Blog: En lærerig weekend

22-03-2019 12:24, af Johanne Kofod Jensen

Weekenden har budt på årets første Ecco Cup for mig og mine to ponyer. Nogle udfordringer på banen ville tidligere have gjort mig nervøs. I stedet bruger jeg Rasmus Baggers gode råd, og det har faktisk været en lærerig weekend

Copyright Ridehesten.com

Kære Ridehesten junior

I weekenden var jeg til årets første Ecco Cup med  to´er ponyerne.

Vi kørte Aurora derned torsdag og Da Capo, som er hingst tog vi med frem og tilbage, da jeg synes det er bedst.

Fredag skulle vi ride PRI. Da Capo gik en rigtig fin tur til 67% og endte som nummer otte. Aurora var lidt mat og gik 68 % og endte på en femteplads som første uplaceret. Næste dag var det PRT. Det er et program, som jeg har øvet mig ret meget på, og jeg følte mig godt forberedt, men Da Capo virkede lidt træt og stiv og gik 65,9, kun 0,1 % fra de 66% som var målet for at få en A kvalifikation. Aurora gik et virkelig fint og energisk program lige indtil vi nåede kontragaoppen i det ene hjørne, så faldt hun pludselig i trav for mig. Noget jeg aldrig har prøvet med hende før, så det kostede to 4 taller, hun fik 69% og dermed endte hun igen som første uplaceret. Søndag var det kür. Da Capo gik b finale til 68% så det var ret ok. Aurora skulle gå A finalen. Hun var super energisk og fin i hele programmet, lige indtil vi skulle vende ned og lave fri galop, jeg tror hun blev forskrækket over blæsten, der larmede, for pludselig ud af det blå, stak hun af. Jeg fik hende stoppet og fandt tilbage i programmet og musikken igen, men det kostede jo nogle points, så hun fik 69% og endte igen som første uplaceret.

Udefra set kan det jo godt virke som en lidt ærgerlig weekend – første uplaceret på Aurora alle dage og 0,1% fra en A kvalifikation på Da Capo, men sådan ser jeg ikke på det. Da jeg var lille kunne jeg godt blive ked af det, når tingene ikke lige gik, som jeg havde håbet med ponyerne, og jeg har også haft en periode, hvor jeg blev nervøs, når jeg skulle ride de store klasser. Nogle gange så nervøs, at jeg kastede op midt inde i programmet. Så jeg har arbejdet meget med mig selv og min indstilling. Jeg er meget inspireret af Rasmus Bagger, og jeg har set hans videoer på Youtube. Han siger, at man ikke skal ærge sig over ikke at nå sine mål, han siger i stedet tillykke, for de fejl vi laver, kan vi lære af. Så jeg tænker mine ridt igennem og ser dem på video. Hvad kunne jeg have gjort anderledes? Hvad skal jeg træne for at ændre det til næste gang? Jeg taler også meget med min træner og mine forældre om, at jeg skal ride for min egen skyld - ikke for alle mulige andres skyld. Jeg rider, fordi det gør mig glad, og fordi jeg elsker at arbejde med ponyerne og uddanne dem.

Jeg har også arbejdet meget med min opvarmning. Før kunne jeg godt blive lidt ukoncentreret og komme til at se på de andre, hvordan de gjorde, eller lytte efter hvilke procenter, da andre havde redet. Men nu lukker jeg mig ligesom inde i min egen boble. Fra jeg sadler ponyen op handler det kun om mig og min pony.

På mandag kommer Cathrine Dufour på besøg på min rideskole og fortæller om, hvordan hun forbereder sig til stævner, så det glæder jeg mig til at høre.

I kan følge med i min træning på #jkj.dressage

 

Kærlig hilsen

Johanne

Læs også

Forbered dig og din hest mentalt til stævne

30-04-2019 08:22, af Rebecca Sofie Larsen

Kender du til følelsen af, at nervøsiteten påvirker din mentale parathed til stævnerne? Eller har du svært ved at slippe skuffelsen efter en dårlig præstation? Jeg deler i denne blog min erfaring med, hvordan jeg bedst muligt forbereder mig og min hest mentalt til et stævne.

