Forbered dig og din hest mentalt til stævne

30-04-2019 08:22, af Rebecca Sofie Larsen

Kender du til følelsen af, at nervøsiteten påvirker din mentale parathed til stævnerne? Eller har du svært ved at slippe skuffelsen efter en dårlig præstation? Jeg deler i denne blog min erfaring med, hvordan jeg bedst muligt forbereder mig og min hest mentalt til et stævne.

Copyright Ridehesten.com
Armantic og jeg. Foto: Isabella Bidault Larsen

Noget af det vigtigste for mig, når jeg forbereder mig på et stævne, er at jeg altid har en positiv indstilling, og at jeg er i harmoni og balance med min hest.  Derfor er det vigtigt for mig at jeg ikke lader mig styre af min nervøsitet, og ikke mindst Armantics. Min hest bliver meget nemt påvirket af mit humør, og han har brug for at det er mig der tager styringen. Når jeg forbereder mig mentalt til et stævne har jeg altid nogle huskeregler til mig selv. Disse er gode at have, da jeg er meget perfektionistisk i min ridning, og for at minde mig selv om, at det er okay at lave fejl. Jeg vil jeg fortælle om nogle af de erfaringer jeg har gjort mig, når jeg skal forberede mig og min hest til et stævne.

For det første er det som nævnt, altid vigtigt for mig at have en positiv indstilling, når jeg skal til et stævne, også selvom det af og til kan være svært, hvis min hest og jeg har været inde i en periode hvor træningen ikke er gået så godt. Derudover er det også vigtigt for mig, at selvom jeg er et konkurrencemenneske, bliver jeg nødt til at fokusere på at det i bund og grund er mig selv jeg konkurrerer imod. Med andre ord skal jeg altså kun koncentrerer mig om, hvordan jeg ud fra min og hestens situation på dagen, kan forbedre mig i forhold til sidste stævne. Jeg tager også altid kritikken med mig i dressuren, og det er vigtigt for mig, at jeg har video af min ridning, således at jeg selv kan evaluere på dagens ridt.

Det er også vigtigt for mig, at jeg ikke tager mig så meget af, hvis min hest og jeg har haft et dårligt ridt, da det ikke hjælper noget at blive sur eller skuffet, tværtimod vil hesten blive påvirket af det. Jeg lærte engang en huskeregel om, at man maks. må være sur/skuffet i 4,59 min. Efter ens ridt. Dette har jeg haft stor glæde af siden.

Det er også vigtigt at finde en måde, hvorpå man kan ”dulme” nerverne lidt, da dette ofte går direkte i hesten, og derfor påvirker den samlede præstation. Normalt bliver jeg ikke nervøs ved stævner, men hvis jeg skal til stævner, hvor det kræver mere af mig, kan jeg godt blive en smule nervøs. Her prøver jeg overbevise mig selv om, at hvis jeg gør mit bedste, kan jeg ikke gøre mere, og at det er okay at lave fejl.

Læs også

Når du skal med hos hestene

30-09-2019 16:09, af Philip Chr. Ulrich

Lørdag var jeg med til stævne med min hustru. Det var egentlig ikke meningen. Mellem os så havde jeg lidt set frem til at slappe lidt af en lørdag formiddag. Så jeg lå i min seng og halvsov og læste nyheder. Så kom opkaldet… ”Kan du ikke komme op med min stævnejakke?”

At være hjælper til distancestævner

25-09-2019 17:23, af Rikke Arkesteijn

Jeg har i nogle af mine tidligere blogindlæg skrevet om mine hjælpere til stævner, og vi er altid afsted som et samlet team til stævnerne. I dette blogindlæg vil jeg uddybe hjælperens rolle til distancestævner, og forklare hvorfor det er vigtigt at have hjælpere med til stævner

Min dag i Den Røde Hær

10-09-2019 08:01, af Philip Chr. Ulrich

For andet år i træk har jeg været med til følskue hos Dansk Varmblod. For vores vedkommende foregik det i Vallensbæk, og som så meget andet i hesteverdenen er det voldsomt meget arbejde for en ganske kort præsentation. Oh. My. God!

