Forbered dig og din hest mentalt til stævne

30-04-2019 08:22, af Rebecca Sofie Larsen

Kender du til følelsen af, at nervøsiteten påvirker din mentale parathed til stævnerne? Eller har du svært ved at slippe skuffelsen efter en dårlig præstation? Jeg deler i denne blog min erfaring med, hvordan jeg bedst muligt forbereder mig og min hest mentalt til et stævne.

Copyright Ridehesten.com
Armantic og jeg. Foto: Isabella Bidault Larsen

Noget af det vigtigste for mig, når jeg forbereder mig på et stævne, er at jeg altid har en positiv indstilling, og at jeg er i harmoni og balance med min hest.  Derfor er det vigtigt for mig at jeg ikke lader mig styre af min nervøsitet, og ikke mindst Armantics. Min hest bliver meget nemt påvirket af mit humør, og han har brug for at det er mig der tager styringen. Når jeg forbereder mig mentalt til et stævne har jeg altid nogle huskeregler til mig selv. Disse er gode at have, da jeg er meget perfektionistisk i min ridning, og for at minde mig selv om, at det er okay at lave fejl. Jeg vil jeg fortælle om nogle af de erfaringer jeg har gjort mig, når jeg skal forberede mig og min hest til et stævne.

For det første er det som nævnt, altid vigtigt for mig at have en positiv indstilling, når jeg skal til et stævne, også selvom det af og til kan være svært, hvis min hest og jeg har været inde i en periode hvor træningen ikke er gået så godt. Derudover er det også vigtigt for mig, at selvom jeg er et konkurrencemenneske, bliver jeg nødt til at fokusere på at det i bund og grund er mig selv jeg konkurrerer imod. Med andre ord skal jeg altså kun koncentrerer mig om, hvordan jeg ud fra min og hestens situation på dagen, kan forbedre mig i forhold til sidste stævne. Jeg tager også altid kritikken med mig i dressuren, og det er vigtigt for mig, at jeg har video af min ridning, således at jeg selv kan evaluere på dagens ridt.

Det er også vigtigt for mig, at jeg ikke tager mig så meget af, hvis min hest og jeg har haft et dårligt ridt, da det ikke hjælper noget at blive sur eller skuffet, tværtimod vil hesten blive påvirket af det. Jeg lærte engang en huskeregel om, at man maks. må være sur/skuffet i 4,59 min. Efter ens ridt. Dette har jeg haft stor glæde af siden.

Det er også vigtigt at finde en måde, hvorpå man kan ”dulme” nerverne lidt, da dette ofte går direkte i hesten, og derfor påvirker den samlede præstation. Normalt bliver jeg ikke nervøs ved stævner, men hvis jeg skal til stævner, hvor det kræver mere af mig, kan jeg godt blive en smule nervøs. Her prøver jeg overbevise mig selv om, at hvis jeg gør mit bedste, kan jeg ikke gøre mere, og at det er okay at lave fejl.

Læs også

Besøg af Cathrine Dufour

15-04-2019 13:47, af Johanne Jensen

Johanne Jensen har haft besøg af Cathrine Dufour på sin rideskole. Læs alt om den spændende dag, og hvad Johanne har taget til sig af gode råd 

Praktik hos Blue Hors

11-04-2019 12:14, af Amira Aasted Jespersen

I denne uge kommer du indenfor hos Blue Hors sammen med Amira Aasted Jespersen, der er netop er i praktik. Få et helt særligt indblik i dagligdagen hos Blue Hors og hør meget mere om, hvordan Amiras nye hest har det på Blue Hors, for den er nemlig med

Kender du også til følelsen af ikke at have tid nok med din hest?

09-04-2019 13:28, af Rebecca Sofie Larsen

Bruger du også ofte mange timer på skole, afleveringer, lektier eller arbejde? Og føler du, at du ind imellem må gå på kompromis med tiden, som du bruger sammen med din hest/part for at kunne nå det hele?

At være handicappet kan også være en fordel

19-12-2018 16:41, af Rebecca Sofie Larsen

Øgning skråt igennem, vend op ad midterlinjen, se hen mod næste spring, - ja det er måske ikke det sværeste for langt de fleste ryttere, men for mig er det. For mig er hver form for ridning en daglig udfordring.  Jeg er nødt til konstant at ride på fornemmelsen og tilliden til min hest er altafgørende, fortæller Ridehesten Juniors nye blogger Rebecca Sofie Larsen

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Kristine Ulsø Olsen

Webredaktør og nyhedsvagt

Kristine Ulsø Olsen
20 24 29 25
kuo@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Endnu en hest aflivet i Holstebro

14-05-2019 15:19, af Britt Carlsen

Hele "hestedanmark" holder vejret, mens der udspiller sig et drama i Holstebro Sportsrideklub. Den aggressive variant af Herpesvirus har nu kostet fem heste livet. I dag er en af klubbens elskede elevponyer blevet aflivet som en konsekvens af sygdommen

Algotssons hest kæmper for livet

14-05-2019 09:05, af Annika Knudsen Lorentsen

Da Sara Algotssons lastbil brændte på vejen hjem fra det internationale stævne i Sopot, Polen mistede den ene af hendes heste livet, mens den anden fortsat kæmper for overlevelse

Må tantestroppen bruges til stævner?

15-05-2019 20:29, af Kristine Ulsø Olsen

Hyggerem, tanterem, tryghedsrem eller bare stroppen? Kært barn har mange navne og det gælder også for den strop man kan sætte ved sadlens forsvidsel. Dansk Rideforbund har nu præciseret i den opdaterede version af dressurreglementet hvorvidt man må bruge denne ved stævner

Politirazzia ved Equitour Aalborg!

21-05-2019 12:47, af Annika Knudsen Lorentsen

Er du på vej til Equitour Aalborg? Politiet tjekker alle, der ankommer for, om papirerne er i orden, så sørg for at have styr på alle dokumenter

Sejr til Dufour og Cassidy (video)

16-05-2019 19:25, af Kristine Ulsø Olsen

Cathrine Dufour har i denne weekend taget Atterupgaards Cassidy med til Aalborg Dressage Event, hvor ekvipagen i dag sejrede i CDI3* Grand Prix. Hør Dufour fortælle om dagens ridt samt det kommende DM, hvor hun har valgt kun at skulle have en hest med

To nye topheste til Anna Kasprzak