Hvordan kan man udnytte tiden bedst muligt med sin hest, når den er skadet?

19-03-2019 11:26, af Rebecca Sofie Larsen

Har du også svært ved at finde ud af, hvordan du skal stimulere din hest, når den står med en skade? Jeg fortæller i denne blog om, hvad jeg har gjort for at stimulere min skadede hest

Copyright Ridehesten.com

 

For godt en lille måneds tid siden, skulle Armantic og jeg varme op til en springtræning nogle dage efter en meget vellykket stævneweekend, men jeg kunne i det samme øjeblik jeg satte i trav, mærke at der var noget helt galt. Armantic ville ikke støtte ordenligt på sit højre forben, og jeg valgte hurtigt at sadle ham af, og behandle det som en kodeledsforvridning. Jeg skyllede med iskoldt vand flere gange dagligt i en varighed af 20 min. og lod ham få aktiv boksro i en uges tid.

Det blev bedre, men jeg var stadigvæk bange for at det ikke bare var en kodeledsforvridning, og jeg valgte derfor at tage kontakt til min dyrlæge. Efter at have tilbragt mange timer på dyrhospitalet fandt dyrlægen frem til, at Armantic havde et ømt gaffelbånd på højre forben (formentlig efter en forvridning), men gaffelbåndet havde ikke taget skade, og det hele så stdig meget fint ud. Vi fik derfor besked på 3 ugers skridt ad libitum, hvor vi måtte lave alle de skridtøvelser vi ville. Det var jeg selvfølgelig super lettet over at høre, men samtidig vidste jeg også at det betød flere uger kun med skridt, hvilket også betød at jeg måtte aflyse mine planer om bl.a. dressurkursus med Joachim Willum Thomsen og kommende stævner.

 

Copyright Ridehesten.com

 

På trods af dette valgte jeg at se positivt på det, for jeg vidste der ville komme lignende muligheder, men der var dog bare lige én ting, der slog mig, - hvordan skulle jeg få 3 uger til at gå med kun at måtte skridte? For Armantic er en hest fuld af energi og elsker at arbejde. Derfor måtte jeg tænke kreativt, hvis vi skulle komme godt igennem disse 3 uger.

Vi er nu godt halvanden uge inde i vores skridt, og jeg må sige, at det har været lidt af en udfordring at stimulere ham i det omfang en hest med hans temperament har brug for, ikke mindst fordi at han samtidig er på smertestillende og derfor ikke mærker sine smerter i samme omfang.  Det har dog lykkes mig at finde en måde at komme igennem disse uger på. Blandt andet har jeg holdt fast i vores jordarbejde (dog kun med skridt), samt diverse skridtøvelser såsom skridtversader, skridtschenkelvigninger, skridtture i naturen mv. for at stimulere ham mest muligt. Derudover bruger jeg masser af tid med at strigle og nusse om ham. Faktisk kan jeg allerede nu mærke, at han er blevet meget bedre og stærkere i sin skridt alene på den baggrund, at han kun har måttet skridte. Derfor ser jeg også positivt på dette, selvom jeg savner at ride ”rigtigt”.

Copyright Ridehesten.com

Læs også

Forbered dig og din hest mentalt til stævne

30-04-2019 08:22, af Rebecca Sofie Larsen

Kender du til følelsen af, at nervøsiteten påvirker din mentale parathed til stævnerne? Eller har du svært ved at slippe skuffelsen efter en dårlig præstation? Jeg deler i denne blog min erfaring med, hvordan jeg bedst muligt forbereder mig og min hest mentalt til et stævne.

Besøg af Cathrine Dufour

15-04-2019 13:47, af Johanne Jensen

Johanne Jensen har haft besøg af Cathrine Dufour på sin rideskole. Læs alt om den spændende dag, og hvad Johanne har taget til sig af gode råd 

Praktik hos Blue Hors

11-04-2019 12:14, af Amira Aasted Jespersen

I denne uge kommer du indenfor hos Blue Hors sammen med Amira Aasted Jespersen, der er netop er i praktik. Få et helt særligt indblik i dagligdagen hos Blue Hors og hør meget mere om, hvordan Amiras nye hest har det på Blue Hors, for den er nemlig med

