Så du vil fri til en hestepige? Good luck with that

19-11-2019 10:47, af Philip Chr. Ulrich

Facebook mindede mig for nyligt om, at det den 6. november var to år siden, at jeg havde friet til min hustru. Det bragte selvfølgelig mange tanker frem om perioden op til og de mange overvejelser man har

Copyright Ridehesten.com

Enhver mand som skal fri er ude på dybt vand. Så snart han nærmer sig en smykkebutik og begynder at kigge på ringe, så kan du nærmest se dollartegnene springe ud af øjnene på ekspedienterne. ”Han er forelsket, og skal bruge hvad der er muligt på at gøre det så godt som muligt. Tjatjing!”

Når så man står og skal vælge en ring, så er det igen en stor beslutning for enhver mand. Hvad hvis hun ikke synes om den? Lidt antiklimatisk at fri, vise ringen og så står en udkårne med et ansigtsudtryk, der får Hillary Clinton til at se overskudsagtig ud efter hun tabte til Donald Trump.
Når man skal finde en ring til en hestepige, så er der dog lige et par overvejelser, som skal med. For almindelige mennesker, så er det oplagt at overveje en rigtig prinsessering med en stor sten ovenpå – ikke hvis du skal fri til en hestepige. For her lurer en stor fare: ridehandsken (og generelt arbejdet i stalden). Hvis man skal have en ridehandske på, eller bruge en greb til at muge ud hos hesten(e ), så går det ikke med en sten, som rager ud.

Så langt så godt. Hvis man altså vil have pigen til at gå med ringen (og det er jo lidt meningen), så er det altså en god idé at overveje sådanne ting. Så der var kun tilbage at se efter en ring med sten som integreret del af ringen. Men her kommer endnu en overvejelser, for ringen skal jo også kunne holde til lidt tæv i stalden.

Nå, men operationen lykkedes og kontoen døde – der blev fundet en ring.

Så kommer det næste spørgsmål for enhver mand på frierfødder: Hvor skal det ske henne? For mit vedkommende var der ingen tvivl om, at der skulle være heste involveret.

For flere år siden gjorde Charlotte dog klart for mig, at hvis jeg friede ude til et stævne, så ville hun klart overveje at sige ”nej” og efterfølgende slå mig ihjel af ren flovhed. Så tænkte det var en dårlig plan at arbejde ud fra.

Men på det tidspunkt var vi flyttet på gård. Jeg begyndte at kigge på ring ret kort tid efter, at vi var flyttet derud, så det blev ret oplagt, at arbejde med et sted på gården – det var vores eget drømmested og omgivet af heste.

I sidste ende faldt planen på plads. Ringen var købt, stedet på gården valgt og en idé om tidspunkt var også valgt. Så kom udfordringen: at få det hele til at klappe. Og her viste hestepigen sig igen at være den største planlægningsmæssige udfordring.

Vi havde haft en lidt travl periode (det har man faktisk hele tiden med en hestepige og gård), så jeg havde sørget for at aftale med min søde bedre halvdel, at vi skulle holde søndagen fri, så vi kunne være sammen. Planen var så, at jeg skulle fri sen eftermiddag (mens solen var på vej ned i horisonten), og så havde vi i forvejen planlagt, at vi skulle ud og spise. En genial plan! Intet kunne gå galt. Men som med enhver Olsen Banden-plan, så overlevede den ikke mødet med virkeligheden. Min bedre halvdel var ikke helt med på, hvor fast en aftale det var, at vi skulle holde søndagen fri sammen, så hun lavede aftale med nogle venner om at hjælpe dem med et eller andet – hvad kan jeg ikke huske. Hmm, så måtte frieriet jo udskydes, for jeg kunne jo ligesom ikke komme med en god forklaring på, hvorfor jeg mente hun skulle blive hjemme.

Anledningen kom dagen efter, og hun sagde heldigvis ”ja”. Vi var ude med traktoren på folden (hvorfor kan jeg igen ikke huske), og vi holdt en kort pause, og nød solnedgangen – heeelt tilfældigt selvfølgelig. På toppen af en bakke med udsigt over vores gård, omgivet af hestene, i solnedgangens skær – og en traktormotors diskrete rumlen i baggrunden – fik jeg stillet spørgsmålet.

En sidste note ift. processen med at gifte sig med en hestepige, så skal du lige være klar på én ting: Du kan meget vel risikere at hestene skal være del af bryllupsbillederne, så find en fotograf som kan håndtere det. Vi var meget heldige med vores fotograf, og han tog udfordringen i stiv arm.

Heste definerer mange aspekter af ens liv med en hestepige, og et højdepunkt som et frieri er ingen undtagelse. En god indikator på ”things to come”.

Følg med i det daglige på min Facebookside: ”Fra bydreng til bonderøv”

Læs også

Når du skal med hos hestene

30-09-2019 16:09, af Philip Chr. Ulrich

Lørdag var jeg med til stævne med min hustru. Det var egentlig ikke meningen. Mellem os så havde jeg lidt set frem til at slappe lidt af en lørdag formiddag. Så jeg lå i min seng og halvsov og læste nyheder. Så kom opkaldet… ”Kan du ikke komme op med min stævnejakke?”

Min dag i Den Røde Hær

10-09-2019 08:01, af Philip Chr. Ulrich

For andet år i træk har jeg været med til følskue hos Dansk Varmblod. For vores vedkommende foregik det i Vallensbæk, og som så meget andet i hesteverdenen er det voldsomt meget arbejde for en ganske kort præsentation. Oh. My. God!

