Blog: En lærerig weekend

22-03-2019 12:24, af Johanne Kofod Jensen

Weekenden har budt på årets første Ecco Cup for mig og mine to ponyer. Nogle udfordringer på banen ville tidligere have gjort mig nervøs. I stedet bruger jeg Rasmus Baggers gode råd, og det har faktisk været en lærerig weekend

Copyright Ridehesten.com

Kære Ridehesten junior

I weekenden var jeg til årets første Ecco Cup med  to´er ponyerne.

Vi kørte Aurora derned torsdag og Da Capo, som er hingst tog vi med frem og tilbage, da jeg synes det er bedst.

Fredag skulle vi ride PRI. Da Capo gik en rigtig fin tur til 67% og endte som nummer otte. Aurora var lidt mat og gik 68 % og endte på en femteplads som første uplaceret. Næste dag var det PRT. Det er et program, som jeg har øvet mig ret meget på, og jeg følte mig godt forberedt, men Da Capo virkede lidt træt og stiv og gik 65,9, kun 0,1 % fra de 66% som var målet for at få en A kvalifikation. Aurora gik et virkelig fint og energisk program lige indtil vi nåede kontragaoppen i det ene hjørne, så faldt hun pludselig i trav for mig. Noget jeg aldrig har prøvet med hende før, så det kostede to 4 taller, hun fik 69% og dermed endte hun igen som første uplaceret. Søndag var det kür. Da Capo gik b finale til 68% så det var ret ok. Aurora skulle gå A finalen. Hun var super energisk og fin i hele programmet, lige indtil vi skulle vende ned og lave fri galop, jeg tror hun blev forskrækket over blæsten, der larmede, for pludselig ud af det blå, stak hun af. Jeg fik hende stoppet og fandt tilbage i programmet og musikken igen, men det kostede jo nogle points, så hun fik 69% og endte igen som første uplaceret.

Udefra set kan det jo godt virke som en lidt ærgerlig weekend – første uplaceret på Aurora alle dage og 0,1% fra en A kvalifikation på Da Capo, men sådan ser jeg ikke på det. Da jeg var lille kunne jeg godt blive ked af det, når tingene ikke lige gik, som jeg havde håbet med ponyerne, og jeg har også haft en periode, hvor jeg blev nervøs, når jeg skulle ride de store klasser. Nogle gange så nervøs, at jeg kastede op midt inde i programmet. Så jeg har arbejdet meget med mig selv og min indstilling. Jeg er meget inspireret af Rasmus Bagger, og jeg har set hans videoer på Youtube. Han siger, at man ikke skal ærge sig over ikke at nå sine mål, han siger i stedet tillykke, for de fejl vi laver, kan vi lære af. Så jeg tænker mine ridt igennem og ser dem på video. Hvad kunne jeg have gjort anderledes? Hvad skal jeg træne for at ændre det til næste gang? Jeg taler også meget med min træner og mine forældre om, at jeg skal ride for min egen skyld - ikke for alle mulige andres skyld. Jeg rider, fordi det gør mig glad, og fordi jeg elsker at arbejde med ponyerne og uddanne dem.

Jeg har også arbejdet meget med min opvarmning. Før kunne jeg godt blive lidt ukoncentreret og komme til at se på de andre, hvordan de gjorde, eller lytte efter hvilke procenter, da andre havde redet. Men nu lukker jeg mig ligesom inde i min egen boble. Fra jeg sadler ponyen op handler det kun om mig og min pony.

På mandag kommer Cathrine Dufour på besøg på min rideskole og fortæller om, hvordan hun forbereder sig til stævner, så det glæder jeg mig til at høre.

I kan følge med i min træning på #jkj.dressage

 

Kærlig hilsen

Johanne

Læs også

Blog: Virtuelt distanceridt var en succes

10-05-2020 07:00, af Rikke Arkesteijn

Det er efterhånden rigtig lang tid siden, at vi sidst har været til stævne. Vi savner det rigtig meget, og jeg kan også mærke på hestene, at de har alt for meget energi og har virkelig brug for at komme ud og bestille noget! Heldigvis var der en dansk distancerytter, som fik en rigtig god idé. Læs med her og hør mere.

Når man efterlades alene med farmen

27-03-2020 19:55, af Philip Chr. Ulrich

Hvis du har slået pjalterne sammen med en hestepige, og I endda har købt et sted sammen, hvor hestene også bor, så kan det være du kommer i denne situation: fruen vil gerne ud og hyppe hoppe (eller danse) et eller andet sted i Danmark

Midt i en Corona tid

24-03-2020 18:56, af Johanne Kofod Jensen

Sidst jeg skrev, regnede jeg med, at jeg skulle fortælle jer om vores første Ecco kvalifikationsstævne i år i denne blog, men puha hvor har tingene forandret sig meget siden

Blog: Ecco Cup og pony prøvning

17-10-2018 09:43, af Johanne Jensen

Ridehesten Juniors blogger Johanne har netop været til Ecco Cup på Aurora med flotte resultater. Efterårsferien byder også på noget spændende - Johanne skal nemlig have et par ponyer på prøve

Clinic: Ponyrytter kom til hest (video)

