Hvordan kan man udnytte tiden bedst muligt med sin hest, når den er skadet?

19-03-2019 11:26, af Rebecca Sofie Larsen

Har du også svært ved at finde ud af, hvordan du skal stimulere din hest, når den står med en skade? Jeg fortæller i denne blog om, hvad jeg har gjort for at stimulere min skadede hest

Copyright Ridehesten.com

 

For godt en lille måneds tid siden, skulle Armantic og jeg varme op til en springtræning nogle dage efter en meget vellykket stævneweekend, men jeg kunne i det samme øjeblik jeg satte i trav, mærke at der var noget helt galt. Armantic ville ikke støtte ordenligt på sit højre forben, og jeg valgte hurtigt at sadle ham af, og behandle det som en kodeledsforvridning. Jeg skyllede med iskoldt vand flere gange dagligt i en varighed af 20 min. og lod ham få aktiv boksro i en uges tid.

Det blev bedre, men jeg var stadigvæk bange for at det ikke bare var en kodeledsforvridning, og jeg valgte derfor at tage kontakt til min dyrlæge. Efter at have tilbragt mange timer på dyrhospitalet fandt dyrlægen frem til, at Armantic havde et ømt gaffelbånd på højre forben (formentlig efter en forvridning), men gaffelbåndet havde ikke taget skade, og det hele så stdig meget fint ud. Vi fik derfor besked på 3 ugers skridt ad libitum, hvor vi måtte lave alle de skridtøvelser vi ville. Det var jeg selvfølgelig super lettet over at høre, men samtidig vidste jeg også at det betød flere uger kun med skridt, hvilket også betød at jeg måtte aflyse mine planer om bl.a. dressurkursus med Joachim Willum Thomsen og kommende stævner.

 

Copyright Ridehesten.com

 

På trods af dette valgte jeg at se positivt på det, for jeg vidste der ville komme lignende muligheder, men der var dog bare lige én ting, der slog mig, - hvordan skulle jeg få 3 uger til at gå med kun at måtte skridte? For Armantic er en hest fuld af energi og elsker at arbejde. Derfor måtte jeg tænke kreativt, hvis vi skulle komme godt igennem disse 3 uger.

Vi er nu godt halvanden uge inde i vores skridt, og jeg må sige, at det har været lidt af en udfordring at stimulere ham i det omfang en hest med hans temperament har brug for, ikke mindst fordi at han samtidig er på smertestillende og derfor ikke mærker sine smerter i samme omfang.  Det har dog lykkes mig at finde en måde at komme igennem disse uger på. Blandt andet har jeg holdt fast i vores jordarbejde (dog kun med skridt), samt diverse skridtøvelser såsom skridtversader, skridtschenkelvigninger, skridtture i naturen mv. for at stimulere ham mest muligt. Derudover bruger jeg masser af tid med at strigle og nusse om ham. Faktisk kan jeg allerede nu mærke, at han er blevet meget bedre og stærkere i sin skridt alene på den baggrund, at han kun har måttet skridte. Derfor ser jeg også positivt på dette, selvom jeg savner at ride ”rigtigt”.

Copyright Ridehesten.com

Læs også

Hestepiger og deres fornemmelse for tid

19-06-2019 13:21, af Philip Chr. Ulrich

Jeg er uddannet historiker, og på studiet har jeg selvfølgelig lært, at man igennem tiden har gjort tid op på forskellige måder. Forskellige civilisationer har igennem historien haft forskellige kalendere og måder at holde øje med tiden på

På besøg hos RIDEHESTEN - 3 ting jeg ikke vidste

19-06-2019 09:04, af Rebecca Sofie Larsen

I sidste uge afholdt RIDEHESTEN et arrangement, hvor vi bloggere blev inviteret indenfor. I denne blog vil jeg fortælle om min oplevelse og de 3 ting, som overraskede mig mest

Ressourcespild uden hestevelfærd

31-05-2019 20:38, af May-Britt Kattrup fra Liberal Alliance
Blog|

Igen og igen ser vi hestetrailer og lastbiler blive stoppet på vej til stævner, kåringer el. lign. Total spild af politiets ressourcer, som i stedet burde bruges på at komme ud, når folk oplever indbrud eller bliver overfaldet

Weekendens ECCO Cup-kvalifikation i Herning

18-03-2018 16:33, af Thomas Bach Jensen
Pony|

Herning Rideklub har i weekenden afholdt ponylandsstævne i dressur med ECCO Cup-kvalifikation, hvor en nordjysk rytter synes at gå i sin fars fodspor

Forbered dig og din hest mentalt til stævne

30-04-2019 08:22, af Rebecca Sofie Larsen

Kender du til følelsen af, at nervøsiteten påvirker din mentale parathed til stævnerne? Eller har du svært ved at slippe skuffelsen efter en dårlig præstation? Jeg deler i denne blog min erfaring med, hvordan jeg bedst muligt forbereder mig og min hest mentalt til et stævne.