”Skal du med til stævne i weekenden?”

06-08-2019 08:16, af Philip Chr. Ulrich

(ja, det skal du). For rigtig mange hestefolk er weekender lig med stævneaktivitet. For os ikke-hestemennesker som alligevel befinder os i dette parallelunivers, er stævner lig med en masse spørgsmål

Kender du også til følelsen af ikke at have tid nok med din hest?

09-04-2019 13:28, af Rebecca Sofie Larsen

Bruger du også ofte mange timer på skole, afleveringer, lektier eller arbejde? Og føler du, at du ind imellem må gå på kompromis med tiden, som du bruger sammen med din hest/part for at kunne nå det hele?

At være hjælper til distancestævner

25-09-2019 17:23, af Rikke Arkesteijn

Jeg har i nogle af mine tidligere blogindlæg skrevet om mine hjælpere til stævner, og vi er altid afsted som et samlet team til stævnerne. I dette blogindlæg vil jeg uddybe hjælperens rolle til distancestævner, og forklare hvorfor det er vigtigt at have hjælpere med til stævner

Blog: Hvordan får man en hverdag med heste og skole til at hænge sammen?

04-04-2018 16:15, af Amira Aasted

Ja, det er ikke altid lige nemt,  og jeg ville aldrig kunne få det til at gå op i større enhed uden min mor, sådan fortæller Amira Aasted i denne måneds blogindlæg

Blog: Til landsstævne i Vejle

11-02-2019 07:18, af Amira Aasted Jespersen

Blogger Amira Aasted har denne måned været til landsstævne i Vejle. Et stævne, der på mange måder har været lærerigt for det unge talent. Læs alt om stævnet i hendes blog

Tina Lund: Hvornår er man uintelligent?

28-03-2017 09:12, af Tine Luther

Tina Lund, der modigt har fortalt om sine udfordringer ved at være ordblind, funderer på sin blog over spørgsmålet ”Hvornår er man uintelligent?”

Uddannelse - en investering for fremtiden

12-06-2009 14:29, af Grethe Næsby
I Ulf Helgstrands blog skriver DRF-formanden i sit nyeste indlæg om berideruddannelsen med udgangspunkt i beriderelevernes afsluttende eksamener

Blog, sociale medier og wellnessridning

30-12-2013 12:35, af Nina Marie Villadsen

Så er der igen rigtigt gode tip til de danske rideklubber – denne gang fra Sakskøbing Rideklub

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Camilla Tiefensee Schrøder

Webredaktør og nyhedsvagt

Camilla Tiefensee Schrøder
27 14 19 10
cts@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Dansk rytter og hestehandler fundet død

14-12-2019 23:11, af Thomas Bach Jensen

Den 38-årige rytter, underviser og hestehandler, Iben Salling Syrik, blev i mandags fundet død ved sin bopæl. Sagen har ugen igennem været omtalt i pressen som et mystisk fund og en mistænkelig dødsårsag - nu er der åbenhed om kvindens identitet

Voldsomt styrt ved præmieoverrækkelse

12-12-2019 17:27, af Annika Knudsen Lorentsen

Christine Krogh Frausing red sig i tirsdags til en flot fjerdeplads i 120 cm klassen ved Christmas Show, men under præmieoverrækkelsen styrtede hun med sin hest, men det endte heldigvis godt

Balagur er død

11-12-2019 11:18, af Camilla Tiefensee Schrøder

En af Ruslands mest succesfulde Grand Prix-dressurheste i nyere tid, orlovtraveren Balagur, gik bort i går den 10. december i en alder af 29 år

Julehilsen fra Kronprinsfamilien

12-12-2019 11:52, af Thomas Bach Jensen

Julen nærmer sig, og i den kongelige stald bag Christiansborg Slot har Kronprinsfamilien pyntet det store juletræ

Nanett har solgt Dinaro til OL-rytter Cian O'Connor

11-12-2019 16:18, af Annika Knudsen Lorentsen

Nanett Larsen købte for mange år siden den 159 cm høje Dinaro, og sammen har parret udviklet sig fra de helt små klasser til at ride fejlfrit i 150 cm, og nu er den 11-årige vallak solgt til OL-rytter Cian O'Connor

Fra brækket bækken til 145 cm debut

11-12-2019 13:58, af Annika Knudsen Lorentsen

Claus Hundebøl er en af de ryttere der er til start ved Christmas Show, og med sig har han tre velspringende heste, heriblandt den 10-årige hoppe Landlyst Calina, som brækkede sit bækken som føl, men nu er klar til at gå sin første S-klasse på fredag

Qabil Ambak er tilbage i Danmark

12-12-2019 15:15, af Camilla Tiefensee Schrøder

Den malaysiske dressurrytter Qabil Ambak, der med sin danske træner Dennis Fisker arbejder på at kvalificere sig til OL, har fået løst sit visum-problem og er tilbage i Danmark. Men nu er han stødt ind i nye udfordringer sin jagt på OL-kvalifikationen

OL-ryttere på startlisten i Aalborg (video)

07-12-2019 18:47, af Britt Carlsen

I denne weekend afvikler Sportsrideklubben Aalborg Jysk Mesterskab i dressur. Og det med OL-ryttere og World Cup-finalister på startlisten, men det var Charlotte Heering som sikrede sejren i dagens Grand Prix

De er 100 år til sammen - hør podcast