Blog: En lærerig weekend

22-03-2019 12:24, af Johanne Kofod Jensen

Weekenden har budt på årets første Ecco Cup for mig og mine to ponyer. Nogle udfordringer på banen ville tidligere have gjort mig nervøs. I stedet bruger jeg Rasmus Baggers gode råd, og det har faktisk været en lærerig weekend

Copyright Ridehesten.com

Kære Ridehesten junior

I weekenden var jeg til årets første Ecco Cup med  to´er ponyerne.

Vi kørte Aurora derned torsdag og Da Capo, som er hingst tog vi med frem og tilbage, da jeg synes det er bedst.

Fredag skulle vi ride PRI. Da Capo gik en rigtig fin tur til 67% og endte som nummer otte. Aurora var lidt mat og gik 68 % og endte på en femteplads som første uplaceret. Næste dag var det PRT. Det er et program, som jeg har øvet mig ret meget på, og jeg følte mig godt forberedt, men Da Capo virkede lidt træt og stiv og gik 65,9, kun 0,1 % fra de 66% som var målet for at få en A kvalifikation. Aurora gik et virkelig fint og energisk program lige indtil vi nåede kontragaoppen i det ene hjørne, så faldt hun pludselig i trav for mig. Noget jeg aldrig har prøvet med hende før, så det kostede to 4 taller, hun fik 69% og dermed endte hun igen som første uplaceret. Søndag var det kür. Da Capo gik b finale til 68% så det var ret ok. Aurora skulle gå A finalen. Hun var super energisk og fin i hele programmet, lige indtil vi skulle vende ned og lave fri galop, jeg tror hun blev forskrækket over blæsten, der larmede, for pludselig ud af det blå, stak hun af. Jeg fik hende stoppet og fandt tilbage i programmet og musikken igen, men det kostede jo nogle points, så hun fik 69% og endte igen som første uplaceret.

Udefra set kan det jo godt virke som en lidt ærgerlig weekend – første uplaceret på Aurora alle dage og 0,1% fra en A kvalifikation på Da Capo, men sådan ser jeg ikke på det. Da jeg var lille kunne jeg godt blive ked af det, når tingene ikke lige gik, som jeg havde håbet med ponyerne, og jeg har også haft en periode, hvor jeg blev nervøs, når jeg skulle ride de store klasser. Nogle gange så nervøs, at jeg kastede op midt inde i programmet. Så jeg har arbejdet meget med mig selv og min indstilling. Jeg er meget inspireret af Rasmus Bagger, og jeg har set hans videoer på Youtube. Han siger, at man ikke skal ærge sig over ikke at nå sine mål, han siger i stedet tillykke, for de fejl vi laver, kan vi lære af. Så jeg tænker mine ridt igennem og ser dem på video. Hvad kunne jeg have gjort anderledes? Hvad skal jeg træne for at ændre det til næste gang? Jeg taler også meget med min træner og mine forældre om, at jeg skal ride for min egen skyld - ikke for alle mulige andres skyld. Jeg rider, fordi det gør mig glad, og fordi jeg elsker at arbejde med ponyerne og uddanne dem.

Jeg har også arbejdet meget med min opvarmning. Før kunne jeg godt blive lidt ukoncentreret og komme til at se på de andre, hvordan de gjorde, eller lytte efter hvilke procenter, da andre havde redet. Men nu lukker jeg mig ligesom inde i min egen boble. Fra jeg sadler ponyen op handler det kun om mig og min pony.

På mandag kommer Cathrine Dufour på besøg på min rideskole og fortæller om, hvordan hun forbereder sig til stævner, så det glæder jeg mig til at høre.

I kan følge med i min træning på #jkj.dressage

 

Kærlig hilsen

Johanne

Læs også

Når du skal med hos hestene

30-09-2019 16:09, af Philip Chr. Ulrich

Lørdag var jeg med til stævne med min hustru. Det var egentlig ikke meningen. Mellem os så havde jeg lidt set frem til at slappe lidt af en lørdag formiddag. Så jeg lå i min seng og halvsov og læste nyheder. Så kom opkaldet… ”Kan du ikke komme op med min stævnejakke?”

At være hjælper til distancestævner

25-09-2019 17:23, af Rikke Arkesteijn

Jeg har i nogle af mine tidligere blogindlæg skrevet om mine hjælpere til stævner, og vi er altid afsted som et samlet team til stævnerne. I dette blogindlæg vil jeg uddybe hjælperens rolle til distancestævner, og forklare hvorfor det er vigtigt at have hjælpere med til stævner

Min dag i Den Røde Hær

10-09-2019 08:01, af Philip Chr. Ulrich

For andet år i træk har jeg været med til følskue hos Dansk Varmblod. For vores vedkommende foregik det i Vallensbæk, og som så meget andet i hesteverdenen er det voldsomt meget arbejde for en ganske kort præsentation. Oh. My. God!

