Blog: En lærerig weekend

22-03-2019 12:24, af Johanne Kofod Jensen

Weekenden har budt på årets første Ecco Cup for mig og mine to ponyer. Nogle udfordringer på banen ville tidligere have gjort mig nervøs. I stedet bruger jeg Rasmus Baggers gode råd, og det har faktisk været en lærerig weekend

Copyright Ridehesten.com

Kære Ridehesten junior

I weekenden var jeg til årets første Ecco Cup med  to´er ponyerne.

Vi kørte Aurora derned torsdag og Da Capo, som er hingst tog vi med frem og tilbage, da jeg synes det er bedst.

Fredag skulle vi ride PRI. Da Capo gik en rigtig fin tur til 67% og endte som nummer otte. Aurora var lidt mat og gik 68 % og endte på en femteplads som første uplaceret. Næste dag var det PRT. Det er et program, som jeg har øvet mig ret meget på, og jeg følte mig godt forberedt, men Da Capo virkede lidt træt og stiv og gik 65,9, kun 0,1 % fra de 66% som var målet for at få en A kvalifikation. Aurora gik et virkelig fint og energisk program lige indtil vi nåede kontragaoppen i det ene hjørne, så faldt hun pludselig i trav for mig. Noget jeg aldrig har prøvet med hende før, så det kostede to 4 taller, hun fik 69% og dermed endte hun igen som første uplaceret. Søndag var det kür. Da Capo gik b finale til 68% så det var ret ok. Aurora skulle gå A finalen. Hun var super energisk og fin i hele programmet, lige indtil vi skulle vende ned og lave fri galop, jeg tror hun blev forskrækket over blæsten, der larmede, for pludselig ud af det blå, stak hun af. Jeg fik hende stoppet og fandt tilbage i programmet og musikken igen, men det kostede jo nogle points, så hun fik 69% og endte igen som første uplaceret.

Udefra set kan det jo godt virke som en lidt ærgerlig weekend – første uplaceret på Aurora alle dage og 0,1% fra en A kvalifikation på Da Capo, men sådan ser jeg ikke på det. Da jeg var lille kunne jeg godt blive ked af det, når tingene ikke lige gik, som jeg havde håbet med ponyerne, og jeg har også haft en periode, hvor jeg blev nervøs, når jeg skulle ride de store klasser. Nogle gange så nervøs, at jeg kastede op midt inde i programmet. Så jeg har arbejdet meget med mig selv og min indstilling. Jeg er meget inspireret af Rasmus Bagger, og jeg har set hans videoer på Youtube. Han siger, at man ikke skal ærge sig over ikke at nå sine mål, han siger i stedet tillykke, for de fejl vi laver, kan vi lære af. Så jeg tænker mine ridt igennem og ser dem på video. Hvad kunne jeg have gjort anderledes? Hvad skal jeg træne for at ændre det til næste gang? Jeg taler også meget med min træner og mine forældre om, at jeg skal ride for min egen skyld - ikke for alle mulige andres skyld. Jeg rider, fordi det gør mig glad, og fordi jeg elsker at arbejde med ponyerne og uddanne dem.

Jeg har også arbejdet meget med min opvarmning. Før kunne jeg godt blive lidt ukoncentreret og komme til at se på de andre, hvordan de gjorde, eller lytte efter hvilke procenter, da andre havde redet. Men nu lukker jeg mig ligesom inde i min egen boble. Fra jeg sadler ponyen op handler det kun om mig og min pony.

På mandag kommer Cathrine Dufour på besøg på min rideskole og fortæller om, hvordan hun forbereder sig til stævner, så det glæder jeg mig til at høre.

I kan følge med i min træning på #jkj.dressage

 

Kærlig hilsen

Johanne

Læs også

Hestepiger og deres fornemmelse for tid

19-06-2019 13:21, af Philip Chr. Ulrich

Jeg er uddannet historiker, og på studiet har jeg selvfølgelig lært, at man igennem tiden har gjort tid op på forskellige måder. Forskellige civilisationer har igennem historien haft forskellige kalendere og måder at holde øje med tiden på

På besøg hos RIDEHESTEN - 3 ting jeg ikke vidste

19-06-2019 09:04, af Rebecca Sofie Larsen

I sidste uge afholdt RIDEHESTEN et arrangement, hvor vi bloggere blev inviteret indenfor. I denne blog vil jeg fortælle om min oplevelse og de 3 ting, som overraskede mig mest

Ressourcespild uden hestevelfærd

31-05-2019 20:38, af May-Britt Kattrup fra Liberal Alliance
Blog|

Igen og igen ser vi hestetrailer og lastbiler blive stoppet på vej til stævner, kåringer el. lign. Total spild af politiets ressourcer, som i stedet burde bruges på at komme ud, når folk oplever indbrud eller bliver overfaldet

Nybagt mor og danmarksmester i distance

02-05-2010 12:30, af Martha Bettina Jensen
DM i distance 2010 blev vundet af Johanne Hvid på Mardan. Det skete ved ”Det Nordslesvigske Ridt” i Sønderjylland lørdag den 1. maj. Rina Thorsen på Wv Nieska OX blev nr. 2 i mesterskabskampen, mens Tina Bratajka på Esmil Reerstrup kom ind på 3. pladsen. I alt 3 af 6 startende ekvipager gennemførte det 132 km lange ridt i det sydjyske.

