Hvordan kan man udnytte tiden bedst muligt med sin hest, når den er skadet?

19-03-2019 11:26, af Rebecca Sofie Larsen

Har du også svært ved at finde ud af, hvordan du skal stimulere din hest, når den står med en skade? Jeg fortæller i denne blog om, hvad jeg har gjort for at stimulere min skadede hest

Copyright Ridehesten.com

 

For godt en lille måneds tid siden, skulle Armantic og jeg varme op til en springtræning nogle dage efter en meget vellykket stævneweekend, men jeg kunne i det samme øjeblik jeg satte i trav, mærke at der var noget helt galt. Armantic ville ikke støtte ordenligt på sit højre forben, og jeg valgte hurtigt at sadle ham af, og behandle det som en kodeledsforvridning. Jeg skyllede med iskoldt vand flere gange dagligt i en varighed af 20 min. og lod ham få aktiv boksro i en uges tid.

Det blev bedre, men jeg var stadigvæk bange for at det ikke bare var en kodeledsforvridning, og jeg valgte derfor at tage kontakt til min dyrlæge. Efter at have tilbragt mange timer på dyrhospitalet fandt dyrlægen frem til, at Armantic havde et ømt gaffelbånd på højre forben (formentlig efter en forvridning), men gaffelbåndet havde ikke taget skade, og det hele så stdig meget fint ud. Vi fik derfor besked på 3 ugers skridt ad libitum, hvor vi måtte lave alle de skridtøvelser vi ville. Det var jeg selvfølgelig super lettet over at høre, men samtidig vidste jeg også at det betød flere uger kun med skridt, hvilket også betød at jeg måtte aflyse mine planer om bl.a. dressurkursus med Joachim Willum Thomsen og kommende stævner.

 

Copyright Ridehesten.com

 

På trods af dette valgte jeg at se positivt på det, for jeg vidste der ville komme lignende muligheder, men der var dog bare lige én ting, der slog mig, - hvordan skulle jeg få 3 uger til at gå med kun at måtte skridte? For Armantic er en hest fuld af energi og elsker at arbejde. Derfor måtte jeg tænke kreativt, hvis vi skulle komme godt igennem disse 3 uger.

Vi er nu godt halvanden uge inde i vores skridt, og jeg må sige, at det har været lidt af en udfordring at stimulere ham i det omfang en hest med hans temperament har brug for, ikke mindst fordi at han samtidig er på smertestillende og derfor ikke mærker sine smerter i samme omfang.  Det har dog lykkes mig at finde en måde at komme igennem disse uger på. Blandt andet har jeg holdt fast i vores jordarbejde (dog kun med skridt), samt diverse skridtøvelser såsom skridtversader, skridtschenkelvigninger, skridtture i naturen mv. for at stimulere ham mest muligt. Derudover bruger jeg masser af tid med at strigle og nusse om ham. Faktisk kan jeg allerede nu mærke, at han er blevet meget bedre og stærkere i sin skridt alene på den baggrund, at han kun har måttet skridte. Derfor ser jeg også positivt på dette, selvom jeg savner at ride ”rigtigt”.

Copyright Ridehesten.com

Læs også

Når du skal med hos hestene

30-09-2019 16:09, af Philip Chr. Ulrich

Lørdag var jeg med til stævne med min hustru. Det var egentlig ikke meningen. Mellem os så havde jeg lidt set frem til at slappe lidt af en lørdag formiddag. Så jeg lå i min seng og halvsov og læste nyheder. Så kom opkaldet… ”Kan du ikke komme op med min stævnejakke?”

At være hjælper til distancestævner

25-09-2019 17:23, af Rikke Arkesteijn

Jeg har i nogle af mine tidligere blogindlæg skrevet om mine hjælpere til stævner, og vi er altid afsted som et samlet team til stævnerne. I dette blogindlæg vil jeg uddybe hjælperens rolle til distancestævner, og forklare hvorfor det er vigtigt at have hjælpere med til stævner

Min dag i Den Røde Hær

10-09-2019 08:01, af Philip Chr. Ulrich

For andet år i træk har jeg været med til følskue hos Dansk Varmblod. For vores vedkommende foregik det i Vallensbæk, og som så meget andet i hesteverdenen er det voldsomt meget arbejde for en ganske kort præsentation. Oh. My. God!