Ny Danmarksmester i distance

04-08-2019 10:31, af Cecilia Lindahl

Johanne Hvid og hesten Hedonizt er ny Danmarkmester i distance efter et fantastisk flot ridt, hvor ekvipagen sammen har redet 120 km i over 25 graders varme

Fantastisk oplevelse til NBC på Vilhelmsborg

02-07-2019 07:17, af Johanne Kofod Jensen

Jeg er netop hjemvendt fra Nordic Baltic Championships på Vilhelmsborg og jeg vil i dette blogindlæg fortælle jer lidt om min oplevelse

En spændende tid

26-11-2018 19:43, af Johanne Jensen

Ridehesten Juniors faste blogger Johanne har fået en ny hingst i træning, og så har hun været til Christmas Show med sin lillesøster springpony

Ny blogger til Ridehesten Junior

10-08-2018 19:37, af Johanne Jensen

Byd en ny blogger til Ridehesten Junior velkommen. Johanne og hendes pony Aurora har netop repræsenteret Danmark ved Nordisk Mesterskab i Drammen

Besøg af Cathrine Dufour

15-04-2019 13:47, af Johanne Jensen

Johanne Jensen har haft besøg af Cathrine Dufour på sin rideskole. Læs alt om den spændende dag, og hvad Johanne har taget til sig af gode råd 

Vanskelige forhold i distance

28-08-2014 11:33, af Britt Carlsen

WEG - Regnen her i Nomandiet har naturligvis også sat sit præg på den 160 km lange rute som distancerytterne skal ride i dag, en rytter er styrtet alvorligt og Johanne Hvid er fortsat med

Et fantastisk DM

04-09-2019 07:56, af Johanne Kofod Jensen

Så er jeg kommet hjem efter et fantastisk DM på Hovgaard. Jeg havde begge ponyer med. Aurora skulle gå DM og Revolution lille tur

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Camilla Tiefensee Schrøder

Webredaktør og nyhedsvagt

Camilla Tiefensee Schrøder
27 14 19 10
cts@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Britta Nielsen blev ramt af hjernerystelse

16-10-2019 09:50, af Cecilia Lindahl

Britta Nielsen blev ramt af en hjernerystelse i efteråret 2018, hvorefter hun blev sygemeldt. Det skulle senere vise sig at blive enden på massiv svindel i Socialstyrelsen

Redningsaktion endte fatalt: Nu er hesten død

12-10-2019 13:45, af Cecilia Lindahl

Den 8-årige hoppe, der søndag blev hevet op af et vandhul, kom sig desværre ikke. Mandag morgen var Bella sovet ind

Britta har fået 47 millioner til at forsvinde

14-10-2019 10:16, af Cecilia Lindahl

Det har kun været muligt at kortlægge, hvad Britta Nielsen har brugt 70 millioner kroner på, de resterende 47 millioner kroner er sporløst forsvundet

På besøg hos Alexander Yde Helgstrand

15-10-2019 12:14, af Annika Knudsen Lorentsen

For en måneds tid siden var Ridehesten på besøg hos den talentfulde juniorrytter Alexander Yde Helgstrand, for at høre lidt om hans liv og hans fremtidsplaner

Agnete og JoJo tager den sidste dans i Boxen

16-10-2019 10:40, af Thomas Bach Jensen

Når Agnete Kirk Thinggaard og JoJo på lørdag rider på banen i Boxen ved World Cup i Herning, er det ikke blot sidste Grand Prix på hjemmebane i denne sæson, men også sidste Grand Prix for de to. Agnete glæder sig til stævnet, som samtidig bliver et vemodigt farvel til hendes tophest

Hestehandel: Svindler stadig på spil

16-10-2019 22:19, af Annika Knudsen Lorentsen

Vi blev i sidste uge gjort opmærksom på, at en fusker og fupmager operer på hestemarkedet for tiden og har henvendt sig på flere annoncer på Ridehesten.com, og det er desværre sket igen

Hun spiste sin egen hest

12-10-2019 20:10, af Cecilia Lindahl

En norsk pige har delt et Facebook-opslag, hvori hun fortæller, at hun har spist sin egen hest. Nu modtager hun dødstrusler

For Søren, sådan skulle det gøres! (video)

12-10-2019 22:01, af Annika Knudsen Lorentsen

Intet mindre end både 1. og 2. pladsen i Pavo og Dansk Ride Forbunds championat for 6-års heste i springning blev vundet af Søren Møller Rohde fra Stutteri Ask

Alle gode gange fire til Jan og Donkey Boy (video)

13-10-2019 19:26, af Thomas Bach Jensen

7-års dressurfinalen ved Pavo og Dansk Ride Forbunds championater for ungheste var et spændende opgør mellem to hingste helt i verdensklasse. Jan Møller Christensen og Hesselhøj Donkey Boy snuppede sejren for fjerde år i træk

Michaels-Beerbaums DV-hingst Concetto er død