31-08-2019 09:00, af Camilla Tiefensee Schrøder

Ponyrytter Johanne Kofod Jensen fik lov at prøve kræfter med bl.a. etterchangementer på Dennis Fiskers hest under hans clinic ved DM på Hovgaard Rideklub i går aftes. Som man kan se i videoklippet gik skiftet fra pony til hest som en leg

Det startede med Stallone

02-05-2020 19:58, af Johanne Kofod Jensen

Rigtig mange drømmer nok om at få flag på ridejakken og få lov til at ride for Danmark

Ny stævnesæson i gang i Vejle

28-01-2020 13:53, af Johanne Kofod Jensen

Så har jeg endelig fået taget hul på den nye stævnesæson ved landsstævnet i Vejle. Horse World Cuppen er altid noget særligt, fordi det er årets første stævne, det er så fedt at møde alle sine rideveninder igen og mærke om formen er ok til den nye sæson

Ny blogger til Ridehesten Junior

10-08-2018 19:37, af Johanne Jensen

Byd en ny blogger til Ridehesten Junior velkommen. Johanne og hendes pony Aurora har netop repræsenteret Danmark ved Nordisk Mesterskab i Drammen

I sidste uge var jeg i praktik på Blue Hors

20-11-2019 07:25, af Johanne Kofod Jensen

Det var en uge, som jeg havde glædet mig helt vildt til, tænk, en hel uge kun med heste og ingen lektier eller afleveringer - fedt!

Forandringer for mine ponyer og mig

03-06-2019 09:17, af Annika Knudsen Lorentsen

De seneste måneder er det sket lidt af hvert for mine ponyer og mig, læs med i dette blogindlæg hvor jeg fortæller jer om situationen

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Thomas Bach Jensen

Webredaktør og nyhedsvagt

Thomas Bach Jensen
20 33 86 83
tbj@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Avler har mistet tre heste til græssyge

26-05-2020 09:32, af Britt Carlsen

En nordjysk avler og og opdrætter har mistet tre ungheste til græssyge - først troede familien, det var kolik, men undersøgelser har vist noget andet

Det skal Daniel Bachmann nu!

26-05-2020 12:19, af Britt Carlsen

Nu er de sidste brikker faldet på plads for landsholdsrytter Daniel Bachmann Andersen, der har opsagt sin stilling på Blue Hors, for at flytte med familie og heste ind på det smukke ridecenter Kleppenhus ved Ebeltoft

Thomas Larsen er i svag bedring

26-05-2020 14:50, af Britt Carlsen

Berider Thomas Dolleris Larsen, der den 17. maj blev ramt af en hjerneblødning, har nu gennemgået endnu en operation, og efter et tilbagefald går det igen fremad

Tredje gang er lykkens gang for moderløse Corleo

29-05-2020 12:45, af Marie Helene Rigård Rohleder

Et moderløst føl, en minitature til tante, tre ammehopper og masser af lange vågne timer. Dyrlæge Heidi Nielsen og føllets ejer Trine Larsen har sammen med dygtige hjælpere kæmpet med at finde en ammehoppe til moderløse Corleo

 

Helgstrand sælger heste i nyt prissegment

28-05-2020 15:30, af Marie Helene Rigård Rohleder

Helgstrand Dressage lancerer et hold af salgsklare dressurheste til nye priser. Det er heste, der ikke til fulde rammer Helgstrands primære målgruppe af kunder, men som har kapaciteten til at blive rigtige gode konkurrenceheste. Se udvalget her 

Daniel Bachmann Andersen - Ponyfar & Danmarksmester

30-05-2020 14:00, af Thomas Pelle Veng

Thomas Pelle Veng, kendt fra sine blogindlæg som Ponyfar, møder flere af ridesportens profiler til en snak om deres "ponyfar" og enkelte af dem, er selv ponyforældre i dag. I denne nyhed møder Ponyfar Daniel Bachmann Andersen

Kunstmuseum hænger udstoppet hest i loftet

28-05-2020 13:29, af Marie Helene Rigård Rohleder

Med udstillingen Dyr i kunsten viser det københavnske kunstmuseum ARKEN blandt andet en udstoppet hest, isbjørne med fjer og hunde i mennesketøj. Udstillingen rummer værker fra 34 internationale kunstnere, der med humor, vid og bid går i kødet på vores forhold til dyrene

Lyager: Jeg har fået mere blod på tanden

02-06-2020 14:28, af Kristine Ulsø Olsen

Som bare 17-årig blev Anne-Mette Lyager selvstændig med egen salgsstald. Det var et stort projekt at være så ung og samtidig være gårdejer, men her 3,5 år efter går det mere end godt for den unge dressurrytter

Se dyrlægens foredrag om seneskader og bandager gratis

27-05-2020 09:30, af Marie Helene Rigård Rohleder

Dyrlæge Peter Hjuler fra hestehospitalet Horsedoc holdt foredrag om de fire mest almindelige seneskader og brug af bandager til hingstekåring i Herning. Nu kan du se eller gense hele foredraget i Ridehestens video her 

Haps - af med kørekortet!

30-05-2020 11:09, af Britt Carlsen

Hvis man ikke lige er opmærksom, når man køre bil, så kan det blitze. Så hjælper det ikke at have dommertække - hos dressurdommerne, for det er en anden dommer, der siger: af med kørekortet!