Enhver fejltagelse er succes, hvis man lærer fra den

26-09-2019 12:15, af Rebecca Sofie Larsen

Læs her hvordan mit sidste stævne gik, og hvordan jeg bruger den erfaring vi fik til at komme videre mod mine mål

Når man skal finde en ny springunderviser

03-06-2019 15:06, af Rebecca Sofie Larsen

Lige efter Armantic blev skadet, meddelte vores daværende springunderviser, at han startede et nyt job i Tyskland, hvilket jo betød, at han skulle flytte til Tyskland og at vi nu skulle ud og finde en ny. Dette har dog vist sig at være lettere sagt end gjort… Læs her hvorfor

Tid til forandring - Ny dressurunderviser

02-09-2019 12:04, af Rebecca Sofie Larsen

Læs her 3 gode og simple øvelser, der hjælper i den daglige træning, samt hvorfor jeg valgte at skifte underviser

At være handicappet kan også være en fordel

19-12-2018 16:41, af Rebecca Sofie Larsen

Øgning skråt igennem, vend op ad midterlinjen, se hen mod næste spring, - ja det er måske ikke det sværeste for langt de fleste ryttere, men for mig er det. For mig er hver form for ridning en daglig udfordring.  Jeg er nødt til konstant at ride på fornemmelsen og tilliden til min hest er altafgørende, fortæller Ridehesten Juniors nye blogger Rebecca Sofie Larsen

Ny måned, ny start

22-05-2019 15:55, af Rebecca Sofie Larsen

Findes der en bedre måde at starte en måned på, end lettelsen af at have overstået genoptræningen med sin hest? 

Første stævne på udebane samt klubmesterskab

14-10-2019 12:11, af Rebecca Sofie Larsen

Solen står op igen, - læs her hvordan det gik til vores første stævne på udebane gik, samt klubmesterskabet i spring

På besøg hos RIDEHESTEN - 3 ting jeg ikke vidste

19-06-2019 09:04, af Rebecca Sofie Larsen

I sidste uge afholdt RIDEHESTEN et arrangement, hvor vi bloggere blev inviteret indenfor. I denne blog vil jeg fortælle om min oplevelse og de 3 ting, som overraskede mig mest

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Camilla Tiefensee Schrøder

Webredaktør og nyhedsvagt

Camilla Tiefensee Schrøder
27 14 19 10
cts@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Redningsaktion endte fatalt: Nu er hesten død

12-10-2019 13:45, af Cecilia Lindahl

Den 8-årige hoppe, der søndag blev hevet op af et vandhul, kom sig desværre ikke. Mandag morgen var Bella sovet ind

Britta Nielsen blev ramt af hjernerystelse

16-10-2019 09:50, af Cecilia Lindahl

Britta Nielsen blev ramt af en hjernerystelse i efteråret 2018, hvorefter hun blev sygemeldt. Det skulle senere vise sig at blive enden på massiv svindel i Socialstyrelsen

Britta har fået 47 millioner til at forsvinde

14-10-2019 10:16, af Cecilia Lindahl

Det har kun været muligt at kortlægge, hvad Britta Nielsen har brugt 70 millioner kroner på, de resterende 47 millioner kroner er sporløst forsvundet

På besøg hos Alexander Yde Helgstrand

15-10-2019 12:14, af Annika Knudsen Lorentsen

For en måneds tid siden var Ridehesten på besøg hos den talentfulde juniorrytter Alexander Yde Helgstrand, for at høre lidt om hans liv og hans fremtidsplaner

Tvillingeføl med mor til hoppekåring (video)

10-10-2019 14:04, af Thomas Bach Jensen
Avl|

I foråret fik Kaj Rasmussens fuldblodshoppe Red Duchess et par velskabte tvillingeføl, og i den forgangne weekend blev hoppen eksteriørkåret i Dansk Varmblod med sine hoppeføl ved siden

Hun spiste sin egen hest

12-10-2019 20:10, af Cecilia Lindahl

En norsk pige har delt et Facebook-opslag, hvori hun fortæller, at hun har spist sin egen hest. Nu modtager hun dødstrusler

For Søren, sådan skulle det gøres! (video)

12-10-2019 22:01, af Annika Knudsen Lorentsen

Intet mindre end både 1. og 2. pladsen i Pavo og Dansk Ride Forbunds championat for 6-års heste i springning blev vundet af Søren Møller Rohde fra Stutteri Ask

Alle gode gange fire til Jan og Donkey Boy (video)

13-10-2019 19:26, af Thomas Bach Jensen

7-års dressurfinalen ved Pavo og Dansk Ride Forbunds championater for ungheste var et spændende opgør mellem to hingste helt i verdensklasse. Jan Møller Christensen og Hesselhøj Donkey Boy snuppede sejren for fjerde år i træk

Agnete og JoJo tager den sidste dans i Boxen