Besøg af Cathrine Dufour

15-04-2019 13:47, af Johanne Jensen

Johanne Jensen har haft besøg af Cathrine Dufour på sin rideskole. Læs alt om den spændende dag, og hvad Johanne har taget til sig af gode råd 

Praktik hos Blue Hors

11-04-2019 12:14, af Amira Aasted Jespersen

I denne uge kommer du indenfor hos Blue Hors sammen med Amira Aasted Jespersen, der er netop er i praktik. Få et helt særligt indblik i dagligdagen hos Blue Hors og hør meget mere om, hvordan Amiras nye hest har det på Blue Hors, for den er nemlig med

Min første Ecco finale

10-12-2018 21:33, af Cecilia Lindahl

Junior-rytter Johanne Jensen har netop været til sin første Ecco Cup finale med ponyen Aurora. Læs alt om den spændende oplevelse

Et fantastisk stævne

29-01-2019 11:20, af Johanne Jensen

Junior-blogger Johanne har netop været til årets første landsstævne med sine to ponyer. Læs alt om, hvordan Johanne har forberedt sig på stævnet med blandet et programridningskursus hos dommer Kurt Christensen

Til hestefest i Herning

14-03-2019 07:16, af Johanne Kofod Jensen

Junior-blogger Johanne har været til kæmpe hestefest i Herning. En særlig oplevelse var Cathrine Dufours Clinic om torsdagen, der har givet mange træningstips med hjem. Læs alt om, hvordan Johanne vil træne sine heste med gode råd fra Dufour

Ny blogger til Ridehesten Junior

10-08-2018 19:37, af Johanne Jensen

Byd en ny blogger til Ridehesten Junior velkommen. Johanne og hendes pony Aurora har netop repræsenteret Danmark ved Nordisk Mesterskab i Drammen

Blog: Besøg hos Blue Hors

20-09-2018 07:52, af Johanne Jensen

Ridehesten Juniors faste blogger, Johanne har været på et spændende besøg hos Blue Hors. Læs alt om turen, og hvad hun har taget med hjem af tips og tricks

En spændende tid

26-11-2018 19:43, af Johanne Jensen

Ridehesten Juniors faste blogger Johanne har fået en ny hingst i træning, og så har hun været til Christmas Show med sin lillesøster springpony

Blog: Til DM som Tandpatruljen

24-09-2018 20:54, af Johanne Jensen

Ridehesten Juniors blogger Johanne har haft nogle travle dage, der blandt andet har budt på hold DM med udklædning som Tandpatruljen. Cathrine Dufour var også en smut forbi og give holdet lidt tips og tricks

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Kristine Ulsø Olsen

Webredaktør og nyhedsvagt

Kristine Ulsø Olsen
20 24 29 25
kuo@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Endnu en hest aflivet i Holstebro

14-05-2019 15:19, af Britt Carlsen

Hele "hestedanmark" holder vejret, mens der udspiller sig et drama i Holstebro Sportsrideklub. Den aggressive variant af Herpesvirus har nu kostet fem heste livet. I dag er en af klubbens elskede elevponyer blevet aflivet som en konsekvens af sygdommen

Algotssons hest kæmper for livet

14-05-2019 09:05, af Annika Knudsen Lorentsen

Da Sara Algotssons lastbil brændte på vejen hjem fra det internationale stævne i Sopot, Polen mistede den ene af hendes heste livet, mens den anden fortsat kæmper for overlevelse

Må tantestroppen bruges til stævner?

15-05-2019 20:29, af Kristine Ulsø Olsen

Hyggerem, tanterem, tryghedsrem eller bare stroppen? Kært barn har mange navne og det gælder også for den strop man kan sætte ved sadlens forsvidsel. Dansk Rideforbund har nu præciseret i den opdaterede version af dressurreglementet hvorvidt man må bruge denne ved stævner

Politirazzia ved Equitour Aalborg!

21-05-2019 12:47, af Annika Knudsen Lorentsen

Er du på vej til Equitour Aalborg? Politiet tjekker alle, der ankommer for, om papirerne er i orden, så sørg for at have styr på alle dokumenter

Sejr til Dufour og Cassidy (video)

16-05-2019 19:25, af Kristine Ulsø Olsen

Cathrine Dufour har i denne weekend taget Atterupgaards Cassidy med til Aalborg Dressage Event, hvor ekvipagen i dag sejrede i CDI3* Grand Prix. Hør Dufour fortælle om dagens ridt samt det kommende DM, hvor hun har valgt kun at skulle have en hest med

To nye topheste til Anna Kasprzak