Når man skal finde en ny springunderviser

03-06-2019 15:06, af Rebecca Sofie Larsen

Lige efter Armantic blev skadet, meddelte vores daværende springunderviser, at han startede et nyt job i Tyskland, hvilket jo betød, at han skulle flytte til Tyskland og at vi nu skulle ud og finde en ny. Dette har dog vist sig at være lettere sagt end gjort… Læs her hvorfor

Kender du også til følelsen af ikke at have tid nok med din hest?

09-04-2019 13:28, af Rebecca Sofie Larsen

Bruger du også ofte mange timer på skole, afleveringer, lektier eller arbejde? Og føler du, at du ind imellem må gå på kompromis med tiden, som du bruger sammen med din hest/part for at kunne nå det hele?

Ridesporten kostede 22-årig livet

06-09-2016 14:21, af Tonya Bille Nielsen

Sidste onsdag kostede ridesporten endnu et ungt liv, Rebecca Weissbard fra Long Island. Her blev hun ved et springstævne erklæret død på ulykkesstedet

Brand på stutteri Klosterheden

31-10-2013 08:39, af Nina Marie Villadsen

Tidligt i morges vågnede Margit Ørum op til en brændende staldbygning og måtte hurtigt i gang med at redde staldens fem heste ud i sikkerhed med hjælp fra den tidligere staldpige Rebecca - alle er nu i sikkerhed og har det godt

Italiensk Europamester i reining

16-08-2015 18:54, af Jytte Lemkow

EM Aachen - Hos Westernrytterne har der også været finale i dag, i reining som hos dem svarer til "vores" dressur. Danmark var repræsenteret af Rebecca Jensen

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Annika Knudsen Lorentsen

Webredaktør og nyhedsvagt

Annika Knudsen Lorentsen
25 28 60 63
akl@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Hestepiger og deres fornemmelse for tid

19-06-2019 13:21, af Philip Chr. Ulrich

Jeg er uddannet historiker, og på studiet har jeg selvfølgelig lært, at man igennem tiden har gjort tid op på forskellige måder. Forskellige civilisationer har igennem historien haft forskellige kalendere og måder at holde øje med tiden på

De skal ride mesterskaber i springning (opdateret)

18-06-2019 17:11, af Annika Knudsen Lorentsen

I disse dage er der fuld tryk på med udtagelse af de ryttere der skal repræsentere Danmark ved Agria Nordic Baltic Championships på Vilhelmsborg i næste uge og EM i Holland i juli. Nu har Bo K. Møller sat navne på dem der skal ride for Danmark i mesterskaberne i springning

Helgstrand-hingste videre i UVM-udtagelse (video)

21-06-2019 12:11, af Annika Knudsen Lorentsen

Hingsten Jovian er videre til UVM i Ermelo efter den endelige udtagelse i Holland, mens det ved den første kvalifikationsrunde i Tyskland lykkedes for Helgstrand Dressage at få tre af deres hingste med videre til den anden og endelige kvalifikationsrunde, som afholdes i Tyskland om et par uger

Junior- og ungryttere udtaget til NM og EM

17-06-2019 12:25, af Kristine Ulsø Olsen

Landstræner for junior- og ungryttere, Dennis Fisker, har nu udtaget størstedelen af de ekvipager, der skal repræsentere Danmark ved hhv. NM på Vilhelmsborg og EM i Italien. De sidste to pladser samt reserver til EM udtages umiddelbart efter Nordisk Mesterskab

Ponyryttere udtaget til Agria NBC og EM

19-06-2019 07:41, af Annika Knudsen Lorentsen

Landstræner Jette Nevermann og holdleder Rigmor Kristensen har udtaget en række ryttere til Agria Nordic Baltic Championships på Vilhelmsborg den 26.-30. juni. Efter Future Champions-stævnet i Hagen weekenden er tre ryttere desuden foreløbigt udtaget til EM i Polen i august

På besøg hos RIDEHESTEN - 3 ting jeg ikke vidste

19-06-2019 09:04, af Rebecca Sofie Larsen

I sidste uge afholdt RIDEHESTEN et arrangement, hvor vi bloggere blev inviteret indenfor. I denne blog vil jeg fortælle om min oplevelse og de 3 ting, som overraskede mig mest

Massevis af dødsfald på amerikansk væddeløbsbane

23-06-2019 12:52, af Annika Knudsen Lorentsen

I Californien er en væddeløbsbane blevet udsat for had fra dyreaktivister, ligesom de har været mange anklager om dyremishandling, på grund af et stort antal dødsfald blandt hestene

God start for Hallundbæk ved GCL i Portugal (video)

21-06-2019 09:05, af Annika Knudsen Lorentsen

I går, torsdag, red Emil Hallundbæk to fejlfrie runder ved Longines Global Champions Tour-stævnet i Cascais i Portugal, hvor han blandt andet er til start i holdkonkurrencen Global Champions League

Placering til Nanett ved CHIO-stævnet i Twente