Et skridt tilbage kan også være vejen frem

20-12-2018 09:35, af Rebecca Sofie Larsen

Der er ingen tvivl om at når jeg sætter mig i sadlen, er det med et fast mål for øje også selvom vejen derhen kan være lang, sådan fortæller Junior-blogger Rebecca i denne måneds blogindlæg

Italiensk Europamester i reining

16-08-2015 18:54, af Jytte Lemkow

EM Aachen - Hos Westernrytterne har der også været finale i dag, i reining som hos dem svarer til "vores" dressur. Danmark var repræsenteret af Rebecca Jensen

At være handicappet kan også være en fordel

19-12-2018 16:41, af Rebecca Sofie Larsen

Øgning skråt igennem, vend op ad midterlinjen, se hen mod næste spring, - ja det er måske ikke det sværeste for langt de fleste ryttere, men for mig er det. For mig er hver form for ridning en daglig udfordring.  Jeg er nødt til konstant at ride på fornemmelsen og tilliden til min hest er altafgørende, fortæller Ridehesten Juniors nye blogger Rebecca Sofie Larsen

Weekendens ECCO Cup-kvalifikation i Herning

18-03-2018 16:33, af Thomas Bach Jensen
Pony|

Herning Rideklub har i weekenden afholdt ponylandsstævne i dressur med ECCO Cup-kvalifikation, hvor en nordjysk rytter synes at gå i sin fars fodspor

– Centrum er min øjesten

02-04-2018 11:00, af Marie Helene Rigård Rohleder

Stjerneponyen Centrum på 20 år kan sin dressur. Ponyrytter Rebecca Holm Sylvest beskriver Centrum som sin bedste ven, og den udfordrende herre er også noget helt specielt. Centrum var med til at kickstarte Nanna Merralds dressurkarriere, og hun ejer stadig Centrum 

Kender du også til følelsen af ikke at have tid nok med din hest?

09-04-2019 13:28, af Rebecca Sofie Larsen

Bruger du også ofte mange timer på skole, afleveringer, lektier eller arbejde? Og føler du, at du ind imellem må gå på kompromis med tiden, som du bruger sammen med din hest/part for at kunne nå det hele?

Blog: Det handler om at se muligheder i stedet for begrænsninger

15-02-2019 21:23, af Rebecca Sofie Larsen

For Rebecca handler det ikke om at finde den perfekte hest, men om at se muligheder i stedet for begrænsninger

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Kristine Ulsø Olsen

Webredaktør og nyhedsvagt

Kristine Ulsø Olsen
20 24 29 25
kuo@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Endnu en hest aflivet i Holstebro

14-05-2019 15:19, af Britt Carlsen

Hele "hestedanmark" holder vejret, mens der udspiller sig et drama i Holstebro Sportsrideklub. Den aggressive variant af Herpesvirus har nu kostet fem heste livet. I dag er en af klubbens elskede elevponyer blevet aflivet som en konsekvens af sygdommen

Algotssons hest kæmper for livet

14-05-2019 09:05, af Annika Knudsen Lorentsen

Da Sara Algotssons lastbil brændte på vejen hjem fra det internationale stævne i Sopot, Polen mistede den ene af hendes heste livet, mens den anden fortsat kæmper for overlevelse

Må tantestroppen bruges til stævner?

15-05-2019 20:29, af Kristine Ulsø Olsen

Hyggerem, tanterem, tryghedsrem eller bare stroppen? Kært barn har mange navne og det gælder også for den strop man kan sætte ved sadlens forsvidsel. Dansk Rideforbund har nu præciseret i den opdaterede version af dressurreglementet hvorvidt man må bruge denne ved stævner

Politirazzia ved Equitour Aalborg!

21-05-2019 12:47, af Annika Knudsen Lorentsen

Er du på vej til Equitour Aalborg? Politiet tjekker alle, der ankommer for, om papirerne er i orden, så sørg for at have styr på alle dokumenter

Sejr til Dufour og Cassidy (video)

16-05-2019 19:25, af Kristine Ulsø Olsen

Cathrine Dufour har i denne weekend taget Atterupgaards Cassidy med til Aalborg Dressage Event, hvor ekvipagen i dag sejrede i CDI3* Grand Prix. Hør Dufour fortælle om dagens ridt samt det kommende DM, hvor hun har valgt kun at skulle have en hest med

To nye topheste til Anna Kasprzak