LIVE: Longines FEI EM Rotterdam

15:23 Dujardin elimineret i stewardkontrol Tyskland guld - Holland Sølv - Sverige bronze

Hvordan kan man udnytte tiden bedst muligt med sin hest, når den er skadet?

19-03-2019 11:26, af Rebecca Sofie Larsen

Har du også svært ved at finde ud af, hvordan du skal stimulere din hest, når den står med en skade? Jeg fortæller i denne blog om, hvad jeg har gjort for at stimulere min skadede hest

Copyright Ridehesten.com

 

For godt en lille måneds tid siden, skulle Armantic og jeg varme op til en springtræning nogle dage efter en meget vellykket stævneweekend, men jeg kunne i det samme øjeblik jeg satte i trav, mærke at der var noget helt galt. Armantic ville ikke støtte ordenligt på sit højre forben, og jeg valgte hurtigt at sadle ham af, og behandle det som en kodeledsforvridning. Jeg skyllede med iskoldt vand flere gange dagligt i en varighed af 20 min. og lod ham få aktiv boksro i en uges tid.

Det blev bedre, men jeg var stadigvæk bange for at det ikke bare var en kodeledsforvridning, og jeg valgte derfor at tage kontakt til min dyrlæge. Efter at have tilbragt mange timer på dyrhospitalet fandt dyrlægen frem til, at Armantic havde et ømt gaffelbånd på højre forben (formentlig efter en forvridning), men gaffelbåndet havde ikke taget skade, og det hele så stdig meget fint ud. Vi fik derfor besked på 3 ugers skridt ad libitum, hvor vi måtte lave alle de skridtøvelser vi ville. Det var jeg selvfølgelig super lettet over at høre, men samtidig vidste jeg også at det betød flere uger kun med skridt, hvilket også betød at jeg måtte aflyse mine planer om bl.a. dressurkursus med Joachim Willum Thomsen og kommende stævner.

 

Copyright Ridehesten.com

 

På trods af dette valgte jeg at se positivt på det, for jeg vidste der ville komme lignende muligheder, men der var dog bare lige én ting, der slog mig, - hvordan skulle jeg få 3 uger til at gå med kun at måtte skridte? For Armantic er en hest fuld af energi og elsker at arbejde. Derfor måtte jeg tænke kreativt, hvis vi skulle komme godt igennem disse 3 uger.

Vi er nu godt halvanden uge inde i vores skridt, og jeg må sige, at det har været lidt af en udfordring at stimulere ham i det omfang en hest med hans temperament har brug for, ikke mindst fordi at han samtidig er på smertestillende og derfor ikke mærker sine smerter i samme omfang.  Det har dog lykkes mig at finde en måde at komme igennem disse uger på. Blandt andet har jeg holdt fast i vores jordarbejde (dog kun med skridt), samt diverse skridtøvelser såsom skridtversader, skridtschenkelvigninger, skridtture i naturen mv. for at stimulere ham mest muligt. Derudover bruger jeg masser af tid med at strigle og nusse om ham. Faktisk kan jeg allerede nu mærke, at han er blevet meget bedre og stærkere i sin skridt alene på den baggrund, at han kun har måttet skridte. Derfor ser jeg også positivt på dette, selvom jeg savner at ride ”rigtigt”.

Copyright Ridehesten.com

Læs også

På ridelejr får man nye venner og nye inputs

13-08-2019 11:02, af Camilla Tiefensee Schrøder

Johanne Kofod Jensen fortæller i dette blogindlæg om de skønne ridelejre, hun har været på i sommerferien. Den ene af dem var hun selv med til at holde for børnene på sin lillesøsters rideskole, og det var både sjovt og lærerigt

”Skal du med til stævne i weekenden?”

06-08-2019 08:16, af Philip Chr. Ulrich

(ja, det skal du). For rigtig mange hestefolk er weekender lig med stævneaktivitet. For os ikke-hestemennesker som alligevel befinder os i dette parallelunivers, er stævner lig med en masse spørgsmål

Hestepiger og deres fornemmelse for tid

19-06-2019 13:21, af Philip Chr. Ulrich

Jeg er uddannet historiker, og på studiet har jeg selvfølgelig lært, at man igennem tiden har gjort tid op på forskellige måder. Forskellige civilisationer har igennem historien haft forskellige kalendere og måder at holde øje med tiden på

Ny måned, ny start

22-05-2019 15:55, af Rebecca Sofie Larsen

Findes der en bedre måde at starte en måned på, end lettelsen af at have overstået genoptræningen med sin hest? 

