick til Karen Møller Rohde i dag (video)

15-10-2021 22:20, af Annika Knudsen Lorentsen

Karen Møller Rohde har i dag vundet anden kvalifikation for både 4-, 5- og 6-års, og i den netop overståede 6-års klasse var det i sadlen på den velspringende avlshingst Cassado Ask

Hold da op! Fuldt fart på fremragende 5-års (video)

16-10-2021 20:51, af Annika Knudsen Lorentsen

Jacob Theodor Schmidt og Bøgegårdens Gladiator lagde stærkt ud i omspringningen i Pavo og Dansk Ride Forbunds championat for 5-års heste, og selvom de følgende seks omspringningsekvipager gjorde sit, så lykkedes det ingen at slå den 17-årige sønderjyde af pinden

Søren stiler efter VM med Todt Un Prince Ask (video)

21-10-2021 14:23, af Annika Knudsen Lorentsen

Todt Un Prince Ask er tilbage på startlisten efter en skadesperiode, hvor han i denne uge går nogle mindre klasser ved World Cup Herning. Hingstens faste rytter Søren Møller Rohde, chefberider på Stutteri Ask, håber på, at de bliver klar til VM her i Herning næste sommer

Welldone Dallas går på pension

18-10-2021 09:43, af Christine Krogh Frausing

Welldone Dallas går på pension, og skal fra nu nyde sit otium på Grønagergaard. Katrine fortæller om de største øjeblikke i deres karriere, og om hvad der nu skal ske

OL bør ændres mener IDRC

16-10-2021 11:28, af Christine Krogh Frausing

Det seneste OL i Tokyo har vakt interesse, og særligt måden at afvikle dressurkonkurrencerne på, mener The International Dressage Riders’ Club bør revurderes

U2 TD: Fra følauktion til championatsfinale (video)

16-10-2021 09:04, af Annika Knudsen Lorentsen

Camille Silke Pless købte tilbage i 2017 U2 TD DWB på Dansk Varmblods Elitefølsauktion og i dag kan hun glæde sig over at have præsteret rigtig flot ved finalestævnet i Pavo og Dansk Ride Forbunds championater for ungheste. Camille fortæller, at U2 TD vil gøre alt for hende, ligesom hun vil gøre alt for ham og dette makkerpar kan uden tvivl se frem til mange succesfulde resultater fremover

Sweetnes og Silje smagte sejrens sødme (video)

17-10-2021 19:41, af Thomas Bach Jensen

I 6-års finalen ved Pavo og Dansk Ride Forbunds championater for unge dressurheste på Blue Hors stod topkampen i dag mellem to sorte hopper af fremragende kvalitet. Sølvmedaljehoppen Sweetnes og Silje Bakken sejrede i finalen