Johanne Hvid: Danmarksmester i distance

09-07-2012 13:57, af Signe Wiese
Det blev Johanne Hvid på Flino ox, der med en flot præstation ved Danmarksmesterskabet, kan bryste sig af titlen som Danmarks bedste distanceekvipage 2012

Til hestefest i Herning

14-03-2019 07:16, af Johanne Kofod Jensen

Junior-blogger Johanne har været til kæmpe hestefest i Herning. En særlig oplevelse var Cathrine Dufours Clinic om torsdagen, der har givet mange træningstips med hjem. Læs alt om, hvordan Johanne vil træne sine heste med gode råd fra Dufour

Spanien vinder distance

28-08-2014 22:43, af Britt Carlsen

WEG - I mudder og pløre blev det spanske hold vinder af holdkonkurrencen i distance - danske Johanne  Hvid faldt for tidsgrænsen

En spændende tid

26-11-2018 19:43, af Johanne Jensen

Ridehesten Juniors faste blogger Johanne har fået en ny hingst i træning, og så har hun været til Christmas Show med sin lillesøster springpony

160 km venter forude på Johanne

27-08-2014 13:54, af Britt Carlsen

WEG - Det er dagen før dagen, hvor Johanne Hvid skal ud op en 160 kms konkurrence ved kysten i Normandiet - og Flini er netop gået gennem vetcheck

Lyn, torden og flotte resultater ved ECCO Cup

29-04-2019 08:36, af Johanne Kofod Jensen

Kom med bagom Johanne Kofod Jensens oplevelse ved ECCO Cup-stævnet i Kolding i weekenden. Her havde Johanne medbragt sin pony Aurora og sammen opnåede de flotte resultater

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Annika Knudsen Lorentsen

Webredaktør og nyhedsvagt

Annika Knudsen Lorentsen
25 28 60 63
akl@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Hestepiger og deres fornemmelse for tid

19-06-2019 13:21, af Philip Chr. Ulrich

Jeg er uddannet historiker, og på studiet har jeg selvfølgelig lært, at man igennem tiden har gjort tid op på forskellige måder. Forskellige civilisationer har igennem historien haft forskellige kalendere og måder at holde øje med tiden på

De skal ride mesterskaber i springning (opdateret)

18-06-2019 17:11, af Annika Knudsen Lorentsen

I disse dage er der fuld tryk på med udtagelse af de ryttere der skal repræsentere Danmark ved Agria Nordic Baltic Championships på Vilhelmsborg i næste uge og EM i Holland i juli. Nu har Bo K. Møller sat navne på dem der skal ride for Danmark i mesterskaberne i springning

Helgstrand-hingste videre i UVM-udtagelse (video)

21-06-2019 12:11, af Annika Knudsen Lorentsen

Hingsten Jovian er videre til UVM i Ermelo efter den endelige udtagelse i Holland, mens det ved den første kvalifikationsrunde i Tyskland lykkedes for Helgstrand Dressage at få tre af deres hingste med videre til den anden og endelige kvalifikationsrunde, som afholdes i Tyskland om et par uger

Junior- og ungryttere udtaget til NM og EM

17-06-2019 12:25, af Kristine Ulsø Olsen

Landstræner for junior- og ungryttere, Dennis Fisker, har nu udtaget størstedelen af de ekvipager, der skal repræsentere Danmark ved hhv. NM på Vilhelmsborg og EM i Italien. De sidste to pladser samt reserver til EM udtages umiddelbart efter Nordisk Mesterskab

Ponyryttere udtaget til Agria NBC og EM

19-06-2019 07:41, af Annika Knudsen Lorentsen

Landstræner Jette Nevermann og holdleder Rigmor Kristensen har udtaget en række ryttere til Agria Nordic Baltic Championships på Vilhelmsborg den 26.-30. juni. Efter Future Champions-stævnet i Hagen weekenden er tre ryttere desuden foreløbigt udtaget til EM i Polen i august

På besøg hos RIDEHESTEN - 3 ting jeg ikke vidste

19-06-2019 09:04, af Rebecca Sofie Larsen

I sidste uge afholdt RIDEHESTEN et arrangement, hvor vi bloggere blev inviteret indenfor. I denne blog vil jeg fortælle om min oplevelse og de 3 ting, som overraskede mig mest

Massevis af dødsfald på amerikansk væddeløbsbane

23-06-2019 12:52, af Annika Knudsen Lorentsen

I Californien er en væddeløbsbane blevet udsat for had fra dyreaktivister, ligesom de har været mange anklager om dyremishandling, på grund af et stort antal dødsfald blandt hestene

God start for Hallundbæk ved GCL i Portugal (video)

21-06-2019 09:05, af Annika Knudsen Lorentsen

I går, torsdag, red Emil Hallundbæk to fejlfrie runder ved Longines Global Champions Tour-stævnet i Cascais i Portugal, hvor han blandt andet er til start i holdkonkurrencen Global Champions League

Placering til Nanett ved CHIO-stævnet i Twente