Blog: Det handler om at se muligheder i stedet for begrænsninger

15-02-2019 21:23, af Rebecca Sofie Larsen

For Rebecca handler det ikke om at finde den perfekte hest, men om at se muligheder i stedet for begrænsninger

Når man skal finde en ny springunderviser

03-06-2019 15:06, af Rebecca Sofie Larsen

Lige efter Armantic blev skadet, meddelte vores daværende springunderviser, at han startede et nyt job i Tyskland, hvilket jo betød, at han skulle flytte til Tyskland og at vi nu skulle ud og finde en ny. Dette har dog vist sig at være lettere sagt end gjort… Læs her hvorfor

Ridesporten kostede 22-årig livet

06-09-2016 14:21, af Tonya Bille Nielsen

Sidste onsdag kostede ridesporten endnu et ungt liv, Rebecca Weissbard fra Long Island. Her blev hun ved et springstævne erklæret død på ulykkesstedet

Italiensk Europamester i reining

16-08-2015 18:54, af Jytte Lemkow

EM Aachen - Hos Westernrytterne har der også været finale i dag, i reining som hos dem svarer til "vores" dressur. Danmark var repræsenteret af Rebecca Jensen

Nyudklækket student er lig med mere tid til hest

10-07-2019 09:00, af Rebecca Sofie Larsen

For 2 uger siden blev jeg langt om længe student, læs her hvad jeg har af planer for et forhåbentligt spændende og lærerigt år i hestens tegn

Brand på stutteri Klosterheden

31-10-2013 08:39, af Nina Marie Villadsen

Tidligt i morges vågnede Margit Ørum op til en brændende staldbygning og måtte hurtigt i gang med at redde staldens fem heste ud i sikkerhed med hjælp fra den tidligere staldpige Rebecca - alle er nu i sikkerhed og har det godt

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Annika Knudsen Lorentsen

Webredaktør og nyhedsvagt

Annika Knudsen Lorentsen
25 28 60 63
akl@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

EM-guld til Danmark!

15-08-2019 16:00, af Camilla Tiefensee Schrøder
Pony|

Det danske ponydressurlandshold har netop vundet guld ved EM i Strzegom. Det er et historisk og helt exceptionelt resultat, men det var heller ikke uden spænding undervejs, fortæller holdleder Rigmor Kristensen

Vi har givet Maria chancen for livet

15-08-2019 09:14, af Cecilia Lindahl

Den 8. maj nedkom den tidligere S-springhoppe Destiny's Child med det hoppeføl, som avlerne havde ønsket sig. Et helt perfekt og plettet knapstrupperføl, men noget manglede. Føllet var født med underudviklede øjne

Guld og sølv til Danmark!

17-08-2019 14:19, af Cecilia Lindahl

Danmark tager endnu engang medaljer ved europamesterskaberne i ponydressur. Alexander Yde Helgstrand kan efter et exceptionelt flot ridt hænge guldmedaljen om halsen, og Liva Guldager Nielsen snupper sølvmedaljen

Foreløbig dansk top-3 ved EM i ponydressur

16-08-2019 16:33, af Camilla Tiefensee Schrøder
Pony|

De danske ponydressurryttere har med flotte procenter indtaget de tre øverste placeringer på resultatlisten efter den første halvdel af det individuelle mesterskab i dag ved EM i Strzegom i dag

Kom med indenfor hos Patrik Kittel & Lyndal Oatley

14-08-2019 13:47, af Kristine Ulsø Olsen

Dressurrytterparret Patrik Kittel og Lyndal Oatley har fået opbygget et rent hesteparadis. Kom med indenfor når de viser rundt på deres drømmested 

Rigmor: Vi er over the moon!

18-08-2019 13:29, af Cecilia Lindahl

Danmark får endnu en guld- og sølvmedalje til samlingen. Alexander Helgstrand og Liva Guldager Nielsen har begge leveret pragtpræstationer over 80%-grænsen

Ponyerne er klar til EM i Polen

14-08-2019 09:52, af Kristine Ulsø Olsen
Pony|

 Europas dygtigste ponyryttere er i denne uge til EM i polske Strzegom for at dyste om medaljer og i dag skal dressurrytterne ride første del af holdkonkurrencen 

Anders Dahl i flot udlæg (video)

19-08-2019 10:01, af Britt Carlsen

Anders Dahl var først ude for Danmark ved EM i Rotterdam, og han sikrede en flot dansk start på holdkonkurrencen 

Danmark har 3 ryttere med i A-finalen