Hvad har du fokus på, når du skal til stævne?

01-06-2021 09:16

Anja Nielsen

Stævnerne er i fuld gang og rigtig mange ryttere, er gået direkte fra utålmodighed pga. ventetid, til at være halvstressede. De vil gerne nå så mange stævner som muligt, fordi der har været så mange ophold, blandt andet pga. Corona, og fordi de har ventet sååå længe på at komme ud og mærke suset

Copyright Ridehesten.com
Stævner er til for at teste formen af. Du får kun det resultat, som dit arbejde tilsvarer.
Nyheden fortsætter efter annoncen

Så, nu skal det være!

Det er så dejligt at se, at stævnerne bugner af glade ryttere igen.

Men, der er nemlig også et men.

Denne venten har for mange bevirket, at de nu har vendt deres utålmodighed og frustration, til at være stressede over alle stævnerne de gerne vil med til, samt tanken om, hvad alle de andre nu tænker om dem, når de kommer ud og skal vise, hvor gode de er blevet imens de ventede.

”Er jeg blevet god nok?”

”Synes de andre, at jeg har flyttet mig?”

”Jeg vil så gerne imponere dem.”

”Er de andre blevet meget dygtigere end mig?”

Og så videre.

Kan du genkende tankerne?

Jeg siger det samme, hver gang jeg får lignende spørgsmål; Stævner er til for at teste formen af. Du får kun det resultat, som dit arbejde tilsvarer. Med andre ord, hvis du ikke har trænet nok, vil det vise sig på banen, og så er der kun ét at gøre: hjem på træningsbanen igen og øv dig.

Ærgrelserne tjener dig ikke, for du lærer ikke imens du ærgrer og bekymrer dig. Hold derfor i stedet MAX fokus på det er foregår på banen, så du kan tage AL læringen med hjem og blive bedre til næste stævne. Det er den eneste vej til stjernerne.

Hav en strategi for at nå dit procesmål, altså det du skal teste på banen, om du har forbedret siden sidst og hav dernæst et resultatmål, altså en forventning til det resultat du ønsker. Når du dine to mål, så har du løst opgaven og du tager hjem med ny læring, som du kan sætte to nye mål med til næste stævne. Når du ikke dine to mål, har du vundet en masse erfaring, og skal reflektere MAX, for at få så meget læring med hjem, så du kan justere og forbedre, og så sætte næsen efter at nå dine to mål, næste gang du skal til stævne.

Hér er der ikke plads til frustration og ærgrelse, for så misser du det gyldne øjeblik, hvor du trækker al den læring ud af turen på banen, som overhovedet muligt. Ærgrelsen må altså vente, til du har fået reflekteret og noteret dig, hvad du skal hjem og træne mere af.

Kig hele tiden fremad og hav maximalt fokus på, hvad du kan forbedre til næste gang og hav styr på dine to mål. Sigt efter dem og gør det der skal til, for at nå dem hver gang.

Nyheden fortsætter efter annoncen

Målet er ekstremt vigtigt, for at du har noget at visualisere og sigte efter.

De ryttere der arbejder sammen med mig, tager ikke til stævne uden en klar strategi og en helt klar målsætning. For hvis du tager til stævne og bare rider på held og skyder med spredehagl, vil du ikke nå de mål du ønsker dig.

Strategien er ekstremt vigtig.

Derfor; sæt dig et procesmål og et resultatmål og lav arbejdet hjemmefra så godt, at du VED at du når dine mål, hvis du rider som du gør på træningsbanen.

Tag temperaturen på dit humør, skal det justeres ?, eller er det hvor du ønsker det skal være, for at opnå dine målsætninger?

Beslut dig for hvilke fokuspunkter du skal holde fast i, når du er på banen. Hvad har din hest brug for af støtte, imens I performer?

Hæv din selvtillid, ved at have fokus på det I er gode til og hvilke styrker I har sammen.

Synes du det er svært? – Så gør det alligevel. Når vi skaber nye mønstre, kræver det at vi gør noget nyt, igen og igen, også selvom det er svært i starten.

Du kan også, det ved jeg!

Jeg tror på dig.

Vi ses derude.

God tur!

Kh

Anja

Powermind Academy

Følg mig på Facebook her, på Instagram her og find min hjemmeside her

Læs også

Er jeg bange eller er jeg spændt?

29-11-2021 15:48, af Anja Nielsen

Det kan faktisk godt være en tricky fætter den hér. For det er faktisk sådan, at følelsen af ??angst/bange er fysiologisk næsten den samme, som følelsen af ??spænding. Begge følelser giver en forhøjet puls og en følelse af sommerfugle i maven. Begge kan få dig til at svede

Du får hvad du forventer..

07-11-2021 19:08, af Anja Nielsen

Kender du det? Du frygter eller forventer et nedslag eller at din hest ikke vil stå stille i paraden. Og hvad sker der? Det du frygtede

Barney har en stor fremtid i sporten

02-11-2021 15:36, af Annika Knudsen Lorentsen

Den 6-årige Dansk Varmblodsvallak A.N. Barney er opdrættet af Anja og Nielsen Jørgen Nielsen, men blev allerede som føl solgt til Norge. Siden har han igen været et smut forbi Danmark, hvor han blev redet af Karen Møller Rohde fra Stutteri Ask. Nu er han igen udenlands, hvor han rides af den tyske toprytter Philipp Weishaupt

Det hele er min venindes skyld

10-07-2019 13:40, af Anja Nielsen

Jeg siger det bare! Hvis ikke hun havde været så skide dum, inden jeg skulle på banen, så var det gået SÅ meget bedre

Bliver du (også) ofte skuffet over dit resultat?