Ridesporten kostede 22-årig livet

06-09-2016 14:21, af Tonya Bille Nielsen

Sidste onsdag kostede ridesporten endnu et ungt liv, Rebecca Weissbard fra Long Island. Her blev hun ved et springstævne erklæret død på ulykkesstedet

Tid til forandring - Ny dressurunderviser

02-09-2019 12:04, af Rebecca Sofie Larsen

Læs her 3 gode og simple øvelser, der hjælper i den daglige træning, samt hvorfor jeg valgte at skifte underviser

Kender du også til følelsen af ikke at have tid nok med din hest?

09-04-2019 13:28, af Rebecca Sofie Larsen

Bruger du også ofte mange timer på skole, afleveringer, lektier eller arbejde? Og føler du, at du ind imellem må gå på kompromis med tiden, som du bruger sammen med din hest/part for at kunne nå det hele?

– Centrum er min øjesten

02-04-2018 11:00, af Marie Helene Rigård Rohleder

Stjerneponyen Centrum på 20 år kan sin dressur. Ponyrytter Rebecca Holm Sylvest beskriver Centrum som sin bedste ven, og den udfordrende herre er også noget helt specielt. Centrum var med til at kickstarte Nanna Merralds dressurkarriere, og hun ejer stadig Centrum 

Blog: Det handler om at se muligheder i stedet for begrænsninger

15-02-2019 21:23, af Rebecca Sofie Larsen

For Rebecca handler det ikke om at finde den perfekte hest, men om at se muligheder i stedet for begrænsninger

Nyudklækket student er lig med mere tid til hest

10-07-2019 09:00, af Rebecca Sofie Larsen

For 2 uger siden blev jeg langt om længe student, læs her hvad jeg har af planer for et forhåbentligt spændende og lærerigt år i hestens tegn

Forbered dig og din hest mentalt til stævne

30-04-2019 08:22, af Rebecca Sofie Larsen

Kender du til følelsen af, at nervøsiteten påvirker din mentale parathed til stævnerne? Eller har du svært ved at slippe skuffelsen efter en dårlig præstation? Jeg deler i denne blog min erfaring med, hvordan jeg bedst muligt forbereder mig og min hest mentalt til et stævne.

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Camilla Tiefensee Schrøder

Webredaktør og nyhedsvagt

Camilla Tiefensee Schrøder
27 14 19 10
cts@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Redningsaktion endte fatalt: Nu er hesten død

12-10-2019 13:45, af Cecilia Lindahl

Den 8-årige hoppe, der søndag blev hevet op af et vandhul, kom sig desværre ikke. Mandag morgen var Bella sovet ind

Britta har fået 47 millioner til at forsvinde

14-10-2019 10:16, af Cecilia Lindahl

Det har kun været muligt at kortlægge, hvad Britta Nielsen har brugt 70 millioner kroner på, de resterende 47 millioner kroner er sporløst forsvundet

Tvillingeføl med mor til hoppekåring (video)

10-10-2019 14:04, af Thomas Bach Jensen
Avl|

I foråret fik Kaj Rasmussens fuldblodshoppe Red Duchess et par velskabte tvillingeføl, og i den forgangne weekend blev hoppen eksteriørkåret i Dansk Varmblod med sine hoppeføl ved siden

Hun spiste sin egen hest

12-10-2019 20:10, af Cecilia Lindahl

En norsk pige har delt et Facebook-opslag, hvori hun fortæller, at hun har spist sin egen hest. Nu modtager hun dødstrusler

For Søren, sådan skulle det gøres! (video)

12-10-2019 22:01, af Annika Knudsen Lorentsen

Intet mindre end både 1. og 2. pladsen i Pavo og Dansk Ride Forbunds championat for 6-års heste i springning blev vundet af Søren Møller Rohde fra Stutteri Ask

Claus Schnoor er gået bort

08-10-2019 10:00, af Kristine Ulsø Olsen

Grundlæggeren af Stutteri Elmegården, Claus Schnoor gik i fredags bort efter kort tids sygdom 

Alle gode gange fire til Jan og Donkey Boy (video)

13-10-2019 19:26, af Thomas Bach Jensen

7-års dressurfinalen ved Pavo og Dansk Ride Forbunds championater for ungheste var et spændende opgør mellem to hingste helt i verdensklasse. Jan Møller Christensen og Hesselhøj Donkey Boy snuppede sejren for fjerde år i træk

På besøg hos Alexander Yde Helgstrand