12-10-2020 12:53, af Anja Nielsen

Der er da ikke noget mere ærgerligt, end at komme ud af banen med rygsækken fyldt af fejl og skuffelse! Det forstår jeg godt

Vil du have opskriften på et lettere liv?

04-02-2020 10:01, af Anja Nielsen

Så synes jeg du skal læse med her. Jeg giver dig de samme ingredienser, som mine klienter får, til at designe et lettere liv her

Hvorfor du ikke når dine resultater

05-02-2021 08:08, af Anja Nielsen

Det er lidt en hård nyser at starte ud med, I know. Men, vi skal jo tage den. Ingen af os kan komme udenom, at have sat os et mål og så aldrig nået dét mål

At blive trådt over foden af din hest gør mindre ondt!

27-02-2020 11:23, af Anja Nielsen

Jeg lover dig for, at når du har læst lidt mere af den her artikel, vil du give mig fuldstændig ret i, at en bar fod under en hestesko, med en hest ovenpå den sko, gør mindre ondt end denne følelse

Slip kontrollen, for Guds skyld!

26-08-2019 11:35, af Anja Nielsen

Kontrol, kontrol, kontrol! Hvorfor vil vi så gerne kontrollere? Er det et gen, kun kvinder er født med? De mandlige læsere, vil heeeelt sikkert give os ret!

Bliv forelsket i processen

27-10-2020 16:54, af Anja Nielsen

Hvis du spørger mig, hvad én af hovedingredienserne er i opskriften på en vinder, så er det evnen til at skille fårene fra bukkene

Nyhedsvagt

Har du en nyhed eller en god historie?

Christine Krogh Frausing

Christine Krogh Frausing
Skribent
53 20 02 00
ckf@ridehesten.com

Skriv til os

Mest læste

Maxie med hyldest til sin bedste ven der blev mobbet

01-12-2021 18:16, af Christine Krogh Frausing

Maxie Nabi Christiansen red under dette Christmas Show Warm Up for sin bedste ven, Zac Kean Parry, der er blevet mobbet, slået og sparket så meget, at han har valgt at stoppe i ridesporten på ubestemt tid

Kandar for første gang valgfrit i alle klasser

02-12-2021 16:00, af Trine Askjær-Jørgensen

Dansk Ride Forbund er netop kommet ud med de nye, reviderede disciplinreglementer, som gælder fra 1/1-2022, og det er ikke kun i springning, der er ændret på reglerne, for som noget nyt er kandar nu valgfrit fra sværhedsgrad 3 og op – også på landsplan

Hundebøl: Jeg rider ikke for at blive verdensmester

06-12-2021 11:31, af Annika Knudsen Lorentsen

Tilbage i 2016 begyndte Claus Hundebøl for alvor at springe, og siden har det taget fart. I dag lever han af sporten og har debuteret flere heste i de højeste klasser

27-årige Little Miss Milton vandt ved Christmas Show

30-11-2021 19:39, af Annika Knudsen Lorentsen

Den 27-årige hoppe Little Miss Milton har netop været til start ved Christmas Show Warm Up for pony, hvor hun med sin rytter Anna Sofia Fuhrmann har leveret indtil flere nulrunder i klasser med en højde på op til 1 meter

Syv danske dressurekvipager i verdens top-50

02-12-2021 06:26, af Thomas Bach Jensen

Mens Cathrine Dufour med Bohemian bibeholder deres andenplads på FEI's verdensrangliste i dressur, rykker de øvrige danske ekvipager op ranglisten

Prinsesse Märtha Louises datter tog sejren (video)

03-12-2021 22:05, af Thomas Bach Jensen

Ved Baltic Cup finalerne på Vilhelmsborg var det den norske prinsesse Märtha Louises datter, Emma Tallula Behn, der sejrede individuelt hos childrenrytterne her til aften

Snart må du tage til springstævne i alle farver bukser

02-12-2021 13:00, af Trine Askjær-Jørgensen

Så blev det officielt fra 1/1-22 må du hoppe i alle farver ridebukser til og med C-stævner. Her kan du læse om nogle af de interessante ændringer i springreglementet

Hundredvis trodsede vejret for at se hingste (video)

03-12-2021 18:28, af Thomas Bach Jensen
Avl|

Det årlige juleshow med hingstefremvisning hos Helgstrand Dressage fandt sted torsdag aften, og trods noget tvivlsom farbarhed på mange nordjyske veje, så var hallen fuld af gæster fra ind- og udland, der var mødt op for at opleve den enestående samling af nyindkøbte unghingste

Flot passage sikrede Merrald mesterskabssejren (video)

05-12-2021 13:03, af Annika Knudsen Lorentsen

I sadlen på Blue Hors Zatchmo har Nanna Skodborg Merrald netop vundet Grand Prix Special hos Sportsrideklubben Aalborg, og dermod tog hun også sejren i det samlede jyske mesterskab i sværhedsgraden Grand Prix

Happy Feets Heartbeat vandt 150 cm i USA